Популизъм, мораториум, наказателна процедура

| от |

Депутатите приеха Решение за налагане на мораториум върху придобиването на право на собственост върху земя на територията на Република България от страна на чужденци и чуждестранни юридически лица до 1 януари 2020 г. До като течеше обсъждането в парламента, Европейската комисия обяви, че няма правомощия да удължи мораториума за продажба на земеделски земи и че ако страната ни иска той да остане в сила и след началото на идната година, ще трябва да получи съгласието на всички останали 27 страни от Евросъюза.

Със 171 гласа „за“, 38 „против“ и 12 „въздържал се“ Народното събрание прие предложението на „Атака“. Мораториумът се налага върху придобиването на право на собственост върху земя на територията на България от страна на чужденци и чуждестранни юридически лица и ще важи до началото на 2020 година.

Общата позиция на „Атака“ и ГЕРБ в подкрепа на удължаването на мораториума изненада донякъде БСП и ДПС. „Атака“ даже прие предложението на ГЕРБ за допълнение в текста на финалното решение. ГЕРБ предложиха да се включат текстове, които да задължават правителството да води преговори с ЕК за мораториума, както и да предприеме законодателни инициативи за защита на купуването на българската земя. В отговор от ДПС предложиха процедурната хватка с отлагане на разискванията, докато не бъдат прецизирани текстовете.

От Европейската комисия завиха, чрез свои говорител  за БНР, че се очаква България да отвори този пазар, както е предвидено – от началото на 2014-а година.

Еврокомисията, която само преди дни отхвърли аналогично искане от Румъния, ще се запознае с писмото, в което българските власти искат удължаване на забраната, каза говорителката по въпросите на вътрешния пазар Шантал Хюс:

На България беше даден преходен период, в който да се подготви за пълното отваряне на пазара на земеделски земи за чужденци. Този период изтича на 1-ви януари 2014-а година и присъединителният договор с България не предвижда никаква възможност за удължаването му. Затова очакваме България да отвори пазара си, в съответствие със задълженията, поети в договора.

Ако това не стане, Шантал Хюс каза, че комисията ще съдейства на България с всичко според възможностите си и припомни, че при неспазване на общностното законодателство се пристъпва към наказателна процедура, която може да доведе и до съд. Говорителката подчерта още, че Европейската комисия няма правомощия да разреши на България удължаване на мораториума и че ако страната ни иска той да остане в сила и след началото на идната година, ще трябва да получи съгласието на всички останали 27 страни от Евросъюза. Това на практика означава преразглеждане на присъединителния ни договор и повторна ратификация от 27 държави членки.

Решението на парламента за мораториум за продажба на земеделска земя на чужденци е в драстично противоречие с договора на България за присъединяване към Европейския съюз. Това заяви на брифинг в парламента лидерът на ДПС Лютви Местан.

„Юридическата непрецизност е най-малкият проблем, пред който се изправя България. Решението на Народното събрание не решава нито един реален проблем. Не само, че не защитава националния интерес и интереса на българските граждани, а го нарушава”, коментира Местан.

Mестан коментира, че ГЕРБ са се делегитимирали като евроатлантическа партия и като партия член на ЕН.  Сега отговорността за последствията от това решение, за откриването а евентуална наказателна процедура срещу България е на политическите сили, които подкрепиха този проект за решение”, коментира Местан. 

 
 

5 екранизации на книги, които очакваме през 2018 г.

| от chronicle.bg |

Отдавна известен факт е, че най-добрият източник на истории за киното е литературата. Едни от най-добрите филми на всички времена водят своето начало от хартиения лист – „Отнесени от вихъра“, „Кръстникът“, „Полет над кукувиче гнездо“… списъкът е много дълъг, а това са само три неоспорими примера.

Всяка година едни от най-добрите филми са именно екранизации на известни или не толкова известни романи, разкази или биографии. 2018-а не прави изключение.

Вече видяхме достатъчно екранизации на романи. Имаше достатъчно хубави, и предостатъчно лоши. Към първите слагаме „On Chesil Beach“, „You Were Never Really Here“, „BlackKKKlansman“ и още няколко. Във втората група само ще споменем „Red Sparrow“ и няма да ви отегчаваме повече. Днес обръщаме внимание на хубавото, което предстои да видим.

2018-а се откроява с редица очаквани и обещаващи екранизации на книги. Някои от тях вече бяха показани по кинофестивалите и спечелиха одобрението на критиците. Други ще получат присъдите си директно от киносалоните. И в двата случая ще има приятни и неприятни изненади. Но преди да сме сигурни, показваме 5 от тазгодишните екранизации на книги, които очакваме да видим. Вижте ги в галерията горе.

 
 

Колко дни трябва да работите за новия iPhone XS?

| от chronicle.bg, по Picodi |

Както всяка година, есента е времето за излизане на новите модели iPhone. Този месец на пазара бяха представени последните „членове“ на семейството на Apple – iPhone Xs, Xs Max и Xr. На българския пазар iPhone Xs ще се появи на 28 септември. 

Повече подробности за техническите характеристики на можете да намерите тук и тук. Новите моделите ще струват 999 дол. (Xs), 1099 дол. (Xs Max)  и 749 дол. (Xr – т.нар. бюджетен модел).

Какво означават тези цени от потребителска гледна точка? На този въпрос отговаря нова статистика, дело на Picodi, която представя цените на новия модел Xs в работни дни за различни държави по света.

Колко дни трябва да работите, за да си купите новия айфон?  Зависи къде живеете.

В Швейцария са необходими 5 работни дена, а във Филипините 156 дена. Това са двете крайности в списъка, който подрежда 46 държави според броя на работните дни, необходими за събиране на пари за новия модел. От показаните резултати става ясно, че страните от Еврозоната най-лесно могат да си позволят iPhone Xs, а към тях се добавят и САЩ и ОАЕ. В челната петица са Швейцария (5 дни), Люксембург (7), Норвегия (7.5), ОАЕ (7,6), Дания (7.7), а на дъното са Филипините (156), Украйна (136), Пакистан (88), Аржентина (60) и Индия (60).

България се нарежда веднага след Индия с необходими 56 работни дена. У нас iPhone Xs (64 GB)  ще се продава на цена от 2329 лв. 

Получените резултати се базират на средния месечен доход във всяка страна. Повече информация за статистиката можете да намерите тук.

kolko-trudodni-struva-iphone-xs

 

 
 

Премиерата на новия “Anthony Bourdain: Parts Unknown” мина добре

| от chr.bg |

Премиерата на “Anthony Bourdain: Parts Unknown” беше скоро и не беше възпоменателна. На фона на печалните събитията, които не бяха размити поне малко дори и от награда Еми, първият епизод „Kenya“ беше жизнерадостен.

Бурдейн и ководещият Камау Бел разгледаха столицата Найроби, както и саваната и по-отдалечени места, където опитаха напитка от кравешка кръв и кози очни ябълки. 

След премиерата режисьорът Морган Фалън каза на Бел, че това, че е начинаещ е предимство: „От гледна точка на „лошия продуцент“, знаехме, че ще ядеш каквото сложим пред теб.“

Чуството да снима предаването Бел описа като „все едно съм спечелил конкурс“ и добави „Трябва да продължиш докрай, иначе не си добър гост. Ако Антъни ни е научил на едно нещо, то е да си добър гост.“

Всичко всъщност започна преди 20 години, когато Тенаглия и Колинс, продуценти на Бурдейн и до днес, снимат 10-минутно видео за Les Halles, ресторантът в Ню Йорк, където Антъни е главен готвач. Видеото им носи бърза поръчка за 23 епизода на първото предаване „No Reservations“. В следващите няколко десетилетия готвачът ще стане културен антрополог.

Премиерата на първия епизод от новия сезон на „Parts Unknown“ не завършва с „В памет на…“, както може би се очаква, а с гласа на Бурдейн зад кадър, който говори за разказването на истории.

Тенаглия споделя: „Хората не виждат това, но в някои отношения Тони беше много срамежлив и предаването стана начин да се свърже със света. Въпреки приключенският му характер, моментите на тишина бяха моментите, които той ценеше най-много.

 
 

Какъв си ти според рекламите, които ти пускат

| от |

Рекламите са белите конци, които съшиват цялата икономика на света.

За да работят добре, им трябва детайлно дефиниран таргет. Няма смисъл да продаваш играчки, докато гледат майки. Играчките са ексклузивно таргетирани към деца и бащи. Те по-късно с фина манипулация ще убедят майката, че това е правилна покупка и че ако се цупи, е против най-доброто за семейството си. Или нещо от тоя сорт; в такива моменти традиционният страх от чувство за вина е най-често експлоатиран. Както и да е.

Ето една изключително ненаучна разбивка на рекламните публики. Към какви хора са отправени рекламите за:

Лекарства 

Предаването се гледа от най-социално екзотичната прослойка на обществото – средната класа. Само тя има пари за глупости. Бедните нямат пари за глупости, а богатите не си знаят парите. Само средната класа едновременно би имала гъбички и пари за крем против гъбички.

Кредити

Най-вече около риалити предаванията, рекламите за кредити казват: „Оо, виждаме, че се разсейвате от полуробския си живот като гледате резила на другите хора. Искате ли да се почувствате като тях за има-няма една седмица? Чудесно! Вместо да пестите и да покажете воля, отговорност и силен характер, вземете заем.“ Тези реклами са насочени предимно за хората от провинцията или както я наричат някои – Старата София.

Мобилни оператори

Публиката на тези реклами е, или поне Операторите се надяват да е, като публиката на Кредитите, само че вече изтеглила кредит.

Лотария

Лотарията на практика е  българската Коледа, когато не е Коледа – тя също взима по 1-3-5-10 лева от много и накрая ги дава на малцина. За разлика от българската Коледа обаче, лотарийните реклами не таргетират хора с добри сърца, а хора с празни джобове.

Храна

Рекламите на храна таргетират хората, за които храната е единственият лукс в живота.

Алкохол

„Хората от рекламата са на практика хората, които ние си мислим, че вие си мислите, че сте след като се напиете. Затова ви ги показваме.“ Ето защо рекламите на бира обикновено показват свободни млади хора хора сред природата. Защото бира се пие предимно след работа – след като като си бил заключен в един офис за пореден ден за поредна година. Рекламите за водка показват мъже с достойнство. Рекламите за ракия показват семейно щастие на мъжете, които не бият жените си… И така нататък.

Има страхотен шанс фирмите да ни познават по-добре от нас самите. Затова нека поиграем една забавна игра. Всеки път, когато в някоя реклама се появи човек, който някак си прилича на вас, забележете за какво е рекламата. Направете това и след една седмица ще сте много по-наясно със себе си, със своите демони и мечти. Приятно хоби само за 9.99 лв.