И пчелите си имат smart къщи

| от Кристина Димитрова |

Може би ви звучи щура идея, но аз бих искала да живея в умен кошер с пчели.  По-точно в този, създаден от младите българи Сергей Петров и Иван Канев, които имат мисия – да спасят пчелите и бизнеса на пчеларите от щетите, които нанася напредващата индустриализация.

Умен кошер, който следи дали се чувстваш добре, дали имунната ти система е стабилна, дали въздухът е достатъчно влажен и дали ти е достатъчно удобно, за да изживееш пълноценно живота си.  А от теб се иска само да правиш онова, за което си призван.

Със сигурност звучи като нереална приказка, но това е последното постижение на екипа млади българи от Bee Smart Technologies, които не просто се наредиха сред финалистите на престижната международна платформа за социални проекти The Venture, но имат мисия. Те искат да решат проблемите на пчелите и на професионалните пчелари.

Сергей е на 29 години и има едно хоби – да решава проблеми.

„Това ми е страст, но това е и да си инженер. Предполагам, че съм го наследил от семейството ми – хора, които сами си решават проблемите. Винаги съм се опитвал да помагам на баща ми, който е човек доста сръчен и намира изхода от ситуациите сам. Често се налага да построи нещо, за да си свърши работата и това може би ми е повлияло”, споделя Сергей.

Житейският път отвежда младия българин в САЩ, близо до Сан Франциско, след като печели пълна стипендия. Именно там има възможност да осъществи мечтата си – да създаде интелигентен кошер за пчели.

По стечение на обстоятелствата или с пръста на съдбата, в САЩ е и Иван Кънев, с когото Сергей се познава от училище. „Той искаше да приложи способностите и знанията си, получени от HULT Internatonal Business School, а аз исках да превърна щурата си идея за интелигентен кошер в реалност, и създадохме Bee Smart Technologies”.  Компанията,  в която с помощта на още един софтуерен инженер и двама хардуерни специалисти мечтата на екипа започва да се материализира.

Логично за находчивата мисъл на двама млади предприемачи е и името на компанията, което не е избрано случайно. То е плод на зашеметяващ брейсторминг и всъщност е игра на думи. „Умната пчела и технологиите или технологиите на умната пчела – оставяме на широката публика да разбере как да го интерпретира за себе си. Искахме да е нещо, което да говори за природата и технологията едновременно. И за това как да бъдем умни и да помагаме на природата, чрез технологиите, разбира се”, казва Сергей.

Всъщност Bee Smart Technologies е компания, която се опитва да разбере пчелите, а това е процес, който никога няма да бъде завършен на 100%, обяснява още Сергей Петров.  „Опитваме се да разберем един организъм, който най-вероятно е по-изтънчен от нас. Това е мантрата, която изповядваме”.

И всъщност успяват.

С помощта на един от най-прочутите американски пчелари Ранди Оливър, който е и първият клиент на иновативната компания.  Той участва с уменията си като съветник на отбора на Сергей и Иван.

Нужно е да кажем, че Сергей и Иван имат и близки срещи с пчелите. Налага им се да работят като истински пчелари, за да могат да разберат от какво се нуждаят колониите в кошерите. И установяват забележителни неща за тези миниатюрни създания, които въртят планетата Земя на крилата си.

„Пчелите наистина са намерили най-добрия начин да живеят. Оцеляват и се размножават от доста време на света и вече са разбрали, че ако опрашват достатъчно много билки и растения в региона, могат да създадат храна за себе си, която да е и най-доброто им лекарство. Идеята е в това, че опрашвайки, те събират абсолютен коктейл от витамини, минерали, микроелементи, който не им позволява да боледуват. Така че преди хората да започнем нашата индустриална революция, пчелите не са имали никакви проблеми с боледуване.”

Но най-впечатляващото в пчелите е, че целият кошер е едно цяло. Общ организъм, който е създаден от клетки-пчелички, които могат да заемат всякаква форма. „Когато реши да се установи на дадено място, този организъм създава тялото си – или иначе казано восъчните пити със своите килийки. Те синтезират восъка сами. След това използват това тяло, за да събират мед, запаси от храна. Или за да позиционират яйцата си”, разкрива впечатленията си Сергей.

„Не можем да правим паралел между пчелите и хората, защото сме две съвсем различни системи. Хората сме тези, които имаме нужда от шеф. Някой, който да е централизиран орган, да ни управлява. Пчелите работят като bottom-up система – за общото благо. Всяка една пчела не е организъм сама по себе си, а се разглежда като част от по-голям организъм, който е колонията. В една колония няма шефове, няма регулаторни органи, има само правилно и грешно. И пчелите работят точно по този начин. Те имат функция в кошера и я изпълняват, преди да са се родили до момента, в който ще умрат. Това е нещо, което ние никога няма да може да усвоим.  На човешки език се опитваме да обясним това, което те правят – като комунизъм, но това всъщност е нещото, което винаги е съществувало. Те просто са биологично чудо”, казва Сергей.

И решава да спаси това чудо от пестицидите и химикалите, които първоначално смята, че са най-големият проблем за пчелите.

След месеци отваряне, затваряне и наблюдаване на кошери, екипът на Bee Smart Technologies установява какво всъщност убива пчелите.

пчелари

Оказва се, че не само пестицидите, а монокултурите са в дъното на фаталния им край.

„Защото ако един фермер отглежда само ябълки, това означава, че можеш да им предлагаш храна само 2 седмици в годината – когато е периодът на цъфтеж на ябълките. Но пчелите не могат да оживеят така и по тази причина там, където имаш само ябълки нямаш пчели. С развитието на аграрната култура, това което се е случило е, че ние сме откъснали тези два естествени механизма на природата – растенията и техните опрашители. Сега се наблюдава такава тенденция, че се опитваме по изкуствен начин да върнем опрашителите при растенията. А именно във високо индустриализирани места като Америка и Англия да кажем проблемът с измирането на пчелите е толкова голям, че фермерите плащат на пчеларите да внасят кошерите си измежду техните култури само и само да имат продукция в края на годината. Това прекалено много променя занаята, който пчеларите знаят. Те го знаят от баща си и от дядо си, а днес се налага да качват десетки кошери на камиони и да ги транспортират наляво-надясно, нагоре-надолу из САЩ, за да предложат услугата на опрашване при поискване от фермерите.

Ето тук идва и моментът на Иван и Сергей. Тъй като тези пчелари не знаят как да се грижат за огромният брой колонии от пчели, те просто прогнозират загубите в бюджетите си. В САЩ през 2014-2015 официалната статистика сочи, че 42% от всички домашни пчели са измрели или изчезнали. На бизнес език означава, че пчеларите са заложили 42% загуби в своите активи. Което от друга страна дава негативно отражение на цената на храните. „И така решихме, че ако искаме да помогнем на пчелите, трябва да отидем точно при тези пчелари. При комерсиалните – тези, които имат най-много пчели. В САЩ комерсиалните пчелари притежават 96% от всички пчели”, разказва Сергей.

 И така Сергей, Иван и екипът им започват да разработват проект за интелигентен кошер.

Те създават везна, която се слага под кошера и сензор, който се инсталира вътре. Така събират важна информация за пчелните колонии, посредством софтуерна система тя се анализира и пчеларят може да следи от какво имат нужда пчеличките му докато си пие кафето сутрин. Това му спестява времето, за което трябва да отвори и затвори всеки един от кошерите, но и да не изгуби пчелите си. Именно благодарение на интелигентния кошер, Сергей и Иван усвоили тънкостта да предотвратяват роенето – евакуацията на пчелната колония.  Посредством сензора, който мери тегло, температура, влажност и звук,  Сергей и Иван забелязали странни честоти на жуженето при пчелите 5 дни преди колонията да започне роене (евакуация).

Това е процес, в който пчелите решават да напуснат мястото, където живеят. Когато това се случи, те се разделят на три отделни рояка, за да увеличат шансовете да продължат гена на тази конкретна колония. Това е едно недобро събитие за пчеларите и е трудно да се установи. Когато се случи вече няма върщане назад. Буквално пчелите решават ,че има прекалено малко място в даден кошер и пчелата майка залага няколко маточни яйца, след което взима определен  брой пчели със себе си и заедно тръгват в търсене на нов дом.  И целият кошер избягва на три пъти.

Така системата на Bee Smart Technologies установява събитието 5 дни преди то да се случи без да има каквито и да било физически прояви. И пчеларят има възможност да вземе маточните яйца и да представи майките на други пчелички, като по този начин вместо да загуби една колония, ще създаде нови.

Решението на компанията впечатлява The Venture – социалната кауза, която се организира от марката уиски Chivas, за да подпомага социалните предприемачи. Финалът ще бъде в Ню Йорк, а наградният фонд е 1 милион долара.

За него ще се състезават българите от Bee Smart Technologies  и ако спечелят, ще инвестират отново в своята мисия и социална кауза  – интелигентните кошери.

team

 

 

 
 

„България Ер“ с три приза на авиационните награди Sky Awards 2018

| от chronicle.bg |

„България Ер“ бе отличена с голямата награда „Най-предпочитана авиокомпания на българския пазар“ на годишните престижни награди Sky Awards 2018.  Отличията бяха връчени на Международния ден на гражданската авиация в присъствието на официални гости, представители на авиокомпании, собственици и управители на туристически агенции и медии. Te се присъждат от международно жури въз основа на онлайн гласуване сред българските пътници и професионалисти. Номинирани за наградата в същата категория бяха Lufthansa и Turkish Airlines.

Националният превозвач спечели награди и в още две категории – „Най-предпочитана авиокомпания за къси и средни полети от/до България“ (Sky short/middle haul) и “Най-предпочитана авиокомпания от професионалистите“ (Sky Friend). Победителите в отделните категории се определят на база на онлайн проучване сред пътници и професионалисти, което се e провело от организаторите на конкурса APG Bulgaria в периода 30.10-29.11.2018 г. В него са участвали 237 професионалисти от туристическия бизнес и 3 940 пътници.

 
 

Най-популярните кучешки имена за 2018 година

| от chronicle.bg |

Домашните любимци се различават от останалите животни по това, че са част от семейството (и че не се ядат). Като такива имат нужда от име, което в идеалния вариант описва много добре характера им.

Да избереш съвършеното название за кучето си обаче е изкуство и изисква интелектуален и духовен труд. 

Сега компания за разхождане на кучета Rover (да, във Великобритания има и такова нещо) представи списък с най- често използваните кучешки имена през тази година – мъжки и женски. Въпреки че не влизат в топ 10, и добре че, имената на популярни негативни персонажи от поп културата се радват на широка популярност. Такива са, например, Пениуайз и Танос… Ето и топа при момченцата:

1. Макс

2. Чарли

3. Купър

4. Бъди

5. Джак

6. Роки

7. Дюк

8. Мечо…

9. Тъкър

10. Оливър

Преди да отделим заслужено внимание и на момиченцата, трябва да отбележим, че освен злодеи, през тази година са се ползвали често и имена на известни личности. Дрейк е едно от тях, а името Карди (от изпълнителката Cardi B) е скочило с 1250%. Фреди Меркюри е малко дългичко за име на кутре и затова количеството е нараснало едва с 67% от предходната година. Подозираме заради филма за Queen… Пениуайз, когото вече споменахме – 500%, а Танос бележи скок с 215%. Представете си дома на човек, чието куче носи името на злодея, унищожил половината свят. Какво друго голямо събитие се случи през тази годин? Кралската сватба между Хари и Меган – съответно 133% и 29%.

Rover откриват, че 33% от стопаните кръщават любимците си на телевизионен/филмов/книжен герой или такъв от видео игра, а 12% се вдъхновяват от историческа личност. Въпреки това най-популярните имена за годината си остават класическите. Ето и топ 10 при женските кучета:

1. Бела

2. Люси

3. Луна

4. Дейзи

5. Лола

6. Сади

7. Моли

8. Бейли

9. Маги

10. Стела

Догодина при котешките имена очакваме възход на Симба. Дъмбо също е симпатично име, ако някой си гледа слонче вкъщи.

 
 

Защо Aston Martin прави старите си коли електрически

| от chronicle.bg |

Aston Martin използва носталгията, за да бутне на клиентите към електрическите коли. Последната програма на британската автомобилна компания е „Heritage EV“ и предлага собствениците на ретро автомобили на марката да ги преработят в електрически.

Но няма ли да е това едно кощунство! Всъщност не. Прогарамата е стартирана по една специална причина. Все повече градове по света и особено в Европа явно забраняват колите с двигатели с вътрешно горене, които са преминали определена възраст. И това е само част от цялостното настроение в полза на електрическите автомобили. Така, че съществува опасност, ако си купим класически Aston, да не можем да си го караме.

Технологията, която се използва за преработването, е базирана на модела Rapide E – напълно електрически, лимитиран спортен автомобил, който пристига догодина. Той има 800-волтова, 65kWh батерия, с която може да измине 321 километра и да вдигне 100 км/ч за под 4 секунди като максималната му скорост е 250 км/ч. От модела ще бъдат направени само 155 бройки, които вече са продадени.

Компанията казва, че първият модел, който ще може да конвертира, ще е DB6 MkII Volante от 1970 година. Специални „касети“ ще се поставят на мястото на двигателя и скоростната кутия и дори ще се занитват по същия начин. Колата ще получава и екран и това е. Това означава, че ако собствениците имат желанието и парите, лесно ще могат да я върнат обратно в оригинален вариант.

Подобна практика вече има от известно време като и компаниите, и клиентите се фокусират предимно върху ретро колите – Porsche, Range Rover и VW, както и върху автобусите. Скоро Jaguar обяви, че смята да пусне на пазара изцяло електрическа версия на легендарния E-Type от 1960 година. С времето очакваме още марки да се присъединят.

 
 

DC прави филм за Plastic Man

| от chronicle.bg |

В момента DC имат доста проекти – над 20. Не всички ще видят бял свят, разбира се, но въпреки това (а може би и заради това) нови и нови проекти се добавят към сисъка. Последният такъв е Plastic Man.

Warner Bros и сценаристката Аманда Идоко в момента развиват филма, който се описава от студиото като „комедиен приключенски екшън“. Все ощя няма никакви детайли за самата история, както и установен режисьор.

Това не е първия път, в който се правят планове за игрален филм за този супергерой. През 90-те  години братя Уашовски пишат сценарий и дори 10 години по-късно, през 2009 година, смятаха да го снимат с Киану Рийвс в главната роля. Плановете обаче се провалят.

Plastic Man за първи път се появява през 1941 година в серия комикси, а DC го купуват през 1956. Ийл О’Браян е дребен престъпник, който влиза в досег с неизвестна химична течност и така получава силите си – разтягане на тялото, забавено стареене, регенерира и още. Героят обаче е уязвим на много високи и много ниски температури, както и на някои химикали.

По характер той е комичен персонаж, но това не му пречи да е един от най-силните, заради което е и член на Лигата на справедливостта. Появявал се е във филмите „Batman: The Brave and the Bold“, „Young Justice“ и „Justice League Action“.

Портфолиото на Аманда Идоко включва сериала „The Mayor“, а филмът „Breaking News in Yuba County“, за който пише първият си пълнометражен игрален сценарий, излиза скоро.

Следим новините около проекта, но на такъв ранен етап предполагаме, че ще идват бавно.