Най-добрите европейски бизнес идеи и иновации – наградите на Европейския технологичен институт

| от |

Наградите на Европейския технологичен институт  – може ли Европа да отвърне на удара и да стане лидер в иновациите.

Лили Големинова

В Будапеща бяха връчени годишните награди на Европейския технологичен институт  (EIT – European Institute of Innovation and Technology – http://eit.europa.eu/). Това се случи на една рядко динамична, интересна и нестандартна конференция в града, където въпросният институт е създаден преди 5 години. С доста бърза скорост той се развива и доказва правото си на съществуване, като основната цел е запълването на пространството между идеите и тяхното реално осъществяване. EIT събира „в една стая“ или „на една маса“ откривателите, учените, бизнеса и студентите. И което е по-важно – дава знания и логистика на студентите и учените сами да се превърнат в предприемачи и да дадат реален живот и на най-смелите си идеи. Показателен е фактът, че от старта с бюджет от около 300 хиляди евро, сега те ще разполагат с близо 3 милиона. Европейски институт, който разчупва представите за учените и техните открития! Още от първата пресконференция – рано сутринта в 8.30, всички ние – журналистите усетихме, че това няма да е обичайното европейско събитие.


На нея говориха Александър фон Габиан, директор на Европейския технологичен институт, който с добро темпо разясни смисъла на създаването на института във време, когато е имало много да се наваксва и как „екосистемата, способстваща идеите и тяхното осъществяване“ тепърва е трябвало да наваксва годините, през които Щатите и Израел са „дръпнали“ много и как идеи в Европа винаги е имало, и процентът на Нобелови лауреати продължава да е висок, но много идеи си остават на ниво „мечти“. След него градуса на интереса се покачи от Навийн Яин (освен създател на Световния институт за иновации, член на борда на Singularity University редовен коментатор за „Форбс“, той е най-успешния предприемач от „Силиконовата Индия“) – той боравеше м ного умело и интересно с фрази като „всеки предприемач трябва да е луд – ако не те мислят за луд, значи идеите ти не струват“ и че ако Европа иска да създаде своя „силиконова долина“, трябва да започне да мисли по коренно различен и нов начин („out of the box“)и да води, а не да „настига“, защото да настигаш, означава да следваш. С този стремеж за новост и различност протекоха и презентациите на номинираните в различните категории за наградите на Европейския технологичен институт за 2013 (дори и името навежда на мисли за европейския отговор на прочутия Масачусетски технологичен институт – MIT). Всеки от номинираните имаше точно 3 минути да представи идеята си, след което имаше блиц въпроси, гонг и … следващият номиниран. Ако все пак малко се поразсеехме в залата, на сцената „изскачаше“ млад екип, който играеше прости, но изискващи нестандартно мислене игри с публиката и даваше идеи за позитивно отношение към живота, чрез игри на асоциации с „непознатия до теб“ в публиката.

И сега – за номинираните открития и/или нововъведения. Те бяха общо 17, в три категории (според трите „кикса“ на института – KIC е абревиатура за Knowledge and Innovation Communities, иначе казано Общества (или инкубатори) за знания и иновации – трите насоки са Климат, Технологии и Устойчива енергия. Идеите (под формата на бизнес планове на различен етап – някои реализирани, други – току-що получили финансиране, трети – борещи се за внимание) варираха от социален проект, който свързва студенти с възрастни хора,  живеещи  сами – така се разрешава жилищната криза в градове като Амстердам, например, студентите живеят срещу символичен наем, в замяна на което 2 часа на ден помагат на възрастните хора, при които живеят – учат ги на компютърни умения, водят ги на кино… до иновативно решение за преработване на органични материали във въглища чрез технология, имитираща естествените процеси в природата, Това „трансформиране‘ на биомаса в био-въглища е по-евтино и по-„зелено“ от досега познатите методи и вече има финансиране от британското правителство (1 милион евро). И още – нова технология за удължаване в пъти живота на батериите, съвсем нова система за тестване на продукти чрез имитация на различни климатични условия, кризисен „комуникатор“, който използвайки радиочестоти, да осъществява връзки между спасителните екипи в зони на големи бедствия като земетресения или цунами, когато всички останали и още, и още. Не само полезни, но и забавни идеи имаше сред номинираните – например телефонният „ап“ (J), който се нарича JukeBoss – с него можеш да узнаеш в кой клуб около теб (на принципа на Foursquare) каква музика звучи, да разгледаш парчетата, които предстоят и да прецениш къде то се ходи или пък да гласуваш за някоя песен и тази  с най-много гласове, ще е следващата в плейлистата на дадения клуб. Много и всякакви идеи от млади екипи от Англия, Испания, Италия (оттам, естветвено, идеята е свързана със спорта – компютърна игра за рехабилитация, хрумнала на младеж след футболна травма), Унгария, дори от Индия… но, за съжаление, не и от България. Иначе се срещнахме с двама българи, които учат по различните програми на Европейския технологичен институт (EIT) – Иван и Мария – имената са истински, не обобщаващи – но техните истории ще ви разказа по-нататък (специално за CHR), заедно с представяния на най-интересните открития. Засега завършвам с наградените:

Venture Award (награда за нови бизнес идеи)

– Antaco (технологията за „превръщането“ на органични отпадъци във въглища)

–  Co-Rehab (въпросната италианска програма за атрактивна рехабилитация, включваща видеоигри, които дават индикация за реалното натоварване на мускулите)

Co-Rehab

– Enerstone (технологията за по-дълъг живот на батериите)

И трите идеи са в процес на реализация, имат вече финансиране, а Co-Rehab, например, само за 10 месеца толкова се е разраснала, че не смогва да изпълни идващите от 3 континента поръчки!

CH.A.N.G.E Award  (отличаваща новото поколение предприемачи)

Кейт Хофман (Германия-Великобритания – създаване на градска ферма за отглеждане на зеленчуци без почва, във вода, с рибки, които по естествен път „наторяват“ насажденията – ферма, каквато сега се създава в центъра на Лондон) – www.grownup.co.uk

– Доротя Максей – Homebuddy (Унгария – виж по-горе, за „събирането“ на студенти без квартира и възрастни хора без компания)EIT - Urban Biofarm

Едуардо Апли (Канада-Аржентина – създаване на бизнес „екосистема“, в рамките на която голяма африканска банка и създателите на иновативен продукт, свързан със „зеления“ ток (от слънчевата светлина), предоставят специални кредити за закупуване на фенери, използващи слънчева светлина) – www.solar-aid.org

 
 

Възходът на жените супергерои

| от chr.bg |

Въпреки, че мъжете супергерои доминират екрана и през 2018 година, има значителен и обещаващ напредък и при жените супергерои. По този повод в интернет се появи доста сполучливо фенско видео, което отбелязва това. То ни показва героините от вселената на DC и Marvel, както и техните най-добри моменти. Кадрите са от филми като „Wonder Woman“, „Avengers: Age of Ultron“, както и от трейлъра на „Captain Marvel“.

Фенските видеа в интернет – монтажи, пародии и т.н. – имат голямо значение. Виждали сме анимации, които представят героите по свой начин или пък възраждат стари такива. Понякога феновете се справят дори по-добре от екипа на филма. В този случай обаче gabi от Туитър прави нещо съвсем ново.

Тя редовно прави подобни видеа. Нека видим това:

 

 

Едно от най-хубавите неща е, че тонът на трелъра (нека го наречем така) е същия, какъвто би бил, ако се отнасяше за Капитан Америка, Железният човек, Батман и сие. Той показва тези способни жени в пика на силите им, както и в най-тъмните им моменти. Гласът зад кадър разказва история как героините преминават през трудности, за да станат това, което са сега; как взимат съдбата си в свои ръце. Дори можем да видим от някои от тях характерната супергеройска походка. Това е едно настина добро начало.

 
 

ReMastered ще разкрива тайни от живота на големите имена в музиката

| от chronicle.bg |

Нямаме търпение да видим какво се е получило с ReMastered – документална серия от 8 части от братята Джеф и Майкъл Цимбалист.

Става дума за епизоди, които ще разказват историите на някои от най-значимите имена в света на музиката изобщо. Всеки месец по Netflix ще се излъчва една серия, която ще запознае зрителите с ключовите събития от живота на хора като Боб Марли, Джони Кеш, Сам Кук др.

Самите братя Цимбалист са носители на награди „Еми“ и „Пийбоди“, така че има за какво да се надяваме, че сериалът ще е интересен. Според слуховете той ще засяга теми като насилие, политика и ще развенчава митове около животите на големите музиканти, както ще потвърждава някои слухове.

Последният епизод ще бъде излъчен през май 2019 г. и ще ни представи разследване в търсене на оригиналните автори на популярната песен The Lion Sleeps Tonight, която е донесла повече от 15 милиона долара на различни изпълнители.

Поредицата започва на 12 октомври.

 
 

Какъв си ти според рекламите, които ти пускат

| от |

Рекламите са белите конци, които съшиват цялата икономика на света.

За да работят добре, им трябва детайлно дефиниран таргет. Няма смисъл да продаваш играчки, докато гледат майки. Играчките са ексклузивно таргетирани към деца и бащи. Те по-късно с фина манипулация ще убедят майката, че това е правилна покупка и че ако се цупи, е против най-доброто за семейството си. Или нещо от тоя сорт; в такива моменти традиционният страх от чувство за вина е най-често експлоатиран. Както и да е.

Ето една изключително ненаучна разбивка на рекламните публики. Към какви хора са отправени рекламите за:

Лекарства 

Предаването се гледа от най-социално екзотичната прослойка на обществото – средната класа. Само тя има пари за глупости. Бедните нямат пари за глупости, а богатите не си знаят парите. Само средната класа едновременно би имала гъбички и пари за крем против гъбички.

Кредити

Най-вече около риалити предаванията, рекламите за кредити казват: „Оо, виждаме, че се разсейвате от полуробския си живот като гледате резила на другите хора. Искате ли да се почувствате като тях за има-няма една седмица? Чудесно! Вместо да пестите и да покажете воля, отговорност и силен характер, вземете заем.“ Тези реклами са насочени предимно за хората от провинцията или както я наричат някои – Старата София.

Мобилни оператори

Публиката на тези реклами е, или поне Операторите се надяват да е, като публиката на Кредитите, само че вече изтеглила кредит.

Лотария

Лотарията на практика е  българската Коледа, когато не е Коледа – тя също взима по 1-3-5-10 лева от много и накрая ги дава на малцина. За разлика от българската Коледа обаче, лотарийните реклами не таргетират хора с добри сърца, а хора с празни джобове.

Храна

Рекламите на храна таргетират хората, за които храната е единственият лукс в живота.

Алкохол

„Хората от рекламата са на практика хората, които ние си мислим, че вие си мислите, че сте след като се напиете. Затова ви ги показваме.“ Ето защо рекламите на бира обикновено показват свободни млади хора хора сред природата. Защото бира се пие предимно след работа – след като като си бил заключен в един офис за пореден ден за поредна година. Рекламите за водка показват мъже с достойнство. Рекламите за ракия показват семейно щастие на мъжете, които не бият жените си… И така нататък.

Има страхотен шанс фирмите да ни познават по-добре от нас самите. Затова нека поиграем една забавна игра. Всеки път, когато в някоя реклама се появи човек, който някак си прилича на вас, забележете за какво е рекламата. Направете това и след една седмица ще сте много по-наясно със себе си, със своите демони и мечти. Приятно хоби само за 9.99 лв.

 
 

Бри Ларсън със страхотен шамар срещу хейтърите

| от chr.bg |

Интернет може да е тъмно място и никой не е в безопасност, дори супер героите!

„Капитан Марвел“ е първият филм с главна женска роля на Marvel. Наскоро излезе трейлърът му, а след него заваляха неумесни критики от интернет троловете, че Карол Денвърс не се усмихва достатъчно. Въпреки че на трейлъра ясно се вижда как героинята пада от небето и няма спомен за нищо, някои фенове смятат, че Бри Ларсън (в ролята) трябва да си показва зъбките повече. Някои дори направиха колажи като сложиха усмивки на нейни снимки. Капитан Марвел обаче не смята да търпи такива неща и отговори като поста в коментарите картинки като тези:

DneULfgU0AA6Mas DneULfgVYAMUCzC DneULfiVsAAyzXA

Колажът на Капитан Америка бе постнат в Инстаграм акаунта на Бри!

Това е доста находчив шамар от нейна страна към хейтърите.