Избери си супергерой

| от |

Имам да направя едно важно признание. Едно от най-големите guilty pleasures, създадени от киноизкуството, за мен си остават филмите за супергерои. За мъжете това са филмите за порно индустрията, онези с голи мацки или може би треторазредни ужаси, в които някоя уплашена до смърт девойка тича полугола, за мен това е мистър Тони Старк.

Сори, момчета.

Моето запознаваме с безкрайната вселена на смели мъже, облечени в тесни костюми, започва в ранна детска възраст, където първо попадам на мрачния Батман, после на смешника Сайдърмен и накрая се срещам с абсолютния си любимец – Железния човек. И до този момент той държи първенството в моето сърце. Кастването на Робърт Дауни-Джуниър за негова екранна версия само засили това чувство у мен. Благодаря ви, Marvel.

Супергероите на кино са новите комикси за Пиф от моето време. Те са цветни, ефектни и макар че ти говорят с клишета, ги слушаш с отворена уста като риба. Филмите за супергерои носят онова усещане, че всичко е възможно и ако си го представяш, то ей сега ще се случи и на екран. Голяма част от тях прекаляват. Да, за вас говоря, Marvel.

Комикс гигантът, който заля филмовия пазар като вълна, предизвика, както ентусиазъм в очите на някои фенове, така и огромна вълна на недоволство от страна на любителите на по-качественото кино. Marvel предизвика основния си конкурент – DC Comics, които и до този момент, дори в комплект с Батман и Супермен не могат да надвият. 

Истината е, че Marvel предпочитат добрия стар комерс и не се притесняват да си го признаят. Те правят качествено комерсиално кино. Някои смятат, че филмите за супергерои са една от основните части на проблема със западащото младо поколение, но това не е точно така. Супергерои е имало и винаги ще има. Капитан Америка се е появил по време на Втората световна война, а неговата цел е била да повдига духа на хората. Във въображаемия свят на Капитана, той се бие със злото – Хидра, което е нещо като нацизма, ама със суперсили и успява да спаси света. Кой би отказал такъв човек? Аз не бих.

Фикцията, че някъде там стои човек (или група от хора), който те пази и ще спаси теб и дребния ти свят, стане ли прекалено напечено, е наистина успокояваща.

Marvel хванаха тази вълна и я водят умело като сърфист. Те са достатъчно предприемчиви, за да не повторят грешката си от началото на новия век, когато Холивуд се беше юрнал да филмира всичките им комикси, но го правеше по онзи лейм начин, по който само треторазрядна компания за ТВ филми би го направила. Вследствие на това получихме цели три филма за Спайдърмен с Тоби Макгуайър, един Дявол на доброто, заради което Бен Афлек винаги ще бъде подиграван и дори една ужасяваща Електра. DC Comics също отнесоха по няколко тупаника след два изключително слаби филма за Батман и един за Супермен, който дори не искам да коментирам.

Някъде по това време, супергероите бавно се прибраха на старите рафтове с комикси.

Marvel изчакваха перфектното време, за да нанесат съкрушителния си удар върху боксофиса и истината е, че им се получи добре.  Те започнаха своята нова серия, своето възраждане един вид, с филм за Хълк, след който Едуард Нортън се отказа от ролята и те бяха принудени да го сменят с Марк Ръфало. Вторият пък изживява някакъв страхотен подем в актьорско отношение, затова никой не трябва да съжалява, че именно той, а не Нортън е Хълк сега. Ръфало е великолепен актьор и Marvel го знаят. Той придава поне малко тежест на иначе мускулестите и леко тъповати Капитан Америка и Тор.

Комикс гигантът, въпреки тромавото начало, удря джакпота с първия „Железния човек“, където Дауни-Джуниър прилага своята магия и филмът е мегауспешен. Към това добавям и неподражаемия Джеф Бриджис. С тях не може да сбъркаш и Marvel са наясно. 

Няколко години по-късно те триумфират в боксофиса с „Отмъстителите“. Някъде след този момент Marvel вече са на върха. Комикс компанията се насочва към по-мрачната си вълна с филмите за Капитан Америка и започва да води зрителя към началото на края за тяхната серия от Отмъстители. Първият трейлър на „Captain America: Civil war“, който излезе днес, е типичното доказателство за това.

За сметка на това Marvel не пускат нишата и серията, в която са влезли. С обявяването на началото на края за Отмъстителите – където Marvel успяват да съберат една купчина качествени актьори и въпреки това да се промушат имена като Крис Хемсуърт – комикс компанията решава да пусне нова серия на себе си – филма „Пазители на галактиката“. И докато някои са се отчаяли, че вторият филм за Отмъстителите нещо не се е получил много добре, че нещо-си-не-е-станало, то „Пазители на галактиката“ оправдават всички очаквания. Не случайно The Hollywood Reporter определи филма за едно от четирите неща, които „промениха индустрията през 2014-а“. „Пазители на галактиката“ е безспорно една от най-добрите продукции, които Marvel е изкарвала от създаването на филмите си досега.

Някъде по същото време Marvel подписват договор с телевизионната платформа Netflix, които се наемат да произведат четири отделни сериала за абсолютно отделна вселена от галактиката на комиксите – серията им за Hell’s Kitchen. След злощастния опит с „Daredevil: Дявол на доброто“ никой не би се наел да филмира слепия супергерои отново, но Netflix не са всеки – те накараха Кевин Спейси да се снима в сериал, по дяволите.

Резултатът? Daredevil e един от най-добрите сериали за миналия телевизионен сезон и един от най-добрите, правени за супергерои някога.

В него няма нищо bitter sweet, няма комерсиалност, няма самосъжаление, няма хиперболи… Дори това, че супергерой може да бъде сляп не е проблем. Наскоро Netflix пуснаха втория си сериал от серията Marvel – Джесика Джоунс. Може да се обзаложите, че е точно толкова добър, колкото и предният.

Междувременно DC Comics, хванали вълната на онези-които-все-пак-правят-по-добри-филми-за-супергерои, защото Кристофър Нолан се нави да направи три филма за Батман с тях, решават да догонят Marvel. Засега не успяват – нито като брой фенове, нито като материален успех. Дали филмите на Нолан  за Батман са добри? О, да. Но и тези на Бъртън бяха добри и всички видяхме какво се случи след това, нали? Когато Вал Килмър облече костюма, това беше краят за Батман, какъвто го познаваме. На Кристофър Нолан и Крисчън Бейл им отне много време и усилия, за да върнат вярата ни в него. Дали пък Бен Афлек няма да направи онова, което Килмър и Джордж Клуни свършиха през 90-те? Истински се надявам, че не, но човек трябва да бъде подготвен за всичко.

DC имат нов Батман, нов Супермен, който е секси и много як, замислен и мрачен. Въпреки това първият филм не му се получи толкова добре, колкото всички очакваха, както и нов Жокер – нещо, което предизвиква най-голямо вълнение сред хората.

Очертава се догодина отново да бъде годината на супергероите, след като горе-долу по едно и също време излизат филмите за Батман и Супермен, новият Капитан Америка и „Отряд Самоубийци“ – второто кроше на DC към Marvel, което има за цел да ги срази.

Лично аз си чакам 2017-а, когато трябва да се появи „Guardians of the Galaxy Vol. 2“. Но до тогава ще минат много супергерои през големия екран. Последният, който предизвиква фурор онлайн, е Капитан Америка и началото на края за Отмъстителите.

Трейлърът е тук.

 
 

Кралски пиар е най-търсената позиция за работа във Великобритания

| от chronicle.bg, БТА |

Специалист по връзки с обществеността на принцовете Уилям и Хари е най-разглежданата обява за работа в платформата LinkedIn за изминалата година във Великобритания.

Обявата е победила други популярни позиции, като дегустатор на бира и на шоколад. Тя оглавила „невероятно разнообразен“ списък с работни места, „вариращ от бляскави позиции в „Шанел“ и „Джими Чу“ до инвестиционни анализатори“.

Според специалистите от платформата, изключително важно е как е формулирано заглавието на обявата.

Втора по популярност стана позицията за инвестиционен сътрудник на компанията „СофтБанк груп“, а след нея се нареди дегустатор на бира за пивоварната „Мийнтайм“.

По-надолу в списъка се класираха обявите за консултант по управление на консултантска фирма „Бостън“ и за „дегустатор на шоколадови и какаови напитки“ на корпорацията „Монделийз“.

 
 

Едгар Алън По: тост с коняк и три червени рози

| от chronicle.bg |

На днешната дата през 1809г. се ражда един автор, чиито произведения вдъхновяват всички майстори на хоръра, начело със Стивън Кинг, занапред. Това е Едгар Алън По, когото познавате може би предимно от поемата му „Гарванът“.

По е известен най-вече със своите мрачни и зловещи разкази, изпълнени с  мистерии и е сред първите американски писатели, които пишат произведенията си под формата на разкази. Той е и създателят на детективския жанр в литературата. Неговото творчество спомага за възникването по-късно на научната фантастика. Освен това, Едгар Алън По е първият известен американски писател, който се опитва да изкара прехраната си само чрез писателска дейност. Разбира се, това го довежда до сериозни финансови затруднения.

Родителите му умират, когато той е невръстно дете. Отгледан е от Джон и Франсис Алън от Ричмънд, Вирджиния, но не е осиновен от тях. След като учи за кратко в университет и прави опити за военна кариера, решава да се отдаде на писателска кариера, която започва скромно с малката стихосбирка „Тамерлан и други поеми“ , подписана анонимно – „от жител на Бостън“.

После прави завой от поезията към прозата и прекарва следващите няколко години, работейки за литературни списания и вестници. Неговата работа го принуждава постоянно да се мести. Живее в Балтимор, Филаделфия и Ню Йорк. В Балтимор през 1835 година сключва брак с 13-годишната си братовчедка Вирджиния Елиза Клем По. През януари 1845 г. огромен успех му носи поемата „Гарванът“.

Две години по-късно, на 30 януари 1847 г., съпругата му умира от туберкулоза. На 7 октомври 1849 г. Едгар Алън По умира на 40-годишна възраст.

ORIGINAL-edgar_allan_poe-01

На 3 октомври 1849г. По е открит на улица в Балтимор „в ужасно състояние и… нуждаещ се от спешна помощ“, според думите на човека, който го намира – Джоузеф У. Уокър. Едгар е отведен до близката болница, където умира в събота, 7 октомври 1849г. в 5 часа сутринта. Той не успява да се съвземе достатъчно, за да обясни как се е стигнало дотам да е в такова окаяно състояние и, незнайно защо, носи дрехи, които всъщност не са негови. Съобщено е, че Едгар неколкократно извиква името „Рейнолдс“ през нощта преди да умре, макар че е неясно към кого се е обръщал с това име. Някои източници твърдят, че последните думи на По са: „Господ да помогне на бедната ми душа“ (Lord help my poor soul).

Цялата лекарска документация, включително и свидетелството за смърт, са изгубени. Вестниците по това време съобщават за смъртта на писателя като „мозъчна претовареност“ или „интелектуална възбуда“, често срещани тогава евфемизми за смърт поради петнящи репутацията причини като алкохолизъм.

Въпреки всичко истинската причина за кончината на Едгар По остава загадка.

Мистериозността, която забулва живота, и особено смъртта на Едгар По, продължава да витае и след неговата кончина. От 1949 г. насам, незнаен човек тайно посещава гроба на писателя всяка година на рождената му дата. Тази традиция продължава вече 50 години, поради което е най-вероятно посетителите да са повече от един. Независимо от това, ритуалът е винаги един и същ: всяка година в ранните часове на деня на 19 януари, загадъчната личност вдига тост с коняк при гроба на По и оставя три червени рози.

ORIGINAL-edgar_allan_poe-1

Писателят оказва силно и значително влияние както върху американската и световната литература, така и върху космологията и криптографията. На базата на неговото творчество са създадени редица музикални произведения, филми, видео игри и други. Днес някои от местата, където е живял, са превърнати в музеи.

В чест на неговата дата, сме ви приготвили някои цитати, с които да си припомните вечното му творчество:

„Границите, разделящи Живота и Смъртта, са сенчести и неясни. Кой може да каже къде свършва едното и къде започва другото?“

„И нощите ми – призрак кошмарен –
и – без теб! – мойте тягостни дни
ме зоват в онзи край легендарен,
дето твойта походка звъни.
О, в какъв ли пак танц лъчезарен!
Над какви ли въздушни вълни!“  – На една от Рая

„Най-хубавите неща в живота те карат да се потиш“.

„Полудях с дълги интервали на ужасяващо здрав разум“.

„Ако искате на мига да забравите нещо, напомняйте си да го запомните“.

„Тези, които мечтаят през деня, знаят неща, за които тези, които мечтаят само насън, дори не подозират“.

„Имам огромна вяра в глупаците – ще го нарека самочувствие“.

„Науката все още не е отговорила връх ли е на интелекта или не лудостта“.

„Никога не съм бил наистина луд, освен в случаите, когато беше намесено сърцето ми“.

„Никога да не страдаш означава никога да не си бил благословен“.

„Вярвай само на половината от това, което виждаш, и на нищо от това, което чуваш“.

„Годините любов се изтриват от само минутка омраза“.

 

„И стоях аз в него вгледан, а той върху бюста бледен

бе от лорд по-горд и важен, че започнах разговор:

„Нямаш ти качул разкошен, но не си страхлив, а мощен,

гост от край, де в мрак всенощем бродят Сенки странен хор.

Как те Сенките наричат в черния Плутонов хор?“

Той програкна: „Nevermore!“

 

Чух, но своя слух не вярвах и учуден, поглед впервах; —

не намирах — и пак дирех смисъл в този отговор. —

Никой смъртен — уверявам! — не е бивал посещаван

в късна полунощ от гарван, гост неканен с огнен взор;

на вратата му да кацне, да пронизва с огнен взор

и да грака: „Nevermore!“

 

Не последва грак повторно: тъй замлъкна тежко, морно,

сякаш своя дух упорно вля в тоз странен разговор.

Ала слаб да го разгатна, промълвих едва понятно:

„Той ще хвръкне безвъзвратно пак във синия простор —

както всичко — безвъзвратно! — пак далеч от моя взор!“

Грак отвърна: „Nevermore!“,

из „Гарванът“

 
 

“Убийството на Джани Версаче“: двете страни на монетата

| от Дилян Ценов |

Този текст съдържа спойлери за епизод 1 на American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace. 

Раян Мърфи е велик. Велик в правенето на сериали, но още по-велик в тяхното промотиране.

Досега почти винаги предварителните тийзъри и трейлъри бледнееха пред майсторството на същинските епизоди. Затова имахме основание да му се доверим, когато един след друг излизаха видеата за новия сезон на American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace (“Убийството на Джани Версаче“). Е, този път Мърфи стъпи леко накриво – рекламата не е всичко.

Най-доброто, което можем да кажем за целия епизод е, че той е потенциална загрявка за нещо по-добро в следващите осем епизода. Разглеждани самостоятелно, тези 52 минути, отрупани с пищни и въздействащи кадри, могат да бъдат обобщени в петминутно видео, което би направило останалите 47 излишни.

Не знаем дали равния ход и дупките в сценария (Том Роб Смит) ще продължат до края на сезона, но що се отнася до пилотния епизод, то той бледнее пред някои от останалите проекти на Мърфи. Не може да се сравнява с „Народът срещу О Джей Симпсън“, чийто първи епизод отбележи двоен на сегашния рейтинг. Някои сезони на American Horror Story също започнаха много по-силно. Изобщо не поставяме под въпрос FEUD: Bette and Joan. Надяваме се в следващите епизоди режисурата да се съвземе и да върне характерните за всички продукции на Мърфи съспенс и дълбочина.

Разбира се, монетата има две страни и не можем твърдо да кажем, че стартът на „Убийството на Джани Версаче“ е лош.

Едно от нещата, за които поздравяваме екипа е, че той наистина умее да създава атмосфера. Най-хубаво е, когато в добрата атмосфера се случват интересни неща – нещо което тук по-скоро отсъстваше. Иначе и тук, както и в предишните проекти, всичко от режисурата до звуците работи, за да бъдат изградени онези деветдесетарски похот и блясък, на фона на които се случва едно от най-значимите убийства на епохата, случило се на 15 юли 1997 г.

Версаче е неприлично богат, неприлично известен и обичан от всички. Къщата му говори за самия него. Мрамор, каменни облицовки, ефирна коприна, слуги наредени като гвардейци на всеки ъгъл и двор, който наподобява градините на Версай. Тук добавяме и работата на операторите и на дизайнерите на костюмите, които придават на персонажите онази меко казано странна визия от 90-те. Изключение правят Джани и Донатела, които се обличат с десетилетие напред, което да си признаем, ни хареса.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода, дарън крис

Епизодът започва с дълга сцена, в която виждаме Джани Версаче (в ролята е Едгар Рамирес) и неговата сутрешна рутина под знака на изобилието, пищността и яркото слънце на Маями бийч. Страхотният старт задава тонът, който присъства навсякъде при Мърфи – дълги кадри, в които нищо не се случва, но именно те рисуват фона, на който ще се развива действието. Съспенсът е усилен от редуването на кадрите с Версаче и Андрю Кънанан (в ролята е Дарън Крис, Glee). Вторият е The Man Who Could Be Vogue (името на епизода). Патологичен лъжец с неистово желание да живее живота, за който няма нито характер, нито пари, нито късмет. Пълният антипод на дизайнера. На края на сцената Версаче е прострелян на прага на дома си. От там започва ретроспекцията и сцените ни пренасят от настояще в минало, и обратно, на няколко пъти в епизода.

Силата на този епизод е именно в ретроспекциите, и в частност на сцената в операта, в която Версаче и Кънанан разказват един на друг за себе си. Единият е премерено откровен и заинтригуван, другият реди лъжа след лъжа. Сцени като тази ни дават индикации, че занапред нещата няма да бъдат толкова равни, с незапълнена атмосфера, и Мърфи ще се завърне в пълния си блясък. Обещаваща за нататъшни попадения е и сцената на Дарън Крис в пикапа, минути след извършването на убийството – най-силната в епизода по наше мнение.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода,, пенелопе круз

Другото, за което „Убийството на Джани Версаче“ заслужава адмирациите ни, са някои от актьорите. За Пенелопе Круз знаехме, че освен красавица е и добра актриса, но тя надмина очакванията ни. Най-доброто нещо в първия епизод беше именно тя в ролята на Донатела Версаче. Дори с пропуските в сценария, в който ключовите събития минават като миг, тя успява да даде плътност на персонажа си и да не изглежда нелепо във финалната сцена. Честно казано вместо да ни показват кадри на мъртвия Версаче на масата в болницата, можеха да ни разкрият какво се случва с пряко засегнатите от смъртта му. Пенелопе Круз успява да прескочи този трап, защото е страхотна актриса. Рики Мартин в ролята на дългогодишния партньор на Версаче, Антонио Д’Амико, не. Много обещаващо изглеждаше на снимките, на малкия екран не му вярваме.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода, дарън крис, рики мартин

Вече споменахме за сцената в пикапа и колко харесахме Дарън Крис и ще го повторим. Той е другото попадение сред актьорите. Несъмнено ролята на нереализиран хомосексуален творец, който ще направи всичко, за да се издигне, му пасва като ръкавица. А с Едгар Рамирес за екранен партньор тандемът е завършен. Струва си да гледате сериала дори само заради Дарън, Едгар и Пенелопе.

Най-доброто, което ви съветваме да направите, е да гледате „Убийството на Джани Версаче“ без да очаквате много от първия епизод. Той няма да ви хване за гърлото, нито ще ви накара да настръхнете, но със сигурност ще ви накара да продължите да следите втория сезон на American Crime Story. Защото има история за разказване, която е интересна, макар разказът да натежава от залитането към грандомания на Мърфи, когато снима в епоха.

В България премиерата е на 23 януари в ефира на FOX. Вторият епизод излиза в САЩ на 24 януари. Режисьор ще бъде не Мърфи, а Нелсън Краг (FEUD, American Horror Story), a сценарият отново е на Том Роб Смит.

 
 

Индира Ганди: „Не можеш да се здрависаш с някого със стиснат юмрук“

| от chronicle.bg |

Твърда, авторитарна и решена да управлява почти неуправляема страна, Индира Ганди е една от великите жени в световната политика, и една от най-противоречивите. Тя е министър-председател на Индия четири пъти и е ключова фигура в страната в продължение на две десетилетия.

Родена под знака на политиката, тя е внучка на Мотилал Нери, един от ранните лидери на Индийското движение за независимост, и дъщеря на Джавахарлал Неру, който заема поста на министър-председател в първите 17 години откакто страната извоюва своята независимост от Великобритания.

Когато самата тя става министър-председател, повежда най-многолюдното демократично  общество от 700 млн. души. Годините на управлението й са бурни и стигат до кулминация през юни 1984 г., когато по нейно нареждане армията нахлува в „Златния храм“, най-святото място за сикхите, в Амритсар, в щата Пенджаб. На 1 ви ноември същата година,  сутринта, е простреляна 30 пъти от двама  свои  охранители в градината на дома си. Предстои й да бъде интервюирана от актьора Питър Устинов, който по това време снима филм в Индия за ирландска телевизия.

Мразена или обичана, диктатор или не, Индира Ганди е забележителна личност, която може да ни  научи на много. Добре или зле, тя управлява една от най-хаотичните страни в продължение на десетилетия. Преизбирана е няколко пъти. И променя света.  Всичко започва на днешната дата, когато през 1966 г. тя е избрана за министър-председател. И се основа на част от казаното от самата Индира Гадни по долу.

индира ганди
Getty Images

„Прошката е добродетел на смелите“

„Има два вида хора: такива, които вършат работата, и такива, които си пишат заслугите за това. Опитай се да бъдеш от първата група, там конкуренцията е много по-малка.“

„Хората са склонни да забравят задълженията си, но не и правата си.“

„Не можеш да се здрависаш с някого със стиснат юмрук“

„Печеленето или губенето на избори не е по-важно от заздравяването на страната.“

„По принцип съм мързелива, но имам психология на домакиня, когато става въпрос за работата ми.“

„Никога не съм се обръщала към някого за съвети или утеха. Още като малко момиче, трябваше да се оправям сама, защото такива бяха обстоятелствата и те малко или много са същите днес. Трябва да взимам собствените си решения.“

индира ганди
Getty Images

„В Индия няма политик, който да се осмели да обясни  на масите, че кравите трябва стават за ядене.“

„Няма любов, там където няма воля.“

„Баща ми беше държавник, аз съм политик. Той беше светец. Аз не съм.“

„Ако умра от насилствена смърт, както се опасяват някои а други планират, насилието ще бъде в умовете и действията на извършителите, не в моето умиране.“

„Аз не съм човек, който може да бъде притиснат – нито от човек, нито от нация.“

„Ако видя нещо мръсно или разхвърляно, трябва да го почистя.“

„Колективната присъда на електората трябва да бъде уважавана.“

„Възможностите не се дават. Те се отвоюват и се работи за тях. И за това трябва постоянство… и кураж.“

индира ганди
Getty Images

„За да се освободи, една жена трябва да се чувства свободна да бъде  себе си. Не да се сравнява с някой  мъж,  а  през призмата на своите собствени капацитет и личност.“

„Всяко ново преживяване придава още зрялост и разширява погледа.“

„Жените понякога отиват твърде далеч, вярно е. Но само когато отидеш твърде далеч, другите слушат.“

„За да бъде способен, човек трябва да вярва в себе си.“

„Смисълът на живота е да вярваме, да се надяваме и да се борим.“

„Скоро след като изкачих един връх,  разбираш, че той е бил един от най-ниските, че планината всъщност е верига от планини, и че има още много планини за катерене. И колкото повече се изкачваш, толкова повече искаш да продължиш, независимо, че си нечовешки уморен.“

„Животът е непрестанен процес на адаптация.“