Как да се храним съзнателно

| от chronicle.bg |

Съзнателното хранене означава основно да обръщаме внимание на това, което ядем. Проучвания са доказали, че тези прости техники подобряват храносмилането, регулират апетита и ни помагат да се наслаждаваме на храната си. Не става дума за безкрайни диети, а за правене на по-добри избори, засягащи храната и избягване на излишно преяждане.

Ето как да практикуваме осъзнато хранене и какви са ползите, които да очакваме.

Стъпка 1. Когато гладът удари

Когато сте гладни, вслушайте се в тялото си и вдишайте дълбоко няколко пъти. Какво ви казва тялото ви? Прекарайте няколко момента в наблюдаване на посланията, които то ви изпраща.

Ползи: Когато слушате, тялото ви ще ви каже дали наистина е гладно и за какво точно е гладно. Научаването да приемате и да толерирате глада ви спира от поглъщането на храна, от която не се нуждаете.

Стъпка 2. Да изберем какво да ядем

Вижте и помислете за възможните избори. Обърнете внимание на всички фактори – различните храни, от какво са направени, как са приготвени, как миришат, колко струват. Вслушайте се в избора си, какви мисли и чувства поражда той у вас?

Ползи: Да спрем за малко и да погледнем храните, които ни се предлагат, отваря очите ни за избора на нашата храна. Това ни помага да направим информиран избор и да вземем нещо, което ни носи полза – независимо дали ще направите разумен избор за нещо по-здравословно или емоционален такъв.

Стъпка 3. Да приготвим сами храната си

Отделете време да приготвите сами храната си. Не го правете механично, а се замислете – как изглеждат продуктите, как миришат, как звучат.

Ползи: Тъй като ядем и с очите си, приготвянето на храната ни подготвя, стимулира и фокусира тялото ни върху предстоящото ядене. Когато сме в контакт с храната преди да я набутаме в устата си, това ни помага да разчитаме по-добре сигналите на организма. Ако ви потекат слюнки – на прав път сте.

Стъпка 4. Ядене

Започнете с оглеждане на храната пред вас. Какви са цветовете й, текстурата, как мирише. Когато отхапете, забележете каква е температурата й и цялата палитра от вкусове.

Ползи: Менталното присъствието по време на хранене, позволява на тялото ни да реагира правилно на това, което му се случва. Ако докато се храните, се безпокоите за предстоящата служебна среща, тялото ви е в стрес и храносмилането е компрометирано. Присъственото хранене също така позволява на мозъка да получи сигнал, че организмът ви няма нужда от повече храна и това ви предпазва от преяждане.

Стъпка 5. След като приключите…

Когато приключите с яденето, заслушайте се още веднъж в тялото си. Чувствате ли се все още гладен? Преял? Или стомахът ви е спокоен?

Ползи: Осъзнаването на чувствата, които изпитваме след като сме се нахранили позволява на тялото да се върне в състояние на почивка и да преработи  храната. Нашият апетит до голяма степен се контролира от това колко сити сме свикнали да се чувстваме и когато обърнем внимание на това, можем да предотвратим преяждането.

 
 

10-те най-яки гангстери в историята на киното

| от chr.bg |

Рядко, но се случва качествен мофиотски филм да се появи на екрана и да ни грабне с невероятно майстворство. Не е лесно за един актьор да изиграе подобна роля. Филмите за гангстери датират откакто въобще има кино и актьорите няма как да не бъдат сравнявани с едни от най-добрите в жанра.

Например, Джони Деп изигра Уайти Бълджър в „Black Mass“. Тази роля може би спаси кариерата му от тотален крах. Но за него определено беше огромен риск, защото образът е толкова иконичен. За да се пресъздадат толкова силни хора, трябват много сериозни актьори и затова днес ще обърнем внимание на най-добрите от най-добрите.

 
 

Любопитни факти за сандвичите!

| от chr.bg |

По случай текущата Британска седмица на сандвича в. „Дейли експрес“ предлага няколко любопитни факта за едно от любимите изделия на жителите на Острова:

– Освен домашно приготвените изделия от този тип, британците купуват над 3,5 милиарда сандвича годишно.

– Над 300 000 души във Великобритания работят в бизнеса със сандвичи.

– Около 31 процента от всички продавани в страната сандвичи включват пилешко. Следващата най-популярна съставка сред британците е сиренето.

– Сандвичите са кръстени на Джон Монтагю, четвърти граф на Сандвич (Сандуич) (1718 – 1792) – запален картоиграч, който поръчвал да му бъдат сервирани парчета студено говеждо месо между две филии хляб.

– Най-ранната документирана употреба на думата „сандвич“ в този смисъл датира от 1762 г. Преди това с нея са били назовавани вид шнур от 15-и век и птицата гривеста рибарка, кръстени на град Сандуич.

– Американецът Джоуи Честнът, известен с прякора Челюстите, държи няколко рекорда за бързо ядене на сандвичи. Сред тях е поглъщането на 47 грил сандвича със сирене за 10 минути.

– През 2011 г. от данъчни съображения щатът Ню Йорк постановява, че ястието бурито е сандвич.

 
 

Една четвърт от населението на Земята ще е затлъстяло през 2045 г.

| от chr.bg |

Ако сегашната тенденция остане непроменена, близо една четвърт от населението на планетата ще е затлъстяло през 2045 г., предупредиха учени, цитирани от Франс прес. Заключенията им бяха представени на Европейския конгрес за затлъстяването във Виена.

Световната здравна организация (СЗО) смята, че около 13 процента от възрастните хора – 11% от мъжете и 15% от жените, са били засегнати от затлъстяване през 2016 г.

Според прогнози на датски и британски учени, това процентно съотношение ще нарасне до 22 на сто през 2045 г.

“Тази тенденция може да бъде обърната в обратна посока, но за това е нужна политическа воля”, прецени един от авторите на изследването д-р Алън Моузес, който работи за датската компания “Ново нордиск” – най-големия производител на инсулин в света.

Прогнозите са различни за отделните страни. Ако тенденцията се запази, над 55% от населението на САЩ ще е затлъстяло през 2045 г., при 39% през 2017 г. Според авторите на изследването, увеличаването на затлъстяването ще е придружено от повече случаи на диабет тип 2, които ще обхванат 12 на сто от глобалното население през 2045 г., при 9 на сто през 2017 г.

Затлъстяването е проблем на общественото здравеопазване в целия свят. Според резултатите от миналогодишно американско изследване, процентното съотношение на затлъстелите хора в света непрестанно се увеличава от 1980 г., като се е удвоило в 73 страни. В резултат се е увеличила смъртността вследствие на сърдечносъдови болести, диабет и някои видове рак.

Наднорменото тегло и затлъстяването са свързани с храненето и начина на живот. СЗО препоръчва да се ограничи приемът на липиди и захари и да се извършват редовни физически упражнения. “За да може случаите на диабет да обхващат около 10 процента от глобалното население през 2045 г., ще трябва нивото на затлъстяване сред населението да бъде сведено също до 10 процента”, отбелязаха авторите на изследването.

 
 

Хората от провинцията са по-щастливи от тези в града

| от chr.bg |

Проучване, проведено сред 400 хиляди канадци установи, че жителите на малките провинциални градчета се чувстват осем пъти по-щастливи от живеещите в мегаполисите.

Изследването отчита, че големите градове имат някои предимства – в тях безработицата е много по-малка, заплатите са по-високи, и образованието е по-качествено. Но това не прави жителите им много по-щастливи. Това се дължи на факта, че в мегаполисите социалното отчуждение е много-по голямо, което снижава индекса на човешкото щастие. Нещата съвсем не стоят така в малките провинциални общности, където хората живеят много по-задружно.

При провеждане на изследването учените от университета „Макгил“ в Монреал използвали утвърдена „скала на щастието“. Респондентите трябвало да отговорят колко са щастливи от живота си и да му дадат оценка по десетобалната система. Страничните въпроси потвърдили заключението.

Оказа се, че хората от големите градове са 800 процента по-малко щастливи от сънародниците си в дълбоката провинция. Жителите в градските зони имат значително по-малко контакти с роднини и приятели.

Учените отдавна предупреждават, че социалната изолация променя човешкия мозък, който се зарежда със съставка, която генерира страх и агресия.

Жителите на големите градове харчат около 30 процента от доходите си за подобрения в дома, което е допълнителен стресиращ фактор. Градската среда се възприема от живеещите в нея като по-малко безопасна, дори и на подсъзнателно ниво. Хората си имат по-малко доверие, тъй като градската човешка маса не е хомогенна, а много по-хетерогенна, отколкото в дълбоката провинция.