Мегалетища

| от |

Първият комерсиален полет на новото летище в Дубай се състоя само преди месец, но то вече е в надпреварата за най-натовареното летище в света. В Близкия Изток и Азия се наблюдава истински бум на мегалетища и затова нека видим някои от тях. Повечето от тях са разположени в свободни икономически зони, а някой от тях са с размерите на градовете, които обслужват. В доста от случаите те са второто (или даже третото) международно летище в района, който обслужват. Така че следващия път, когато летите някъде и се наслаждавате на новия терминал или писта, се замислете, че в Китай вече е проектираното първото в света летище с 9 писти.

Al Maktoum International Airport 2

Al Maktoum International Airport

Мегалетищетото в Дубай ще струва повече от 32 милиарда долара, за да бъде завършено напълно през 2027 година. Очаква се да обслужва над 160 милиона пътници на година, което ще го направи най-натовареното летище в света. Сегашното летище на Дубай, Dubai International, бързо се изкачва в тази класация и скоро ще бъде достигнат неговия капацитет.

 Al Maktoum International Airport 1

Beijing Daxing International Airport

След бума на авиацията от 90-те години Пекин се нуждае от ново международно летище, което да обслужва всичките пътници, които минават през страната. Летището ще се намира на 50 км от града и ще бъде третото международно летище, което обслужва столицата на Китай. За сега районът е само полета и земеделска земя, но властите ще налеят 11 милиарда долара, за да построят това мегалетище до 2018. Според The Guardian то ще обслужва от 120 до 200 милиона човека и ще има цели 9 писти, с три повече от сегашния рекордьор Denver International. Мегалетището ще бъде по-голямо от Heathrow, London и JFK, New York, а връзката с града ще се осъществи с високоскоростен влак, които ще взима разстоянието за по-малко от 30 минути.

Beijing Daxing International Airport 1

Hamad International Airport

Проектирано е с цел да замени сегашното летище на Доха, но строежът му е забавен поради опасения за безопасност и строителни проблеми. Очаква се да заработи още догодина и ще може да обслужва малко под 100 милиона човека на година. Според Airport Technology това мегалетище е с размер две-трети от размерите на Доха. Дизайнът му е инспириран от оазисите и зелените технологии. Hamad, заедно с новите летища на Дубай и Абу Даби, е част от бума, задвижен от така наречените MEB3 (Middle East Big 3) компании – Emirates, Etihad и Qatar Airways.

Hamad International Airport 2

Hamad International Airport 1

Abu Dhabi Midfield Terminal

Този масивен терминал ще бъде най-голямата сграда в столицата на ОАЕ и има за цел да облекчи увеличения пътникопоток, който изпитва летището в Абу Даби благодарение на MEB3. Само този терминал ще може да поеме от 12 милиона до 30-40 милиона пътници на година. Във всеки един момент на строителната площадка се намират не по-малко от 12 000 работници, които целят да завършат проекта възможно най-бързо.

Abu Dhabi Midfield Terminal 1

Bao’an International Terminal 3

Новият терминал на летището в Шънджън ще обслужва два града едновременно – Шънджън и Хонг Конг. Връзката между Хонг Конг и летището се осъществява посредством ферибот. Терминал 3 е проект на италианската архитектурна фирма на Massimiliano Fuksas.

Bao'an International Terminal 3 1

Bao'an International Terminal 3 2

Incheon International Airport

Макар че мегалетището на Сеул отваря врати преди повече от 10 години, то също заслужава да бъде в този списък, защото е моделът, по който много от модерните летища се строят. Освен че Incheon има една от най-високотехнологичните системи за обработка на багаж в света и невероятна транспортна инфраструктура, на територията на летището също така има Музей на корейската култура, кина, казино, а даже и болница. Летището представлява един малък град в града

Incheon International Airport 1

 
 

Почивка в Румъния не е никак лоша идея

| от Радослав Тодоров |

Съвсем близо до нас, на една река разстояние (в случая Дунав), имаме чудесна, огромна и доста разнообразна туристическа дестинация. Поради разни причини българските туристи предпочитат уединените плажове на Гърция или евтините плескавици на Сърбия пред планините и замъците на Румъния.

Може би защото у нас си имаме предостатъчно планини и въобще подобна природа като цяло, поради което Румъния е считана за не особено атрактивна от наша гледна точка. Карпатите и Трансилванските Алпи обаче са по-различни от нашите планини, с огромни вековни гори и пропити от съвсем друг дух.

Тектонически те са значително по-млади образувания отколкото са Старопланинския хребет и Рило-родопския масив. Съответно не са толкова слегнали и върховете, ритлите и склоновете им са с по-резки, неправилни и причудлини форми. А освен това са много сурови и враждебни, особено когато се влоши времето, в което също има особен чар. Дори през август вечерите там са прохладни и от устите на туристите излиза пара.

transfagarasan_pass__romania_by_karstart

Въобще колкото по-на север и по-навътре в Карпатите навлизаш все повече ти се струва, че Дракула по-скоро вместо кръв си е сръбвал от местната ракия наречена цуйка, или от по-силната й трансилванска разновидност – палинка.

Разбира се, из осеяната с църкви и замъци Румъния за всеки от тях на вратата ще ви поискат определена такса вход, защото това бил замъкът на Дракула. Този, който с най-голяма правдоподобност може да претендира, че е бил личният замък на Влад Цепеш, е замъка в Търговище, старата им столица (срещу само 12 леи вход), който обаче противно на общоприетото не се намира в планините на Трансилвания, а насред Влашката равнина.

И все пак таксите за замъците, музеите и хотелите като цяло не са толкова солени или поне не и в сравнение с цифроманията по нашето Черноморие или по ски курортите ни. Кухнята и заведенията са също сходни на нашите и като цени и като тип. С други думи, има всички условия да си изкарате добре почивката.

RoadTrip-moto-Roumanie-Transfagarasan-Pass-avec-Planet-Ride

Е, и там има не особено приветливи и небезопасни гета, разбити пътища, задръствания и катаджии, които обичат да задават въпроса „И какво правим сега?”. Но ние по начало сме доста добре калени точно в такъв тип обстановка, тъй че трудно нещо в Румъния ще ни изненада или уплаши. Освен, може би, доста трудните и опасни за непрофесионални катерачи маршрути из гребена на Централните Карпати.

Където се намира и най-високия връх в Румъния – Молдовяну (2544 м). Макар и значително по-нисък от Мусала, той е доста по-стръмен за изкачване. Почти постоянно дългият маршрут до него е плътно обгърнат в гъсти мъгли дори и през лятото, които бушуващите ветрове на моменти разсейват, откривайки главозамайващи гледки към огромни алпийски долини и ледникови езера заобиколени отвсякъде от стръмни зъбери.

Като през голямата си част маршрутът от езерото Балеа (2040 м) към върха върви по съвсем тънък ръб, по който и от двете страни надолу зейват страховити пропасти. Из този район всъщност има и много равни места, само че всичките до едно са разположени вертикално.

Castelul_Bran

По маршрута много често пътеката просто изчезва и се налага да се използват всички крайници, за да се преодоляват препятствията. Като на места, особено непосредствено под върха, се изкачва или спуска по отвесни скали с помощта на поставени за целта стоманени въжета и вериги. Но чувството, когато покориш такава враждебна планина и се завърнеш благополучно до хижата определено е незаменимо.

Не бива да ви отчайва и обстоятелството, че лятото вече се изтърколи. Планината е невероятно красива през всичките сезони.

 
 

Автомобили няма да бъдат допускани в центъра на София днес

| от chronicle.bg |

Центърът на София ще бъде затворен за влизане на автомобили в следобедните часове на събота, 22 септември.

Забраната важи от 11:00 до 17:00 ч. в обхвата на синята зона за паркиране и е във връзка с традиционната инициатива Ден без автомобили.

Гражданите и посетителите на столицата ще могат да разчитат на градския транспорт за стигане до центъра, а в периметъра между бул. “Княз Александър Дондуков”, бул. “Васил Левски”, бул. “Патриарх Евтимий”, бул. “Христо Ботев”, бул. “Александър Стамболийски” да се придвижват пеша, с колело, тротинетка или отново с градски транспорт.

 На картата горе са посочени улиците с ограничен автомобилен достъп.

От Столична община поясняват, че жителите и посетителите на София ще имат възможност да се разходят спокойно в центъра на града, да тестват електрически велосипеди или да се включат в някой от туровете, които разказват за историята на града, архитектурата и неговата природа.

618x747

Световният ден за автомобили започва да се организира официално в средата на ’90-те години в множество градове из планетата. Той промотира по-малкото използване на автомобили и обръщането към другите начини за придвижване – ходене, масов градски транспорт и колоездене.

Един от най-ярките примери е Париж, където всяка година през септември пешеходците превземат улиците на целия град. Само градският транспорт, колела и всякакви други видове безмоторни превозни средства се допускат за движение.

 
 

Интересно ли ви е как изглежда новият OnePlus 6T?

| от chronicle.bg |

За любопитните към наследника на OnePlus 6Т, вече има законни снимки, пуснати в мрежата, както и тийзър видео.

Изображенията потвърждават слуховете, че смартфонът разполага с двойна камера, а не с тройна, както се говореше преди време.

Освен това, OnePlus е няма досадната издатина на камерата, като цената, която е платила за това, е компромис с тънката „снага“ на корпуса. За смартфона вече се знае, че има скенер за пръстови отпечатъци, вграден в екрана, който може да видите и в тийзър видеото:

Повече подробности ще станат ясни в седмиците преди премиерата на OnePlus 6T, която предстои на 17 октомври.

3oT4yhf8mvQNBBLUb5MvZR-970-80

download

Източник: GSM Arena

 
 

Най-добрите британски филми от 90-те

| от chronicle.bg |

Десет номинирани за Оскар за най-добър филм и два победителя, Златна палма, десетки класики в комедията и едно завръщане на Джеймс Бонд…деветдесетте бяха силни години за британското кино.

Поколението на милениалите отрасна с „Четири сватби и едно погребение“, стискаше палци (отново) на Хю Грант в „Нотинг хил“ и откри Ралф Файнс в „Английският пациент“.

Мдам, 90-те бяха силни години в много отношения и киното на Острова не прави изключение.

В галерията събрахме филма, които са ни любими от това време и признаваме, че сме гледали повечето от тях минимум по два пъти (ама минимум).

Кои са вашите любими?