Мегалетища

| от |

Първият комерсиален полет на новото летище в Дубай се състоя само преди месец, но то вече е в надпреварата за най-натовареното летище в света. В Близкия Изток и Азия се наблюдава истински бум на мегалетища и затова нека видим някои от тях. Повечето от тях са разположени в свободни икономически зони, а някой от тях са с размерите на градовете, които обслужват. В доста от случаите те са второто (или даже третото) международно летище в района, който обслужват. Така че следващия път, когато летите някъде и се наслаждавате на новия терминал или писта, се замислете, че в Китай вече е проектираното първото в света летище с 9 писти.

Al Maktoum International Airport 2

Al Maktoum International Airport

Мегалетищетото в Дубай ще струва повече от 32 милиарда долара, за да бъде завършено напълно през 2027 година. Очаква се да обслужва над 160 милиона пътници на година, което ще го направи най-натовареното летище в света. Сегашното летище на Дубай, Dubai International, бързо се изкачва в тази класация и скоро ще бъде достигнат неговия капацитет.

Al Maktoum International Airport 1

Beijing Daxing International Airport

След бума на авиацията от 90-те години Пекин се нуждае от ново международно летище, което да обслужва всичките пътници, които минават през страната. Летището ще се намира на 50 км от града и ще бъде третото международно летище, което обслужва столицата на Китай. За сега районът е само полета и земеделска земя, но властите ще налеят 11 милиарда долара, за да построят това мегалетище до 2018. Според The Guardian то ще обслужва от 120 до 200 милиона човека и ще има цели 9 писти, с три повече от сегашния рекордьор Denver International. Мегалетището ще бъде по-голямо от Heathrow, London и JFK, New York, а връзката с града ще се осъществи с високоскоростен влак, които ще взима разстоянието за по-малко от 30 минути.

Beijing Daxing International Airport 1

Hamad International Airport

Проектирано е с цел да замени сегашното летище на Доха, но строежът му е забавен поради опасения за безопасност и строителни проблеми. Очаква се да заработи още догодина и ще може да обслужва малко под 100 милиона човека на година. Според Airport Technology това мегалетище е с размер две-трети от размерите на Доха. Дизайнът му е инспириран от оазисите и зелените технологии. Hamad, заедно с новите летища на Дубай и Абу Даби, е част от бума, задвижен от така наречените MEB3 (Middle East Big 3) компании – Emirates, Etihad и Qatar Airways.

Hamad International Airport 2

Hamad International Airport 1

Abu Dhabi Midfield Terminal

Този масивен терминал ще бъде най-голямата сграда в столицата на ОАЕ и има за цел да облекчи увеличения пътникопоток, който изпитва летището в Абу Даби благодарение на MEB3. Само този терминал ще може да поеме от 12 милиона до 30-40 милиона пътници на година. Във всеки един момент на строителната площадка се намират не по-малко от 12 000 работници, които целят да завършат проекта възможно най-бързо.

Abu Dhabi Midfield Terminal 1

Bao’an International Terminal 3

Новият терминал на летището в Шънджън ще обслужва два града едновременно – Шънджън и Хонг Конг. Връзката между Хонг Конг и летището се осъществява посредством ферибот. Терминал 3 е проект на италианската архитектурна фирма на Massimiliano Fuksas.

Bao'an International Terminal 3 1

Bao'an International Terminal 3 2

Incheon International Airport

Макар че мегалетището на Сеул отваря врати преди повече от 10 години, то също заслужава да бъде в този списък, защото е моделът, по който много от модерните летища се строят. Освен че Incheon има една от най-високотехнологичните системи за обработка на багаж в света и невероятна транспортна инфраструктура, на територията на летището също така има Музей на корейската култура, кина, казино, а даже и болница. Летището представлява един малък град в града

Incheon International Airport 1