Може ли Китай да донесе мир на Афганистан?

| от |

Китай се въздига от пепелта, за да играе важна роля в мирния процес в Афганистан, след като чуждестранните военни контингенти се подготвят да напуснат страната в края на месеца. Усилията на Пекин включват покана към талибаните да посетят Китай. Скептиците може да попитат как така Китай, който никога преди не е играл подобна посредническа роля извън границите си, може да успее там, където САЩ, НАТО и съседите на Афганистан се провалиха.

През последните 13 години САЩ и НАТО играха водеща роля в Афганистан и Китай ги подкрепяше, но сега, когато САЩ си тръгват, Афганистан е изправен пред съдбоносен период и Китай е готов да поеме по-голяма роля, посочват китайски представители. Президентът на Афганистан Ашраф Гани вече посети Пекин, за да поиска от Китай да поеме посредническа роля и да окаже натиск на Пакистан, близък съюзник на Китай, да позволи на Афганистанското правителство да се срещне с талибанските лидери, пребиваващи в Пакистан. Влиятелната пакистанска армия, която взима всички важни външнополитически решения в страната, даде знак, че е готова да обмисли участието си в евентуален мирен процес, веднага щом Афганистанците инициират такъв. Китай вече е започнал разговори на няколко фронта за това как съседните на Афганистан държави могат да подпомогнат мирния процес в Афганистан.

Единият фронт включва Китай, Афганистан и Пакистан, а вторият – група от регионални държави, обединени под името „Шест плюс една“, която включва САЩ, Русия, Китай, Индия, Пакистан и Иран и Афганистан.

Втората група се е срещала вече два пъти. Особено важни са тристранните разговори, които вече се водят между Китай, САЩ и Афганистан с оглед на изтеглянето на САЩ от страната. Китай потвърди, че няма намерения да разполага свои военни части в Афганистан, но определено смята да играе по-голяма роля в региона. Причините, поради които Китай полага толкова дипломатически усилия, за да посредничи в един международен конфликт, нещо, което не е правила никога досега, са рисковете, които го заплашват от юг. Евтиният афганистански опиум наводнява Китай, докато уйгурските ислямски екстремисти от Хинган са обвинявани в тероризъм. Стотици от тях са базирани в Пакистан и Афганистан и са подкрепяни от талибаните и Ал-Кайда. Всъщност, Китай ще продължи да се сблъсква с нарастваща заплаха за националната си сигурност, докато различни военни групи продължават да откриват убежище в Афганистан и Пакистан.

По-дългосрочната стратегия на Китай включва и икономическо развитие, по-конкретно изграждането на Пътя на коприната, който включва и Пакистан, и Афганистан. Китай инвестира милиони долари в автомобилна и жп пътна мрежа, която ще се простира от Западен Китай до Германия, прекосявайки десетки държави. Афганистан, който има богати залежи на полезни изкопаеми и петрол, които Китай иска да разработва, е важна част от тази мрежа. Китай иска да построи северно-южен икономически коридор през Пакистан, по който да се доставя енергия от Персийския залив до Китайската граница. Китайските инвестиции в такива мащабни проекти може да се окажат силен стимул за Пакистан, Афганистан и талибаните да седнат на масата на преговорите. Дипломати описват това и като уникална възможност да се даде начален стимул за развитие на слабата икономика на Пакистан и Афганистан. Над 100 милиарда долара ще бъдат инвестирани само в построяването на афганистанската и пакистанската част от Пътя на коприната. Но нищо няма да се случи, докато многобройните войни в региона не спрат. Това включва бунтовете в Белуджистан, насилието в Карачи и талибанските атаки в Пакистан и Афганистан. Много неща ще зависят от това дали Пакистанската армия е готова да се възползва от ситуацията и да принуди афганистанските талибани да седнат на масата на преговорите. Според дипломатически източници, Китай вече е установил свои собствени контакти с талибаните. Все пак, Китай едва ли ще участва в мирните преговори между президента Гани и талибаните. Китай иска да подготви преговорите, да осигури неутрална територия и да остави двете страни да разговарят, поради което Китай усилено очаква Ашраф Гани да предложи мирен план, както и да получи подкрепа от армията на Пакистан./BBC/Фокус

 
 

Дженифър Анистън: Момчетата не искат да има продължение на „Friends“

| от chronicle.bg |

Дженифър Анистън разкри, че мъжката част от актьорския колектив на „Friends“ е отговорен за липсата на продължение на сериала. 

Самата Анистън също няколко пъти в миналото е казвала, че не иска да участва в евентуално продължение на легендарния сериен филм, но мнението й в последно време е противоположно. След като Рейчъл не на лице, остава само да убедим Мат Лебланк, Дейвид Шуимър и Матю Пери.

Актрисата гостува на „The Late, Late Show“, за да промотира „Dumplin“ – новият филм на Netflix, в който участва. Там тя сподели с водещия Джеймс Корден: „Слушай, с момичетата бихме се радвали да го направим отново, но момчетата не са толкова развълнувани от идеята по някаква причина – не знам. Затова просто решихме да направим римейк на „The Golden Girls“ след 40 години.“

Режисьорът на „Friends“ Кевин С. Брайт разказва как Дженифър е била готова да напусне телевизията изцяло след като е шефовете й са поискали първо спинофът на сериала да бъде с нейно участие, но след това са заложили на Лебланк (който в последствие се излага с „Joey“).

Разбира се, имало е разговори за завръщането на „Friends“ на екран. Но Брайт смята, че това никога не трябва да се случва, споделяйки реплика на Дейвид Крейн, а именно: „Група 50-годишни да се мотаят в кафене просто ще изглежда жалко“. Така фенски мечти и надежди на 10 години бяха тотално разбити.

 
 

NASA отговаря на молбите на феновете да спаси Тони Старк

| от chronicle.bg |

Феновете на Marvel се обърнаха чрез Туитър към NASA, а по-късно и към Илон Мъск и SpaceX, с молба да спасят Тони Старк. Супергероят се намери в изключително тежка ситуация в трейлъра на „Avengers: Endgame“. Виждаме го сам в космоса след събитията в края на „Avengers: Infinity War“ с неработещ костюм да оставя съобщение за Пепър.

Реакцията на повечето фенове беше да спекулират с това как Тони ще се измъкне от безизходицата си (защото не ни се вярва да умре). Може би ще бъде спасен от Captain Marvel, кой знае. Мнозина обаче писаха на Космическата агенция с молба да реши проблема. И получиха отговор:

 

„Хей, Марвел, чухме за Тони Старк. Както знаем, първото нещо, което трябва да направите, е да слушате за „Avengers, имаме проблем“. Но ако той не може да говори, препоръчваме да използвате всичките си ресурси, за да го потърсите“

Отговорът им само потвърждава колко дълбоко са залегнали супергероите в американската поп култура. NASA получава туитове за всякакви филми по всякакви поводи като не отговаря на никой. „Avengers: Endgame“ обаче прави изключение.

Шегата настрана, доста хора наистина се страхуват, че Тони Старк може да си отиде, защо договорът на Робърт Дауни Джуниър приключва след този филм.  Той едва ли ще залезе като образ, не и преди да се изправи срещу Танос. Няма обаче никакви гаранции, че ще оцелее битката.

 
 

DC прави филм за Plastic Man

| от chronicle.bg |

В момента DC имат доста проекти – над 20. Не всички ще видят бял свят, разбира се, но въпреки това (а може би и заради това) нови и нови проекти се добавят към сисъка. Последният такъв е Plastic Man.

Warner Bros и сценаристката Аманда Идоко в момента развиват филма, който се описава от студиото като „комедиен приключенски екшън“. Все ощя няма никакви детайли за самата история, както и установен режисьор.

Това не е първия път, в който се правят планове за игрален филм за този супергерой. През 90-те  години братя Уашовски пишат сценарий и дори 10 години по-късно, през 2009 година, смятаха да го снимат с Киану Рийвс в главната роля. Плановете обаче се провалят.

Plastic Man за първи път се появява през 1941 година в серия комикси, а DC го купуват през 1956. Ийл О’Браян е дребен престъпник, който влиза в досег с неизвестна химична течност и така получава силите си – разтягане на тялото, забавено стареене, регенерира и още. Героят обаче е уязвим на много високи и много ниски температури, както и на някои химикали.

По характер той е комичен персонаж, но това не му пречи да е един от най-силните, заради което е и член на Лигата на справедливостта. Появявал се е във филмите „Batman: The Brave and the Bold“, „Young Justice“ и „Justice League Action“.

Портфолиото на Аманда Идоко включва сериала „The Mayor“, а филмът „Breaking News in Yuba County“, за който пише първият си пълнометражен игрален сценарий, излиза скоро.

Следим новините около проекта, но на такъв ранен етап предполагаме, че ще идват бавно.

 
 

Защо Aston Martin прави старите си коли електрически

| от chronicle.bg |

Aston Martin използва носталгията, за да бутне на клиентите към електрическите коли. Последната програма на британската автомобилна компания е „Heritage EV“ и предлага собствениците на ретро автомобили на марката да ги преработят в електрически.

Но няма ли да е това едно кощунство! Всъщност не. Прогарамата е стартирана по една специална причина. Все повече градове по света и особено в Европа явно забраняват колите с двигатели с вътрешно горене, които са преминали определена възраст. И това е само част от цялостното настроение в полза на електрическите автомобили. Така, че съществува опасност, ако си купим класически Aston, да не можем да си го караме.

Технологията, която се използва за преработването, е базирана на модела Rapide E – напълно електрически, лимитиран спортен автомобил, който пристига догодина. Той има 800-волтова, 65kWh батерия, с която може да измине 321 километра и да вдигне 100 км/ч за под 4 секунди като максималната му скорост е 250 км/ч. От модела ще бъдат направени само 155 бройки, които вече са продадени.

Компанията казва, че първият модел, който ще може да конвертира, ще е DB6 MkII Volante от 1970 година. Специални „касети“ ще се поставят на мястото на двигателя и скоростната кутия и дори ще се занитват по същия начин. Колата ще получава и екран и това е. Това означава, че ако собствениците имат желанието и парите, лесно ще могат да я върнат обратно в оригинален вариант.

Подобна практика вече има от известно време като и компаниите, и клиентите се фокусират предимно върху ретро колите – Porsche, Range Rover и VW, както и върху автобусите. Скоро Jaguar обяви, че смята да пусне на пазара изцяло електрическа версия на легендарния E-Type от 1960 година. С времето очакваме още марки да се присъединят.