Новата Astra отблизо: Автомобилен салон София

| от chronicle.bg |

Новият Opel Astra отбеляза световната си премиера само преди месец на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт, а сега на Автомобилен салон София 2015 (от 17 дo 27 октомври) отбелязва отварянето на нова страница в историята на бестселъра и на българския пазар.

Щандът на Opel в 3-та зала на МИЦ ще акцентира на най-новите два модела на марката – новата Astra и новата Corsa, която, въпреки че е на пазара от началото на годината, за първи път се представя официално пред широката публика.

Създадена изцяло наново, на чист бял лист хартия, Astra се отличава с олекотена конструкция и се задвижва единствено и само от представители на последното поколение двигатели на марката. Моделът прави впечатление с многобройни нови електронни системи за безопасност и подпомагане на водача, които нямат конкуренция и дори отбелязват своята премиера в този автомобилен клас. Такава например е революционната матрична система на предните LED светлини без опасност от заслепяване IntelliLux LED®, каквато дори и премиум марките не предлагат за моделите си в този автомобилен сегмент.

По-лека, по-икономична и по-динамична – за своеобразен пример за подражание при създаването на единайсетото поколение компактен модел на марката Opel е послужила насочената към бъдещето концептуална разработка Monza, показана на автомобилното изложение IAA през 2013 година. Всеки един компонент и всеки детайл от дизайна на студията, разкриваща бъдещето на моделите на Opel, бе създаден така, че да отрази по най-добър начин идеята за постигане на максимална ефективност, а новото поколение на Astra превръща тази философия в реалност – в зависимост от версията и нивото на оборудване, новият модел е с до 200 килограма по-лек от своя предшественик, главно благодарение на изцяло новата конструктивна архитектура.

Гамата от задвижващи агрегати на новата Astra също играе голяма роля в подобреното представяне на новото поколение на пътя – под предния капак на всяка нова Astra може да се открие един от членовете на изцяло новата гама от двигатели с мощност в диапазона от 77 кВт/105 к.с. дo 110 кВт/150 к.с. Бензиновите и дизеловите агрегати с работен обем до 1.6 литра без изключение съчетават максимална икономичност с отлични динамични характеристики, мека и тиха работа. Изцяло новият двигател 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo отбелязва своята премиера в новото поколение на Astra.

Стилистиката на новото поколение на Astra излъчва усещане за чиста ефективност. Еволюционна стъпка в стилистичната философия на марката Opel, съчетаваща пластична артистичност и германска прецизност, осигурява на новата Astra по-лека и атлетична осанка. Предната част с ново оформление на решетката с двойна лайстна прелива плавно в прецизните очертания на предните матрични светлини. Най-яркият елемент в дизайна на новия модел обаче си остават „прекъснатите” задни странични колони, които създават впечатление за „плаващ” покрив.

По-компактна външност и по-просторен интериор. Пътниците на задните седалки се радват на впечатляващото допълнително пространство от 35 милиметра в сравнение с предишното поколение на модела. Оформлението на арматурното табло също е въплъщение на философията за постигане на максимална ефективност – броят на бутоните и превключвателите е сведен до минимум, а управлението на по-голямата част от функциите на инфоразвлекателната система е изведено на големия сензорен екран. Така ергономията на мястото на водача остава на отлично ниво, докато яснотата в управлението на функциите е повишена значително.

Новата Astra играе ролята на пионер и по отношение на комуникационната свързаност, комфорта и технологиите за безопасност – своя дебют в Astra отбелязват две нови версии на инфоразвлекателната система IntelliLink, които дават отлични възможности за лесна интеграция на функциите на смартфоните чрез Apple CarPlay and Android Auto. Интелигентната матрична система на светлините IntelliLux LED® в новата Astra, която осигурява автоматично максималното оползотворяване на ефективността на дългите светлини без опасност от заслепяване на останалите участници в движението, е друга абсолютна новост и ярък акцент по отношение на безопасността. Налице са и множество новаторски електронни системи за подпомагане на водача, използващи основата на последното поколение на фронталната видеокамера Opel Eye и оказващи допълнителна подкрепа на човека зад волана – по-пълна и прецизна функция за разпознаване на пътните знаци, функция за поддържане на лентата за движение, която вече предлага автоматични корекции с волана, както и система за предупреждение при опасност от сблъсък отпред с функция за самостоятелно аварийно задействане на спирачките. Новото поколение ергономични седалки от висша класа със сертификат за одобрение AGR (Инициатива за ортопедично здраве на гърба) предлага допълнителен комфорт с уникална комбинация от възможност за регулиране на страничните опори и функции за масаж, вентилация и запаметяване на индивидуалните настройки.

Изцяло новият Opel Astra е не само по-лек, по-аеродинамичен, по-активен в поведението си на пътя и по-икономичен отпреди – новият модел се отличава и с по-високо равнище на безопасността и комфорта и предлага множество свръхмодерни решения във всички области. Той е пътят към бъдещето на марката Opel.

 
 

Досиетата CHR: разказ от първо лице за СПИН, 80-те и настоящето

| от chronicle.bg, по The New Yorker |

От 1998 г. на 18 май се отбелязва Международният ден на ваксината срещу СПИН. На този ден се отдава почит на усилията на всички лекари, лаборанти, доброволци, учени, които работят в посока да се намери лек срещу заболяването. Според последните статистики близо 37 млн. души днес са носители на ХИВ вируса. Числата обаче показват оптимистичен тренд в световен мащаб и новите заразявания намаляват. Далеч по диспропорционално изглежда обаче ситуациятa на на континентално ниво. Развитите континенти бележат успех в борбата срещу заболяването, по-изостаналите райони не могат да се справят със зачестилите нови случаи. Въпреки че медицината вече е напреднала, все още милиони заразени по света нямат достъп до адекватни медицински услуги.

За СПИН се е говорило много. Както верни, така и заблуждаващи неща. Ако днес обаче човечеството бележи някакъв напредък в борбата с болестта, то корените на този успех идват от 80-те години на ХХ век. САЩ, Сан Франциско. В началото на десетилетието все повече гейове се разболяват от мистериозно заболяване. Със зачестяването на случаите идва и пропагандата, фалшивите новини и дезинформацията. Никой не знае какво причинява заболяването, хората са безсилни да го спрат. Никой не вярва, че сексът може да е причина мъжете да умират. Никой не иска да се лиши от сексуалната свобода на 60-те и 70-те. Политиците крият информация, здравната система буксува, гражданите се лутат някъде между търсенето на удоволствие и страха. Резултатът е епидемия, която отнема живота на милиони. Време, което трябва да помним. Защото проблеми като този не засягат само малцинствата, хомосексуалните или определени социални или етнически групи – те засягат цялото човечество.

Във връзка с Международния ден на ваксината срещу СПИН, четем думите на журналиста и автор Майкъл Спектър, който разказва от първо лице за това как е изглеждала картината през 80-те и какво е бъдещето, започвайки от днес. Макар и писани преди 5 години, неговите думи са актуални и днес.

The 2017 New Yorker TechFest
Майкъл Спектър; Снимка: Getty Images

„Преди държах една снимка на бюрото си, заснета на улица „Кастро“ през 1983 г., в момент, в който изглеждаше, че животът на гейовете в Сан Франциско е на път да приключи завинаги. На снимката има двама мъже – първият, висок и превит, се навеждаше над другия, който седеше в инвалидна количка, и завиваше с одеяло малкото останало от него. Мой приятел ми даде снимката малко преди да почна да отразявам епидемията от СПИН в „Уошингтън поуст“. Към нея имаше съобщение: „Не забравяй тези двама души, когато пишеш историята. Тук не става въпрос за политика. Става въпрос за човещина.“ Приятелят ми почина няколко месеца по-късно. Това се случи преди почти три десетилетия. Сигурно съм прекарал стотици часове, взирайки се в снимката от тогава – достатъчно време, за да запомня дълбоката мъка в черните очи на онези двама мъже.

Отразявал съм войни, и преди, и след епидемията. Всичките са грозни, болезнени и несправедливи, но за самия мен, нищо не наподобява мъката, когато се разхождах из улиците на Сан Франциско в пика на епидемията. Сякаш беше избухнала атомна бомба: сградите стояха пусти, колите бяха паркирани покрай алеите, имаше павилиони за вестници, магазини и самолети, преминаващи във въздуха. Но хората на улицата умираха. Улица „Кастро“ беше отрупана с 30-годишни мъже, които вървяха (когато можеха), с бастуни, или опирайки се на ръката на своя по-здрав любовник или приятел. Инвалидни колички задръстваха тротоарите. Сан Франциско се беше превърнал в град на трупове.

През 2002 г., докато пишех статия за Лари Крамър, черния пророк на СПИН кризата в САЩ, разговарях с Тони Кушнър, който беше награден с „Пулицър“ за пиесата си, посветена на онези години – „Ангели в Америка“. Той ми разказа какво е преживял през онези дни. „Тъкмо бях започнал да се разкривам и хомосексуалният живот изглеждаше толкова вълнуващ“. По същото време Тони прочита шокиращата статия на Лари Крамър „1112 и продължават“. Тя се появява през 1983 г. В „Native” и в нея авторът призовава гейовете да се замислят за катастрофата, която е пред тях. Кушнър осъзнал, че сме се сблъскали с „масова чума. Хората умираха навсякъде около нас, а ние се преструвахме, че нищо страшно не се случва.

Крамър и много други активисти промениха това. Гняв и нови лекарства пребориха отричането и омразата. В следващите години епидемията сякаш изчезна – въпреки че никога не го направи изцяло, тук или където и да било. До края на годината от СПИН ще загинат близо 40 млн. души – повечето от тях в Африка. А тази седмица в статия за „Ню Йорк Таймс“ се казваше, че тези дни могат да се върнат. „Федералните здравни служби докладват за все повече сексуални контакти без предпазни средства сред американците. Това прави борбата срещу СПИН още по-трудна.“

Това е деликатен начин да се намекне. Томас Фрийдън, директор на Центъра за контрол на болестите и превенции, е една идея по-прям. „Анален секс без предпазни средства е в собствена категория, когато става въпрос за риска.“ Три десетилетия с данни доказват истинността на това твърдение.

Защо се случва това? Част от причината е заложена в човешката природа. Защо някои родители отказват да ваксинират децата си? В много случаи, защото не са се сблъсквали с болестите и нямат представа до какво могат да доведат. Вирусът ХИВ е много по опасен и много сложен. Той е обвързан със секса, основна човешка нужда, но също и с желанието, срамът, дискриминацията, страхът. Кой 20-годишен мъж, наслаждаващ се на първите си сексуални преживявания, ще се притеснява от това, че десет години преди да се роди виждах как хора повръщат и умират на улицата, по която той сега ходи? За определено време през 90-те, мъжете се бяха уплашили и статистиките го показаха. Използваха презервативи регулярно, тестваха се. Много от тях все още го правят, но други отдавна си хвърлиха задръжките. Появата на ново вид метамфетамин във формата на кристали, който увеличава сексуалното удоволствие, също дръпна нещата назад. Освен положителния ефект, наркотикът има и отрицателен, а именно, че поемането му води до еректална дисфункция. Тогава хората започнаха да комбинират кристала с „Виагра“ и инфекциите започнаха да се разпространяват.

Може ли отново да се сблъскаме с тази епидемия? Разбира се, но последствията могат да бъдат драстично намалени. За жалост повече от милион американски, заразени с ХИВ (има 50 хиляди нови случая годишно), не получават адекватна медицинска грижа, а една трета от тях дори не подозира, че е заразена. Расизъм, хомофобия и мизерия продължават да спомагат за разрастването на епидемията. Малцинствата са изложени на най-голяма опасност и рядко получават адекватна медицинска помощ и лечение.

Единственото подходящо заключение е да се вслушаме (отново) в предупреждението на Лари Крамър. Каквото беше вярно през 1983 г., може да бъде вярно и днес. „Ако тази статия не ви изкара ангелите“, пише той за „1112 и продължават“, „тогава наистина сме загазили. Ако тази статия не ви доведе до гняв, бяс и действия, гейовете нямат бъдеще на земята. Нашето съществуване зависи от това колко сме ядосани. Ако не се борим за живота си, ще умрем.““

 
 

Цялото ръководство на „Мис Америка“ вече е съставено от жени

| от chr.bg |

Организацията „Мис Америка“ назначи на всички важни ръководни постове жени, след като беше разтърсена от скандал с женомразки имейли, пуснати от бивши шефове от мъжки пол.

Сега за главен изпълнителен директор на организацията „Мис Америка“ е назначена Реджина Хопър. Марджъри Винсънт-Трип ще бъде председател на борда на директорите на фондацията „Мис Америка“. На топ позиция е и Гретхен Карлсън, която ръководи благотворителния борд на „Мис Америка“.

С промените, свързани с назначаването на жени на най-високите постове, организаторите на конкурса държат да дадат ясен знак, че в него младите участнички ще се чувстват сигурни и ще могат да развиват своите заложби.

Реджина Хопър е бивша „Мис Арканзас“, тя е прокурор и известен телевизионен журналист. Тя сменя на поста Сам Хаскъл. Преди време Сам Хаскъл, заедно с президента на организацията Джош Рандъл и председателя Лин Уайднър си размениха обидни за „миските“ имейли.

В. „Хъфингтън пост“ публикува изтекли съобщения от кореспонденцията им, в която осмиват бивши носителки на титлата „Мис Америка“ с груби и вулгарни коментари. Сред имейлите има и такъв, в който е използван термина за женски гениталии по отношение на една от победителките, във втори се желае смъртта на друга жена. В кореспонденцията бяха разкрити и спекулации колко секс партньори е имала „Мис Америка“ за 2013 г. Малори Хейгън.

Оставката на Сам Хаскъл влезе в сила веднага, докато Джош Рандъл и Лин Уайднър не се разделиха с постовете си още няколко седмици.

Организацията обяви оттеглянето на тримата си членове, след като предишния ден бивши носителки на титлата „Мис Америка“, включително Малори Хейгън, подписаха петиция за свалянето им от ръководните места.

 
 

Мадона с първи сингъл от 3 години насам!

| от chr.bg |

Американската поп икона Мадона обяви, че ще издава нов синъл. Той е първият ѝ от три години насам. Съобщението за новата песен, озаглавена „Beautiful Game“, Кралицата на попа направи в социалните мрежи.

Мадона е работила с дългогодишния си френски продуцент Мируей по парчето. Двамата си партнираха и за песните „Confessions on the Dance Floor“ ( 2005), „American Life“ (2003), „Music“ (2000), както и за песента „Die Another Day“ от филма за Джеймс Бонд от 2002 г. „Не умирай днес“.

На обложката на сингъла изпълнителката носи корона с религиозни символи, подобна на тази, която носеше на червения килим на бала в музея на изкуството „Метрополитън“ в Ню Йорк преди седмица.

Религиозният мотив не е нещо изненадващо за Мадона. Нейният хит „Like a Prayer“ предизвика скандал през 1989 г. Критиците твърдяха, че видеото към песента използва образа на Христос по богохулен начин.

По-рано тази година 59-годишната звезда обяви, че записва нова музика в студио в Лондон. Тя разкри, че планира да тръгне на турне през 2018 година.

#friday #mood #yep

Публикация, споделена от Madonna (@madonna) на

 
 

Арнолд Шварценегер стана кръстник на виенски трамвай

| от chr.bg |

Арнолд Шварценегер беше в австрийската столица като гост на  Втората международната среща на върха за климатичните промени, която се проведе на 15 май в двореца Хофбург и събра 1200 представители от над 50 страни. Повод за участието му във форума е неговата инициатива за борба с климатичните промени, създадена през 2010 г. под мотото „Less Talk – More Action“. След участието си на форума той се качи задно със заместник-кмета на града Ули Сима на един от трамваите, украсени с лика му. Впечатлен от честта, която му е оказана, Шварценегер постави автограф върху трамвая и стана негов своеобразен кръстник. „Виена се счита за столица на обществения транспорт, а той е един от най-добрите начини за опазвате на околната среда. Радвам се, че усилията ни са забелязани от международната общност и Виена се е превърнала в глобален център за защита на околната среда.“ – заяви Сима по време на съвместното пътуване с „железния Арни“.

Австрийската столица за девета поредна година е начело на класацията на Мърсър като град с най-добро качество на живота. Една от причините за това отличие е и ефикасният  обществен транспорт, чиято мрежа се разширява непрекъснато. От септември 2016 г. метролиния U1 има 4,6-километрово продължение до Оберла, а проектът за пресичане на линиите U2 и U5 е в разгара си. Пътуването с обществен транспорт или с велосипед става все по-предпочитано от жителите и гостите на града. За периода 2010 -2015 г. населението на Виена е нараснало с 6,4% от около 1,7 млн. до около 1,8 млн. жители. На фона на това демографско развитие намаляването на движението на моторни превозни средства е особено впечатляващо. От 2010 г. насам автомобилният трафик е намалял значително особено в централните райони на Виена. Обратна е тенденцията при велосипедистите – броят им се е увеличил. Все повече виенчани избират да оставят колата си вкъщи. В цяла Виена автомобилният трафик през последните години е намалял с 6,3 %,  а в централните райони с 11,2%. През 2017 г. средствата на обществения транспорт в австрийската столица са превозили 962 млн. пътници, което е пореден рекорд за Виена. Притежателите на годишни карти през миналата година са 800 000 и са значително повече от леките автомобили в движение, а цената на годишната карта за цялата мрежа на градския транспорт е 365 евро.