Молдова – на кръстопътя между Русия и ЕС

| от |

Молдова гласува днес на парламентарни избори, които са извънредно важни за бъдещето на бившата съветска република и най-бедна страна в Европа, разположена на кръстопътя между мечтата за интеграция с ЕС и завръщането в руското лоно.

Вотът може да донесе поуки за отражението на украинската криза. Молдова, подобно на Украйна, се разкъсва между ЕС и Русия. С Приднестровието тя отдавна изживява ситуация, която Украйна сега открива: отцепването на територия, която иска да е с Москва.

Да изпратят свои представители в 101-местния парламент се борят двадесетина партии. Според последните допитвания процентът на избирателите, които са за европейска интеграция на Молдова и на онези, които подкрепят присъединяването към Митническия съюз начело с Русия, са почти изравнени – по 40% за всеки лагер.

Това не е надпревара между партии, а състезание кой ще направлява страната отвън: Москва или Брюксел, обобщава за АФП ситуацията анализаторът Язу Натой от Института за публична политика.

Москва, която скришом подкрепи през 1990 г. едностранното обявяване на независимост от Приднестровието – малка молдавска сепаратистка територия – гледа с много лошо око споразуменията за асоцииране, подписани тази година от Евросъюза с Молдова и Украйна.

Споразумението с Молдова, което бе ратифицирано през юли от Кишинев и през ноември от Европейския парламент, предизвика гнева на Москва, която през последните месеци забрани вноса на плодове, месо и колбаси от Молдавия под претекст, че са в нарушаване на санитарните норми.

Разбираме, че това ембарго бе наложено, за да се принуди Молдова да се откаже от политиката си на интеграция с Европа, заяви молдавският министър на земеделието Василий Бумаков.

Сега Молдова се управлява от проевропейска коалиция, но основните опозиционни партии – комунистическата и социалистическата – искат засилване на сътрудничеството с Русия и анулиране на споразумението за асоцииране с ЕС.

Това споразумение е срещу интересите на Молдова. Ще постигнем анулирането му и след това ще организираме референдум. Народът сам трябва да реши дали иска да се интегрира с ЕС или да влезе в Митническия съюз с Русия, заяви ръководителят на соцпартията Игор Додон.

Това предизвикателство може да се окаже доста сложно за социалистите, тъй като не се очаква някоя партия да получи абсолютно мнозинство. Победителите ще са принудени да сформират коалиция. За промяна на конституцията са необходими две-трети от гласовете на депутатите (67), а за да се избере президент на страната, населена предимно с етнически румънци (78%), както и с руснаци и украинци (14%) – 61 гласа.

Компартията на Молдова, която анкетите поставят начело, вече се произнесе срещу каквато и да било коалиция.

На една друга проруска партия (Родина), обвинена, че е финансирала предизборната си кампания със средства от чужбина, бе забранено да участва в изборите три дни преди вота.

Забраната бе разкритикувана от Москва, която изрази „сериозни съмнения за демократичния характер“ на изборите и разкритикува „извънредно мръсната избирателна кампания“.

Президентите на Полша, Украйна и Румъния посетиха миналата седмица Молдова, за да подкрепят проевропейската кампания. Сигурен съм, че Румъния и Молдавия ще са част от пространството на демокрация и просперитет на Евросъюза, заяви румънският президент Клаус Йоанис.

Канцлерът на Германия Ангела Меркел изпрати послание на подкрепа на молдавския премиер Юрие Лянке, който е начело на проевропейската коалиция.

Изборите ще са нещо като референдум. Ако проевропейските партии спечелят, ориентирането на Молдавия към европейската интеграция ще е необратимо. Но ако Молдова се обърне след изборите към Митническия съюз, тя рискува завинаги да остане в зоната на влияние на Русия, смята директорът на Института за публична политика Аркадие Барбарозие.

Изборите се наблюдава от 70 международни пратеници, включително от ОССЕ. /АФП

 
 

Еротичен календар с горещи снимки на Путин стана хит

| от chronicle.bg |

Президентът на Русия явно е супер популярен в Япония, защото календар с негови полуголи снимки стана хит. Успехът му се дължи най-вече на мнозина младите японки, които наричат себе си „Фенките на Путин“. 

В календара можем да видим Владимир Владимирович в горещи кадри – да тренира джудо, да вдига тежести и да плакне полуголото си тяло в полузамръзнало езеро. Той дори изпреварва календари с местни звезди, за да стане най-горещият за 2019 година според  Japan Today.

Японската верига магазини Loft предлага разнообразие от календари с известни личности още от септември. 34-годишната кино звезда Кей Танака и 24-годишният състезател по кънки на лед Юзуру Ханя също са популярен избор. Тези с Путин обаче доминират и то във всичките магазини от веригата.

Част от хората, разбира се, купуват календара „иронично“ и на шега. Но в Япония се наблюдава и нарастване на хора самообявили се за фенове на Путин. Това са предимно млади жени, които признават обожанието си към руския лидер, наричайки го на галено Пуучин. Именно те може да увеличават продажбите на календара толкова значително.

Причината за симпатиите им самите те обясняват с чиста привързаност. 

Това не се случва за първи път. Календари с лика на Путин бяха хит и през 2015, 2016 и 2017. Някои от по-апетитните изображения представят лидера да лови риба гол до кръста, да си играе с кучета в снега и да и да гледа през бинокъл.

Loft има изключителни права върху продукта.

 
 

Музикален фестивал само за жени беше осъден за дискриминация

| от chronicle.bg |

Известен като първият в света голям музикален фестивал за жени и транссексуални, днес той беше обвинен в дискриминация. Мъже можеха да закупуват билети за събитието, но местата им са били ограничени до малко пространство зад сцената.

Фестивалът се казва Statement и се провежда в град Готенбърг, Швеция. Говорителят Клас Лундстед каза: „Важно е да отбележим какво е нарушението. Това е изявлението им преди фестивала, това написаха на уебсайта си. „Все още не успяваме да докажем, че някой би бил дискриминиран или отхвърлен.“

Организаторите на фестивала казаха, че са прекалено заети да променят света, за да коментират.

Те написа във Facebook: „Здрасти, Омбудсмане! Разбрахме за решението ти и смятаме, че е тъжно как заради 5 000 жени, хора, които не се идентифицират с нито един пол, и транссексуални, дошли на животопроменящ фестивал, няколко мъже се били ядосали.“

Успехът на фестивала Statement показва нуждата от него и решението не променя този факт. По другите въпроси нямаме коментар – прекалено сме заети да променяме света.“

Фестивалът е организиран от шведския комик Ема Никари в отговор на изнасилванията и сексуалното посегателство по фестивалите. Той беше финансиран в интернет с дарения като събра общо 3000 на стойност около 50 000 паунда.

Ема предложи идеята след като се появиха обвинения за 4 изнасилвания и 23 сексуални посегателства на най-известният фестивал в Швеция – Bravalla – през юни 2017 година. Заради това фестивалът, на когото пяха групи и изпълнители като Killers, Linkin Park и Травис Скот, вече няма да се провежда. През 2016 обвиненият са за 5 изнасилвания и 12 сексуални посегателства на същото събитие.

Организаторите твърдят, че тези инциденти имат силно влияние върху продажбите на билети, които са паднали от 52 000 през 2016 на 45 000 през 2017 година.

Лундстед допълни: „Разбира се, смятаме сексуалните престъпления, особено по фестивали, за сериозен проблем. Затова се и опитваме да поправим това. Въпреки всичко, това не трябва да се случва с нарушаване на закона, което изявлението им в медиите и на сайта им прави.“

 
 

Най-нехаресваното видео в YouTube е на… YouTube

| от chronicle.bg |

Имиджът на  YouTube пострада тежко след като едно от собствените видеа на компанията стана най-нехаресваното видео на целия сайт. Потребителите на платформата показаха силното си недоволство от тазгодишния YouTube Rewind заради чувството на нелепост и предателство, което създава.

YouTube Rewind е видео, което сайтът пуска към края на всяка година, за да обобщи какво какво се е случило на него и какво е било популярно за последните 12 месеца. Традицията започна през 2010 като ретроспекция към най-популярните видеа на сайта за годината.

„YouTube Rewind 2018: Everyone Controls Rewind“ („YouTube Пренавиване 2018: Всеки Контролира Пренавиването“) беше пуснато на 6 декември и за една седмица получи 10 милиона нехаресвания (дислайкове). То е дълго около 8 минути и в него можем да видим звезди като Уил Смит, Джон Оливър и Тревър Ноа, както и много от най-популятните ютюбъри. Един от тях, Маркъс Браунли, в свое видео казва:

„Та YouYube Rewind се превърна в това: „Ей, вижте колко подходящи за рекламиране канали имаме, на които можете да похарчите парите си – никой от тях не псува и спокойно можете да рекламирате при тях.“

Феликс Килберг, по-известен като PewDiePie – собственика на (все още) най-големият канал на сайта, не беше включен във видеото за поредна година. Той защити тезата на Браунли в свое видео като каза, че той и другите участници в Rewind 2018 не заслужават негативността да се прехвърли върху тях. Феликс допълни и че е „почти радостен“, че не участва.

Друг супер популярен влогър, Кейси Найстат, признава, че иска да се въздържи от коментар, но казва, че видеото „не е чудесно“. „Идеята не беше да се направи 8-минутен парад на неловкостта, а да се подчертае алтруистичния характер на платформата.“

С тазгодишното си видео YouTube показва, че поставя на първо място рекламодателите, а потребителите остават на второ. Предстои на да видим дали тази бизнес философия ще се промени през 2019.

 
 

Крадци отнесоха наказание в стил „Сам вкъщи“

| от chronicle.bg |

Кражбата на пакети, доставени пред вратата ни, явно е често престъпление в някои части на САЩ. Дотолкова, че това става цяло течение в престъпния свят като извършителите се наричат „верандени пирати“ (porch pirates).

Потребител на YouTube направи капан за такива престъпници.

Марк Робър, бивш инженер в НАСА, конструира „пакет“, който разпръсква брокат при отваряне. Във видео  в своя канал той обяснява детайлно как точно прави капана. Механизмът включва и два телефона, които записват видео и проследяват локацията пакета.

За допълнителен ефект той добавя и зловонен спрей. 

Външно капанът изглежда като кутия от HomePod на Apple – смарт говорител за около 700 лева, общо взето скъпа вещ. Резултатът от работата на Марк е прекрасен.

Робърт отбелязва, че ако някой от крадците си беше направил труда да прочете информацията на пратката, щеше да види, че тя всъщност е изпратена от Кевин Маккалистър до Хари и Марв (крадците от „Сам вкъщи“). Видеото вече има 25 милиона напълно оправдани гледания.