shareit

Лека кавалерия

| от Божан Бошнаков |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от днес, а ние ви представяме една от историите в него.

Наистина е хубаво, когато теорията и практиката се припокриват поне отчасти. Още по-приятно е тогава, когато реалността надхвърля теоретичните очаквания – както се случва с новото Suzuki Baleno например.

С класическа за представител на малкия клас дължина на каросерията около четири метра новият модел на Suzuki е логично да бъде причислен към автомобилите, които са изключително удобни за използване от двама души в градски условия, но не са особено добре пригодени да превозват комфортно и пълноценно още двама възрастни пътници на задните седалки – особено на дълги разстояния. Или поне теоретично би трябвало да е така. Само че първата изненада е вече тук: дори зад волана да се разположи човек с ръст над 1,80 метра, зад него остава място за още един възрастен, при това със сходна физика. Без да се чувства притиснат или ограничен в пространството. Припомняме – Baleno е представител на малкия клас, а в този сегмент такива неща се случват наистина рядко.

Повече мощност и по-ниско тегло

Време е за изненада номер две: каросерията на автомобила е напълно нова, изработена е преобладаващо от високоякостни стомани и въпреки че моделът е доста по-голям като габарити в сравнение със Swift (и, както вече споменахме – значително по-просторен отвътре), всъщност е с над сто килограма по-лек в сравнение с него. Наред с това моделът предлага и един напълно нов и впечатляващо енергичен трицилиндров бензинов мотор, който благодарение на принудителното пълнене с турбокомпресор генерира максимална мощност от 112 к.с. при 5500 об./мин. От Suzuki са вложили в своя нов двигател солидна доза инженерна компетентност – коляновият вал е толкова добре балансиран, че не се е наложило да се прибягва до използване на допълнителен балансиращ вал за компенсиране на вибрациите.
И ако на това място някой скептик стигне до извода, че подобен трицилиндров мотор без балансиращ вал в най-общи линии вероятно заплашва да се разпадне в следствие на мощните вибрации на празен ход, то той ще остане доста силно изненадан при една жива среща със Suzuki Baleno. На празен ход двигателят е не по-малко уравновесен от своите конкуренти с „помощен” вал, а при покачване на оборотите задоволството на водача се засилва, тъй като към почти пълното отсъствие на вибрации се присъединява и приятен гърлен звук.

Baleno реагира с охота при всяко подаване на газ, тягата при междинно ускорение е солидна. Превключването на предавките е леко и точно, настройката на трансмисията също е сполучлива. Кормилното управление с електрически сервоусилвател осигурява лека и доста чевръста (особено в градски условия) водимост.

Радващо чевръста водимост

Усещането за пъргавина съпътства Suzuki Baleno във всеки момент от шофирането му – автомобилът се справя еднакво добре както с динамичното градско движение, така и с пътищата с повече завои. Лекотата тук не е илюзия, а недвусмислен факт – най-леката версия на Baleno тежи едва 865 килограма! В съчетание с добре настроената ходова част това води до наистина впечатляващо пътно поведение – Baleno почти не проявява склонност към недозавиване и в повечето ситуации запазва пълен неутралитет.

Едва ли е необходимо да подчертаваме, че ниското тегло допринася за и без друго впечатляващия темперамент на задвижването. Още базовият 1,2-литров атмосферен четирицилиндров мотор със 100 к.с. е достатъчен за постигането на повече от прилично ускорение, а трицилиндровият турбомотор носи почти спортни емоции зад волана. Никак не е пресилено да се каже, че удивителното съчетание от ниско собствено тегло, добър баланс, както и сполучливо конструирана и настроена ходова част извиква у нас любопитство как би се държала една действително мощна бъдеща версия на базата на Baleno.

Време е да кажем и още няколко думи за интериора. Освен с учудващо голям полезен обем, кокпитът се отличава с чиста сглобка, добро качество на материалите, приятен за окото дизайн и интуитивна ергономия. Със седеминчовия сензорен екран на централната конзола се работи лесно и, което е по-интересното, графиките му изглеждат доста по-добре, отколкото на редица двойно по-скъпи представители на по-високи автомобилни категории. Тапицерията на седалките е сравнително мека и едновременно с това достатъчно ергономично контурирана, така че пътуването на по-дълги дестинации също не представлява проблем за Baleno. В тази връзка е редно да споменем също, че комфортът на возене е твърде приличен за представител на малкия клас.

Богат избор от асистиращи системи

Екипировката на Baleno е напълно в крак с времето и дори предлага някои опции, които към момента са рядкост в неговия сегмент. Зад волана е разположен цветен информационен дисплей с качествени графики, инфо-развлекателната система поддържа Apple-CarPlay и MirrorLink, има USB порт и четец за SD карти, а на екрана й се прожектират изображенията от камерата за заден ход. Наличието на възможност за поръчване на адаптивен темпомат с автоматично поддържане на дистанцията към момента е нещо, с което към момента единствено Baleno може да се похвали в своята категория. Асистентът за предупреждение при опасност от сблъсък също е част от оборудването на модела и може да бъде настройван в различни степени.

Заключение

Богат набор от системи за подпомагане на водача, ефективни двигатели, ниско тегло и максимално оползотворяване на полезния обем – Suzuki Baleno по прекрасен начин онагледява традиционните силни страни на японското автомобилостроене в създаването на функционални, икономични и пъргави градски автомобили.

Технически данни

Каросерия

Петместен хечбек с четири врати и заден капак, дължина x широчина x височина 3995 × 1745 × 1470 мм, междуосие 2520 мм, вместимост на резервоара 37 л, обем на багажника 355-1085 л, собствено тегло 905 кг, максимално допустимо тегло 1430 кг.

Ходова част

Независимо окачване отпред, отпред тип Макферсън с напречни носачи, отзад торсионна греда, с винтови пружини и телескопични амортисьори. Вътрешно вентилирани дискови спирачки отпред, дискови отзад, гуми 185/55 R 16.

Силово предаване

Предно задвижване, петстепенна механична трансмисия

Двигател

Трицилиндров редови бензинов двигател с директно впръскване, с турбокомпресор и охладител на сгъстения въздух, работен обем 998 см3, мощност 82 кВт (112 к.с.) при 5500 об./мин, максимален въртящ момент 170 Нм при 2000-3500 об./мин;

Динамични характеристики

Ускорение 0-100 км/ч 11,4 сек
Макс. скорост 200 км/ч
Среден разход (NEFZ) 95Н 4,4 л/100 км

Базова цена

Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet GLX 30 290 лева

В актуалния юлски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

Новости – Възходът на Skoda продължава с новия голям SUV Kodiaq, следващото поколение на Yeti и модернизацията на Octavia. Дизайнерите на Audi създадоха нови форми за елегантния A5 Coupé.
Mini JCW Convertible – Върховата версия John Cooper Works на новото поколение Mini кабриолет разполага с 231 к.с. Първи впечатления.
Toyota RAV4 Hybrid – Как се държи на пътя хибридното изпълнение на японския SUV.
Bentley Bentayga – Подробен тест на свръхлуксозния и свръхмощен всъдеход.
Jaguar F-Pace срещу Audi SQ5 и BMW X4 – Първият SUV на Jaguar се изправя срещу двама от своите най-силни опоненти.
Mercedes V-класа срещу VW Multivan – Големите ванове могат да осигурят едно различно и доста приятно преживяване при пътуване. Особено когато са с мощни дизели и двойно предаване.
VW Phaeton – Сбогуване с флагмана на марката от Волфсбург.
Mercedes-Benz 630 K – Пътуване във времето с един изключителен автомобил.
Техника – Продължаваме поредицата за химическите процеси в двигателя с вътрешно горене, и генерирането на вредни вещества в отработилите газове.
Азотните окиси – auto motor und sport започва редовни проверки на нивата на емисиите при всички тестови автомобили в условия на реално пътно движение.
Управление на инфо-развлекателните системи – Сравнение на системите в автомобили от различни марки и различни категории.
Класика – Jaguar XJ 12 срещу Rolls-Royce Silver Shadow. Кой носи короната на британското автомобилостроене в класа на луксозните лимузини?
Формула 1 – Защо тъгува Люис Хамилтън?
WEC – Toyota загуби „Льо Ман“, но спечели сърцата на всички.

 
 
Коментарите са изключени