Нова реклама с неустоимата Бар Рафаели е „мързелива“ и „расистка“

| от Chronicle.bg, по Daily Beast |

Според израелската компания за дрехи Hoodie, “Свободата е базово право”. Изглежда, концепцията за свобода може и да не е толкова простичка, за колкото я смятат от Hoodie.

В момента брандът е подложен на жестока критика заради последната си рекламна кампания.

В нея участва световноизвестният модел Бар Рафаели, а 15-секундният клип започва с близък план на манекенката с черен хиджаб и никаб на главата. Реплика, изписана на иврит, пита “Иран ли е тук?“. След това Бар сваля черната си качулка, освобождава прекрасната си руса коса и танцува на песен с припев “Всичко е заради свободата“.

Това е от онзи тип маркетинг, който по време на брейнсторминг с колегите може да мине за “дързък“.

Но за много мюсюлмански жени и специалисти по религия да сравняваш скромното облекло задължително с натиск е грешно и е отживелица.

Истината е, че аргументът е изтъркан, казва професор Афаф Нашер от Съвета за връзки с ислямската религия в Ню Йорк. Той е на 40 години и откакто се помни, образът на забулената жена се свързва с принуда. За професора е дразнещо как подобен начин на мислене отказва да си замине.

Неговата колежка Чан Малик от Университета Рутгерс се специализира в изследването на отношенията между половете и половото поведение. Нейната първа реакция е, че такива клишета вече са пълна скука. Те са симптом на мързелив и повърхностен начин на мислене, на липса на въображение и отказа да повярваш, че си заключен в предразсъдъците си.

Малик не се притеснява да определи рекламата с Бар Рафаели като расистка, въпреки че клипът се цели по-скоро в религиозен стереотип, а не в конкретна религиозна група.

Този тип стереотипи лесно се насочват към големи общности. Засега Бар и Hoodie тактично отказват да отговорят на обвиненията. Седалището на бранда е в Рош ха-Аин, Израел.

Марката има опит в работата точно с Рафаели, макар и по не толкова провокативни кампании.

Една от рекламите от 2017-а съдържа множество кадри на модела в къси спортни панталонки, бейзболна шапка и спортно игрище за фон. Клипът рекламира лятната колекция на Hoodie и в него дори наистина доста оскъдното облекло на Бар Рафаели не предизвиква никакво противоречие.

А сегашното видео едновременно предизвиква скандал и е леко лицемерно. Посланието е, че една жена може да предаде независимостта и силата си, само ако е със спусната коса и по спортен сутиен. Все едно клиентките нямат право да изберат как точно да се облекат, а от Hoodie трябва да им покажат.

Все едно идеята е, че свободата означава да носиш определени дрехи. Не е нужно да гледате в речника, за да осъзнаете, че това въобще не е така. Свободата е правото да действаш, да говориш, да мислиш каквото си искаш. В контекста на облеклото свободен е този, който може с дрехите си да изрази вярванията, възгледите и ценностите си.

Видеото с Рафаели вече е премахнато от Instagram профила на модела и от този на Hoodie, но все още обикаля YouTube и Twitter. Потребители на Twitter казват, че рекламата ги е накарала да им се догади. Вярването, че си притиснат, също е вид натиск.

Дори началните кадри – красиви женски очи през цепката на черна бурка – вече са клиширани.

За много жени – и в Западния свят, и на Изток – покриването с бурка е активен личен избор, въпреки десетилетията, в които никабът е показван като опасен. Родителите на някои от тях се опитват да принудят дъщерите си да не се забулват.

Затова колкото и неустоима да е Бар Рафаели, рекламата на Hoodie няма как да не подразни зрителите й, и то не само крайно религиозните от тях.

 
 
Коментарите са изключени за Нова реклама с неустоимата Бар Рафаели е „мързелива“ и „расистка“