Надалеч от Турция

| от |

Под управлението на Ердоган, довело това лято до масови протести, все повече млади турци напускат родината си. За тях това е единственият начин да са далеч от Ердоган – и от онази Турция, която той сътворява, пише Дойче веле.

Прочутата опера в Сидни, големият коралов риф, безкрайни плажове под лъчите на австралийското слънце: Булут Каратюрк разглежда на лаптопа си снимки от Австралия – страната на неговите мечти. При това Булут не се интересува толкова от слънцето и морето – същото може да намери и в родната си Турция. „Това, което искам, е най-вече по-свободен живот. Искам нещо по-добро от това тук“, казва той.

В Истанбул Булут заема мениджърски пост в една голяма международна телекомуникационна фирма. Печели доста добре, а и го чака повишение. Въпреки това е готов да започне в Австралия от нулата, от най-ниското стъпало.

tur

„Не искаме такъв живот!“

„Да загърбиш родината си и да заминеш за чужбина си има както предимства, така и недостатъци, които трябва добре да се претеглят. Но тук става все по-лошо, политиката става все по-рестриктивна и все по-религиозна. Още отсега бихме могли да прогнозираме какво ни очаква в близко бъдеще. Не искаме такъв живот!“, категоричен е Булут, който всъщност би предпочел да замине за Америка, но така и не получил зелена карта. За Австралия обаче шансовете му са повече от добри. Австралийското правителство целенасочено се опитва да привлече образовани чужденци. А Булут така или иначе е твърдо решен да се махне.

Случаят на 32-годишния Булут съвсем не е единичен – в Турция се наблюдава нова емиграционна вълна. Само че този път не става дума за безработни анадолци, а за високо квалифицирани жители на големите градове, които непременно искат да напуснат родината си.

Ебру Йълдъръм, собственичка на посредническа агенция, която се е специализирала в подпомагането на турци, заминаващи за Австралия, разказва, че повечето хора, които се обръщат към нея, са с висше образование. Тя им осигурява необходимите документи и езикови тестове, както и посредничество за намиране на работа. Бизнесът на Йълдъръм процъфтява – особено от лятото насам, когато се стигна до масовите демонстрации, смачкани брутално от турското правителство.

„Броят на хората, които търсят информация, свързана със заминаване в чужбина, расте стремително. В сравнение с 2009 година ръстът е 400 процента. Някои от тези, които искат да заминат, казват направо: взехме решението си след случилото се в парка Гези. Искаме да се махнем колкото може по-бързо!“, споделя Ебру Йълдъръм.

turkey

Заради децата

„Голяма част от турците, които напускат родината си, имат малки деца. И именно заради тях емигрират – те просто искат да им осигурят бъдеще, което да е по-добро от това, което биха могли да имат тук“, обяснява по-нататък Йълдъръм.

И Булут има син на една година. Именно неговото раждане е изиграло ролята на решаващ импулс при взимането на решението за бягство от Турция, разказва съпругата на Булут: „Перспективата да започнем отначало естествено предизвиква у мен немалко опасения. Но мисля най-вече за нашия син. Австралия е социална държава! А тук дори и училищното образование е проблем. Все повече гимназии се трансформират в религиозни училища и е трудно да се намери алтернатива. Частните училища са прекалено скъпи“.

Кандидатурата на семейство Каратюрк междувременно е вече при австралийските власти. Ако всичко върви добре, догодина те ще се отправят към другия край на света – далеч от семейство и приятели. Но и далеч от Ердоган.

 
 

Най-скъпо платените музиканти в света

| от chr.bg |

Американското списание „Билборд“ класира най-скъпоплатените музиканти, като на първо място бе поставен фронтменът на ирландската група „Ю Ту“ Боно, съобщава Контактмюзик.

През 2017 година приходите на певеца са били 54,4 милиона долара. Голяма част от спечелените пари от Боно са дошли от гастролите в рамките на турнето „Joshua Tree Tour“. Интересното в случая е, че по доходи за 2016 година, бандата му дори не попадна в топ-50.

 
 

Тейлър Суифт ще играе в „Котките“

| от chronicle.bg |

Американската поп звезда Тейлър Суифт ще играе във филмовата адаптация на мюзикъла „Котките“ в партньорство с Дженифър Хъдсън и Иън Маккелън.

Режисурата ще бъде поверена на британеца Том Хупър, известен с работата си над филма „Клетниците“ по романа на Виктор Юго, излязъл на екран през 2013 година.

Мюзикълът „Котките“, композиран от британеца Андрю Лойд Уебър беше поставен най-напред в Лондон през 1881 година, а след това и в Бродуей в периода 1982-2000 г. Това е четвъртата по продължителност постановка, задържала се на афиша в Манхатън.

 
 

Антъни Андерсън от „Трансформърс“ беше обвинен в нападение над жена

| от chr.bg |

Популярният американски актьор Антъни Андерсън, известен от лентата „Трансформърс“ от 2007 г., стана обект на разследване по подозрение в нападение над жена, съобщи телевизионната компания Ей Би Си.

„Получихме заявление за престъпление, в което Андерсън е посочен като заподозрян. Разследването е започнало“, обявиха полицейски източници пред телевизионния канал. Органите на реда не разкриват подробности по случая.

Андерсън заяви, че категорично отхвърля отправените му обвинения. „За съжаление всеки може да подаде в полицията заявление, независимо дали то отговаря на истината или не. Властите не са се свързвали с Антъни по този повод, а той категорично оспорва подобни твърдения“, заяви пред Ей Би Си представител на актьора.

Четиридесет и седем годишният комедиен актьор Антъни Андерсън се е снимал в над 80 филма и телевизионни сериали. Най-известните от тях са „Ромео трябва да умре“, „Страшен филм 3″, „Трансформърс“ и др.

 
 

Как кралят на Англия, Хенри VІІІ, се оказа първият измамен с Фотошоп

| от Радослав Тодоров |

Всички знаем как текат виртуалните запознанства на по-непривлекателно изглеждащите младежи из социалните мрежи. Снимките, които показват на „жертвите“ си, са затъмнени или кропнати и най-вече фотошопнати.

Но ако си мислите, че тази социална тактика се е пръкнала със социалните мрежи в последните десетина години, жестоко се лъжете. По абсолютно същия начин през ХVІ в. е бил изигран и самият крал на Англия!

Когато Хенри VІІІ решава да се жени за четвърти път (а дори ще му предстоят още два), по политически причини изборът пада върху дъщерята на Йоан ІІІ, херцог на Клеве, който също като Хенри е подръжник на Реформацията и Еразъм Ротердамски.

За сключването на замисления съюз най-вероятно краля е бил убеден от канцлера Кромуел. Хенри обаче е твърде придирчив, за което говори и броя на браковете му, докато този на любовниците му пък е направо неизчислим. Така че той иска да е сигурен, че няма да се прекара и решава да се информира за външния вид на бъдещата си съпруга.

Скоростта и качеството на нета през 1539 г. обаче били отчайващи. За да се изпрати еквивалента на един съвременен файл тип .jpg от Германия до Англия е било нужно да изпратиш на кораб биологична единица снабдена с бои и платно, тя да вземе данните от мястото и да бъде върната по същия начин обратно. Като времето за извършването на тази операция е било няколко месеца. В днешно време всички мрънкат ако тегленето на видео или изображение вземе, че се забави с някоя и друга секунда повече, Хенри обаче чака стоически.

2
Картина на Хенри VІІІ от 1537 г.

Въпросната биологична единица, която трябва да пренесе изображението е придворния художник Ханс Холбайн младши. Краля изрично му казва да не пести никакви детайли и да нарисува Ана точно така както тя действително изглежда, без да се притеснява, че някой може да го обвини за качеството на портрета.

Художникът обаче явно е минал и втора консултация при Кромуел впоследствие, който, така да се каже, му е разбърникал настройките. Дали с подкупи или заплахи не е ясно, но успява да го убеди да излъже със своята картина.

Кромуел успява да консултира и пътуващия хроникьор на пратеничеството Едуард Хол, така че и той в хрониката си да опише Ана с възможно най-хвалебствени думи за външния й вид:

„Her hair hanging down, which was fair, yellow and long … she was apparelled after the English fashion, with a French hood, which so set forth her beauty and good visage, that every creature rejoiced to behold her“

Колкото до Холбайн, ето как той изобразява Ана фон Клеве:

1

Жената гледаща от портрета се харесва на Хенри и той се съгласява на брака. Когато обаче в Англия пристига истинската Ана, усмивката бързо угасва от лицето на Хенри.

Достатъчно показателно е че дори първата им брачна нощ така и не била консумирана. Гневното обяснение на Хенри към Кромуел за това е, че „тялото и миришело лошо и имала остри гърди“. В резултат на това няколко месеца по-късно бракът е разтрогнат.

Как точно е изглеждала в действителност Ана фон Клеве, никога няма да узнаем. И слава Богу.