shareit

Кой владее медиите в Русия?

| от |

simferopol112~_v-videowebm

Намерението на руския милиардер Михаил Ходоров да купи в. „Ведомости“, който в момента принадлежи на финландския медиен холдинг Sanoma, отново привлече вниманието към въпроса между кои е поделено медийното пространство в Русия, пише Би Би Си.

Начело в списъка на големите медийни холдинзи е държавата. Тя контролира Всеруската държавна телевизионна и радио компания /ВГТРК/, в която влизат пет национални тв канала, над 80 регионални и пет национални радиостанции. На държавата в лицето на Федералната агенция за управление на държавното имущество, ИТАР-ТАСС и телевизионния център Останкино са собственост един от трите най-популярни тв канала – Первый канал, като контролират 51% от акциите в него. Останалите 49% са поделени между структури на Роман Абрамович и Национальная медиа группа.

В собственост на държавата се намират два национални вестника – Российская газета и Парламентская газета, медийният холдинг Россия сегодня, в който в края на 2013 г. се обединиха РИА Новости, радиокомпанията Голос России и телекомпанията Russia Today, агенция ИТАР-ТАСС и информационния сайт smi.ru.

От източници на държавата идва частичното финансиране на международния тв канал „Мир“, както и неотдавна създадената Общественное телевидение России. По информация от септември 2013 г. държавата е похарчила 2,1 милиарда долара за различни медийни проекти /основно телевизионни и радио/, но в същото време в близко бъдеще тези разходи е планирано да бъдат намалени.

Холдинг „Газпром-медиа“

Този холдинг може също в някаква степен да бъде определен като държавна собственост, тъй като 100% от акциите му са собственост на националната компания „Газпром“.“Газпром-медиа“ владее два национални тв канала /НТВ и развлекателния ТНТ/, както и спътниковия канал НТВ-ПЛЮС. Пак на този холдинг прнадлежат пет радиостанции, включително Эхо Москвы

и Cити-ФМ, издателската къща Семь дней, която от своя страна е собственик на редица вестници и списания, включително и на сп. „Итоги“. Своите основни активи този холдинг получи в периода 2001-2002 г. от Медиа-мост на Владимир Гусински в хода на неговия спор за стопански субекти с „Газпром“. Крайните собственици на „Газпром-медиа“ са неизвестни.

Националната медийна група /NMG/, която е основана през 2008 г., е контролирана от банката „Россия“, основният пакет в която принадлежи на Юрий Ковалчук, известен с близките си отношения с Владимир Путин. Сред другите притежатели на сериозни пакети акции в NMG са енергийната компания Cургутнефтегаз, както и още един промишлен гигант – Северсталь. Малък пакет акции притежава компанията RTL group, която е регистрирана в Люксембург. Сред активите на този холдинг са 25% от акциите в Първи канал, както и контролният пакет в Пети канал и в РЕН-ТВ.

В списъка следва радиостанцията Русская служба новостей /РСН/, която до ноември 2005 г. излъчваше в ефир под името „Русское радио-2“, както и националният в. „Известия“. На основните акционери на NMG също така принадлежи и най-големият оператор на рекламния пазар в медиите в Русия, ОНД и Източна Европа – Видео Интернешнл /след смяна на името – Vi/

Медийната империя на Усманов

Ако на главата на най-богатия човек в Русия Алишер Усманов може да бъде поставена медийна „корона“, в нея има доста неща, които ще „святкат“. Като един от основните „елмази“ може да бъде определен медийният холдинг „Mail.ru Group“. Най-големият акционер в него е южноафриканската медийна група Naspers /31,7%/ и компанията New Media Technologies /17,9%/, която е контролирана от Алишер Усманов. NMT владее повече от половината имащи право на глас акции в Mail.ru Group, което превръща Усманов във фактически собственик на този медиен холдинг. На него, също така, принадлежи издателската къща „Коммерсант“, която издава едноименния вестник, приложения към него, както и списанията „Деньги“, „Власть“, „Огонёк“,“Weekend“, „Секрет фирмы“ и др.

Усманов има дялове също и в медийния холдинг ЮТВ, на когото принадлежат тв каналът МузТВ, младежкият канал Ю и редица регионални медии. ЮТВ държи пакет акции в руския вариант на Disney. Чрез АФ Телеком Усманов притежава около 31% от акциите на мобилния оператор „Мегафон“, а чрез инвестиционния фонд DST — дялове във Facebook, в Groupon и Zynga.

Потанин и Мамут

Холдингът „ПрофМедиа“ принадлежи на гиганта „Интеррос“ на Владимир Потанин. Сред активите на холдинга в телевизионния свят са: ТВ3, „Пятница“ и „2х2“, а в космоса на радиото – „Авторадио“, Energy, „Юмор FM“ и „Радио Романтика“. През март 2013 г. популярният медиен сайт за новини и обществено-политически неща lenta.ru, приндадлежал на „ПрофМедиа“, премина под управлението на друг руски мултимилионер – Александър Мамут. По такъв начин „Лента.ру“ се превърна в част от новата обединена медийна империя с името „Афиша-Рамблер-SUP“. Освен „Лента“, „Рамблер“ и „Афиша“ в нея влизат например заемащата първо място по позоваване на нея интернет медия gazeta.ru, както и livejournal.com. Беше съобщено, че стратегическите решения в компаниите на Потанин-Мамут ще бъдат взимани съвместно и от двете страни.

Прохоров и другите

Групата „Онэксим“ на Михаил Прохоров, с чието име започна настоящият материал за медийното пространство в Русия, владее контролния пакет от медийната група РБК, както и списанието и интернет портала „Сноб“. През последните години имаше съобщения, че портфейлът от принадлежащи на него медии се свива. Но в момента положението може да се промени, ако в неговите ръце премине в. „Ведомости“.

Напоследък се изявява новият холдинг „Москва-медиа“, който обединява ресурси на московската администрация като: тв каналите „Москва 24“ и „Москва Доверие“, радиостанциите „Москва ФМ“, „Говорит Москва“, в. „Вечерняя Москва“ и порталът за новини „м24.ru“.

 
 
Коментарите са изключени за Кой владее медиите в Русия?