Най-добрите европейски бизнес идеи и иновации – наградите на Европейския технологичен институт

| от |

Наградите на Европейския технологичен институт  – може ли Европа да отвърне на удара и да стане лидер в иновациите.

Лили Големинова

В Будапеща бяха връчени годишните награди на Европейския технологичен институт  (EIT – European Institute of Innovation and Technology – http://eit.europa.eu/). Това се случи на една рядко динамична, интересна и нестандартна конференция в града, където въпросният институт е създаден преди 5 години. С доста бърза скорост той се развива и доказва правото си на съществуване, като основната цел е запълването на пространството между идеите и тяхното реално осъществяване. EIT събира „в една стая“ или „на една маса“ откривателите, учените, бизнеса и студентите. И което е по-важно – дава знания и логистика на студентите и учените сами да се превърнат в предприемачи и да дадат реален живот и на най-смелите си идеи. Показателен е фактът, че от старта с бюджет от около 300 хиляди евро, сега те ще разполагат с близо 3 милиона. Европейски институт, който разчупва представите за учените и техните открития! Още от първата пресконференция – рано сутринта в 8.30, всички ние – журналистите усетихме, че това няма да е обичайното европейско събитие.


На нея говориха Александър фон Габиан, директор на Европейския технологичен институт, който с добро темпо разясни смисъла на създаването на института във време, когато е имало много да се наваксва и как „екосистемата, способстваща идеите и тяхното осъществяване“ тепърва е трябвало да наваксва годините, през които Щатите и Израел са „дръпнали“ много и как идеи в Европа винаги е имало, и процентът на Нобелови лауреати продължава да е висок, но много идеи си остават на ниво „мечти“. След него градуса на интереса се покачи от Навийн Яин (освен създател на Световния институт за иновации, член на борда на Singularity University редовен коментатор за „Форбс“, той е най-успешния предприемач от „Силиконовата Индия“) – той боравеше м ного умело и интересно с фрази като „всеки предприемач трябва да е луд – ако не те мислят за луд, значи идеите ти не струват“ и че ако Европа иска да създаде своя „силиконова долина“, трябва да започне да мисли по коренно различен и нов начин („out of the box“)и да води, а не да „настига“, защото да настигаш, означава да следваш. С този стремеж за новост и различност протекоха и презентациите на номинираните в различните категории за наградите на Европейския технологичен институт за 2013 (дори и името навежда на мисли за европейския отговор на прочутия Масачусетски технологичен институт – MIT). Всеки от номинираните имаше точно 3 минути да представи идеята си, след което имаше блиц въпроси, гонг и … следващият номиниран. Ако все пак малко се поразсеехме в залата, на сцената „изскачаше“ млад екип, който играеше прости, но изискващи нестандартно мислене игри с публиката и даваше идеи за позитивно отношение към живота, чрез игри на асоциации с „непознатия до теб“ в публиката.

И сега – за номинираните открития и/или нововъведения. Те бяха общо 17, в три категории (според трите „кикса“ на института – KIC е абревиатура за Knowledge and Innovation Communities, иначе казано Общества (или инкубатори) за знания и иновации – трите насоки са Климат, Технологии и Устойчива енергия. Идеите (под формата на бизнес планове на различен етап – някои реализирани, други – току-що получили финансиране, трети – борещи се за внимание) варираха от социален проект, който свързва студенти с възрастни хора,  живеещи  сами – така се разрешава жилищната криза в градове като Амстердам, например, студентите живеят срещу символичен наем, в замяна на което 2 часа на ден помагат на възрастните хора, при които живеят – учат ги на компютърни умения, водят ги на кино… до иновативно решение за преработване на органични материали във въглища чрез технология, имитираща естествените процеси в природата, Това „трансформиране‘ на биомаса в био-въглища е по-евтино и по-„зелено“ от досега познатите методи и вече има финансиране от британското правителство (1 милион евро). И още – нова технология за удължаване в пъти живота на батериите, съвсем нова система за тестване на продукти чрез имитация на различни климатични условия, кризисен „комуникатор“, който използвайки радиочестоти, да осъществява връзки между спасителните екипи в зони на големи бедствия като земетресения или цунами, когато всички останали и още, и още. Не само полезни, но и забавни идеи имаше сред номинираните – например телефонният „ап“ (J), който се нарича JukeBoss – с него можеш да узнаеш в кой клуб около теб (на принципа на Foursquare) каква музика звучи, да разгледаш парчетата, които предстоят и да прецениш къде то се ходи или пък да гласуваш за някоя песен и тази  с най-много гласове, ще е следващата в плейлистата на дадения клуб. Много и всякакви идеи от млади екипи от Англия, Испания, Италия (оттам, естветвено, идеята е свързана със спорта – компютърна игра за рехабилитация, хрумнала на младеж след футболна травма), Унгария, дори от Индия… но, за съжаление, не и от България. Иначе се срещнахме с двама българи, които учат по различните програми на Европейския технологичен институт (EIT) – Иван и Мария – имената са истински, не обобщаващи – но техните истории ще ви разказа по-нататък (специално за CHR), заедно с представяния на най-интересните открития. Засега завършвам с наградените:

Venture Award (награда за нови бизнес идеи)

– Antaco (технологията за „превръщането“ на органични отпадъци във въглища)

–  Co-Rehab (въпросната италианска програма за атрактивна рехабилитация, включваща видеоигри, които дават индикация за реалното натоварване на мускулите)

Co-Rehab

– Enerstone (технологията за по-дълъг живот на батериите)

И трите идеи са в процес на реализация, имат вече финансиране, а Co-Rehab, например, само за 10 месеца толкова се е разраснала, че не смогва да изпълни идващите от 3 континента поръчки!

CH.A.N.G.E Award  (отличаваща новото поколение предприемачи)

Кейт Хофман (Германия-Великобритания – създаване на градска ферма за отглеждане на зеленчуци без почва, във вода, с рибки, които по естествен път „наторяват“ насажденията – ферма, каквато сега се създава в центъра на Лондон) – www.grownup.co.uk

– Доротя Максей – Homebuddy (Унгария – виж по-горе, за „събирането“ на студенти без квартира и възрастни хора без компания)EIT - Urban Biofarm

Едуардо Апли (Канада-Аржентина – създаване на бизнес „екосистема“, в рамките на която голяма африканска банка и създателите на иновативен продукт, свързан със „зеления“ ток (от слънчевата светлина), предоставят специални кредити за закупуване на фенери, използващи слънчева светлина) – www.solar-aid.org

 
 

Порно актрисата на Тръмп е най-търсената знаменитост в PornHub за 2018-а

| от chr.bg |

Дойде това магическо време от годината – времето за равносметки, а една от любимите ни е тази на най-големия сайт със съдържание за възрастни – PornHub.

Статистиката за 2018 година е следната – общо 33,5 милиарда посещения и средно 92 милиона посетители дневно. Това е равно на населението на Канада, Полша и Австралия, взети заедно – толкова уникален трафик генерира PornHub на ден.

Това се казва голяма фен база!

21

Секс скандалът с Доналд Тръмп изстреля кариерата на порно актрисата Сторми Даниелс до нови висини и тя се превърна в най-търсената знаменитост в сайта.

Други ключови думи, които дефинираха търсенето през 2018 година, са: играта Fortnite, 4к, романтика, транссексуално, навън, татуировки, Tinder, Bowsette и тройка.

https___blueprint-api-production.s3.amazonaws.com_uploads_card_image_901290_1f55d8f7-a0da-4f0d-b499-10ad5bd75b15

Любимата ни категория обаче винаги е била тази със знаменитостите. Както винаги, тя е и една от най-популярните в сайта, като името на Сторми Даниелс е търсено невероятните над 30 милиона пъти през 2018-а.

Кои са останалите най-търсени известни личности в PornHub за 2018 година може да видите в галерията ни горе. Има доста интересни имена.

 
 

Кларксън, Хамънд и Мей с промо видео за „The Grand Tour“

| от chronicle.bg |

Джереми Кларксън, Ричард Хамънд и Джеймс Мей разбудиха апетита на феновете като пуснаха ново промо видео, в което да обнародват информация за предаването им „The Grand Tour“. 

Триото работи заедно от 2002 година, когато за първи път се събраха в този си състав, за да водят „Top Gear“. Изглежда, че наративът помежду им не се е променил дори в новото предаване. В клипа тримата седят на сив фон, почти не мърдат, освен когато говорят, и все пак са забавни.

Хамънд: Здравейте, ние сме водещите на „The Grand Tour“.

Мей: Да, и снимаме новите епизоди с пълна скорост.

Кларксън: Или поне щяхме, ако не бяхме тук да снимаме това глупаво, времеемко и безсмислено маркетингово съобщение…

Въпреки „проваления край“ на видеото, феновете са силно развълнувани от новината, че автомобилното предаване се завръща на 18 януари догодина. „Класически Кларксън. Нямаше как да стане друго…“, пише в един от много коментари. 

Тройката се премести от BBC в Amazon Prime след като Джереми удари с юмрук своя колега Ойсин Таймън на „Top Gear“, заради което беше уволнен като водещ и продуцент на предаването. Двамата му колеги напуснаха заедно с него като нба тяхно място бяха избрани нови водещи начело с Кристофър Евънс (не актьора), но рейтингът на предаването не успява да се възстанови.

Джереми, Ричард и Джеймс водят „The Grand Tour“ от 2015 година.

 
 

Страната, която е ад за любителите на алкохола

| от Вучето |

Който го е страх от мечки да не ходи в гората. А на когото му се пие, да не ходи в Норвегия. Защото веднъж попаднал там, психиката на всеки човек с изострен афинитет към консумацията на алкохол се срива.

Ако сте фактологически неподготвени за това, което ви очаква в Норвегия, сблъсъкът със суровата действителност наистина може да бъде брутален. Преценете сами защо.

Петък вечер е и искаш да си купиш бутилка червено вино. На пръв поглед, съвсем безобидно  и напълно изпълнимо човешко желание. Само че ако си в Норвегия, това не може да се случи, защото в делнични дни магазините нa държавния монополист Vinnmonopolet затварят в 18, а в събота – още в 15 часа. Затова ако ти се пие, си изправен пред две възможности. Или отиваш в заведение и си поръчваш жадуваната чаша вино, 200 мл, срещу 90-100 крони (20 лв.). Или се обаждаш на Том Круз, той доплита до местонахождението ти с лекотоварен хеликоптер Боинг MH-6 Little Bird и след серия от каскади и премеждия двамата кацате в някое населено място  в съседна Дания, до където, слава Богу, пипалата на алкохолния октопод не се простират.

По традиция Норвегия си е изградила имиджа на изключително прогресивна страна с висок жизнен стандарт. Затова и може би стриктното отношение към алкохола изглежда малоумно на повечето чужденци. Норвежците, разбира се, са се примирили със статуквото, но въпреки това с горчивина и неприкрита завист гледат на онези райски места в Европа и по света, където да си купиш бутилка водка е също толкова лесно и безгрижно, колкото и кило картофи.

Кой е “потисникът”?

Името му е Vinmonopolet (буквално “винен монопол”), а на галено му викат Polet. Това е единственият държавен търговец на дребно в Норвегия, който има право да продава напитки с алкохолно съдържание  над 4. 75%. Броят и териториалното разпределение на магазините на монополиста са строго съблюдавани. Правилото е, че на 30 хиляди души се пада само един магазин. Това значи, че освен ако не живеете в някой по-голям град, ще се налага да пътувате с километри, за да купите напитки, с които да почерпите гостите си в събота вечер. Алтернативата е да си ги поръчате онлайн и да си вземете доставката от местния пощенски клон.

Защо цените са толкова високи?

Просто. Акцизите. Спрямо средните цени на алкохола в Европа, тези в Норвегия са завишени с 250 %. В другите негостоприемни за любителите на чашката страни, положението не е по-различно, но определено не е толкова зловещо. В Исландия процентите са 226, във Финландия – 172, в Швеция – 141, а в Дания – 138.

Кое е наложило всичко това?

Още по-просто. Норвежците искат да живеят вечно. Шегата настрана, от години националната политика включва всевъзможни рестрикции с цел да се ограничи употребата на алкохол и тютюневи изделия. В умовете на законотворците това не е злокобен план за вгорчаване живота на населението, а тъкмо напротив. Идеята е норвежците да бъдат една здрава, просперираща и дълголетна нация. А това, разбира се, не може да се постигне, ако хората пафкат цигари и се наливат с концентрати, както им падне. И очевидно са прави, защото според скорошно проучване цели 80 % от населението подкрепят така провежданата политика. Логиката, зад която застават, изглежда желязна (макар и само от гледна точка на заклетия въздържател): Хората биха купували и съответно консумирали повече алкохол, ако можеха да го намерят редом до кутиите с мляко в супера.

Какви са резултатите?

Те са налице. Норвежците наистина почти не употребяват алкохол през седмицата. Но веднъж като започнат в началото на уикенда, нещата обикновено излизат извън контрол, а при по-младите се стига дори до ексцесии, които завършват в спешното или под някоя пейка в парка.

Разбира се, когато на една нация, исторически и географски предопределена да пие много, й спрат кранчето “централно”, представителите й става много изобретателни. Сред най-популярните начини за снабдяване с големи количества по-евтин алкохол са фериботните воаяжи до Дания. Тъй като корабът се счита за такс-фрий зона, норвежците предприемат тези пътувания главно с цел да пият тънко и напоително на борда.

Тъй като производството на алкохол в домашни условия е строго забранено със закон и нарушителите ги грозят колосални глоби, норвежците се обръщат за помощ към братята по чашка – полските гастарбайтери. Освен с пословичното си трудолюбие и физическа издръжливост, последните са известни и като умели контрабандисти.

Когато заминах да живея в Осло преди няколко години, ми трябваше около месец, за да преодолея първоначалния шок от цените на алкохола и да пренастроя дневния си режим така, че да бъде съобразен със странното работно време на Vinnmonopolet.

Постепенно измислих всякакви трикове и стратегии, за да поддържам, доколкото ми беше възможно, питейния лайфстайл, който си бях изградила в България. Така например, вечерната дажба уиски се измерваше със специална мензурка, която предвидливо си бях свила от един бар. Когато затрих някъде мензурката, с прискърбие трябваше да я заменя с капкомер. Никога не отказвах, когато ме канеха “на кафе”, но ако предчувствах, че ще ме черпят,  винаги избирах заведения, в които се сервира не само кафе, но поне и бира. Защото аз кафе след 9 сутринта не пия. Ако някой ми идваше на гости от България или чужбина и ме питаше какво да ми донесе, винаги казвах с уж небрежен тон: “Абе не се притеснявай, просто вземи някоя бутилка от фрий шопа на летището.”

И ако трябва да обобщя цялостното настроение през всичките тези месеци, прекарани в норвежката столица, мога да кажа, че наложеното ми от обстоятелствата въздържание ме превърна ако не в по-добър човек, то поне в хладнокръвен индианец с много силна воля.

 
 

В следващите три дена Коледата е в квАРТала

| от chronicle.bg |

В предпразничния уикенд 14-16 декември карето между булевардите Дондуков, Васил Левски, Мария Луиза и Сливница ще пулсира в духа на популярния сред столичани вече КвАРТал фестивал, който се провежда през септември.

Този път организаторите от КвАРТал колектив и ни канят на Коледа в КвАРТала. За днес, утре и вдругиден са подготвени редица инициативи като благотворителни базари, акции на НПО организации, театрални постановки, партита и суинг танци, различни работилници на коледна тематика, изложби, концерти и много други. Традиционната акция “Освети КвАРТала” отново ще накара това очарователно софийско място да засияе с хиляди светлинки. Всички любопитни да се гмурнат в дебрите на малките улички и да научат нещо повече за историята и архитектурата там могат да се включат в специалната празнична Историко-архитектурна разходка.

Ето и някои от по-интересните акценти на „Коледа в КвАРТала“.

SOHO кани всички на “SоLYKKЕ – cozy Christmas happening” , където днес гостите на зелената къща на ул. Искър 4 ще могат да избират сред 10 неща, които да подарят за Коледа – независимо вещи или хубави преживявания; да се насладят на тематични напитки и кулинарни изкушения и да се забавляват с музикалната винил селекция на DTK a.k.a DarkTechnik. През уикенда споделеното работно пространство ще предостави безвъзмездно залите си на организации с кауза, които припознава, за да организират свои предколедни събития.

На 15 и 16 декември Арт Фондация „ДОМА“ събира под един покрив в новия бар Bar Dak CPC (бул. Мария Луиза 17) различни хора от артистичните среди, които ще споделят част от своя гардероб и да дадат нов живот на старите дрехи. Освен модните находки, в рамките на Brand New Oldies vol.2 ще бъдат представени и рециклирани вещи и аксесоари, като по този начин ще се наблегне на идеята за рециклирането като начин за оптимизация на отпадъците и опазване на околната среда. Част от средствата ще отидат за благотворителна цел. За музикалния фон ще се погрижи Jane D и други нейни гости.

Благотворителният Sonya’s Happiness 2nd Christmas Bazaar, чиято кауза е подпомагане на кучета в приют, ще се случи на 15 декември в Bar Barabar (ул. Триадица 4).

В Дом на киното (ул. Екзарх Йосиф 37) на 16 декември, от 19:30 часа, ще има представление-лекция за бащата на ужаса и фантастиката Хауърд Филипс Лъвкрафт на трупа Метеор. Текстът, режисурата и музиката са на Ани Васева, а художник е Стефан Дончев. С участието на Леонид Йовчев и Галя Костадинова и гласовете на Боян Манчев и Цветан Цветанов.

Утре в намиращия се на същото място CUSH Bar ще има Christmas Edition – вечер, посветена на суинг културата, която ще включва уъркшоп по танци, много музика, специални питиета и подобаващото на това място забавление.

Интересни програми са подготвили още редица квАРТални локации, в които посещението е задължително: на 15-ти Sito Studio отваря вратите си с коледна разпродажба на арт принтове, раници и тениски, пиратите от Абордаж са организирали двудневно геймърско тържество със селектирани бордови игри; в галерия Арт Муза ще се случи изложба „Магията на вълната и коприната“ на Светла Чиракова и Мари Басмаджиян, както и концерти.

Art.E канят на двудневен Christmas serendipity. Delta Blues Bar са подготвили два страхотни блус концерта. В галерия Червената точка може да се види изложбата на художника Велин Динев, а в галерия Geshov – “Homo videns : отвратен, но любопитен”. Специални уъркшопи на коледна тематика ще има в Хлебна къща София, Творческа работилница ДЪГА, Цукерния Савенко и др. За феновете на йогата пък в Studio 84 Art & Motion пък е подготвен специален кундалини курс от 10:00 утре (събота, 15.12).

Историко-архитектурната разходка в рамките на Коледа в квАРТала ще бъде на 16 декември (неделя) от 14:00 с начална точка вход на MOVE.BG срещу Минералните бани (ул. Сердика 20). Ако искате да станете част от нея е необходимо само едно условие: бъдете точни.

Подробности за предстоящите събития от “Коледа в КвАРТала” може да следите ТУК.