shareit

Христо Щерионов: Годината се очертава като успешна за летище София

| от |

През изминалия юли Летище София е обслужило общо 362 800 пътници в двата летищни терминала, с което е постигнато увеличение от 9% на годишна база. Авиокомпаниите, опериращи от Терминал 2, са били предпочетени от 68 на сто от пътувалите по международни и вътрешни линии. Останалите 32 на сто от общия летищен пътникопоток са преминали през Терминал 1.

Международните редовни линии остават с най-голям дял по брой обслужени пътници – 338 543 (93%) и в разгара на лятото отбелязват сериозен ръст от 11% в сравнение с юли 2013 г.

Общият брой на пътувалите по вътрешни маршрути е 21 480, което е с 12% по-малко от предходната година. Ръст от 2% е регистриран в лятната чартърна програма, където броят на организираните туристи е 2 247.

Самолетодвижения
Общо 3 901 са излетелите и кацнали самолети на столичното летище през юли 2014 г., което означава 4,3% ръст в сравнение с миналата година. Увеличението при международните редовни полети е 10 на сто, повлияно от по-големия брой полети на чуждестранните авиокомпании, опериращи до София. Сред тях с най-голям принос са Wizz Air, LOT, Lufthansa.

Карго
През изминалия месец на Летище София са обработени общо 1 440 т карго и пощенски пратки, спрямо 1 518 т за същия месец на 2013 г. (-5,1%).

Изпълнителният директор Христо Щерионов в интервю за в. Строител:

Г-н Щерионов, каква е 2014 г. за летище София?

Годината се очертава като успешна по отношение на самолетния и пътническия трафик. През първите шест месеца бяха обслужени повече полети (ръст от 4,3%) и повече пътници (ръст от 9,4%), преобладаващо по международни редовни линии. Увеличи се броят на авиокомпаниите, които летят до София по обявено разписание, бяха открити и нови директни маршрути. По най-популярните дестинации бяха добавени допълнителни ежеседмични честоти. Това е знак за потенциала на българския авиационен пазар.

Търговското дружество „Летище София“ ЕАД, което е лицензираният оператор на водещия в страната аеропорт, създава привлекателна бизнес среда, предоставяйки гъвкави инфраструктурни и технологични решения съобразно различията на продукта, предлаган от авиокомпаниите. Размерът на летищните такси както за превозвачите, така и за пътниците остава един от най-ниските в Европа и региона, като с последното решение – в сила от 1 юли 2014 г., този размер ще бъде замразен до края на 2015 г. Това създава условия на сигурност за настоящите и потенциалните бъдещи партньори.

Мога да кажа, че не липсва и интерес към летището от страна на нови авиокомпании, но все още конкретните маршрути са в процес на договаряне. Усилията ни са насочени към това да имаме конкурентна маркетинг програма, включваща стимулиращи отстъпки върху летищните такси, съвместни промоционални инициативи с авиокомпаниите и други.

Очаквате ли да има откриване на нови линии?

Работим усилено по създаване на възможности за пътуване от и до българската столица, като си партнираме в проучването на пазара и договарянето на нови въздушни връзки както с авиокомпаниите, така и с други летища. Към настоящия момент всички проекти са в работна фаза, но сме уверени, че усилията ни ще се увенчаят с успех и скоро ще можем да обявим и други директни линии както в рамките на Европа, така и до други континенти.

В какви дейности е насочена работата ви през тази година?

И през тази година продължаваме да следваме приоритетите в дейността на дружеството, като основен сред тях е постигането на постоянна безопасна експлоатация на съоръженията и висока степен на сигурност при обслужването на пътниците и полетите.
Паралелно водим сериозна инвестиционна политика за развитие на летището в различни направления – подобряване на инфраструктурата, повишаване качеството на обслужване, привличане на нови партньори, подкрепяне на национални каузи, като например в момента тази за кандидатурата на София за европейска столица на културата.

Като говорим за качеството на обслужване, ще ви дам един съвсем пресен пример – летище София е с традиции в обслужването на пътници в неравностойно положение, но доскоро нямаше специално обособена зона, в която те да изчакват полетите си. От юли вече има две такива зони – в обществения салон „Заминаване” на Терминал 2 и след преминаване на гранична проверка. Това осигури допълнително удобство и подобри още повече обслужването на хората със специални нужди. За нас е удовлетворяващо, че работата на звеното за „Индивидуални пътнически асистенти” получава голямо признание от самите пътници, които смятат, че тя е на по-високо ниво от редица други европейски летища.

Кои са проблемите, с които най-често се сблъсквате?

Лоши метеорологични условия – един от проблемите на всяко летище е работата в такава ситуация. Можем да се похвалим, че миналата година повишихме категорията на летище София за инструментално кацане на III В. Това дава възможност на екипажите в затруднена метеорологична обстановка да кацат без проблем и при ниска видимост до 75 м. Така значително намаля броят на самолетите, които се насочваха към запасни летища, а на пътниците и авиокомпаниите се спести неудобството да кацат на аеропорти, които не са крайната им дестинация.

Аварийните ситуации и по-точно превантивните действия за предотвратяването им са приоритет в нашата работа. Екипът ни е добре подготвен за реагиране при кризи, но важ­ното е такива да не се случват и да се действа в нормален режим на работа. През април проведохме мащабно учение по аварийно-спасителна дейност с участието и на външни организации, за да проверим каква е готовността за оптимален контрол на обстановката в случай на кризи. Крайната оценка на компетентните власти бе, че е демонстрирана много добра подготовка на екипите за овладяване на критични ситуации.

Имате ли планове за инфраструктурно развитие на летището?

От гледна точка на повишаване капацитета на летището като инфраструктура е одобрен проект за разширяване на антиобледенителна площадка „Изток”. Това ще доведе до по-голяма пропускателна способност през зимния сезон – ще намалеят предпоставките за закъснения заради извършване на антиобледеняване.

Друг проект, който също е одобрен, е за изграждане на нова скоростна пътека за рулиране, която ще увеличи капацитета на летището и на него ще могат да кацат повече самолети. Ще се съкрати и престоят на полосата, което ще оптимизира времето за рулиране на излитащите въздухоплавателни средства.

Какъв е трафикът на двата терминала?

Трафикът и на двата терминала отбелязва стабилна тенденция на нарас­тване, като през настоящата година по-ускорено ще се запълва Терминал 1, който разполага и с повече свободен капацитет. През първото полугодие на 2014 г. през него са минали около 575 хил. пасажери, а през Терминал 2 – над 1263 хил. – съответно 31% и 69% от общия пътникопоток.

 
 
Коментарите са изключени за Христо Щерионов: Годината се очертава като успешна за летище София