Любовни етюди във Верона

| от Дарио Диониси |

Днешната ни спирка е в града на влюбените – Верона. Тя е разположена в северна Италия, в региона на Венето, като е основана още през 4 в. пр. Хр. Градът преминава през много владения, като първоначално принадлежи към Римската империя, а след разпадането й просъществува като независима град – република. В началото е под владението на семейство Скалигери, но в последствие се присъединява към венецианската република. Всички тези събития са и главната причината за богатото културно наследство на града.

Любопитен факт:
Тук във Верона е роден първият български княз Александър I Батенберг;

12-min

Първата ми спирка в града, естествено, бе един от символите на Верона – Арена ди Верона.

Живописният амфитеатър е построен през I в. и в него са се провеждали гладиаторски битки. Капацитетът на арената е до 20 000 души. Като това го прави и до ден днешен една от най-големите арени в Италия и Европа. Самата структура е претърпявала няколко разрухи през времето, като най-големите щети са били нанесени през 12 в., когато силно земетресение удря града.

В последствие това е довело до разграбване на разрушените материали. Но всичко това се променя в друга насока, когато венецианците настъпват. По време на Ренесанса те се захващат да реновират арената, като крайната цел е да се превърне в център за представления. Тази традиция се утвърждава до такава степен, че във Верона през 1913 година, по случай рождения ден на Джузепе Верди, се поставя началото на оперния фестивал.

26-min

След това се насочих към най-популярната отбивка в града – къщата на Жулиета.

За мой най-голям късмет уцелих момент, в който нямаше никого и успях да се насладя на максимум на мястото. Къщата е построена през 13 в. и е изцяло в готически стил, като любопитно е да се отбележи, че балконът е построен в последствие през 20 в. Също така в градината на къщата е поставена бронзова статуя на Жулиета.

16-min-1

Мястото придобива глобална популярност, благодарение на Шекспировите пиеси за влюбената двойка Ромео и Жулиета. За наша радост, мястото не носи със себе си драматизма от пиесата, а точно обратното – излъчва само топли чувства, синтезирани от хилядите влюбени двойки, които посещават всеки ден това кътче. В къщата може да се влиза срещу заплащане, като тя съдържа експозиция на дрехи и други предмети. А пък любим момент за всяко влюбено момиче е да се качи и да се покаже от балкона на Жулиета с идеята да намери своя Ромео в тълпата.

В непосредствена близост се намира и следващата забележителност – площад Ербе и средновековната кулата Ламберти.

Неслучайно това място заема сърцето на града, като се е утвърдило като социален, икономически и политически център. Най-старият паметник на площада е фонтанът на Веронската Мадона, построен от римляните през 380 година. Кулата Ламберти е висока 83 метра, като строежът и започва 1172 години и е завършена чак 1463 година.

Няколко пъти е била надстроявана и са използвани различни по вид материали, което може да се види ясно по фасадата й.

И бонус място: за да направите панорамна снимка, подобна на композицията на пиацале Микеланджело във Флоренция, можете да отиде до панорамната площадка на замъка Сан Пиетро.

8-min

 
 

По-малко женски образи в киното

| от chr.bg |

2017 г. бе белязана от появата на „Жената-чудо“, но според изследване, женските главни герои са намалели с 5 % в 100-те най-касови филми за годината.

Центърът за изследване на жените в телевизията и киното към университета на Сан Диего публикува годишния си доклад, според който жени са 24 % от главните образи миналата година.

За сравнение, през 2016 г. те са 29 %. Спадът е значителен, въпреки появата на филми като „Междузвездни войни: Последните джедаи“ и „Красавицата и Звяра“, които заемат първите две места в бокс-офис класацията за 2017 г.

Продукциите, в които има поне 10 актриси с реплики, са 32 %, докато филмите, в които участват поне 10 актьора с реплики, са 79 %.

Чернокожите жени обаче са повече, като са се увеличили от 14 % до 16 %, а актрисите от Латинска Америка са станали 7 %, сравнено с 3 % от предишната година.

„В наградния сезон, в който темата за жените и половото равноправие е основна, трябва да разграничим хиперболата от реалността. Числата все още не отразяват голяма промяна в киноиндустрията“, каза директорката на центъра Марта Лаузен, цитирана от БТА.

 
 

Пишат бродуейска пиеса за Харви Уайнстийн

| от chr.bg |

Американският драматург Дейвид Мамет пише пиеса за скандалния продуцент Харви Уайнстийн. Тя ще се казва „Bitter Wheat“, но все още не е ясно кога ще бъде премиерата й.

„Разговарях с продуцента ми на Бродуей и той ме попита „Защо не напишеш пиеса за Харви Уайнстийн?“. Така и направих“, каза театралният и кинодеец в интервю за „Чикаго трибюн“.

Над 70 жени обвиниха Уайнстийн в сексуален тормоз, включително и изнасилване, като предизвикаха скандал, който излезе извън пределите на Холивуд.

Мамет беше отличен с награда „Пулицър“ за драмата „Гленгари Глен Рос“ през 1984 г.

 
 

Провокативен филм с българско участие спечели голямата награда на Берлинале

| от chr.bg |

 Филмът „Touch me Not“ спечели голямата награда „Златна мечка“ на фестивала Берлинале на 24 февруари. Режисьор е румънката Адина Пинтиле, а филмът е копродукция, в която взимат участие и Германия, Чехия, Франция и България.

Лентата е полу документална и е определяна от филмовите критици като „провокативна“ и „провокираща границите на човешката сексуалност“.

От българска страна участват актрисата Ирмена Чичикова, която публиката познава от хита от миналата година „Вездесъщият“, както и актьорът Георги Налджиев.

„Touch me Not“ провокира противоречиви реакции от публиката на фестивала – някои го определят като шокиращ и скандален. Пинтиле иска да тества границите на интимността и по тази причина продукцията няма как да не съдържа и доста кадри с голи тела. Друга основна тема е това какво намираме за привлекателно и какво – не.

Филмът беше предпочетен пред „Ютьоя – 22 юли“, който разказва за атентата на Андреш Брайвик, и анимационната драма „Isle of Dogs“ на режисьора Уес Андерсън.

Андерсън все пак не беше напълно пренебрегнат от журито на фестивала и спечели „Сребърна мечка“ за най-добър режисьор на антиутопията, показваща глутница кучета в близкото бъдеще на Япония.

Гласовете на кучетата са озвучавани от актьори като Браян Кренстън, Едуард Нортън, Бил Мъри, Скарлет Йохансон и Джеф Голдблум.

68-ото издание на Берлинале беше закрито от българската продукция „Ага“ на режисьора Милко Лазаров. За първи път от 29 години насам български филм е избран да представи страната ни на фестивала.

 
 

Най-интересното на София Филм Фест

| от chr.bg |

Международния София Филм Фест номер 22 започва през март и както всяка година го очакваме с нетърпение. Причините са доста и от най-различни жанрове, но сега ще се опитаме да ги изкажем.

„Проектът Флорида“ звучи интересен – на фона на лавандуловите полета и пухкавите бели облаци на Флорида три деца крещят едно на друго. Историята следва уникалната шестгодишна Муни и нейната „банда” приятелчета, чиято лятна ваканция е изпълнена с детски чудеса и приключения във време, когато възрастните наоколо преживяват доста житейски трудности.

Очакваме „Квадратът“, защото взе адски много награди и въпреки, че в него става въпрос за някаква арт инсталация на Кристиан. Той самият е грижовен разведен баща и уважаван куратор в музей за съвременно изкуство.Кристиан обаче ще загуби телефона си, а глупавата му реакция ще го вкара в много неудобни ситуации.

„Квадратът“, както и други два филма от програмата – „Нелюбов“ на Звягинцев и „За тялото и душата“ са с номинации за чуждоезичен Оскар.

„Другият любовник“ на един от най-работливите режисьори във френското кино Франсоа Озон е сексуален психотрилър. Той разказва за младата, чувстителна жена на име Клои (Марин Вакт), която се влюбва в психоаналитика си Пол (Жереми Рение). Но след няколко седмици двамата заживяват заедно, тя започва да подозира, че влюбена в близнаци, а Озон дава шанс и на зрителите за подобно впечатление.

„Изключителният: Моят Годар“: Париж, 1967 г. Жан-Люк Годар, най-прочутият филмов режисьор на своето поколение, снима филма Китайката с жената, която обича – почти 20 години по-младата Ан Вяземски. Жан-Люк обаче коренно ще се промени – от звезден кинорежисьор до изолиран Маоист.

И още: „Без милост“ взе златен глобус за чуждоезичен филм. Премиерата му беше преди няколко месеца на Кан, където ние отново не успяхме да отидем… „Манифест“, в който Кейт Бланшет изиграва 13 роли! „Невидима нишка“ на Пол Томас Андерсън за най-добрия шивач в следвоенен Лондон и неговата любов, муза и гибел Алма. „Бикини Муун“ – заглавието всъщност е име на главната героиня, която е провокативна и дръзка и очевидно има ментални проблеми, защото твърди, че е карала мотокар по време на войната в Ирак и че е дърводелец – „като Исус, но с гърди“.

Докато сме на Фестивала, може да гледаме отново и „Аз, Тоня“.