Made in Japan

| от Йорн Томас |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Ако в света има нация, която да е наистина влюбена в новите технологии, то това без съмнение са японците. Традиции, иновации, роботика – трудно можем да си представим нещо много по-шарено и екзотично от Tokyo Motor Show.

Всъщност днес Tokyo Motor Show може би вече не изглежда чак толкова шокиращо, колкото преди. Преди десетина години всеки европейски посетител оставаше направо втрещен от безбройните ярки екрани, стотиците роботи и всевъзможните джаджи – посещението на това изложение тогава се равняваше на близка среща с научната фантастика. Никъде човек не можеше да види повече причудливи студии, никъде другаде развитието на роботиката не беше достигнала до такива измерения. Макар кризата от последните години да е оставила следа върху този автомобилен подиум, японците си остават един технократски народ с развинтена фантазия. Достатъчно е да им покажете акумулаторна батерия или електрически кабел и те вече имат нещо предвид. Това се отнася дори и за съвсем нормалните автомобили. Каквото и да означава всъщност понятието „съвсем нормален автомобил” в Империята на изгряващото слънце…

Да вземем например двуместната Ex-Machina Concept. Това е истински трансформър, който се смалява до размерите на миниатюрно място за паркиране. Е, неприятната подробност е, че водъчът първо трябва да напусне возилото. Може и да ви изглежда комично, но идеята има своите предимства в страна, където всеки квадратен сантиметър площ е ценен. Защото съществува един вечен проблем за японците, то това е вечният недостиг на жизнено пространство. Това важи както за Токио, така и за останалите части от страната. Япония е доста голяма страна, но значителна част от територията й е заета от стръмни планини, така че на голям процент от населението му се налага да търси начин да живее пълноценно на силно ограничените като площ долинни местности.

Малки и маневрени

Всичко това звучи като чудесна среда за разпространение на продукти като Ninebot. Всъщност той идва от Китай и поразително напомня за Segway. Но все пак нека не забравяме, че в Азия копирането се смята за вид комплимент. Особено забавен е вариантът без ръкохватки, който се управлява единствено с баланс на тялото (разрешено е за хора с тегло до 100 кг). Ако успеете да се задържите изправени на това малко чудо на техниката, то може да измине до 20 километра със скорост 10 км/ч. За варианта с едно колело дискретно ще запазим мълчание – само ще споменем, че следващият път се надяваме да се справим по-елегантно с управлението му. Едно е сигурно – тези изобретения не са за непохватни хора, които се страхуват да се потрошат след някой зрелищен пирует.

Затова нека по-добре се прехвърлим в Honda Uni-Cub. Видът на това странно возило напомня нещо средно между подвижен тостер и миниатюрна тоалетна. Изглежда странно, но с малко тренировки и с помощта единствено на баланс на теглото на тялото си човек може да се движи както напред, така и назад, а също и да се върти около оста си.

Бъбриви роботи

Daihatsu Noriori също обещава да улесни живота на своите притежатели. Видът му наподобява едновременно на кабинка на лифт и конструктор Lego. Огромните плъзгащи се врати и снижаващата се каросерия максимално улесняват качването. Японците традиционно се стремят към балансиран, сигурен живот. Там, където посетителите не биват приветливо посрещани от хора, тази функция бива прехвърлена на роботи. Които обаче за съжаление владеят единствено японски и поради тази причина комуникацията ни с Kirobo Mini на Toyota си остана едностранна. Но истината е, че ако да се създаде копие на човек беше малко по-постижимо, японците вероятно вече щяха да са го направили. Само че до създаването на пълноценен изкуствен интелект остава да се извърви още дълъг път. За наша радост…

Симулаторът на Pioneer има друга задача – да представя синергията между различни системи, които правят шофирането по-приятно. Студията е в състояние да снема данни за жизнените показатели на водача и да му помага да релаксира с помощта на подходящи аромати. Системата контактува директно с пешеходците с помощта на WiFi Direct и предупреждава водача в случай на опасност чрез индикации на лазерния Head-up дисплей и с помощта на особено чистия стереозвук на озвучителната уредба.

Nissan се доближават още повече до автономното шофиране с една студия на базата на Leaf, която обикаля сама около Tokyo Bay. С помощта на лазери, радари и стереокамера се осигурява 360-градусов обзор на пространството около автомобила, благодарение на което електрическият Nissan се придвижда напълно самостоятелно сред трафика, като се ускорява, спира и престроява сам – и дори вежливо подава мигач преди всяка маневра.

Автономно шофиране

През 2016 година се очакват изпитания за автономно шофиране в задръстване, през 2018 – по магистрала и по многолентови пътища, а през 2020 се очаква системата да бъде серийно вграждана и да осигурява автономно движение в градски условия. Прототипът се справя доста гладко със задачата си, както показа първото ни пробно пътуване на пасажерските места. Засега обаче инженерът на Nissan за всеки случай през цялото време държи ръцете си на волана. Същата технология за автономно шофиране е използвана и при Nissan IDS Concept с карбонова каросерия, оптимизирана аеродинамика и кокпит, който се променя в зависимост от стила на шофиране. IDS следи стила на шофиране на водача, за да може в автономен режим максимално да се доближава до неговите привички зад волана по отношение на ускорението, спирането и завиването. Иначе казано – изкуствен интелект, който трябва да пренесе връзката между човек и машина на качествено ново равнище. В изпитателния център Atsugi от Nissan по-късно ни демонстрираха, че освен с автомобилите си, могат да се похвалят и с още доста неща. Например с иновативни акумулаторни батерии и технологии за зареждане с електричество, които намират приложение както в автомобилостроенето, така и в домакинствата на японците. Mitsubishi и Honda също работят по подобни комбинирани системи. Последните дори вече разработват преносими акумулаторни батерии, които могат да се използват от електрическия скутер E-Cub, от малки автомобили, или вкъщи. Фактът, че с помощта на електричеството автомобилите могат да бъдат и наистина спортни, се демонстрира от Honda CRZ-E, който се цели в модели от ранга на Tesla.

Няма как да подминем и Toyota Kikai. Това сребристо возило с умопомрачителен дизайн е дълго 3,40 метра и демонстрира нагледно колко красива може да бъде изложената на показ механика. Радващо изключение в света на лишените от всякаква механика смартфони.

Анимация за младежта

Nissans Concept Teatro for Dayz със сигурност ще очарова младата публика. Задвижването е електрическо, а интериорът се състои основно от огромни прожекторни повърхности и сензорни екрани. В зависимост от предпочитанията ви, по седалките може да „расте” трева. Или пък да виждате мека кожа върху тях. Всичко е напълно виртуално, разбира се. Ако пък искате да прегледате новините или да се позабавлявате, този таблет на колела може да ви предложи практически всичко.

Очевидно стремежът към максимална свързаност и интерактивност няма да спре дотук. Така че вероятно и след още десет години отново ще ни бъде любопитно какво ще ни предложи Tokyo Motor Show.

В актуалния декемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque – Частично обновеният Evoque и напълно новото Х1 се изправят срещу GLA с неговата значително по-ниска каросерия. Нека видим какви изненади ще ни поднесе това сравнение на компактни SUV модели с двойно предаване и мощни дизелови двигатели.

Сравнение на компактни SUV модели – Новата Honda HR-V се изправя срещу Fiat 500X, Mazda CX-3, Opel Mokka и Renault Kadjar. Кой ще излезе като победител от това оспорвано сравнение?

Mercedes 300 SL – След като сме изпитали за последен път 300 SL в бр. 21 от 1955 г., отново е дошло време за един самостоятелен тест, смятаха хората от Mercedes. Да, разбира се, с най-голямо удоволствие!

Първи километри с новия представителен седан на Renault – Talisman.

BMW Серия 7 срещу Audi A8 и Mercedes S-класа – Новото издание на флагмана на BMW е амбицирано да се изкачи на върха на най-престижния клас в серийното автомобилостроене. Време е за първото сравнение с участието на версията 750i xDrive.

Как да шофираме наистина безопасно? – На събитие, организирано от Dacia България в румънския тестов център Academia Titi Aur, инструкторите от Safety Driving Academy показаха на представители на специализираните медии основни техники за това как човек да се справи с рисковите ситуации на пътя.

Зад волана на обновения VW Caddy и новия VW T6.

Infiniti Q30 – Зад волана на най-малкия модел на японския производител на премиум автомобили.

Ford Mustang 5.0 и Indian Chief Vintage – Появата на пъстроцветните есенни листа по асфалта е ясен знак за края на истинското лято. Идва време за циганското лято и за последните излети с развети от вятъра коси. В главните роли този път са Ford Mustang 5.0 Convertible и Indian Chief Vintage.

Volvo атакува Audi – Оптимизирана стратегия с ограничен брой технологични платформи, изчистен дизайн и електрификация на задвижването. Следвайки примера на Audi, във Volvo си поставят амбициозната цел за близо двойно увеличение на обема на продажбите до 2020 година. Възможно ли е това?

Tokyo Motor Show 2015 – Репортаж от едно от най-екзотичните автомобилни изложения на планетата.

 
 

Armin van Buuren и Fedde Le Grand празнуват Коледа в София

| от chronicle.bg |

На 22 декември SOLAR Christmas ще донесе празнични емоции на феновете на електронната музика в България. Шестото издание на събитието на Yalta Club ще качи за пръв път на една сцена две от най-легендарните имена на световната денс сцена, а именно Armin van Buuren и Fedde Le Grand.

Холандският диджей Armin van Buuren събра повече от 10 000 души с миналогодишното си гостуване у нас. Шоуто му „Armin Only Embrace” беше една от най-скъпите продукции, стъпвала в столичната зала. През миналата година Armin van Buuren издаде мини албума Old Skool, включващ негови версии на световноизвестни денс класики.

През 2017 г. той издаде три хита: I Need You с Garibay и Olaf Blackwood, Sunny Days с Josh Cumbee и You Are със Sunnery James & Ryan Marciano, което се превърна в химн на съвместната им лятна резиденция в Hï в Ибиса. Тази година Armin отпразнува и 20 години на сцена със специално шоу с две дати в Amsterdam ArenA, а лейбълът му Armada Music зае седма позиция в класацията на Mixmag „Топ 50 лейбъла на десетилетието“.

Armin Only

Зад пулта в Арена Армеец ще се качи и Fedde Le Grand. 11 години след като разби всички класации с Put Your Hands Up (For Detroit), той е по-зает от всякога. През 2017 г. FLG вече имаше участия в Маями, Франкфурт, Лондон и много други.

Тази година Fedde издаде песента Dancing Together. Въпросното парче означава не само едно ново начало за холандеца и продукцията му, но също бележи и ново начало за Darklight Recordings, тъй като лейбълът се присъединява за колаборация към лейбъла на Armin Van Buuren – Armada Music.

Photo By Emil Kazakov

Ограничено количество билети за SOLAR Christmas са вече в продажба в OMV, YALTA CLUB и в мрежата на Eventim.bg на цени от 60 лева (стандартен) и 90 лева за VIP билет.

От началото на месец декември цените на билетите ще са на стойност 70 лева (стандартен) и 100 лева за VIP билет.

 
 

“Призови ме с твоето име“ е все по-близо до „Оскарите“

| от chronicle.bg |

„Призови ме с твоето име“ е едно от най-силните за заглавия на годината дотук. От месеци насам филмът е спряган за претендент за големите кино награди. Но само на думи, тъй като месеци ни делят от големите церемонии. След вчера обаче филмът на Лука Гуаданино скочи стотици метри пред останалите и по всичко личи, че ще бъде едно от доминиращите и силни заглавия на наградите на Академията през март догодина.

Става въпрос за наградите „Независим дух“ (Independent Spirit Awards), за които „Призови ме с твоето име“ получи шест номинации – за най-добър филм, най-добра режисура, най-добра кинематография, най-добър монтаж, най-добра главна мъжка роля за Тимъти Шаламет и най-добра поддържаща мъжа роля за Арми Хамър.

Това не е малък повод за радост. Ако събитията следват обичайния ход, се задава много добър сезон за Гуаданино. Миналата година Moonlight спечели пет награди „Независим дух“, а след това взе и статуетката за най-добър филм на „Оскарите“. И това е само един пример. Spotlight, Birdmen и 12 Years a Slave са печелили награди за най-добър филм на „Независим дух“ и в последствие на „Оскарите“.

call me by your name

Добре ни е известно, че при наградите на Академията, до последно нищо не се знае. Дори „Златните глобуси“ и „Независим дух“ не могат да бъдат сигурен гарант, че ако едната награда я има, другата ще последва. Ситуацията на „Призови ме с твоето име“ е усложнена единствено от факта, че чуждестранни независими продукции трудно могат да се класират за „Оскари“ и честно са класифицирани като „неподходящи“. Но както и да погледнем, номинациите са перфектен старт на сезона за филма на Гуаданино и ако не гарантират „Оскари“, то до голяма степен гарантират номинации. Миналата година редица актьори, номинирани за наградите, след това получиха и най-престижната номинация в киното – Натали Портман, Рут Нега, Изабел Юпер, Лукас Хеджес и Виго Мортенстън. А Кейси Афлек обра и двете награди.

Какво може още да ни каже фонът от миналите години?

12 Years a Slave, Spotlight, Moonlight и Birdmen, освен награди за най-добър филм, вземат поне още три награди на Independent Spirit Awards. Spotlight печели във всичките шест категории, в които е номиниран. Имайки това предвид, няма да е чудно, ако „Призови ме с твоето име“ овършее статуетките на 3 март 2018 г., когато е церемонията по връчването на наградите – ден перди церемонията на „Оскарите“.

Има време обаче докато разберем. Номинациите за наградите на Академията ще бъдат обявени в края на януари догодина. А дотогава едно е сигурно – добавете „Призови ме с твоето име“ към списъка си за гледане, за да сте готови в случай че предсказанията ни се сбъднат. Засега вероятността това да стане расте.

 
 

Бионсе е най-високоплатената певица за годината

| от chronicle.bg, по БТА |

Списание „Форбс“ обяви Бионсе за най-високоплатената жена в света на музиката за 2017 г. със 105 милиона щатски долара, благодарение на хитовия албум „Lemonade“ и световното турне.

Според изданието певицата е изкарала 105 милиона долара за една година, от юни 2016 г. до юни тази година. Доходите на Бионсе се увеличиха благодарение на миналогодишното й световно турне, което според „Форбс“ й е донесло 250 милиона долара.

На второ място е Адел с 69 милиона долара. Нейният албум „25“ подобри рекорда за продажби през дебютната седмица в САЩ. Тази година тя завърши и първото си голямо турне след 2011 г.

Тейлър Суифт, която миналата година оглавяваше класацията със 170 милиона долара, тази година е трета с 44 милиона долара. Очаква се нейните приходи значително да се увеличат през следващите 12 месеца благодарение на новия й албум „Reputation“ и предстоящото турне.
Четвърта е Селин Дион с 42 милиона долара.

„Форбс“ съставя класацията за 12-те месеца от юни 2016 г до юни 2017 г. по доходите на звездите, преди да бъдат обложени с данъци.

 
 

МОТИВ: ЗИМЕН ПЪТ – камерна вечер за ценители в ново арт пространство

| от chr.bg |

На 24 ноември в „Къщата на София“, ул. „Миджур“ 12, българската публика за първи път ще има възможността да чуе на живо класически романтизъм в изпълнение на баритона Айвън Лъдлоу, акомпаниран от пианиста Даниел Тонг в първия за сезона концерт МОТИВ: ЗИМЕН ПЪТ от известния, вече 3 годишен, цикъл за камерна музика, който тази година стартира с нова артистична концепция.

Музикантите ще разгърнат красотата на чувствата в едно от най-забележителните произведения на Франц Шуберт – “Зимен път”, композирано по стиховете на Вилхелм Мюлер. Романтичното настроение ще пренесе зрителите в епоха, в която чувствата са били музика, а думите – страст.

Самият  Шуберт е твърдял, че тези песни са го завладявали повече от всичко, което е написал, защото напълно се е сливал с поетичните образи.

Ivan-Ludlow

Айвън Лъдлоу солира на едни от най-престижните европейски оперни сцени като Неапол, Сполето, Париж, Лион, Атина, Тулуза, Уелска Национална Опера, Страсбург, Марсилия, Бордо, Лозана и много други. Роден в Лондон, но израсъл в Брюксел, той е възпитаник на Гилдхол Скуул и Националното оперно студио. Айвън е изнасял рецитали из цяла Европа и САЩ, като често си партнира с Даниел Тонг – пианист на Лондонския Бридж ансамбъл.

DanielTong

Събитието в „Къщата на София“ е само първият от шестте камерни концерта от цикъла МОТИВ 2018. Всеки месец българската публика ще има щастието да преживее по едно събитие с изпълнители, наградени от престижни европейски и световна конкурси, които концертират на легендарни световни сцени. Неподражаемите по рода си камерни вечери ще дадат нов облик на музикалната сцена – изпълнителите ще представят изкуството си пред камината, в артистичната среда на елитната галерия, в непосредствено общуване с публиката по особено емоционален начин. Местата в залата ще бъдат не повече от 50, а организаторите ще допълнят специалната атмосфера на вечерта с комплимент за всеки гост.

Kashtata-na-Sofia

Билети: на касите на Eventim в страната, онлайн на www.eventim.bg или преди събитието в „Къщата на София“, ако има останали свободни места.