Най-важната и скъпа вечер в света на модата: the Met Gala

| от chronicle.bg, по Vogue |

Галата на „Музея Метрополитън“ се провежда всяка година в първия понеделник на месец май. С нея се ознаменува откриването на ежегодната изложба на Института по костюми към музея, началото на която поставя легендата Даяна Вриланд, след като престава да бъде главен редактор на американския „Vogue“. Домакин на събитието е сегашният главен редактор на списанието, Ана Уинтур.

Броени дни ни делят от тазгодишната гала вечер в Мет и всички тръпнат в очакване какво ще носят всички. Защото извън суетата и „дрешките“ събития като това задават не просто модни тенденции, а формират популярната култура на годината. Вечерта е наричана „Оскарите на модата“ и в нея дизайнери, модели и звезди от киното показват най-доброто от външния си вид.

Едно от основните лица в събитието е дългогодишният външен редактор на „Vogue“, Андре Леон Тали. Една от най-влиятелните фигури в модата има запазено място на първия ред от 1974 г.

Темата на вечерта (и на изложбата в музея, която ще остане в продължение на месеци) е „Райски тела: Модата и католическото въображение“. Целта е да се създаде диалог между висшата мода и шедьоврите на католическото изкуство.

За да подгреем за събитието, което ще се проведе в понеделник, ето няколко важни детайла около най-дългоочакваната вечеринка в модата и популярната култура  на годината. Отговаря Андре Леон Тали пред „Vogue“.

Какво е галата на Мет?

Галата на Мет е Суперкупата на модата. В първия понеделник на май всеки, който е някой, идва в „Музея Метрополитън“ за ежегодната гала вечер за набиране на средства за Института по костюмите. С тази вече се открива изложбата на Института, чиято тема е различна всяка година. Всичко започва през 1946 г. и през годините, събитието се превръща в мащабно мероприятие – в партито на годината.

Кой получава покани?

Най-успешните хора в музиката, киното, на Бродуей и в модата. Също така други влиятелни личности. Списъкът се променя всяка година. Моят любим гост е Даяна Рос, когато дойде с дълга рокля с екзотични пера. Не съм сигурен каква птица точно беше: гвинейска кокошка, пуйка или някоя екзотична птица. Тоалетът беше без презрамки и стигаше до земята.

An Evening At The Met In New York
Даяна Рос на галата през 1981 г. Снимка: Getty Images

Какъв е дрескодът?

Той е различен. Ако сте Кейни Уест и Ким, идвате с подхождащи си сребърно яке на „Балмен“ и същия цвят рокля. Ако си Бионсе, носиш нещо, което е ясно и се откроява.

Имаш ли любим спомен от галата през годините?

Любимият ми е, когато Шер се включи в госпъл хора на една Харлемска църква, когато галата се проведе през декември. Бях там и когато тя слезе по стълбите в онази брилянтна прозрачна рокля на Боб Маки, която доста беше изпреварила времето си през 1974 г.

Коя е била най-добрата рокля, появявала се на червения килим?

Жълтата мантия с кожени ръбове на Риана от 2015 г. на дизайнера Гуо Пей.

 
 

Коя е думата на годината според Оксфордския речник?

| от chronicle.bg |

Щеше да е много хубаво думата да напомня само на Бритни и нейната песен, но не и когато Оксфордският речник я обяви за дума на годината.

Отново сме в онова време, когато (както показва тенденцията от предходните години) някоя дума с отрицателно значение става събирателна за цялата година. През 2017 г. беше леко обнадеждаващата нова дума в английския „youthquake“ (социално сътресение, предизвикано от революционна промяна сред младите хора), преди нея „post-truth“ (пост-истина).

Тази година е ред на думата „toxic“, която беше избрана от Оксфордския речник за дума на 2018 г. – токсичен, в смисъл на „отровен“, „зловреден“, „морално разрушителен“ и „опорочаващ“.

През последната година 45% повече хора са търсили значението на този термин в сайта на Oxford Dictionaries в сравнение с предходни периоди.

„Токсичен“ се отнася почти до всички явления, които белязаха годината… буквално и преносно“ коментират редакторите на речника, цитирани от Time. Думата е избрана не толкова заради броя на търсенията, а най-вече заради широкия обхват от теми, които обхваща.

Думата е свързвана и със сексуалното насилие и патриархата, тъй като съчетанието toxic-masculinity (токсична мъжественост) е едно от най-търсените за последните месеци. Друг аспект е свързан с притесненията на хората за околната среда и собственото им здраве (токсичен газ, токсични отпадъци).

„Toxic“ идва от гръцкото „toxikon pharmakon“, означаващо  „отрова за стрели“. Първото свидетелство за фигурирането й в Оксфордския речник е от 1664 г. в една книга за горите.

Сред претендентите за дума на годината са били „techlash“ (събирателно между „technologies“ и „backlash“, символизиращо негативна реакция) и „gaslighting“ (психологическо влияние върху човек, имащо за цел да внуши на обекта, че няма здрав разум). Освен тях в класацията попадат и  „incel“ („неумишлено самотни“ – субкултурно обозначение за мъже, които не успяват да намерят приятелка и обвиняват жените за това, че ги лишават от „правото им на секс“), „overtourism“ – „предозиране с туристи“ и „big dick energy“ – „високо самочувствие с покритие“.

 
 

Новият трейлър на „Dumbo“ ще смачка душата ви

| от chronicle.bg |

Тим Бъртън съживява слончето Дъмбо в чудноват игрален филм.

Можете да видите първото видео като кликнете тук.

Ако има едно нещо, в което режисьорът на Бийтълджус и Едуард Ножиците е добър, то е да създава тайнствена и зловеща атмосфера. Сега можем да я усетим и от трейлъра на „Dumbo“.

Видеото ни разкрива още малко история. Холт Фариър (Колин Фарел) има за задача да се грижи за бебето слонче с огромни уши. Виждаме и собственика на цирка Макс Медичи (Дани Де Вито), очарователната акробатка Колет Мърчант (Ева Грийн) и харизматичния предприемач В. А. Вандевиър (Майкъл Кийтън), който иска да вземе западащия цирк и да го превърне в нещо велико.

Това означава, че трябва да продаде майката на Дъмбо, представено ни в отвратителна сцена, която ще ни преследва дълго. Моментът, когато хоботът на майката прегръща малкото си през решетките на вагона, под звуците на „Baby Mine“ на норвежката изпълнителка Aurora, ни удря право в сърцето.

„Dumbo“ е един от многото преработки на класически анимации на Дисни в игрални филми, които можем да очакваме през 2019 година. След премиерата на слончето през март следват „Aladdin“ през май и „The Lion King“ през юли. „Lady and the Tramp“ ще бъде пуснат по Disney Plus (стрийминг услугата на Дисни), а през 2020 година ще гледаме „Mulan“, „The Little Mermaid“, „Lilo and Stitch“, както и филм за Круела Де Вил от „101 Dalmatians“.

Дъмбо влита в кината, както казахме – през март, а по-точно на 29 март. Ето трейлъра:

 
 

Намериха „изгубен“ филм на Уолт Дисни от преди 90 години

| от chronicle.bg |

Филм, създаден от самия Уолт Дисни през 1928 г., и смятан за изгубен, е бил открит в Япония, предава The Telegraph.

Късометражният анимационен филм „Neck n’ Neck“ показва главния герой Осуолд Щастливия заек и е с времетраене 2 минути. Уолт Дисни създава заека Осуолд през 1927 г., само година преди да се появи Мики Маус и да превърне компанията в една от най-обичаните филмови фабрики.

Всъщност филмът не е бил наистина изгубен, тъй като японецът Ясуши Уатанаби го притежава от години. Мъжът купува лентата още като ученик от уличен продавач на играчки в Осака. Уатанаби, който сега е на 84, не е осъзнавал колко рядка вещ има, докато не е прочел книгата на Дейвид Босерт „Освалд Щастливия заек: Търсенето на изгубените рисунки на Дисни“ от 2017 г. В нея се споменава, че Осуолд е герой в 26 филма, от които само 19 са запазени.

От компанията потвърждават, че предадената лента  е дълго търсеният епизод „Neck n’ Neck“. В него се разказва за Осуолд и неговата приятелка, която е преследвана от куче полицай.

Повече за произхода и историята на известния в миналото заек, можете да разберете от видеото:

 
 

Патриша Аркет: Все още ми плащат по-малко, дори след Оскара

| от chronicle.bg |

Когато Патриша Аркет спечели Оскар за на най-добра поддържаща актриса за ролята си в „Boyhood“ на Ричард Линклейтър от 2014 година, тя прекара по-голяма част от времето си в борба срещу разликата в заплащанията на актьори и актриси. „За всяка жена, която е родила, за всеки данъкоплатец, за всеки гражданин, борили сме се за равните права на всички. Време е за равенство в заплащането и равенство на жените в САЩ.“

Речта й предизвиква аплодисментите на всички – от Мерил Стрийп до Дженифър Лорънс. Тя самата обаче все още се оплаква, че й предлагат работа, в която заплатата й не е същата като тази на колегите й мъже.

„Отказах няколко предложения, защото офертите, които ми направиха, бяха глупави по много грозен начин“

Аркет също така е получила предложение, в което тя е щяла да спечели процент от печалбите на филма, но след това е научила, че колегата й ще получи по-голяма заплата като цяло и следователно разплащателните структури не са равни. И Аркет, и колегата й са носители на Оскар.

Борбата й за равенство е оказала влияние на жени по целия свят. „Гледам едно момиче – сигурно на моята възраст или малко по-голяма. То сигурно ще се пенсионира с повече пари. Това ще даде отражение на живота й. Толкова много жени ми казват това – могат да хранят децата си, могат да изпратят сина си в университет, все важни и големи неща.“

Патриша се връща към телевизията още този месец в „Medium“ и „CSI: Cyber“. Тя също така играе Джойс Майкъл, работничка в затвор, която се влюбва „Escape at Dannemora“. Премиерата е на 18 ноември.