Лъжеш като… дизелов автомобил на Volkswagen

| от chronicle.bg по AutoCafe, AFP, Le Figaro |

Най-големият автомобилен производител в света Volkswagen попадна в епицентъра на огромен световен скандал, след като призна, че е произвел 11 милиона коли, снабдени с дизелови двигатели и устройства за заобикаляне на екологичните норми.

Скандалът гръмна миналата седмица, след като властите в Щатите наредиха на Vokswagen да започне сервизна акция, която обхваща половин милион автомобили, които са били снабдени с устройство, което заблуждава редите за измерване на емисиите вредни газове. Става въпрос за стойности, надхвърлящи 40 пъти допустимите нива, а „звездите“ в предстоящото разследване са дизеловите модели на Volkswagen и Audi, продавани в Щатите, съобщава AutoCafe.

Сервизната акция, както и задаващите се глоби, може да струват на Volkswagen над 18 милиарда долара само в Америка, а проблематичните модели са популярните Jetta, Beetle, Audi A3 на Audi и Golf от моделните години между 2009 и 2014, както и VW Passat от 2014-2015. Става въпрос за коли, оборудвани с 2-литровите 4-цилиндровите дизелови двигатели на марката, рекламирани като „чисти дизели“.

„Използването на устройство, позволяващо на автомобилите да заобикалят стандартите за вредни емисии противоречи на закона и е заплаха за здравето на обществото“, се казва в съобщението на Агенцията за опазване на околната среда на САЩ.

Компанията е инсталирала електронно устройство, което засича кога автомобилът е подложен на тест за вредни емисии и веднага намалява нивата им. По време на ежедневната употреба на автомобилите от собствениците им вредните емисии на автомобилите не са били ограничавани.

През 2014 корейските автомобилни производители Hyundai и KIA бяха глобени с 300 милиона долара заради това, че бяха обявили неточни данни за разхода на горива на 1,2 милиона произведени от тях автомобили.

vw2

Федералните власти в САЩ дадоха ултиматум на Volkswagen да обясни как се получило разминаването във вредните емисии по време на тестове и в ежедневната употреба иначе компанията ще загуби право да продава новите си дизелови модели в Америка. Точно с това обяснение гръмна бомбата, тъй като софтуеърът, контролиращ изпускането на вредни емисии излезе на бял свят.

Шефовете на Volkswagen наредиха вътрешно разследване на скандала, а новият изпълнителен директор на компанията Мартин Винтеркорн заяви, че „дълбоко съжалява“ за нарушаването на правилата в Щатите за нивата на вредните емисии.

Оттук нататък нещата се развиха лавинообразно – VW спря продажбите в САЩ на проблематичните модели, Щатите започнаха криминално разследване на аферата. Шефът на Volkswagen за САЩ, Михаел Хорн, призна, че са „сгафили тотално“ с използването на софтуера.

Акциите на Volkswagen се сринаха с близо 20% във вторник на борсата във Франкфурт, след като в понеделник акциите се обезцениха с 19 пункта.

В САЩ продажбите на дизелови автомобили на VW формират 20% от общите продажби на компанията. Федералните власти имат право да наложат на VW глоба от 37 500 долара за всеки един автомобил, нарушил екологичните правила, откъдето идват и стряскащите 18 милиарда долара.

Анализаторите в САЩ очакват поредица дела срещу Volkswagen заради рекламите, които убеждават клиентите, че купуват екологични дизелови автомобили.

Кризата идва е неудобен за VW момент, тъй като компанията тъкмо представя в САЩ фейслифта на Passat за 2016 година. Големите шефове, които трябваше да участват на церемонията, в последния момент отказаха присъствие.

Скандалът има последствия и в Европа – в Германия предстои началото на разследване на данните за нивата вредни емисии, отделяни от дизеловите автомобили на Volkswagen, но в същото време стана ясно, че на Стария континент се използват по-модерни начини в сравнение със САЩ за измерване на отровните газове.

BBC съобщава, че високопоставени правителствени източници са заявили пред него, че транспортното министерство на Великобритания ще призове Европейската комисия да бъде „проактивна“ в разследването на скандала с Volkswagen.

Междувременно германският канцлер Ангела Меркел призова за „пълна прозрачност“ от страна на Volkswagen в разясняването на случая.

„Транспортния министър (на Германия) е в близък контакт с компанията и се надявам фактите да излязат на светло колкото е възможно по-скоро“, посочи Меркел.

По-рано френският финансов министър Мишел Сапен призова публично за разследване от страна на Брюксел. Френският министър на икономиката Еманюел Макрон поиска от фирмата да изясни обстоятелствата около създалата се ситуация максимално бързо. Най-късно до утре Франция ще реши да започне ли собствено разследване срещу концерна, каза още Макрон за Le Figaro.

Италия ще започне разследване, съобщи италианският министър на транспорта, цитиран от АФП.

Днес компанията призна, че е произвела 11 милиона автомобила, които са оборудвани с проблематичните 2-литрови 4-цилиндрови дизелови мотори, които работят с електронен блок и софтуеър, който може да заобикаля екологичните норми при проверка. Компанията направи уточнението, че в повечето случаи този софтуеър не оказва влияние върху работата на двигателя и призна, че е заделила 6,5 милиарда евро, за покриване на разходите, свързани с кризата в Щатите.

Немската преса е безпощадна към Volkswagen, обвинявайки фирмата, че очерня репутацията на „Made in Germany“. Die Welt нарича скандала „Земетресението Volkswagen“. Munich Süddeutsche Zeitung говори за удар върху цялата немска икономика, Frankurter Allgemeine Zeitung за „криза на доверие“. Според Tageszeitung тези действия са не просто криминални, но и нямат общо със „здравия разум“. За Handelsblatt тази „мръсна афера“ може да се сравнява само с Ватерло. Според Börsen Zeitung компанията трябва да се концентрира върху разпределяне на наследството вместо върху планове за бъдещето.

XVM60b95fe8-612d-11e5-8803-a57faafe4483-805x293

Френският регионален вестник DNA пък нарече VW „петно“.

„Според устройството на VW това е електрически автомобил“

Twitter реагира на мига:

 
 
Коментарите са изключени за Лъжеш като… дизелов автомобил на Volkswagen