shareit

Летене в първа класа – разреденият въздух в предницата

| от |

20140524_blp501

“Богатите дори получават по-добър въздух от останалите”, заявява Кевин Дръм от Mother Jones. Той се обръща специфично към решението на Lufthansa да инсталира устройства, регулиращи влажността на въздуха за пътуващите в първа класа. По този начин тези, които закупят по-скъпи билети се наслаждават на въздух с 25% влажност, за разлика от останалите, при които е 10,5%. Но Харолд Майърс, автор на статията в Prospect, има още много да каже по въпроса:

“Можем да сравним днешната ситуация при самолетите с тази при корабите миналият век – пищтна обстановка в първа класа. Като социоикономичен ескперимент може да се направи римейк на Титаник като самолет. Ако мислите, че преувеличавам, имайте предвид следното. Първокласен билет на Emirates Air от Лос Анджелис до Дубай ви предоставя купе, отварящо се с плъзгаща врата, излегала седалка и матрак, тоалетка, минибар, телевизор с плосък екран и луксозна баня с душ – всичко това за 32 840 щатски долара. Korean Air пък са оборудвали самолетите с с помещения, които New York TImes наричат “просторни ложи”, в които има бар.

От това лято Delta ще осигуряват легла за пътниците в първа класа за полета от Ню Йорк до Лос Анджелис. Virgin Atlantic пък предлагат частен превоз с лимузина от и към летището за тези, заплатили по-скъп билет. За да не останат по-назад Lufthansa са изградили отделен терминал за пътуващите в първа класа във Франкфурт, откъдето след това пътниците са закарвани с лимузина до самолета. Delta и United прекатват пътниците между полети с прекачване с поршета и мерцедеси.

Самолетите, както и икономиките са крайни неща. Колкото повече от благата отиват на върха, толкова по-малко остава на дъното.“

Г-н Майерсън е прекалено умен, за да обвини изцяло авиолиниите за този феномен и признава, че те “по никакъв начин не са виновни за поляризацията на доходите и богатството, което определя времената, в които живеем”.

Но едва ли ситуацията е чак толкова отчаяна. Наистина пътуването в пътническа класа е малко по-неудобно отколкото преди десетина години, но пък затова е много по евтино и безопасно. Вече стотици милиони гора имат достъп до свобода, която някога бе предоставена само на най-богатите.

Oт друга страна г-н Майърс е прав, че спадът на качеството на пътническата класа трябва да спре. Но авиокомпаниите просто отговарят на пазарният натиск – хората, пътуващи със самолет нямат желанието да похарчат малко повече, за да им е малко по-удобно. Пример за компания, която предлага подобна услуга е Virgin America, които губят 671 милиона долара в периода 2007-2012. Междувременно авиокомпанията, която привлича най-много пътници в Щатите – Spirit Airlines поддържа много ниски цени и няма никакви проблеми.

Докато не се появи смисъл от пазарна гледна точка, авиокомпаниите няма да започнат да третират пътниците си по-добре. Г-н Майърс твърди, че този феномен се дължи на глобалният спад на средната класа; или с други думи Spirit са успешни, защото и “работническата” класа може да си го позволи.

По economist.com

 
 
Коментарите са изключени за Летене в първа класа – разреденият въздух в предницата