НОИ взема парите за лична пенсия, ако не си потвърдиш частния фонд

| от |

Една година ще имат всички българи, родени след 31 декември 1959 г., за да потвърдят избора си на частен пенсионен фонд, или натрупаните им пари за втора пенсия ще отидат в НОИ.

Това предвиждат текстовете за промени в Кодекса за социално осигуряване, внесени от депутати от ГЕРБ. Днес те ще бъдат обсъждани от бюджетната комисия при второто четене на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г., съобщава в. „24 часа“.

от 1 януари до 31 декември 2015 г. В противен случай НОИ ще прибере партидата. Натрупаните по партидите им средства са над 7 млрд. лв. Според вносителите на текстовете това било активно упражняване на правото на свободен избор.

Тази схема бе приложена от унгарския премиер Виктор Орбан през 2010 г. и бе окачествена от Европейската комисия като национализация.

Предложението противоречи на обсъждания при премиера Бойко Борисов вариант и меморандума между синдикатите и правителството, обясни вицепрезидентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов. При премиера е било обсъждано записаните в частни фондове изрично да пожелаят да бъдат прехвърлени в НОИ, а не да потвърдят, че остават в частния фонд, обясни Манолов.

Държавният осигурителен институт ще получава служебно осигуровките на влизащите тепърва на пазара на труда млади хора, ако те изрично не сключат договор с частен фонд, предвижда друг текст от промените.

Освен това, веднъж попаднал в НОИ, човек няма да може да си прехвърли осигуровките и натрупаните по личната партида средства обратно в частен фонд. Причината е, че в НОИ средствата от осигуровките няма да се трупат в лична партида, а ще влизат в солидарния фонд, обяснили експерти от правителството, които са участвали в писането на текстовете.

Хората, които се осигуряват в НОИ, ще получават една пенсия до живот и в пълен размер. Тези, избрали частните фондове, ще имат две пенсии – намалена от НОИ и допълнителна от универсалния пенсионен фонд.

Предложението заплашва капиталовия пазар и реално ликвидира модела с личните осигурителни вноски, коментира председателят на социалната комисия в НС Хасан Адемов от ДПС.

Правото на избор дали човек да се осигурява в частен фонд, или в НОИ бе включено в меморандум между премиера Бойко Борисов и синдикатите в неделя по обяд по предложение на финансовия министър Владислав Горанов. То е подкрепено от КТ „Подкрепа“, а КНСБ още обмислят позицията си.

До 7% достига доходността на натрупаните в универсалните пенсионни фондове лични осигурителни партиди, показват последните данни на Комисията за финансов надзор за 2013 г.

Фондовете за втора пенсия са успели да докарат на осигурените в тях между 4,12 и 7,56% годишна доходност за периода 31.12.2011 г. – 31.12.2013 г., сочат данните на комисията. Това означава, че активите им са се увеличили средноаритметично с 6,01 на сто. Определена е и минимална доходност, задължителна за всички универсални пенсионни фондове, от 3,2%.

Сравнение с лихвите по банковите депозити показва, че спестяванията за втора пенсия са били по-доходоносни. Средната лихва по депозитите според БНБ за периода 2011-2013 г. е била 4,5%, или с 2,5 на сто по-ниска от тази на пенсионните фондове. В НОИ пък доходност и лични партиди няма.

Доходността по партидите би могла да бъде и по-голяма, ако се разрешат т.нар. мултифондове. При тях част от натрупаните пари ще отиват за по-рискови, но и по-доходни инвестиции. Хората пък не губели натрупаните си лични средства, защото те са застраховани.

Средно по 1700 лв. са били натрупаните средства на човек в универсалните пенсионни фондове в средата на тази година. Тази сума обаче е подвеждаща, тъй като размерът на личната партида зависи само и единствено от размера на правените вноски. Според Кодекса за социално осигуряване 5% от дохода се внасят като осигуровка в универсален пенсионен фонд, т.нар. доброволно задължително осигуряване. Така при заплата от 1000 лв. всеки месец в личната партида влизат по 50 лв., но при заплата от 2000 лв. във фонда вече се натрупват по 100 лв. месечно и личната партида е по-голяма.

Допълнителните пенсии от универсалните пенсионни фондове би трябвало да почнат да се плащат от 2025 г., ако възрастта за пенсиониране стане 65 г. за мъжете и жените. Те ще са доживотни, а при смърт натрупаната по партидата сума се изплаща на наследниците еднократно.

От асоциацията на пенсионните дружества отказали коментар за готвените промени, преди да видят конкретните законодателни текстове, предложени от управляващите. /БГНЕС

 
 

Най-интересното на София Филм Фест

| от chr.bg |

Международния София Филм Фест номер 22 започва през март и както всяка година го очакваме с нетърпение. Причините са доста и от най-различни жанрове, но сега ще се опитаме да ги изкажем.

„Проектът Флорида“ звучи интересен – на фона на лавандуловите полета и пухкавите бели облаци на Флорида три деца крещят едно на друго. Историята следва уникалната шестгодишна Муни и нейната „банда” приятелчета, чиято лятна ваканция е изпълнена с детски чудеса и приключения във време, когато възрастните наоколо преживяват доста житейски трудности.

Очакваме „Квадратът“, защото взе адски много награди и въпреки, че в него става въпрос за някаква арт инсталация на Кристиан. Той самият е грижовен разведен баща и уважаван куратор в музей за съвременно изкуство.Кристиан обаче ще загуби телефона си, а глупавата му реакция ще го вкара в много неудобни ситуации.

„Квадратът“, както и други два филма от програмата – „Нелюбов“ на Звягинцев и „За тялото и душата“ са с номинации за чуждоезичен Оскар.

„Другият любовник“ на един от най-работливите режисьори във френското кино Франсоа Озон е сексуален психотрилър. Той разказва за младата, чувстителна жена на име Клои (Марин Вакт), която се влюбва в психоаналитика си Пол (Жереми Рение). Но след няколко седмици двамата заживяват заедно, тя започва да подозира, че влюбена в близнаци, а Озон дава шанс и на зрителите за подобно впечатление.

„Изключителният: Моят Годар“: Париж, 1967 г. Жан-Люк Годар, най-прочутият филмов режисьор на своето поколение, снима филма Китайката с жената, която обича – почти 20 години по-младата Ан Вяземски. Жан-Люк обаче коренно ще се промени – от звезден кинорежисьор до изолиран Маоист.

И още: „Без милост“ взе златен глобус за чуждоезичен филм. Премиерата му беше преди няколко месеца на Кан, където ние отново не успяхме да отидем… „Манифест“, в който Кейт Бланшет изиграва 13 роли! „Невидима нишка“ на Пол Томас Андерсън за най-добрия шивач в следвоенен Лондон и неговата любов, муза и гибел Алма. „Бикини Муун“ – заглавието всъщност е име на главната героиня, която е провокативна и дръзка и очевидно има ментални проблеми, защото твърди, че е карала мотокар по време на войната в Ирак и че е дърводелец – „като Исус, но с гърди“.

Докато сме на Фестивала, може да гледаме отново и „Аз, Тоня“.

 

 
 

Тайни от кухнята на MasterChef 2018

| от chronicle.bg |

Часовникът, който гледаме в ефира на БТВ в последните три години всяка пролет, в момента отброява последните минути. Атмосферата в студиото на MastefChef е по-спокойна от тази на екрана, защото до печките са хора, вече минали през този процес и някои от тях вече имат свой бизнес. „Стоп“! След минути групата ни се потапя в света на екзотична веджи супа, патешко с крем кашу, шоколадов сос с тютюн, шоколадовата торта с няколко слоя и ободряващо кафе от Кения.

Журито и бившите участници не само напомниха какво отличава това предаване от всички кулинарни телевизионни формати, но и ни накараха да очакваме с нетърпение премиерата на четвъртия сезон, която е на 26.02 от 21:00.

Юрист с привлекателна външност, жена открила силата на готвенето след претърпяване на инцидент и още 19 участници, чиито истории са като извадени от филмов сценарий. Всичко това, както обикновено, се случва под зоркия поглед на тричленното жури, което тази година има ново попълнение. Ресторантьорът Лео Бианки ще застане на подиума до шеф Петър Михалчев и шеф Андре Токев, и ще оценява както кулинарните умения на участниците, така и техния нюх да превърнат хобито си в успешен бизнес.

Image uploaded from iOS (3)

Всъщност кулинарното представление беше само загрявката преди същинската битка. Финалистите от предишните три сезона бяха разделени на три отбора и в продължение на един час показаха процеса, който стои зад добре плейтната чиния с хипнотизиращи цветове и експлозия от вкусове.

Image uploaded from iOS

Грижата за предястието беше поверена на Симеон (победител), Аврам и Стефан от първия сезон, които приготвиха екзотична веджи супа (с царевица, джинджифил, кокос и лимонена трева), пикантни скариди и хрупкава изненада. А ние имахме възможност да наблюдаваме прецизността и бързината , с която се приготвят всички ястия от терасата, като привилегировани участници във формата.

Image uploaded from iOS (1)

Финалистите от втори сезон Евгени, Йоана и Севда (победител) ни изненадаха със патешки гърди с крем кашу, бадемов чипс, бульон от манатарки във вид на пяна и… шоколадов сос с черешов тютюн.

Image uploaded from iOS (9)

Десертът беше поверен на финалистите от третия сезон на предаването – Божана (победител), Росица и Цветомир. За доброто начало на събитието се погрижи Роси, която приготви специално кафе от Кения, с приятна сладост и алтернативен начин на приготвяне. Тематичната торта с формата на логото на предаването не беше просто шоколадово изкушение, а три слоя шоколадово пътешествие от вкусове и усещания, завършени от най-различни декорации като шамфъстък, ядливо злато, захарен памук и др.

Всичко гореизброено, както вече казахме, е само кратко откриване на завесата преди същинската част, която предстои. Шоуто не обещава нищо повече от това поредна година да се докаже като фаворит на зрителите, защото наред с напрежението и сензацията показва и другата страна – тази, която може да вкара и най-непохватните зрители в кухнята, стига те да имат желание.

 
 

Не пътувайте на Балканите, идват обилни снеговалежи

| от chronicle.bg |

Във връзка с усложнената зимна обстановка на Балканите и очакваното влошаване на метеорологичните условия в Хърватия, Словения, Република Македония, Румъния, Босна и Херцеговина,Черна гора и Сърбия, изразяващо се в минусови температури, силни ветрове и обилни снеговалежи, Министерството на външните работи съветва всички български граждани, които имат намерение да пътуват до или през териториите на посочените държави през следващите няколко дни, да отложат своите планове до нормализиране на обстановката, съобщава на сайта си ведомството.

У нас засега няма предупреждение на НИМХ за опасни метеорологични явления.

В случай на неотложни пътувания, МВнР съветва гражданите да се осведомят подробно за актуалната метеорологична и пътна обстановка за дестинацията на пътуване, да следват стриктно инструкциите на местните вла?сти и указанията на пътните знаци и да потеглят на път напълно подготвени за придвижване в зимни условия – зимни вериги за гумите, пълен резервоар на автомобила, подходящо топло облекло и мобилни апарати с напълно заредени батерии, съветват още от министерството.

Ситуационният център на МВнР приема денонощни сигнали за бедстващи хора на телефон: 00359 2 948 2404 или на имейл: crisis@mfa.bg

Сигнали могат да бъдат подавани и на следните дежурни телефони:

Хърватия: +385 984 69 808
Словения: + 386 41 722 238
Република Македония: +389 75 280 013
Румъния: +40 21 230 21 50;
Босна и Херцеговина: +387 603 210 397
Черна гора: +382 69 143 298

Сърбия: +381 66 840 89 51

 
 

По-малко женски образи в киното

| от chr.bg |

2017 г. бе белязана от появата на „Жената-чудо“, но според изследване, женските главни герои са намалели с 5 % в 100-те най-касови филми за годината.

Центърът за изследване на жените в телевизията и киното към университета на Сан Диего публикува годишния си доклад, според който жени са 24 % от главните образи миналата година.

За сравнение, през 2016 г. те са 29 %. Спадът е значителен, въпреки появата на филми като „Междузвездни войни: Последните джедаи“ и „Красавицата и Звяра“, които заемат първите две места в бокс-офис класацията за 2017 г.

Продукциите, в които има поне 10 актриси с реплики, са 32 %, докато филмите, в които участват поне 10 актьора с реплики, са 79 %.

Чернокожите жени обаче са повече, като са се увеличили от 14 % до 16 %, а актрисите от Латинска Америка са станали 7 %, сравнено с 3 % от предишната година.

„В наградния сезон, в който темата за жените и половото равноправие е основна, трябва да разграничим хиперболата от реалността. Числата все още не отразяват голяма промяна в киноиндустрията“, каза директорката на центъра Марта Лаузен, цитирана от БТА.