„НОЩ/Пловдив“ обяви нулева година

| от chronicle.bg |

„НОЩ/Пловдив“ е може би най-важното културно събитие за Града на тепетата, което се провежда вече 14 години. Три дена всеки септември, множество изложби, ателиета, пърформанси и артисти от световно равнище. Тази година обаче културата се изправя срещу силата на държавната администрация.

Резултатът – преди дни стана ясно, от изявление на организаторите – фондация „Отворени изкуства“, че фестивалът „НОЩ/Пловдив“ обява нулева година и следващото издание ще се проведе през 2019 г.

Спорът между организаторите на фестивала и общината започна през февруари. Заради проточилите се конфликти е изгубено време за подготовка, което не може да бъде компенсирано в оставащите месеци. Това води до отмяна на тазгодишното провеждане на „Нощ/Пловдив“.

Вижте пълното становище на фондация „Отворени изкуства“:  

ОФИЦИАЛНО СТАНОВИЩЕ НА ФОНДАЦИЯ „ОТВОРЕНИ ИЗКУСТВА” ВЪВ ВРЪЗКА КУЛТУРНИЯ ФЕСТИВАЛ НОЩ/ПЛОВДИВ 2018 ГОДИНА

Скъпи приятели на НОЩ/Пловдив,

През февруари 2018 година фондация „Отворени Изкуства”, като организатор на НОЩ/Пловдив, беше изправена пред изпитание, което беше истинско предизвикателство за нашия екип в момент на активна подготовка на събитието за настоящата година. Взехме решение, което да съхрани характера на събитието и да продължим напред с организацията му.

В реакция на това получихме истинска подкрепа от широката общественост, медии, участници в събитието, представители на артистичната сцена, фенове на събитието от Пловдив, страната, чужбина, от нашите спонсори и партньорски организации, на които благодарим.

За наше съжаление предизвикателствата не спираха и подготовката на тазгодишната НОЩ/Пловдив беше нарушена отново през март 2018 година с нова вълна от провокации. Те вече поставиха по-сериозния въпрос за бъдещето на НОЩ/Пловдив и нейната организация като цяло.

В реакция на това Отдел „Култура и Туризъм” на Община Пловдив  и ОФ „Пловдив 2019”, които също бяха индиректно замесени в казуса, изпратиха към фондация „Отворени Изкуства” становища в края на март, в които колегиално се поощрява и насърчава работата на фондацията и нейния проект НОЩ/Пловдив.

От днешна перспектива фондация „Отворени Изкуства”, като базов организатор на събитието, заради създалите се ситуации изгуби два много важни месеца от организацията на НОЩ/Пловдив и вече е навлязла в активна организационна фаза на нови и други свои ключови проекти.

Във връзка с това забавяне и създалия се климат около подготовката на тазгодишната НОЩ/Пловдив, фондация „Отворени Изкуства” обявява нулева година за събитието през 2018 година. Надяваме се на спокойна работа и възможност нашият екип да насочи усилията си в подготовката на НОЩ/Пловдив през важната за страната ни 2019 година, когато Пловдив е Европейска Столица на Културата. Предвидените дати за НОЩ/Пловдив 2019 са 13,14,15 септември.

Веселина Сариева,
директор на Фондация „Отворени Изкуства”
10 април 2018

 
 

Изкуствен интелект пише „човешки“ текстове

| от chronicle.bg |

Компанията с нестопанска цел OpenAI създаде изкуствен интелект, който е толкова добър в писането на достоверни „човешки“ текстове, че създателите му имат сериозни притеснения от злоупотреби, ако го направят достъпен за всеки. Това е причината компанията да наруши обещанието си да публикува всичките си открития, което възмути мнозина с интерес в сектора.

OpenAI създава езиковия модел GPT-2 и го тренира да предсказва следващата дума в изречение във файл с 40 гигабайта текст. Резултатът е „алгоритъм, който може да създава свързан, дълъг текст по зададена тема“.

Компанията се притеснява, че технологията може да се използва за генериране на фалшиви новини, създаване на нереални акаунти в социалните мрежи, автоматизиране на спам и още. 

По-малка версия на технологията все пак ще бъде достъпна безплатно в интернет. Организацията обаче не е сигурна дори и в това. „Вярваме, че обществото рано или късно ще има нужда от сериозни норми на публикуване, за да не допуска фатални грешки.“

В Tуитър новината беше посрещната с известна доза гняв като OpenAI беше обвинена, че „крие“ изследванията си и така прави обратното на отворен софтуер, което е в пълен конфликт с името й. Други обаче бяха по-разбиращи като похвалиха компанията, че мисли напред за възможни проблеми. Илон Мъск, един от първоначалните инвеститори в OpenAI, беше въвлечен в неразборията, но в собствения си акаунт той поясни, че няма нищо общо с компанията от над година.

OpenAI все още не е взела окончателно решение за GPT-2. Те посъветваха правителствата по цял свят да имат готовност за създаване на политика, норми и критерии, с които да посрещнат напредъка на изкуствения интелект.

 
 

Спектакълът „Сънят“ отново е на сцената у нас

| от chronicle.bg |

„Сънувах, че съм се събудил. Това е най-старият сън на света, и аз току-що го сънувах.“

С тази фраза започва и завършва десета глава от романа на Джулиан Барнс „История на света в 10 ½ глави“. Осемнадесет години след като текстът оживява на българската театрална сцена в моноспектакъла на Мариус Куркински, публиката у нас отново се среща с Безименния мъж на Барнс.

Този път зад начинанието застава театралният режисьор Йордан Славейков, който поема поредното предизвикателство в работата си, като събира необичаен екип около себе си. Тук усилията се разпределят между четирима души, от които трима са любители, а до тях застава една професионална актриса. Тези, които са запознати с творбата на Барнс вече сигурно се досещат, че единствената роля тук, на Безименния мъж се изпълнява от четирима души.

Режисьорът отново поставя в нетеатрално пространство. “I am studio” е мястото, където се случва този спектакъл за сбъдването на мечтите и за ужасът от това сбъдване, за невъзможността на човека да  понесе това сбъдване. Главният герой, заспива, т.е. умира, и се събужда в рая, в самият Рай. Там получава всичко, за което е мечтал – секс, коли, наркотици, голф, срещи със знаменитости. Едва след като получи всичко разбира, че не е в състояние да понесе това цяла една вечност… и не само той, никой не може.

„Сънят“ е вторият проект на Йордан Славейков, създаден съвместно с усилията на актьори-любители.  За един от скорошните си спектакли,„Съзвездия“, той взима непоставяна до сега у нас, нова британска пиеса и успява да встрасти любителите актьори, че те да създадат свое собствено театрално сдружение, „Хелиотроп“, и да участват в Международните летни актьорски курсове в Кралската Академия по театър в Лондон – RADA, и Лондонската Академия за музикално и драматично изкуство LAMDA. Режисьорът е на българската публика с авторския проект „Паякът“, който създава съвместно с Димитър Касабов. Спектакълът се играе вече осем сезона и гастролира на сцени в Москва, Ню Йорк, Санкт Петербуг, Лос Анджелис, Брюксел.

Какво се случва, когато Човек получи всичко, което иска, можете да разбере на 23 февруари и 23 март от 19.00 часа в „I am studio“ безистена в двора на ул. „Раковски“ 149 в София.

 
 

Академията направи статуетки с Лейди Гага и Оливия Колман

| от chronicle.bg |

Академията направи статуетки с Лейди Гага и Оливия Колман. Жестът идва след вълна от подкрепа към жените в киното тази година. 

Двете са номинирана в категория Най-добра актриса – Гага за играта си в „A Star Is Born“, а Колман за „The Favourite“. Това вдъхнови и новия вид на статуетки да репрезентира точно тях.

Те бяха наредени до тази на Джанет Гейнър – първата жена, която получава Оскар.

ODEON - Osc-hers

Би ни било любопитно каква ще е речта на Оливия Колман, но Лейди Гага и „A Star Is Born“ идват с победи от Bafta, Golden Globes и Critic’s Choice Awards.

Директорът на ODEON UK, Керъл Уелч, каза: „Чудесно е да видим толкова силни и талантливи претендентки на Оскарите тази година. Видяхме чудесни филми като „The Favourite“ и „A Star is Born“ и затова номинациите на Гага и Колман не са изненада.“

На церемонията по връчването на Оскарите, статуетките ще бъдат в класическия си вид като тези няма да бъдат показани. Освен това тя ще е първата без водещ от 30 години насам след скандала с Кевин Харт. Номинациите ще се обявяват от различни звезди в бранша.

Гага ще изпълни песента „Shallow“, за която също получи номинация, а Дженифър Хъдсън – “ I’ll Fight“ от документалния „RBG“.

Церемонията тази година ще се състои на 24 февруари.

 
 

Виржини Виард наследява Карл Лагерфелд като главен дизайнер на Chanel

| от chronicle.bg |

След смъртта на легендарния Карл Лагерфелд, дългогодишен креативен директор на Chanel, съдбата на бранда вече е в нови ръце. 

Виржини Виард от няколко десетилетия е директор на модния отдел и дясна ръка на Лагерфелд. По официална информация, публикувана в акаунта на компанията в Instagram, „Виржини Виард, директор на Fashion Creation Studio в Chanel и най-близкият човек до Лагерфелд в компанията за последните 30 години, получи доверие от Ален Вертеймер (собственик на Chanel заедно с брат му – бел. ред.) за позицията на Kарл, за да може делото на дизайнера да продължи.“

Лагерфелд има доживотен договор с компанията и от години витае въпросът кой би могъл да го замести. Обсъждани са възможности като Хайди Слиман (фотограф), Марк Якобс (дизайнер) и Хайдер Акерман (дизайнер), но Виард изглежда най-добрият избор заради миналото си в бранда и приятелството си с Лагерфелд, с когото се запознава още през 1987 година.

Виард започва в Chanel като стажант, но бързо е става мениджър бродерия и в крайна сметка се издига до директор на Fashion Creation Studio, където отговаря за 8 модни колекции на година. Единственият момент в кариерата й, в който не работи за Chanel, е през 1992 година, когато прекарва 5 години в Chloé след като Лагерфелд приема страничен проект там.

Тя има досег и с филмовата индустрия като прави костюмите за „Three Colors: Blue“ (1993) и „Three Colors: White“ (1994) на Кшищоф Киесловски.

Виржини казва пред Elle: „Гледам на себе си като човекът, който му помага да реализира идеите си“