Най-дългата американска война струва 1 трилион долара

| от |

Джоф Дайер и Клои Сорвино, Файненшъл Таймс

Войната в Афганистан, най-дългият отвъдморски конфликт в американската история, струва на американския данъкоплатец почти 1 трилиона долара и ще изисква още няколко стотици милиарда.

Това показват изчисления на „Файненшъл Таймс“ и независими източници.

Около 80% от тези разходи за конфликта в Афганистан са направени през мандата на президента Барак Обама, който силно увеличи присъствието на американската армия, след като дойде на власт през 2009 г.

Огромните разходи за 13-годишния конфликт, които никога не са представяни в подробности от правителството, ще засилят ширещия се скептицизъм в САЩ по отношение на войната. Според проучванията на общественото мнение повечето американци смятат, че войната е лоша идея.

Предвид факта, че войната в Ирак коства вече 1,7 трилиона долара, цената на конфликта в Афганистан е важен фактор мнозинството американци и администрацията на Обама да не одобряват военна намеса в други части на света, включително и повторно изпращане на войски в Ирак.

Организацията на Джон Сопко, който е генерален инспектор за възстановяването на Ирак, посочва, че повече от 100 милиарда долара са похарчени за проекти вътре в страната. Според Сопко „милиарди долари“ от тези фондове са пропилени или откраднати по проекти, които често нямат смисъл предвид ситуацията в Афганистан. „Ние просто не можем отново да загубим това количество пари. Американският народ няма да се примири с това“, казва той. Според Сопко заради инфлацията сумата, която САЩ са похарчили за реконструкция в Афганистан, е повече от цената на Плана Маршал за възстановяване на Западна Европа след Втората световна война.

„Отново и отново аз попадам на хора от Американската агенция за международно развитие, държавата и Пентагона, които мислят, че са в Канзас, а не в Афганистан. Моите одитори ми говорят за планове за разходи, а аз отговарям: „Измисляте си, сякаш е „Алиса в страната на чудесата“, казва Сопко.

Военната операция на НАТО в Афганистан, която започна скоро след атентата на 11 септември 2001 г. под командването на САЩ, ще приключи към края на декември. Бунтът на талибаните остава жив, макар че те вече не контролират големи градове.

Съгласно сегашните планове около 10 000 американски войници ще останат в Афганистан до 2016 г., макар че администрацията е под силен натиск да увеличи присъствието си поради притесненията за нарастващата съпротива на талибаните след заминаването на американците. От 2001 г. насам правителството отпусна 765 млрд долара за войната в Афганистан. По-голямата част от тези средства са от Министерството на отбраната, но също и от държавния департамент.

Според Раян Едуардс от Градския университет в Ню Йорк, парите за финансирането на войните в Ирак и в Афганистан са на заем, а САЩ вече са изплатили лихва в размер на 260 млн. долара от дълга за войната. Според изчисленията на „Файненшъл Таймс“ на базата на отпуснатите средства 125 млрд долара от тези разходи за лихви са отделени за конфликта в Афганистан.

Отгоре на всичко има вече направени медицински разходи за войници, които вече не са част от армията. Икономистката от Харвард Линда Билмс е направила задълбочено изследване на разходите за война. Според нея медицинските разходи за ветерани от войните в Ирак и Афганистан досега достигат 134 млрд. долара. Тя казва, че е невъзможно да се оцени колко от тези разходи са свързани с Афганистан, защото една трета от войниците са изпълнявали мисии и в двата конфликта, а и посттравматичният стрес обикновено е резултат от поредица събития, а не от един инцидент.

Конфликтът в Афганистан доведе до увеличение на публичните разходи, които за важни, но трудни за изолиране. Освен отделно финансиране тази война след 2001 г. получи и „базов“ бюджет от Пентагона, който покрива всички разходи.

Предвид политическото напрежение около войните, разходите за здравеопазване, които плащат служещите в армията, остават ниски, а това предизвиква скок на разходите от страна на Пентагона, като в същото време заплатите бяха увеличени заради инфлацията. От 2001 г. базовият бюджет на Министерството на отбраната се е увеличил с 1,3 трилиона повече в сравнение с прогнозите преди 11 септември.

Разходите за войната в Афганистан вероятно ще възлязат на още стотици милиарди долари. Пентагонът заяви, че иска финансиране в размер на 120 млрд за периода 2016-19 г. за операции в Афганистан, макар че техният размер зависи от бъдещата мисия, която Белият дом одобри.

Освен допълнителните плащания на лихви, разходите за здравеопазване ще започнат да се увеличават драстично, особено след като ветераните от войната достигнат 60-годишна възраст и започнат да се възползват от повече медицински услуги.

Проф. Билмс предвижда, че бъдещите медицински разходи и разходите за инвалидност за ветераните от войните в Афганистан и Ирак ще достигнат 836 млрд долара през идните десетилетия. Парите за двете войни ще бъдат прибавени към разходите за пенсии от Пентагона: системата за военни пенсии има неизплатен пасив от 1,27 трилиона долара и се очаква да се увеличат до 2,72 трилиона до 2034 г.

„Мръсната тайна относно тази война е, че Пентагонът или някой друг в правителството не могат да кажат колко в действителност струва тази война“, казва представител на администрацията./БГНЕС

 
 

Трейлър на „Widows“: Виола Дейвис влиза в света на Джилиан Флин

| от chronicle.bg |

Името на Джилиан Флин веднага се асоциира с проблеми жени – опасни, жестоки, готови на всичко, за да излязат от капана, в който винаги ги намираме в началото. За щастие на всички  фенове на авторката на „Не казвай сбогом“ и „Отворени рани“, тя не се задоволява само с литературата и тази есен предстои да видим поредната й изява като сценарист.

Филмът „Widows“ разказва историята на четири вдовици, които тръгват на обща мисия – да довършат делото  на убитите си съпрузи. Извършването на мащабната кражба не е за отмъщение или пари, а единственият начин за оцеляване.

Новият трейлър на филма вече е тук и можем да видим плеядата от звезди, които участват. В главната роля е Виола Дейвис, чието име е достатъчно, за да  привлече интереса. Към нея, в групата на вдовиците, се присъединяват Мишел Родригез, Синтия Ериво и Елизабет Дебики. Лиам Нийсън играе покойния съпруг на Дейвис, а Колин Фаръл – врага.

Филмът е дело на режисьора Стийв Маккуин („12 години робство“), а освен гореспоменатите имена, ще видим и Даниел Калууя и Робърт Дювал.

„Widows“ ще бъде показан за първи път на кинофестивала в Торонто следващия месец, а премиерата по кината е насрочена  за 16 ноември.

 
 

Гняв срещу Дисни: Първият им гей персонаж ще се играе от хетеро мъж

| от Георги Емилов |

В наши дни вече свикнахме всеки да е обиден от всичко. Така докато едни се чувстват лично обидени, че в Германия вече ще вписват официално трети пол, от другата страна на безсмислената барикада се бунтуват вече дни наред, че Джак Уайтхол (хетеросексуален мъж) ще играе гей персонаж в предстоящия филм с Дуейн Джонсън (Скалата) и Емили Блънт – “Jungle Cruise”. Най-открито срещу избора на актьора скочи Омар Шариф младши (да, внук на онзи Омар Шариф), който написа следното в Twitter:

„Наистина ли, Дисни? Първата ви значителна гей роля ще се играе от хетеросексуален мъж, увековечаващ стереотипите? Провал! Този кораб трябва да потъне!”

sharif

Изявлението на младия актьор бе посрещнато с одобрение сред много фенове, получи подкрепа и от други представители на шоубизнеса (актьорите Итън Харви и Крис Салваторе бяха други популярни имена с гневни реакции по повода), а отзвукът беше неочаквано голям, вина за което вероятно има и все още топлата тема с отказа на Скарлет Йохансон да играе трансджендър персонаж, именно след масово недоволство от онлайн активистите. И макар да разбирам трудностите пред LGBTQ обществото след толкова много години на дискриминация, не мога да не се възмутя и аз от този натиск и да не се запитам…

Сериозно ли?!

Не че нещо, но твърдения като „Гей-актьорите не са представени подобаващо в Холивуд” са просто абсурдни. Пък и дори да беше така, чак толкова ли е непреносима сексуалността с похватите на актьорското майсторство, че да не може актьор с една сексуалност да не може да изиграе персонаж с друга? Нека само си спомним за страхотната роля на Нийл Патрик Харис като Барни от „Как се запознах с майка ви” – роля, в която актьорът (който е гей) изигра възможно най-стереотипния хетеро мачо! Защо тогава никой не му се разсърди?

164228793-612x612
Omar Sharif Jr, Getty Images

Пък и да не говорим само за сексуалност – нужно ли е да си виртуозен пианист, за да изиграеш виртуозен пианист? Мисли ли някой, че Даниел Крейг, Шон Конъри и Пиърс Броснан наистина са агенти на MI6 и затова са взети за ролята на Джеймс Бонд? Трябваше ли ролите в „Спасяването на редник Райън” да се дадат на истински нацисти? И хубаво ли ще е ролите на убийци и психопати да се дават на реални такива, за да са по-убедителни персонажите? Джейсън Борн сциентолог ли е? Ами Адам Сандлър… опа, момент, да, тук няма какво да се каже – той играе себе си във всеки филм.

И преди някой да е решил да каже нещо от сорта на „Да, те всичките от тая порода са такива!”, „Много са обидчиви, защото не са истински мъже!”, или някаква друга хомофобска простотия, нека припомня колко истински обидени бяха много бели хетеро мъже, които ревяха из интернет защо даден измислен комиксов персонаж (и по-конкретно – този във „Фантастичната четворка”) бе изигран от чернокож актьор (не отваряме дори дума за онова безумие с чернокожия Орфей, чернокожите гърци и прочие исторически неправдиви режисьорски решения). Вярно, филмът беше зловещо тъп, но наистина ли това ли беше проблемът с него? Да си обиден за цвета на кожата на измислен персонаж е меко казано нелепо.

Проблемът е, че все повече започва да изглежда така, сякаш в опита си да счупят веднъж завинаги оковите на дискриминацията, някои ненужно кресливи гласове от LGBTQ обществото в Холивуд започват лека-полека сами да дискриминират, налагайки се върху това кой какви роли да играе. Така де, нали целият смисъл на борбата за равенство беше да не се налага на интервюто за работа (или в случая – роля) да те питат „Каква е Вашата сексуалност?”, за да не могат да те дискриминират спрямо това? Затова ще е хубаво Омар Шариф младши и подкрепящите го колеги и фенове да си помислят пак по въпроса и да спрат да внасят разделение там, където LGBTQ обществото от толкова години се бори тъкмо за обратното – единство и равенство.

Хайде стига с превземките и да се съсредоточим върху реалните проблеми пред LGBTQ обществото, че заради такива нелепи поводи за гняв, вече почти не ми остана бяло, мъжко, хетеро чувство за вина…

 
 

Глен Клоуз за Скарлет Йохансон: „Всеки трябва да може да играе всеки“

| от chronicle.bg |

Великата Глен Клоуз получи последната си от общо шест номинации за „Оскар“ преди 5 години. Ролята й беше на жена, която се представя за мъж, за да се издигне в ирландското общество на XIX век. Актрисата се справи брилянтно с ролята си. От екипа на филма „Алберт Нобс“ още тогава заявяват, че ролята на Глен Клоуз не е на транссексуална.

По повод последните полемики в развлекателната индустрия относно това кои актьори, какви роли могат да играят, актрисата от „Опасни връзки“ коментира, че разбира напрежението, образувало се около Скарлет Йохансон. Преди седмици Йохансон получи редица критики, защото беше избрана да играе транссексуална роля. В резултат на тези критики тя беше принудена да се оттегли от проекта.

Мнението ми е, че хора, които продуцират и режисират филми на такава тематика, трябва да осигурят работа на транссексуалните актьори… но също така трябва да имат възможността да вземат най-добрия човек„, казва Глен Клоуз, цитирана от IndieWire. „Актьорството е занаят… и лично аз смятам, че всеки трябва да може да играе всеки.

Миналия месец стана ясно, че Йохансон ще играе известният Данте „Текс“ Гил във филма „Rub & Tug“ – реална личност, която живее през 70-те години на миналия век, държи  масажистки салон и таен публичен дом. След това редица транссексуални актьори критикуваха избора на хетеросексуална актриса за ролята на транссексуален персонаж. След малко повече от седмица Скарлет Йохансон се оттегли от филма, а все още не е избран неин заместник за ролята.

На този фон продължават да се чуват гласове, които настояват ролите на хомосексуални и транссексуални да бъдат играни само от такива актьори. Такъв е случаят с Руби Роуз отпреди няколко дена. Актрисата, която се определя като „gender fluid“ беше избрана да играе Batwoman, чийто персонаж е на еврейка лесбийка. Руби Роуз беше заклеймена в социалните мрежи,  а настояванията са за ролята на еврейка лесбийка да бъде избрана актриса еврейка и лесбийка. В резултат Роуз изтри профила си в Twitter.

В същото време някои актриси, като Глен Клоуз, с подобни изказвания доказват, че все още има трезви умове в развлекателната индустрия, които разбират същността на истинското актьорско майсторство.

 
 

Най-скандалните изпълнения на наградите на MTV

| от chronicle.bg |

Докато наградите Грами са изцяло за музикален престиж, то наградите на MTV, накратко VMA (MTV video music awards) обръщат внимание не само на музиката, а и на провокативността на изпълнителните.

Не че се оплакваме. Откакто церемонията се състои за първи път през 1984, когато млада изпълнителка на име Мадона решава да шокира обществеността, MTV наградите са очакване на интересни моменти.

Шоуто за тази година е планирано за понеделник, като Карди Би ще води с най-много номинации, а сега е най-добрият момент да си припомним най-шокиращите моменти в историята на церемонията.

Ето ги, в хронологичен ред: десетте най-секси изпълнения, които промениха съвременната музика.

1. Мадона – Like a Virgin, 1984

С това изпълнение кралицата на попа се утвърди като провокатор още в началото на кариерата си: нещо, което не се е променило до днес, когато тя вече е на 60 години.

2. Джанет Джексън и „That`s the way love goes/if“, 1993

След това сексуално заредено изпълнение, Джанет Джексън вече не е малката сестричка на Майкъл Джексън.

3. Бритни Спиърс с „I`m a slave 4 you“, 2001

Откакто Бритни покори сцената с жълт питон на врата, светът й е роб.

4. Бритни Спиърс, Мадона и Кристина Агилера – „Like a virgin, Hollywood“, 2003

Страстните целувки между хора от един и същ пол не са някакво явление сега, но през 2003-а все още бяха. Затова когато Мадона пусна език на Бритни, това си беше събитие.

5. Beyonce and Jay-Z – „Crazy in love“,2003

Много хора се съмняваха дали Бионсе ще успее да направи соло кариера, след като се отцепи от Destiny`s Child, и да, тя успя.

6. Шакира – „Hips don`t lie“, 2006

Бедрата на Шакира в една от най-горещите й песни отговаряха напълно на парчето на представянето й през 2006.

7. Лейди Гага – „Paparazzi“, 2009

Преди светът да се умори от странностите на Лейди Гага, нейното изпълнение на „Paparazzi“ на MTV наградите, беше впечатляващо.

8. Кейти Пери, Ръсел Бранд и Джо Пери – „We will rock u“, 2009

Това изпълнение също остана в историята.

9. Майли Сайръс и Робин Тик – „Blurred lines“, 2013

След целувката на Мадона и Бритни, това изпълнение на Майли Сайръс и Робин Тик е може би най-обсъжданото. Това беше и случаят, когато Майли Сайръс се сбогува с ангелския си имидж.

10. Ники Минаж – „Anaconda“, 2014

Моментът, в който Ники Минаж изпя и изтанцува тази песен на сцената, официално затвърди туърка като тренд в поп музиката.