Китай иска повече бебета, китайците – не

| от chronicle.bg, по Global Post |


Демографската криза в Китай тиктака като бомба заради ниската раждаемост, спада на работната ръка и застаряващото население. Китайската комунистическа партия най-накрая послуша съвета на икономистите и демографите и се отказа от забраната за повече от едно дете в семейство.

За първи път от 36 години насам семействата ще могат да отглеждат по две деца, а промяната най-вероятно ще влезе в сила през пролетта.„Промяната на политиката се стреми да доведе до демографски баланс и да се справи с предизвикателството на застаряващото население“, съобщи китайската агенция Xinhua.

Това е добра новина, но твърде закъсняла.

Въпреки че промяната в семейната политика на Китай се описва като нещо наистина значимо, експертите се съмняват дали тя е достатъчна, за да преодолее икономическата и социалната криза, която се задава в следващите десетилетия. Необходими ще са минимум 15 години, докато родените според новия закон бебета станат достатъчно големи, че да се влеят в работната сила на нацията.

Освен това не е ясно колко семейства ще пожелаят да имат второ дете, дори след отпадането на ограниченията за едно бебе. Проучване от 2013 година показва, че 50 процента от жителите на градовете не искат да имат второ дете.

Това означава, че китайските лидери ще бъдат изправени пред огромно предизвикателство.

След като близо 4 десетилетия са убеждавали хората да имат само по едно дете, сега трябва да ги убедят да се върнат в спалнята и да започнат да правят бебета. Веднага.

Идеята семействата да имат само по едно дете е прокарана през 70-те години на XX век като опит на властта да наложи контрол над ръста на населението си. Тя обаче води след себе си демографски изкривявания, а по тази причина – икономически и социални проблеми, които ще се влошават в следващите десетилетия.

В последните три години броят на хората в работоспособна възраст в Китай рязко намалява и се очаква това да продължи с дори по-бързи темпове. Според ООН в Китай ще има с 67 милиона работещи по-малко.

Този ефект вече се усеща в сектора на производството – основен двигател на икономическия растеж. Намаляването на работната ръка доведе до ръст на заплатите и принуди редица фабрики да се преместят в съседни държави, където производствените разходи са по-ниски.

В същото време населението на Китай застарява скоростно. До 2040 година, 28.1 процента от населението ще бъдат хора над 60-годишна възраст. Същевременно броят на пенсионерите, сравнен с броя на родените деца и броя на хората в трудоспособна възраст, води до тревоги как властта ще успее да компенсира малкия брой на хората, които плащат данъци и допринасят за изплащането на пенсиите.

Демографската криза в Китай има не само икономически измерения. Насилствената стерилизация, убийствата на новородени и абортите с цел избор на пола на детето са довели до намаляване на броя на жените в страната. До 2020 година в Китай ще има 30 милиона ергени, наричани „голи клони“, което е не само демографски проблем, но и стресира необвързаните мъже. За да се преодолее липсата на жени за потенциални съпруги, един китайски икономист предложи полигамията като решение на проблема.

Обръщането на негативните тенденции няма да е лесно. Повечето двойки не са склонни да имат по две деца заради високите разходи за образование и здравеопазване. Решението на властите да позволят на семейства, в които единият родител е само дете, да имат две деца, не доведе до желания ръст в раждаемостта.

„Не мога да си представя как някой ще има енергията да отгледа още едно дете“, е обичайната реплика, с която китайските семейства посрещат промените в социалната политика. Правителството обаче се надява, че много двойки биха имали тази енергия.

 
 

Новият филм на Ралф Файн „Рудолф Нуреев: Бялата врана“ – къде, кога и защо

| от Киномания 2018 |

Новият филм на Ралф Файнс за живота на виртуозния балетист Рудолф Нуреев е сред акцентите на Киномания 2018. Единствената прожекция е на 23 ноември от 19:00 часа в зала 1 на НДК.

„Рудолф Нуреев: Бялата врана“ е заглавието на третия филм на Ралф Файнс като режисьор. Той проследява живота на един от най-легендарните балетни артисти за всички времена. Сценарист на продукцията е Дейвид Хеър („Часовете“, „Четецът“).

Филмът е базиран на книгата „Рудолф Нуреев: Животът“ от Джули Кавана и се фокусира основно върху установяването на артиста в Париж в разгара на Студената война.

По думи на самия Ралф Файнс, това което го е подтикнало към историята на Нуреев, е: „Силата на млад изпълнител, който е жаден да разбере кой е като артист и като човек. Силата на неговия дух, неговата решителност, това са неща, които истински ме вълнуват. Има една нишка във филма: трябва да се целиш по-високо, винаги по-високо“.

Изпратен в Града на светлината като част от балетната трупа на елитния театър „Киров“ (името в съветския период на днешния Мариински театър), талантливият Нуреев моментално се влюбва в Париж. За ужас на агентите на КГБ, които следят изкъсо всяка негова крачка, артистът редовно посещава Лувъра, възхищавайки се на произведенията на изкуството, и обикаля парижките клубове, заедно с чилийската наследница Клара Сент.

Убеден, че ще бъде убит, ако се върне в родината си, Нуреев търси политическо убежище в Париж и успява да се върне в Русия,едва години по-късно, когато майка му е на смъртно легло.

Филмът се връща и към ранните години на големия артист – от раждането му в транссибирската железница, през трудното му детство, когато страстно отстоява идеите си, до младежките му години и сложната му сексуалност във времена, в които Студената война разрушава всеки стремеж на съветски артист да преследва световна кариера.

Главната роля се изпълнена от руския танцьор Олег Ивенко, който прави внушителен филмов дебют. В образа на Клара Сейнт – жената, помогнала на Нуреев да се установи в Париж, когато бяга от руския режим, влиза Адел Екзаршопулос (позната от „Синият е най-топлият цвят”, показан на Киномания 2013). Ралф Файнс пък се превъплъщава в ролята на известния по това време танцов педагог Александър Пушкин (не поетът от XIX век), който до 1950 г. е учител на Нуреев и вижда в него повече от чисто технически умения, запленен от страстта, с която танцува.

Филмът е завладяващ портрет на един брилянтен, енигматичен артист, чиито талант и темперамент го правят призван да разтърси не само света на балета, но и този на международните отношения.

 
 

Ролята, за която Никол Кидман се промени до неузнаваемост

| от chronicle.bg |

Напук на всички, които изпращаха кариерата на Никол Кидман в някоя черна дупка и подиграваха актрисата за не дотам сполучливите хирургически намеси, тази прекрасна жена показва, че няма намерение да слезе от екран.

За това свидетелства не само филма „Boy Erased“, който очакваме да излезе, но и следващият й филм, „Destroyer“. В него Кидман е неузнаваема и претърпява трансформация почти колкото тази в „Часовете“, където влиза в ролята на Вирджиния Улф.

Първия трейлър на „Destroyer“ ни запознава с Ерин Бел, детектив от полицейския отдел на LA, която е преследвана от спомен за неразрешен случай с престъпна банда от Калифорнийската пустиня. Операцията е завършила трагично, а днес, години по-късно, лидерът й отново е готов за действие. А това означава Ерин да се изправи срещу всички демони от миналото.

Режисьор на филма е Карин Кусама, а сценарият е на Фил Хей и Мат Манфреди. Освен Кидман, във филма ще видим и Себастиан Стан, Татяна Маслани, Брадли Уитфорд и Тоби Кебъл.

Първото показване на „Destroyer“ беше тази година на Telluride Film Festival  и до този момент критиците се изказват повече от хвалебствено за изпълнението на Никол Кидман.

Световната премиера на филма по кината ще бъде на 25 декември. А ето и трейлъра:

 
 

Иновации в нагряването на тютюна

Нагряването на тютюн е потенциално по-малко рискова алтернатива, тъй като по този начин тютюнът се нагрява, а не се изгаря.

glo е основният продукт на Бритиш Американ Табако в категорията устройства за нагряване на тютюн. С едно зареждане устройството може да се ползва до 30 сесии. То нагрява тютюна до приблизително 240°C без да го изгаря и затова не се образува пепел, като миризмата е много по-малко*. В резултат от нагряването се формира пара, която съдържа около 90-95% по-малко токсични вещества спрямо дима от конвенционална цигара**, като това прави този процес потенциално по-малко рисков спрямо тютюнопушенето. glo използва Dunhill Neostiks в три разновидности: Navy Blue, Yellow и Green.

glo е вече на пазара в Япония, Южна Корея, Швейцария, Канада, Русия, Румъния, Италия, Сърбия, Хърватия, Казахстан, Украйна, Гърция, Чехия и Полша.

___

* В сравнение с конвенционалните цигари, когато са запалени. Тези характеристики не означават непременно, че този продукт е по-малко вреден от другите тютюневи изделия.

** При сравнение между стойностите на 9 вредни компонента, налични в дима на стандартната цигара 3R4F (около 9 мг катран) и в парата, отделяна при нагряване на тютюн чрез glo, за които Световната здравна организация препоръчва намаляване поглъщането им с цигарения дим. Тази характеристика не означава непременно, че този продукт е по-малко вреден от другите тютюневи изделия.

 
 

Точно така: да драскаме, но културно!

| от chronicle.bg |

Няма вече Банкси, няма вече Майкъл Мур! Откакто някакви пичове, служители от Националната опера, надраскаха паметника в Хирошима с „Локо София“, има ново течение контракултурното изкуство!

Уволнени и низвергнати от обществото и собствения си отбор, тези мъже са герои! Ние ще последваме техният пример и ще разнесем тази гмеч, наречена „български отбор по футбол“ заедно с посланието за България, навсякъде по рохката плът на майката земя.

Без псувни и грубости, културно! Ето как и къде:

„Локо Пловдив“ на Нагасаки

Те просто така си вървят – по двойки. Нали знаете, красотата е симетрия.

„Ботев Враца“ на Статуята на свободата

Бързо, докато Валери Божинов не си е тръгнал от отбора – нека се разпише и при тази порочна мадама.

„Аре Миньоро“ на Айфеловата кула

Знаете, известна е жарката любов между град Перник и винкела като предмет. А ако съществува на тази планета паметник на винкела, то той е Айфеловата кула.

„Берое Стара Загора“ на паметника на Ким Ир Сен и Ким Чен Ир

Северна Корея и „Берое“ има едно нещо помежду си: и при двете „няма мое, няма твое…“

„Лудогорец  Разград“ на Ниагарския водопад (някъде отстрани, не върху водата)

Ниагарския водопад е може би най-посещаваната забележителност в света с над 30 милиона посетители годишно. Това би трябвало да им покаже какво е да имаш фенове.

„Само Левски“ на Стоунхендж

Хубавото е, че навсякъде около Стоунхендж има тревичка и зелено. Така там спокойно могат да пасат говеда.

„Само ЦСКА“ на Крепост Хисаря

Крепост Хисаря се намира в Ловеч. Там надписът „Само ЦСКА“ ще седи страхотно, защото където и да ходиш, където и да скиташ, най-хубаво си е вкъщи.