shareit

Как руските медии разчетоха #panamapapers

| от chronicle.bg, по The Atlantic |

Още в неделя вечер всички новинарски емисии бяха залети с информация за панамските документи, които разкриват офшорните богатства на някои от най-известните политици и богати хора в света. Документите допускат, че те са се възползвали от възможността за избягване на данъци, пране на пари и различни други финансови нередности. Новината беше отразена от медиите в целия свят.

В Русия обаче отразяването изглеждаше по-избирателно, пише The Atlantic.

Според доклада на Международния консорциум на разследващите журналисти близки на руския президент Владимир Путин са укривали пари в офшорни зони. Новината обаче беше отразена в руския печат в зависимост от политическата линия. Малка група независими издания дадоха широко покритие на темата.

Първоначално руските телевизионни канали, които определят дневния ред на новините в 11-те часови зони на страната, напълно пропуснаха да споменат т. нар. Panama Papers, като вместо това водещата им новина беше за разкрития относно допинг скандал в Лондон.

Държавните Россия 1 и Първи канал, както и частните РЕН-ТВ и НТВ, пропуснаха да споменат дори и дума за документите в дългите си сутрешни програми на 4 април. Те започваха с новини за пожар в Томск, за Сирия и за мигрантската криза в Европейския съюз.

Телевизиите обърнаха специално внимание на допинг скандала в Лондон, представен в Sunday Times на 3 април, в който британски лекар казва, че е предписвал медикаменти за по-голяма издръжливост на 150 атлети от Великобритания и в други страни.

Вести ТВ споменава за разкритията в новина, публикувана в сайта на медията посреднощ, но само във връзка с данните за футболните легенди Лионел Меси и Мишел Платини. Следващото споменаване на скандалните документи на панамската „Мосак Фонсека“ е едва след официалната позиция на Кремъл.

В коментар за новините над 16 часа след избухването на скандала, говорителят на Путин Дмитрий Песков разкритикува „путинофобията“, казвайки, че сред хората от Международния консорциум има много бивши членове на американската власт, ЦРУ и други специални части.

Разследването на журналистите от Международния консорциум е свързано с офшорните сделки на 140 лидери и публични фигури, сред които подкрепяния от Запада украински президент Петро Порошенко. Според Песков обаче, цитиран от Вести, атаката е удар на Запада по руския държавен глава.

„Въпреки че Путин фактически не фигурира и се говори за други държави и други лидери, и т.н., за нас, разбира се, е ясно, че основната цел на тези изтекли документи, беше и остава нашият президент, особено в контекста на предстоящите парламентарни избори и в контекста на дългосрочните перспективи“, казва той.

След коментара на Песков медиите, които бяха игнорирали разкритията, започнаха да ги отразяват. Това включва вестници като прокремълския таблоид „Известия“, които впоследствие дадоха на коментарите на Песков водеща позицията. Подобен подход прие и таблоидният сайт Lifenews.

Тонът в тези издания контрастираше рязко с покритието на темата в либералните, опозиционни канали, като радио „Ехото на Москва“, кабелната телевизия „Дождь“ или опозиционното издание „Новая Газета“.

Влиятелни издания като „Коммерсант“, „Ведомости“ и РБК покриха аспекти от новината.

Английската телевизия RT, известна преди като Russia Today, обвини западните медии в целенасочено фокусиране върху Путин и Русия. Новината започнва с това, че сегменти от британската общественост критикуват местните си издания за това, че игнорират споменаването на бащата на министър-председателя Дейвид Камерън в панамските документи, като пропускат факта, че бащата на британския премиер е мъртъв от 2010 година.

След това темата се насочва към британските медии, които обвиняват руския президент в корупция, с уточнението, че името му не се споменава никъде.

 
 
Коментарите са изключени