shareit

Накъде гледа Грузия?

| от |

Русия се отнася към държавите от т.нар. Източно партньорство на ЕС като към своя зона на влияние. И макар Грузия да парафира споразумение за асоцииране с ЕС, в страната има и немалко поддръжници на сближаването с Русия, пише Дойче веле.

pokaz-avtandil-tskvitinidze-georgia-sezon-vesnaleto-211-1835-153

„Автандил“ е може би най-реномираната грузинска модна марка, за която в шивачницата в Тбилиси работят около 40 души. Западният пазар ни интересува само донякъде, казва мениджърът на фирмата Зураб Мгалобишвили: „За нас азиатските страни и държавите от бившия Съветски съюз са много по-важни. Тъй като хората в тези страни харчат много повече от европейците, вълнуват се повече от мода и купуват повече“.

По-добре с Русия

„Автандил“ изнася дрехи в Кувейт и Саудитска Арабия, Италия и Великобритания, но най-вече в Украйна, Казахстан и Русия. Казахстан и Русия са членове на основания от Русия митнически съюз. Ако Грузия реши да се присъедини ще има право на определени облекчения.

В продължение на 11 години Грузия бе ориентирана към Запада – към НАТО и ЕС. Същото важи и за Кака Кукава – лидер на опозиционната Консервативна партия, който сега разчита на предимства при евентуална промяна в курса. Той се оплаква, че Грузия не би могла да изнася много за ЕС и вижда истинска алтернатива в митническия съюз с Казахстан, Беларус и Русия. „Поддържам този търговски и митнически съюз, който развива Русия, тъй като той предлага на грузинската икономика големи шансове, особено за селското стопанство. В икономически план това би било добро решение – 20 години след депресията връзките да бъдат съживени, да се разширят инвестициите и да се преоткрие добрият експортен пазар“, казва той.

geo

През годините, след наложеното от Русия ембарго през 2006, Грузия не успя да замести стария си търговски партньор с нови от ЕС. Така например износът ѝ за Германия през 2011 година възлезе на едва 50 милиона евро. Колкото и привлекателен да изглежда пазарът на ЕС, на грузинските фирми им е трудно да се наместят на него: грузинските продукти са непознати в ЕС и в САЩ, маркетингът е труден, особено при хранителните продукти, пазарът е разпределен, а конкуренцията от ЕС и от държави като Турция не спи.

Различни страни, различни пазари

Така най-големият потенциален пазар си остава Русия. Поради което южната съседка на Грузия – Армения – вече взе решение да се присъедини към митническия съюз. А Армения е и четвъртият по големина търговски партньор на Грузия. В самата Грузия от една година насам има ново правителство, което също е много заинтересовано от подобряването на отношенията с Русия. Това обаче не означава, че е сигурно присъединяването на страната към митническия съюз – търговският конфликт от 2006 още не е разрешен напълно.

Георгий Канделаки, който е един от лидерите на опозиционната партия „Национално движение“, предупреждава да не се предприемат наивни стъпки в посока на Русия: „За развитието на Грузия е жизненоважно да продължи сближаването си с ЕС и сделките със САЩ – двата най-големи пазара в света. Те в много по-голяма степен се базират на правила, отколкото на политически настроения, както е в Русия. Аз съм срещу икономическите връзки с Русия, тъй като тя може във всеки един момент да спре достъпа на продуктите до своя пазар“, предупреждава опозиционният политик.

Както, впрочем, се е случвало неведнъж. Отношението на Русия към държавите от бившия Съветски съюз през последните години бе всичко друго, само не и партньорско.

 
 
Коментарите са изключени