If I had a hammer

| от Божан Бошнаков |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Осем цилиндъра, два турбокомпресора, 575 конски сили, 780 нютонметра, 2,3 тона тегло и каросерия, чиято форма наподобява купе, превърнало се в SUV – BMW Х6 М е автомобил, от който обективно погледнато никой няма нужда. Което изобщо не му пречи да доставя почти животинско удоволствие от шофирането.

Случайно да ви се е приисквало да имате чук? А какво ще кажете за парен чук? Или пък за автомобил с арогантна външност, с още по-безпардонна същност, с колела, на които би се зарадвал и някой малък валяк, и не на последно място, с мощност като на състезателна машина, която се предава едновременно на четирите колела, но независимо от това всички те започват да превъртат при подавана на пълна газ? Ако отговорът на поне един от трите въпроса е положителен, то BMW Х6 М с положителност е един от автомобилите, които биха могли да ви накарат да се почувствате дяволски добре.

Всъщност, ако трябва да бъда напълно откровен, идеята за суперспортен SUV е един от феномените в съвременното автомобилостроене, които никога няма да разбера напълно. Не за друго, а защото като човек, който от най-ранна възраст е запленен от магията на автомобилите, съм достатъчно наясно с факта, че един модел с висок център на тежестта и тегло над два тона би могъл да е способен на безброй неща, но не и на поведение, доближаващо се до истинския смисъл на понятието спортен автомобил. Все пак физичните закони си остават в сила, независимо от това дали на нас ни се иска или не. И от такава гледна точка, подобни чудеса на техниката винаги са ми се стрували в една или друга степен безсмислени – просто защото при тях човек не получава нито прецизността, директността и бързината на класически спортен модел, нито проходимостта на истински всъдеход, нито комфорта на луксозна лимузина, но затова пък плаща цена, срещу която може да си позволи почти всеки друг сериен модел автомобил на планетата. Може би в държави като Щатите, където и пътищата, и общата картина на автомобилния трафик са подчинени на коренно различни мащаби, подобни мастодонти все пак донякъде биха имали смисъл. Или поне отчасти…

От всичко по много

Въпреки всичко обаче, не мога да отрека, че управлението на подобен автомобил носи едно напълно ирационално, но непреодолимо чувство за превъзходство. Задоволството от това да притежаваш от всичко по много, накуп, без оглед на цена, разход на гориво, практичност и прочее злободневни подробности може би не е политически коректно и вероятно няма особен смисъл, но истината е, че чувството е по някакъв странен начин приятно. И завладяващо.

Още външността на Х6 М говори на достатъчно красноречив език – и без друго предизвикателната външност на Х6 е станала още по-агресивна благодарение на спортната предна броня с внушителни въздуховоди, издутите калници, гигантските колела, обути със свръхшироки гуми, спортната изпускателна система с четири кръгли накрайника и още куп отличителни белези, носещи характерния почерк на спортното подразделение на BMW. Интериорът не е загубил дори частица от луксозната си атмосфера, но спортният дух е пренесен и тук с помощта на ефектно изглеждащи (и изключително удобни в действителност) спортни седалки, апликациите от полиран карбон и спортен волан с планки за ръчно превключване на предавките.

Мощ без край

Под предния капак е монтиран двигателят на M5 Competition, което ще рече, че 4,4-литровият осемцилиндров V-образен агрегат с битурбопълнене е с увеличена до 575 к.с. мощност, а максималният въртящ момент достига до 780 нютонметра. Цялата тази мощ се предава към четирите колела с помощта на осемстепенна автоматична трансмисия.

Х6 М е олекнал в сравнение с предшественика си с 40 килограма, но със своите около 2,3 тона собствено тегло моделът определено няма шансове да се причисли към спортистите от лека категория. В комбинация с високата каросерия това със сигурност не е предпоставка за върховно изживяване по пътища със завои, но този път действителността се оказва доста по-различна от теорията – или поне доколкото това е постижимо. Инженерите на M GmbH очевидно са вложили цялото си творческо вдъхновение, за да направят пътното поведение на този колос възможно най-чевръсто. Резултатът от тяхната работа по директното кормилно управление и ходовата част с хидравлична система за компенсиране на колебанията на каросерията определено заслужава респект – трудно е да се повярва колко динамично всъщност се държи Х6 М на пътя, сякаш напук на физиката и здравия разум. Всяка команда с волана се изпълнява със светкавична бързина и завидна точност, а накланянето на каросерията е сведено до завидно ниски стойности.

Контролът има значение

Двойното предаване с Torque-Vectoring осигурява удивително добро предвид мощността сцепление, но дори и неговите възможности имат своите граници. Може и да звучи невероятно, но при потегляне с пълна газ дори на сух асфалт нерядко се стига до кратко превъртане на четирите колела, а на моменти притокът от мощност е толкова интензивен, че автомобилът проявава склонност към криволичене по пътя, докато гумите му успеят да захапят асфалта достатъчно здраво. Ускорението на Х6 М е като на своеобразен драгстер – свръхмощно, брутално и неумолимо. В зависимост от желанията на водача, настройките на кормилната уредба, газта, амортисьорите и трансмисията може да бъдат настройвани в различни режими и комбинации – в резултат характерът на автомобила може да варира от сравнително сдържан до трудно удържим.

Управлението на Х6 М върху сняг и лед определено носи доста забавни моменти и на моменти напомня за състезателна шейна – със своите широки „валяци” автомобилът често стига до игриво пързаляне по хлъзгавата настилка, което може да бъде наистина забавно, без да е опасно. Стига разбира се водачът винаги да има едно на ум и да държи здраво юздите – веднъж изпуснат, тежкотлет от такъв калибър е трудно да бъде овладян.

Не може да се отрече, че от инженерна гледна точка е впечатляващо как автомобил с подобни размери, тегло и характеристики може да се усеща толкова спортен при управление. Създателите на Х6 М са направили всичко възможно този автомобил да може всичко, на което би могъл да бъде способен един представител на неговата концепция. Останалото е въпрос на физика.

По принцип понятието спортен SUV звучи повече или по-малко като оксиморон, но доколкото подобно нещо все пак е възможно да бъде осъществено, то Х6 М е вероятно най-спортният сериен SUV, който в момента човек би могъл да открие на пазара. Всъщност усещането да имаш от всичко по много, дори то да не ти е необходимо, може да бъде доста приятно.

Новият брой на сп. auto motor und sport България от днес на пазара

В актуалния февруарски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

Реален поглед към емисиите на NOX – Какви количества азотни окиси отделя един дизелов двигател в условия на реално пътно движение? Коя система за последващо третиране на отработилите газове работи най-ефективно? И как изглежда прякото сравнение с бензиновите двигатели? Независимият тест на auto motor und sport на емисиите на NOX при девет различни автомобила доведе до някои изненадващи резултати.

Реален поглед към емисиите на СО2 – Ако доскоро мнозина свързваха въглеродния двуокис само със забавните балончета в газираните напитки, днес формулата CO2 се превръща в ключов екологичен фактор за автомобилната индустрия. В качеството си на директен еквивалент на разхода на гориво, емисиите на въглероден двуокис се нуждаят повече отвсякога от прецизни и близки до реалността методи на измерване. Настоящият тест дава отговор на въпроса колко всъщност CO2 отделят нашите автомобили и при какви условия?

Hyundai i30, Nissan Pulsar, Opel Astra – Една срещу друга се изправят три интересни алтернативи от компактния клас: представяме ви сравнителен тест между наскоро обновения Hyundai i30, Nissan Pulsar и новото поколение на Opel Astra.

Mercedes E-класа – Екипът на auto motor und sport беше поканен на първото статично представяне на новото поколение на Е-класата, което се проведе съвсем наскоро в Детройт.

Първи тест на Range Rover Sport SVR, който със своя V8 двигател с 550 к.с. се прицелва в Porsche Cayenne Turbo и BMW X5 M.

Bugatti Vision Gran Turismo – Не е редно подобно чудо да си остане просто студия, нали? В крайна сметка от двете победи на Bugatti на Льо Ман изминаха почти 80 години, време е вече някой като Vision Gran Turismo да ги поднови. Надяваме се срещата ни с уникалния болид на пистата в Сарт да го приближи поне още малко до реалността.

Кои са най-добрите автомобили на всички времена във Формула 1? – Всъщност те могат да се определят като есенцията на всички въпроси. Отговорът им вълнува поколения от фенове на моторните спортове. Кой е най-добрият пилот на всички времена? Кой е най-добрият състезателен автомобил?

BMW X6 M – 2,3-тонният мастодонт разполага с бруталната мощ на 575 конски сили и 750 нютонметра. Какво е усещането от управлението на подобен свръхпотентен автомобил през зимата?

 
 
Коментарите са изключени за If I had a hammer