Мао щеше да е доволен

| от |

Абсурдните му идеи затриват милиони китайци, унищожават цвета на китайската интелигенция, докарват невиждан глад и мизерия. Въпреки това великият кормчия Мао е почитан и до днес, а култът към него си остава непроменен, разказва Дойче веле.

mao-zedong

На 26 декември се навършват 120 години от рождението на Мао Цзедун. Президентът на Китай и лидер на Китайската комунистическа партия Си Цзинпин всъщност беше призовал към въздържаност при празнуването на тази годишнина. Само че в родното място на Мао, Шаошан, призивът явно е останал нечут. Местните медии информират, че по повод 120-ата годишнина от рождението на великия кормчия са предвидени разходи за близо два милиарда евро. Ремонтирана е родната къща на Мао, един туристически център, в строеж са и нови магистрали и железопътни гари. Явно родното село на Мао в провинция Хунан иска да си подсигури лъвския пай от бизнеса с култа към личността.

А ликът на Мао е просто навсякъде. Негови портретчета могат да се видят в почти всяко китайско такси, както и по милиони значки, календари и други сувенири. Образът на Мао Цзедун естествено краси и китайските банкноти, както и площад „Тянанмън“. Там се намира и мавзолеят със стъкления саркофаг на вожда. Когото преди няколко години китайците бяха полудели по една популярна онлайн-игра, наречена „Бий едрите земевладелци“, се появи и следния виц: „Един ден великият кормчия се надига от саркофага и загрижено пита: „С какво се занимават днес китайците?“ Един от охранителите отговаря: „Водят битка срещу едрите земевладелци“. А Мао, успокоен, отново си ляга в саркофага.

„70 процента добър и 30 процента – лош“

В исторически план, борбата срещу едрите земевладелци беше една от движещите сили на китайското комунистическо движение, оглавявано от Мао Цзедун. „Показните съдебни процеси и масовите екзукуции по време на поземлената реформа през 1950/1951 година са част от най-мрачната история на китайската комунистическа партия“, пише историкът Оскар Вегел.

Мао подема унищожителни масови кампании, в резултат на които загиват милиони китайци. Опитът на Мао да индустриализира страната с помощта на „големия скок“, доведе до невиждан в историята на човечеството глад. Предполага се, че по онова време са загинали близо 30 милиона китайци. През 1966 година Мао обявява началото на т.нар. „културна революция“, за да се разправи с вътрешнопартийните си съперници. В резултат на тази поредна авантюра, Китай е хвърлен в нов хаос с хиляди жертви и разсипани човешки съдби.

Независимо от всичко това управляващите партията и държавата продължават да се позовават на Мао. Заслугите му за победата над японските агресори, както и над вътрешнополитическите съперници от Гоминдана, го превръщат в неоспорим лидер на Китай и на Китайската комунистическа партия /ККП/ чак до смъртта му през 1976. Оценката на Дън Сяо Пин, че „действията на предшественика му са били 70% добри и 30% – лоши“, си остава валидна за ККП и до днес.

Новият култ към Мао

Сегашното пето ръководно комунистическо поколение не показва склонност към преразглеждане на историята от времето на Мао. „Преоценката на маоизма ще разклати легитимността и властта на партията“, казва китайският историк Жанг Лифан в интервю за агенция ДПА. Нещо повече. Някои наблюдатели дори говорят за ново и по-силно възраждане на култа към Мао. Даниел Лезе от университета във Фрайбург казва, че е „ужасен от идеологизирането на сегашния обществен живот в Китай“.

Китайската държавна телевизия показва държавния и правителствен ръководител Си Цзинпин, как участва в специални партийни заседания, на които се демонстрира самокритичност. Това възражда един от типичните партийни ритуали по времето на Мао. Има и други индикации за

завръщане към маоистките идеи. Политическото ръководство на страната иска да си осигури още по-широка подкрепа в левия обществен спектър. А това не е особено трудно, като се има предвид, че дори в икономически мощната провинция Гуанджон 38 процента от анкетираните застъпват леви позиции и изпитват носталгия по Мао. Това е доста голяма част от населението и никое китайско ръководство не може да я игнорира.

 
 

Кристо представя инсталацията си „Мастаба“ в Хайд парк

| от chr.bg |

От днес до 23 септември 2018 г. в езерото в Хайд парк ще бъде инсталирана първата голяма творба на открито във Великобритания на родения в България художник Христо Явашев – Кристо, съобщават британски медии.

Работата си по инсталацията „Мастаба“ от скупчени варели, която ще се носи по водите на езерото, творецът започва в началото на април.

Мастабите са гробници с трапецовидна форма, характерни за Древен Египет.

Инсталацията на Кристо е съставена от 7 506 варела. Теглото й е 500 тона.

2f665dd1d4b73d2ecc978e2b2166e77c

 

Снимка: www.christojeanneclaude.net

Кристо е познат с предишни свои забележителни проекти, сред които опаковането на Райхстага в Берлин и „Плаващите кейове“ в езеро в Северна Италия.

 
 

На какво ни научиха най-страхотните бащи от киното

| от chronicle.bg |

Третата неделя на юни се чества един от многото Дни на бащата в календара. В зависимост от мястото, където се намирате и културата на страната, този празник понякога се пада през март, април или декември.

Това е ден, в който се чества връзката между бащата и неговите деца.

По този повод събрахме в галерията горе едни от най-страхотните татковци в киното и телевизията. Такива каквито всяко дете би искало да има – особено порасналите вече. Някои от нас не просто отраснаха с тях, но и научиха няколко множество важни уроци.

Насладете се на най-страхотните татковци от екрана.

 
 

Кристина Агилера пя инкогнито в нюйоркското метро

| от chr.bg |

Кристина Агилера пя „инкогнито“ в нюйоркското метро заедно с телевизионния водещ Джими Фалън, който й акомпанираше на банджо, за да отпразнува излизането на новия си албум.

За изпълнението в метрото Агилера избра костюм от 70-те години на миналия век – с голяма шапка и очила, а Фалън освен очила си беше сложил и брада. Те изпяха песента „Think“ на Арета Франклин. Минаващите бързо я разпознаха и започнаха да я снимат с телефоните си.

След това двамата изпълнители свалиха костюмите си и продължиха с акустична версия на песните „Fighter“ и „Fall in Line“.

Новият албум на Кристина Агилера „Liberation“ излезе в продажба вчера. Тя участва в предаването „Тунайт“, за да го лансира.

 
 

Оперната певица Весела Янева отива на „Белведере“, а ние стискаме палци

| от chronicle.bg |

Трамплин за кариера в операта. Уолстрийт на оперното изкуство. Стоковата борса на оперните певци. Всичко това са жаргонни наименования на най-престнижния световен конкурс за млади оперни певци, „Белведере“. Тази година домакин на конкурса е латвийската столица Рига, а българското участие ни дава повече от един повод за гордост.

Да представи България на 37-мия Международен оперен конкурс „Белведере“ беше избрано нашето мецосопрано Весела Янева. 24 годишното откритието на Фондация “Стоян Камбарев” е и най-младият от всички селектирани певци в елитния световен конкурс, което прави задачатa й още по-отговорна. Тя бе избрана след кастинг с международно жури, чиято задача беше да селектира участниците за класическата надпревата, в която се включват 76 световни столици.

1.Vessela v Riga s roklia na Gabriela Koleva
Весела Янева в Рига в рокля на Габриела Колева

За тоалетът на нашето мецосопрано се грижи г-жа Габриела Колева – създател и стилист на модна къща „Мезон Сант-Ерем“. Вдъхновена от епохата на 18-ти век, в която изтънчеността и пищността са били високо ценени, и от френския стил като цяло, модната къща предлага финес и разкош във вечерния тоалет, с който Весела ще се представи на световната сцена.

Vesela i Gospel Chorale s nagrada S.Kambarev - 2013
Весела и Gospel Chorale с награда „Стоян Камбарев“ през 2013 г.

А ето какво сподели и Деси Тенекеджиева в качеството си на Председател на Фондация “Стоян Камбарев” за обещаващата млада оперна певица:  “Весела Янева е мецосопран с уникален нисък, красив и плътен тембър. Следим таланта й още от ученичка и се радвам, че е едно от големите музикални открития на Фондацията. Веси бе солист на Gospel Choralе и спечели Голямата награда за Полет в изкуството още през 2013-та, заедно с диригента на госпъла – Страцимир Павлов. Весела направи много силен дебют на сцената на Софийска опера, в “Евгений Онегин“ на Чайковски, още като студентка в Националната музикална академия, а в края на миналата година спечели конкурс и стипендия за специализация в Академия „Борис Христов“ в Рим с преподаватели Анна Ванди и Валентина Марафа, които също бяха очаровани от прекрасния й глас. Сега пред нея стои ново изключително предизвикателство – да представя България на един от най- големите и престижни световни оперни конкурси „Белведере“! Фондация “Стоян Камбарев” я подкрепя и в това важно за нейната кариера начинание, защото вярва безрезервно в нейния потенциал и ще бъде до нея и в бъдеще. Бих искала специално да благодаря на верните ни партньори от туристическа агенция Premiere Tours с изпълнителен директор Росица Георгиева, както и на проф. Любомир Стойков и дизайнера Габриела Колева за приятелството и професионализма. Младите ни таланти имат нужда от подкрепа и е прекрасно, когато я получават!”. Това споделя председателя на Фондация „Стоян Камбарев“, Деси Тенекеджиева за нашата оперна певица.

Весела вече е в Латвия и се подготвя за представянето си на сцената, а ние й стискаме палци.