Кристоф Майнуш, изпълнителен директор на CME пред 24 часа: Продължаваме с местни сериали

| от |

Кристоф Майнуш става изпълнителен директор на СМЕ („Сентръл Юропиън медия ентърпрайзис“) през септември 2013 г. Той поделя високия пост заедно с колегата си Майкъл Дел Нин. Преди това е съветник на президента на “Търнър Бродкастинг Интернешънъл” – поделение на “Тайм Уорнър”. Работил е в мениджмънта на RTL Group, на гръцката компания “Алфа Медия Груп, бил е и изпълнителен директор на RTL в Хърватия. Започва кариерата си като фрилансър за обществения тв оператор в Бавария “Байеришер Рундфунк”. Ето какво той сподели в интервю за 24 часа.

- Защо сте в България, г-н Майнуш? Идвате за втори или трети път у нас.

– Често се срещаме с Павел Станчев тук или в централата на СМЕ в Прага. Днес се проведе редовната тримесечна среща на борда на директорите. Обсъдихме високите резултати на bTV през тази година, изключително силното начало на новия сезон и дискутирахме стратегията ни за следващата година.

- Как се променя Би Ти Ви при всяка следваща визита?

– Първото и най-важно е, че има ясно изразена тенденция за увеличаване на аудиторния ни дял. През новия сезон делът ни е нараснал с 2 пункта докато конкурентът ни губи по 2 пункта, в сравнение с резултатите от есенния сезон през 2013 г. Така че разликата между Би Ти Ви и Нова тв става все по-голяма. Много съм доволен от резултатите, които Павел Станчев и ръководството тук постигнаха.

- Тези дни се навършва точно година, откакто станахте изпълнителен директор на СМЕ. Как приемате новата си позиция – тя е много отговорна, но пък дава и големи възможности?

– Всъщност точно днес (16 септември – б. а.) се навършва тази година, откакто аз и Майкъл Дел Нин бяхме назначени за съизпълнителни директори на СМЕ. Вълнуващо е, защото СМЕ беше в трудна позиция и трябваше да променим много неща в различните държави. Ние сме пазарен лидер във всички държави, България беше единствената страна, в която имахме спад в аудиторията в сравнение с 2012 г. Сега обаче ситуацията е различна. Аудиторията ни расте. Постигнахме и подобрение на финансовите резултати през първото шестмесечие на годината.

- Как се промени Би Ти Ви за тази една година от гледна точка на програмата и финансовите си резултати?

– Мениджърският екип на bTV направи промени в програмата на праймтайма и сме много удовлетворени от резултатите.

Новините продължават да са гръбнакът на bTV. В последните 4-5 месеца рейтингът им е двойно по-голям от този на конкурента ни, а през новия сезон резултатите са още по-високи. Има все повече дни, в които аудиторията на “bTV Новините” е три пъти по-голяма от тази на “Новините на Нова”. Това ясно се вижда в резултатите през септември, които са най-високите за последните 18 месеца. Стартът на “Сървайвър Камбоджа” постигна близо 40% дял и определено е най-доброто телевизионно шоу като качество и гледаемост.

Що се отнася до СМЕ, преди година тя се управляваше централизирано. Сега залагаме на децентрализиран подход, защото изпълнителните директори в различните държави най-добре знаят как да действат в техните страни. Назначихме Павел Станчев за изпълнителен директор на bTV и сме радостни да работим с професионалист с огромен международен опит като него.

- Защо аудиторията на новините се увеличава, как си го обяснявате?

– Хората вярват на новините на bTV. Във всички държави, в които присъстваме, имаме ясна визия как трябва да се правят новини и актуални предавания.

- Как?

– Основното правило, което спазваме, е обективност и безпристрастност. Вярваме, че силните и независими медии са особено важни за всяко общество. Тук имаме изключителен журналистически екип, начело с Венелин Петков. Както знаете, той беше много популярен водещ и журналист. В новата му роля не го виждаме всеки ден на екрана, но всеки ден виждаме резултатите от неговата и на екипа му работа.

- Каква е стратегията на СМЕ да запази лидерството на Би Ти Ви на пазара?

– Ще продължим да излъчваме най-добрите новини и забавни предавания в добре подредена програмна схема. Ще запазим най-силните предавания и ще развиваме нови проекти с голям потенциал да се превърнат във фаворити на зрителите. Добре планираната програма лесно се помни от аудиторията. А българските зрители са много лоялни.

- Би Ти Ви е номер едно, откакто съществува, вече 14 г. Защо сменихте генералния ѝ директор Вики Политова?

– Една от основните причини за смяната на изпълнителните директори в повечето държави, включително и България, беше решението ни за децентрализация на управлението. Освен това искахме да влеем нови свежи сили, за да развием още повече цялата медийна група, и търсехме човек с изключителен професионализъм, с международен и локален опит. Павел Станчев напълно покрива изискванията ни за професионализъм и вярваме, че ще постигне очакванията ни за развитие и растеж.

- Вярно ли е, че Вики Политова е напуснала телевизията заради преместването на късната емисия новини от 22 ч в 23,30?

– Има много причини за напускането ѝ. Резултатите показват, че преместването на емисията е било правилно решение, тъй като от 6 месеца насам рейтингът им расте. По-късният час позволява да покажете повече новини, които се случват вечерта. Освен това късната емисия има различна аудитория.

- Би Ти Ви не е предвидила български сериали през този сезон, а всъщност тя предизвика разцвета им у нас. Защо ги няма в програмата?

– Най-силният сериал за 2014 г. – “Столичани в повече”, продължава, но през следващия сезон. През последния сезон останалите сериали нямаха същия успех по bTV, а за нас качеството и обратната връзка на зрителите е ключов критерий за планирането на програмната схема. Ние сме убедени в творческия и продукционния потенциал на българския пазар и като пазарен лидер ще продължим да инвестираме в местни сериали и предавания.

- Какво мислите за турските сериали? Те се превърнаха в телевизионен феномен у нас.

– Турските сериали са успешни, защото имат добре измислена и увлекателна история, както и качествена продукция. Успехът им говори сам за себе си, зрителите ги харесват и затова ги излъчваме в праймтайма. Турските сериали се приемат много добре в половината от 6-те пазара, на които СМЕ присъства – България, Румъния и Хърватия, но не и в Словения, Чехия и Словакия. Това се дължи на разликата в предпочитанията на аудиторията.

- В момента има две пийпълметрични системи у нас. Какво мислите за тази ситуация?

– Не съм чувал за държава, в която две системи за измерване функционират успешно едновременно. Вярваме в смисъла от съществуване само на една валута и всъщност тук има добра, надеждна и одитирана система, която е одобрена от целия пазар. Това не е само наше мнение, а и на по-голямата част от пазара. Не съм чул нито един солиден аргумент от конкурентите ни Нова тв за причините, поради които искат да вкарат нова система. Отворени сме за участие в създаване на комитет заедно с рекламната индустрия, за да дискутираме възможни промени и след това да преминем към тях. Тези решения трябва да се взимат съвместно с всички участници на пазара. Между другото, настоящият оперативен директор на Нова тв подкрепяше системата само допреди няколко месеца, когато все още работеше при нас.

- Павел Станчев беше изпълнителен директор на Нова тв, когато я подготви така, че тогавашният ѝ собственик – гръцката компания “Антена”, успя да я продаде на шведската MTG за 620 млн. евро. Вече като шеф на Би Ти Ви се появиха слухове, че е поел ръководството ѝ, защото и тя щяла да се продава. Вярно ли е, СМЕ продава ли Би Ти Ви?

– СМЕ е мажоритарен собственик на bTV и не възнамеряваме да я продаваме. Оставаме тук. Относно това, което казахте за Павел – не мисля, че той би се върнал на такава позиция, за да я напусне втори път. Той е щастлив от това, че се е върнал, и ще остане остане с нас. Разбираме се много добре.

- Смятате ли да създавате нови канали в България?

– Много сме доволни от портфолиото си. Нашите канали се допълват взаимно много добре и не планираме промени в портфолиото си в близко бъдеще.

- “Тайм Уорнър” вече притежава голяма част от СМЕ. Какво ще се промени за “Би Ти Ви Медия груп”?

– Нищо. Нашите акционери, включително Time Warner, са доволни от резултатите и настоящото развитието на СМЕ, съответно и на bTV.

- Красимир Гергов беше собственик на част от Би Ти Ви, все още ли е така?

– Да, имаме добро партньорство с Красимир Гергов, който притежава миноритарен пакет от 6%.

- Какво гледате по телевизията?

– Голям почитател съм на местните продукции. Като зрител предпочитам филми.

- Как започнахте да се занимавате с телевизия?

– Това беше още по време на следването ми. Започнах да работя за баварската обществена телевизия на свободна практика като филмов редактор. Моята любов към филмите всъщност ме заведе при телевизията. Така че кариерата ми започна от програмния отдел.

 
 

Най-добрите филми на Тарантино

| от chr.bg |

Куентин Тарантино е режисьор, сценарист, актьор и продуцент с един от най-уникалните стилове в света на киното.

Той е известен и с щедра употреба на насилие, театрални количества кръв и дълги бойни сцени, супер саундтраци и придирчивост към актьорите, с които работи.

Тази година стават 25 години от „Reservoir Dogs“ и по този случай ще погледнем наза към творчеството на Тарантитно. Ще видим какво е направил от тогава до днес и ще подредим работата му по качество.

Кой филм ли е номер 1?

 
 

Джерард Бътлър осинови българско бездомно куче

| от chronicle.bg |

Актьорът Джерад Бътлър е осиновил кученце от България. Той пусна снимка с новия си любимец във Facebook.

„Благодарен съм за новото малко кученце в живота ми. Тя беше бездомна и я видях, докато снимах на планина в България. Открадна сърцето ми“, пише актьорът в социалната мрежа.

Актьорът е бил няколко пъти в България и е споделял, че много харесва страната ни.

 Бътлър е известен с ролите си в „300“, „Фантомът от операта“, „Код: Олимп“ и др., а все още може да го гледате по кината в апокалиптичната лента „Геобуря“.
 
 

Как се возвисихме с „Ибах ва“

| от Големият Лебовски |

Едноименната екранизация по успешния, уважаван и четен роман на Милен Русков „Възвишение“ се превърна в успешен, уважаван и гледан филм. Екранната версия допълнително засили поп-културното влияние на книгата и изведе специфичните лексикални достойнства на произведението в зоната на вайръл явленията. Влизането на „Възвишение“ в салоните, предшествано от солидна и наситена рекламна кампания, възвести новооткритата народна любов към архаичния български език от епохата на възраждането през XIX век, когато се развива действието в романа и филма.

Возвисяването на славата на старинните думи очаквано стигна своята сублимация там, където се пресичат хумористичното, сексуалното и забраненото – в многопластовия и епичен израз „Ибах ва!“. Едновременно дълбоко българско и универсално заклинание с древен дизайн и всеобхватно влияние върху колективното въображение, „Ибах ва“ може да бъде заплаха, пожелание, дистанциран коментар, зрелищна проява на вътрешния монолог, езиков инструмент за надъхване, запазена словесна марка на персонаж и монументален слоган от народа – за народа.

„Възвишение“ – особено в своето литературно проявление –  притежава многобройни интересни изречения и думи, но именно „Ибах ва“ бе призвано да остави трайна следа в публичната среда и да заживее свой собствен живот в зоните на (сравнително) свободно общуване, които наричаме социални мрежи и медии. А по-точно –  в така наречените български Facebook и българския Twitter. Това са тези анклави от дигиталните корпоративни гиганти, където се общува основно на български – с кирилица и шльокавица, примесени с пиктограмите на емотикон-манията.

Употребата на закачливия израз в дните преди и след премиерата на филма драматично нарасна. Цитатът премина през задължителните за кибрер кьошетата на интернет-а трансформации – от класическото и точно предадено „Ибах ва“, през шльокавизираното Ibah va и емотиконизираното IbahvaLOL:)))

Много пъти изразът е ползван, за да онагледи директна препратка към „Възвишение“ – хората са гледали филма, или препрочели книгата, и нямат търпение да дестилират всичко важно в кратък забавен пост. А „Ибах ва“ съвсем неиронично е есенциална отправна точка – в тази иконична и богата на символизъм композиция от букви са събрани някои основните художествени цели на романа и филма: хумор и стремеж към автентичност.

Изразът бързо зарази говоренето и надскочи цитирането, директно обвързано с „Възвишение“, за да се засели във всякакви поводи, примери и ситуации. „Пак ли се напихте? Ибах ва!“ , „Ибах ва, как ме излъгахте“, „Що не ми лайквате снимката, ибах ва“… Поквареното пожелание има универсално приложение и като всяка по-качествена и брутална псувня ще се радва на дълъг културен живот.

За разлика от някои наистина архаични и отпаднали от лексикона думи в романа, „ибах ва“ представлява лека модификация на израз, използван широко и дълбоко в съвременното неформално българско общуване. Ала в тази си вариация звучи някак по-забавно, по-допустимо и почти “фемили френдли“. Променете две букви – e вместо и, и вместо второто а –  и получавате правилния от днешна жаргонна (и софийска) гледна точка, но доста по-вулгарно звучащ вариант.

Освен като възрожденска препратка, „Ибах ва“ работи и като референция за функциониращи и днес български  диалекти. В някои региони изразът се ползва така и сега, а това го натоварва с допълнителен комедиен пласт.

„Възвишение“ удари лексикалния поп-културен вайръл джакпот с „Ибах ва“. Популярността на цитата е пример за влиянието, което успешни местни филми са в състояние да упражняват върху общуването. Преди години „Мисия Лондон“ постигна подобен резултат с репликата на Коцето Калки „Найс, а“. Няма нужда тези изрази да бъдат оригинални идеи на сценаристите. Понякога е достатъчно да вземат нещо интересно от някоя ниша, периферия или субкултура, да капитализират върху неговия мейнстрийм потенциал и да го превърнат в национално  жаргонно явление.

В друи случаи имаме жаргон, който директно „прави“ филмите – само си спомнете за режисьорския опит на Влади Въргала, озаглавен „Шменти капели“.

Тарикатските, гъзарски и готини изразчета са изключително важни за българското кино. Успешните филми в ново време са изключителна рядкост, а липсата на качествени сценарии е голяма беда за местната „индустрия“. Но ако успеете да поръсите своя филмов или тв диалог с лесно запомнящи се, забавни, органични и пристрастяващи реплики, значи сте си отворили път към сърцето на публиката. В някои случаи отделни расови цитати може да имат по-силна роля за представянето на един филм от други много по-важни елементи като режисура и операторска работа.

 

Българското кино разполага с богат каталог от реплики, които са се вградили в културната памет и лексика на нацията и много от тях играят с жаргона, битовите ситуации или са с комедиен дизайн :  „Риба, ама цаца…“(“Кит”, 1970) , „Турското ни кафе е виетнамско“ (Селянинът с колелото, 1974), „Въх, уби мъ!“ (Криворазбраната цивилизация, 1975), „Аз, например може и да не съм прав, но кюфтетата без лук не ги одобрявам“ (Вилна зона, 1975) „Може да е “Сейко”, но е назад“ и „Аре прего, ма!“(Оркестър без име, 1982г.) “ – Ама и между софиянците имало големи серсеми. – Има. Големи серсеми. То повечето сме от селата, ама има“(Баш Майстора – На море, 1982), „Тате каза, че ще ми купи колело, ама друг път!“ (Куче в чекмедже, 1982), „Като говориш с мен, ще мълчиш!“ (Дами канят, 1980)

 

„Ибах ва“ също се возвиси до пантеона на бг жаргона и задължителните филмови реплики местно производство.

 

 

 
 

Кои са номинирани за „незасивимите Оскари“?

| от chronicle.bg, по БТА |

Драмата „Призови ме с твоето име“ за съзряването на двама млади влюбени мъже води по номинации за наградите „Независим дух“ с шест на брой, предадоха световните информационни агенции. Във водещата категория за най-добър филм освен „Призови ме с твоето име“ са номинирани още „Бягай!“, „Лейди Бърд“, „Ездачът“ и „Проектът Флорида“.

С по пет номинации за отличията, наричани „независими Оскар-и“, са филмите „Бягай!“ и „Добри времена“. Следват продукциите „Лейди Бърд“ и „Ездачът“ с по четири.

Сред номинациите за „Призови ме с твоето име“ са за най-добър филм, най-добър актьор (Тимъти Шаламет) и най-добър актьор в поддържаща роля (Арми Хамър). Наградата за най-добър актьор Тимъти Шаламет ще си оспорва с Харис Дикинсън за „Плажни плъхове“, Даниел Калуя за „Бягай!, Робърт Патинсън за „Добри времена“ и Джеймс Франко за „Катастрофалният артист“.

Носителката на приза за най-добра актриса ще бъде избрана измежду Салма Хайек за „Беатрис на вечеря“, Франсис Макдорманд за „Три билборда извън града“, Марго Роби за „Аз, Тоня“, Сирша Ронан за „Лейди Бърд“ и Реджина Уилямс за „Живот и нищо повече“.

Режисьорският приз ще си оспорват Шон Бейкър за „Проектът Флорида“, Джонас Карпиняно за „A Ciambra“, Лука Гуаданино за „Призови ме с твоето име“, Бени и Джош Сафди за „Добри времена“ и Клои Чжао за „Ездачът“.

Изненадващо извън номинираните останаха филмът „Формата на водата“ на Гилермо дел Торо, спряган за претендент за „Оскар“, и режисьорката Грета Геруиг за „Лейди Бърд“. Геруиг получи номинация в категорията за сценарий.

Наградите „Независим дух“ се присъждат от организацията „Независимо кино“. Те се връчват на оригинални и провокативни нискобюджетни филми. Продукциите могат да участват в надпреварата, ако бюджетът им е под 20 милиона долара със значителна подкрепа от независими източници извън холивудската студийна система.

Отличията са смятани за едни от ключовите по пътя към „Оскар“-ите. Последните четири филма, спечелили награди „Независим дух“ – „Лунна светлина“, „Спотлайт“, „Бърдмен“ и „12 години в робство“, бяха отличени и с най-престижните призове в света на киното.
Отличията „Независим дух“ ще бъдат раздадени за 33-и пъти на 3 март 2018 г. в Санта Моника, Калифорния – ден преди най-бляскавото събитие в света на киното – наградите „Оскар“.