Илон Мъск показа първия си електрокамион

| от chronicle.bg |

Компанията Tesla демонстрира първия си електрически камион с автопилот. Това стана на официалния сайт на Tesla. „Докато обикновените камион имат дизайна на хамбар, камионът Tesla е конструиран като куршум”, похвали Илон Мъск новия транспорт.

За техническите характеристики на камиона Мъск заяви, че той може да измине 500 мили – над 800 километра с едно зареждане. Това камионът може да осъществи с максимален товар и най-високата си възможна скророст. Според Мъск голямата част от товарните камиони пътуват на маршрут с дължина около 250 мили, така че неговият камион ще може да иде до нужния пункт и да се върне без допълнително зареждане. Камионът има четири независими двигателя – по един на всяко задно колело. Той ще може да достига скорост от 60 километра за пет секунди.

768x432

Масовото производство на камиона ще стартира през 2019 г.

Както пише Bloomberg, компанията е работала над новото возило две години. Въпреки че батерията на камиона е много скъпа – сто хиляди долара, той все пак прави икономии, защото се спестява заплатата на шофьора и се пести от бензин. Tesla планира да направи камионите напълно автономни през 2020 г.

 
 

Шведски семейства карат автономни автомобили Volvo

| от chronicle.bg |

Volvo Cars даде начло на проекта за разработване на технологии за автономно шофиране, с помощта на шведски семейства, които ще тестват автомобили по обществените пътища на Гьотеборг и ще споделят впечатленията си с екипа инженери на компанията.

Първите две семейства от тестовата програма – Хейн и Симоновски от Гьотеборг, получиха луксозните SUV автомобили Volvo XC90, с които ще участват в проекта Drive Me. Още три семейства ще ги последват в началото на 2018 г., а през следващите четири години до 100 човека ще бъдат включени в проекта Drive Me. Семействата ще допринесат за тестовата програма с ценна информация, като позволяват на екипа инженери да наблюдава как използват колата, шофирайки на път за работа, до училището на децата или когато пазаруват.

Volvo планира да разполага с напълно автономна кола до 2021 г. и данните от проекта Drive Me ще изиграят решаваща роля в проектирането й.

Drive me ще включва реални потребители, които ще тестват различните нива на асистенция на водача по време на управление и евентуално на изцяло автономно шофиране. Хейн и Симоновски получиха тестовите автомобили XC90, оборудвани с последната Volvo технология за подпомагане на водача при шофиране, както и с набор от камери и сензори, които ще наблюдават поведението им на пътя и ще снабдяват колите с информация за случващото се покрай тях.

The Hain family receiving their XC90 Drive Me car

По време на този първи етап от проекта, семействата ще държат ръцете си на волана и ще контролират управлението през цялото време, докато използват автомобилите.

С течение на времето, всички участници в проекта ще получат достъп до по-модерни автомобили, с по-развити автономни технологии, след като преминат специално обучение. Но дори тогава, тестването на тези автомобили, първоначално ще се извършва в контролирана среда и под надзора на експерти по безопасността от екипа на Volvo Cars.

Нито една нова технология няма да бъде въведена в експлоатация, ако съществува и най-малкото съмнение относно нейната безопасност.

Това означава, че Volvo продължава да разработва автомобилите си със същото внимание и грижа, които затвърждават позициите му на производител на едни от най-сигурните коли в света.

 
 

Не като от баба, а от баба

| от Мартина Стоименова |

По Коледа обикновено си говорим за добри дела, благотворителност и традиции. Това е златното време на корпоративната социална отговорност, на даренията и на обществените каузи.

Сега обаче ще ви разкажем за една българска компания, започнала с добрите дела много преди да падне първият сняг, а именно – в сезона на лютеницата.

В края на лятото „Филикон-97“ прави нещо, което бизнесът обикновено не прави – наема хора в пенсионна възраст, заради опита и експертизата им, които да приготвят традиционната българска лютеница във фабриката на компанията в Пловдив.

Philicon 1

Възрастните хора, участвали в създаването на едросмлените лютеници „Нашенска“ и „Балкански вкус“, са една пета от всички служители в есенната кампания на пловдивския производител. Впоследствие на постоянен щат остават 7 души между 60 и 70 години – четирима мъже и три жени. Те получават възнаграждение според изискванията на трудовото законодателство на позиции, които не изискват голямо физическо натоварване.

Всеки, който познава пазара на труда в България знае, че това не е обичайна практика. Работодателите обикновено предпочитат млади хора, дори и те да нямат богат трудов опит. Младите се адаптират по-бързо, знаят езици, справят се по-добре с технологиите.

Има сфери обаче, за които търсенето на хора от третата възраст и назначаването им на трудови договори се оказва ползотворно и за двете страни.

За възрастните това е възможност както за допълнителни доходи, така и за социализация – да се срещат с други работещи, да са извън дома си и да получават сигурни доходи към пенсиите си.

Традиционната технология на производство във фабриката за лютеница се оказва добре позната на тяхното поколение, което години наред е правило зимнина, изпробвало е рецепти и продукти, затваряло е буркани.

Това е пример за сфера от живота и пазара на труда, в която пенсионерите се вписват като характер, знания, манталитет и отношение към работата. „Филикон-97“ е наследник на държавна фабрика в плодородния тракийски район със 70-годишна традиция – за подобни предприятия връзката с миналото, когато храната е била нещо качествено, е много важна.

Социалната кампания по осигуряване на работни места за хора в пенсионна и предпенсионна възраст на пловдивския производител е нещо ново за България и е доказателство, че завръщането на възрастните хора на пазара на труда не би трябвало да бъде екзотика или сезонен компромис. Това е сериозна възможност за бизнеса на фона на емиграцията на младите, недостига на кадри, особено в индустрията, и застаряването на населението.

Пловдив е един от най-динамично развиващите се райони – само за две години заплатите са нараснали с 30%, а безработицата е „нездравословно“ ниска – около 3%. Това изправя работодателите пред тежки проблеми.

На фона на липсата на работна ръка и високата конкуренция при заплащането, професионалната етика се превръща в абсолютно ключов елемент – и тук възрастните хора определено не са за подценяване. „В нашето производство сме имали служители с над 40-годишен стаж и добре знаем какво означава преданост и лоялност, както и какво означава работата да е вторият ти дом“, коментира търговският директор на „Филикон-97“ Иван Калибацев.

Philicon 4

Според него поколението на по-възрастните се отличава с по-различни трудови навици от това на по-младите работещи: „Хората от по-възрастните поколения имат свой морал, трудова етика. Вълнуват ги и ги мотивират други неща“. За разлика от пенсионерите, хората в работоспособна възраст са много по-капризни по отношение на личното си време. Особено през лятото, в пика на производството и обирането на реколтите, е трудно да бъдат убедени да не си вземат отпуска, например.

Иван Калибацев казва, че проблемът дори не е толкова в заплащането и признава, че има технически позиции, за които буквално не се намират служители. За неквалифицираните места обаче трудът на пенсионерите е решение, при това с голяма социална стойност.

„Нашенска“ и „Балкански вкус“ се консервират в шестоъгълни бурканчета именно в периода септември-октомври, когато доматите, чушките и патладжаните са съвсем пресни. При тази лютеница „няма лъжа“, обяснява още Иван Калибацев, защото „няма как да произвеждаш точно този традиционен продукт от зеленчуци, които нямат сок“.  Затова и в случая възрастта не е толкова важна, колкото човекът да е „читав“, „лоялен“ и да разбира процеса на производство.

Друг е и въпросът, че когато лютеницата е направена от ръце, които имат опит и отношение към работата – тя е по-вкусна.

Philicon 2

 
 

Стинг ще пее в Античния театър в Пловдив през 2018

| от chronicle.bg |

Няма спор, че Стинг е един от най-великите артисти на световната музикална сцена. Той е продал почти 100 милиона албума и е носител на множество престижни награди.

Но не това е единствената причина да се радваме, че той отново ще дойде в България. Онези, които бяха на концерта му в София, знаят защо сме ентусиазирани, че на 19 и 20 юни 2018 г. Стинг отново ще е в България. Концертите му са включени във формата Hills Exclusive и се осъществяват с подкрепата на Община Пловдив, като част от Календара на културните събития на Община Пловдив за 2018 година.

Sting_Bulgaria_Plovdiv_localised artwork[2]

Мястото за провеждането им – Античният театър, е избрано лично от Стинг.

 
 

Жените харесват мускулести и високи мъже

| от chr.bg, БТА |

Австралийски учени установиха, че жените харесват високите и мускулести мъже, а слабичките чувствителни типове отстъпват на заден план, съобщи в. „Дейли мейл“.

Най-важно за дамите е мъжът да е здравеняк, с мускулести ръце и торс. Впечатлението за физическа сила е основният фактор за привлекателността на мъжете. Тя определя повече от 70 процента от притегателната им сила. Височината и стройността увеличават привлекателността до 80 процента.

„Този ефект на височината и теглото може да се дължи на механизмите за избор на партньор и на признаците за здраве, или на ползите, които височината и стройността носят в агресията, лова и други аспекти на способностите за воюване“, обясняват австралийските учени.

Учените от университета „Грифит“ са работили със 160 жени, на които са показвали снимки на мъже без ризи, на които лицата са били замъглени.

Резултатите сякаш противоречат на установеното от предишно изследване, че жените предпочитат не дотам мъжествените лица, които вече вдъхват по-голямо чувство за сигурност.

Изглежда най-привлекателната комбинация е по-деликатно лице със силно тяло.

Самите мъже се оценяват като по-привлекателни, ако ръкостискането им е силно. Други изследвания показаха, че господата тренират усилено именно за да впечатлят жените.

Жените са склонни да възприемат високите мъже като по-силни, дори и това да не е така.