Химера ли е обратът в Близкия изток?

| от |

Смъртоносната атака срещу молещи се в синагога в Ерусалим доведе до нова ескалация в конфликта между Израел и палестинците. Кой би могъл да сложи край на безсмислените убийства, пита Торстен Тайхман в коментара си, цитиран от Дойче Веле.

Ескалацията в Ерусалим достигна точка, която би трябвало ясно да покаже на всички, че насилието в конфликта между израелци и палестинци не трябва да продължава и ден повече. И това важи за всички. Нападението точно срещу синагога, освен това, създава опасения, че политическите и териториалните проблеми ще станат съвсем нерешими, ако в този конфликт религиозният аспект на въпроса успее да вземе връх.

Убийствата в синагогата в Ерусалим са брутални и безсмислени. Палестински групировки като Хамас се опитаха да представят атентата като борба срещу израелската окупация, но това е смехотворно. Убийството е нехуманно деяние, каза американският външен министър Кери и има пълно право.

Взаимни призиви за отмъщение

Оправдателните изявления са красноречиво доказателство за това колко брутален и античовешки е станал междувременно конфликтът в Близкия изток. Крайнодесните израелски призиви за отмъщение и колективно наказание за палестинците са още един белег за това.

Нито едно от тези неща не е в състояние да успокои сегашното положение. Най-голямата отговорност в тази напрегната ситуация носят без съмнение политиците. Но те се провалиха. Израелският премиер Бенямин Нетаняху обвинява палестинския президент Махмуд Абас за нападението. Абас от своя страна упреква Израел, че е обявил Ден на гнева и така е окуражил атентаторите. Икономическият министър Нафтали Бенет дори нарича Абас един от най-големите палестински терористи. Всичко това е вътрешнополитическа борба за спечелване на десните избиратели и нищо повече.

При това обвиненията не отговарят съвсем на действителността. Шефът на израелските тайни служби Шин Бет дори прикани към благоразумие и влезе в противоречие с политическото си ръководство: президентът Абас не призовава към тероризъм, твърди разузнавачът. Абас осъди атентата от Ерусалим и се обяви като цяло срещу убийствата на цивилни граждани, независимо кой ги извършва.

Но и Абас трябва да се запита дали призивът за отбрана на джамията Ал Акса на всяка цена работи за намаляване на напрежението. Дали президентът действително е загрижен, че израелското хардлайнерско правителство би могло да раздели по нов начин светинята?

И Нетаняху, и Абас са под натиск

И за двете страни определящ изглежда вътрешнополитическият натиск – а и за повече няма никакъв политически потенциал. Израелският премиер Нетаняху разруши всички мостове – и към палестинците, и към съюзниците. Няма нито една политическа нишка, за която той би могъл да се захване за продължаване на преговорите. Макар американският държавен секретар Джон Кери силно да се надява на точно обратното, а палестинският президент да се бори за поемането от Хамас на контрола над ивицата Газа – преди млади и радикално настроени сили да посегнат на неговата власт.

По същество израелците и палестинците имат общ интерес: установяването на сигурност. Но двете страни могат да постигнат тази цел само заедно – чрез взаимни компромиси. В момента обаче всичко върви в съвсем друга посока и само политиците могат да предотвратят по-нататъшното влошаване на нещата.

 
 

Клеър Фой не прилича на себе си в трейлъра на „The Girl In The Spider’s Web“

| от chr.bg |

Sony Pictures пусна трейлъра на „The Girl in the Spider’s Web“, в който Клеър Фой играе Лисбет Саландер пушещата и караща мотор героиня от романа в три части Millennium на Стиг Ларсън. Ролята на пънкарката идва след като Фой игра кралица Елизабет II в „The Crown“, за което спечели Златен глобус и беше номинирана за Еми.

Според трейлъра Саландер е част от движението #TimesUp – „жената, която наранява мъже, които нараняват жени“. Тя спасява една дама от юмруците на гаджето й като го провесва за краката, разкрива изневерите и побойщата му и за наказание прехвърля всичко, което има, в сметките на неговите жертви. Саландер обаче не е перфектна и някой, когото не е успяла да спаси, скоро й задава въпроса: „Никога не успях да разбера – защо помогна на всички, но не и на мен?“

Фой не прилича на себе си в тази роля – с изцяло черен гардероб, пиърсинги и разбира се, татуировка на дракон.

 
 

„Бойзоун“ се сбогува с публиката в прощалното си турне

| от chronicle.bg |

Бойзоун“ ще тръгне на прощално турне в началото на следващата година, за да популяризира последния си албум „Thank You & Goodnight“, съобщи Контактмюзик.

Четиримата музиканти от ирландската момчешка банда – Ронан Кийтинг, Кийт Дъфи, Майкъл Греъм и Шейн Линч, ще тръгнат по свои пътища след турнето и излизането на албума. Той е в памет на петия й член Стивън Гейтли, който умря внезапно от вроден сърдечен дефект през 2009 г.

Турнето ще започне с концерт в Белфаст на 23 януари и ще приключи с шоу в Борнмът на 9 февруари. Планирани са концерти в редица други градове, сред които Дъблин, Глазгоу, Ливърпул, Манчестър, Кардиф, Бирмингам, Лондон

Преди това, на 16 ноември ще излезе дискът „Thank You & Goodnight“. Песента „Because“ в него е записана съвместно с Ед Шийран, а над „Love“ бандата е работила заедно с Гари Барлоу от Take That.

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената:

 
 

„Incredibles 2″ направи рекорд и оглави бокс-офиса на Северна Америка

| от chr.bg |

Комбинацията от супергеройски сили, студио „Пиксар“ и „суша“ от семейно ориентирани филми допринесе „Феноменалните 2″ да оглави бокс-офис класацията на Северна Америка с рекордни приходи за анимация, предадоха световните информационни агенции.

Постъпленията от филма, излязъл на екран 14 години след оригиналната анимация „Феноменалните“, възлизат на рекордните 180 милиона долара. Сумата съществено надхвърля очакванията на анализаторите, които прогнозираха приходи между 120 и 140 милиона долара през първия уикенд по кината.

Досегашният рекорд за най-касов дебют на анимация от 135 милиона долара се държеше от продукцията „Търсенето на Дори“ (2016).

Според компания „Дисни“ публиката на „Феноменалните 2″ е съставлявала 31 процента възрастни, 57 процента семейства и 11 процента тийнейджъри.

На далечното второ място в класацията с приходи от 19,6 милиона долара е филмът „Бандитките на Оушън“. Следва комедията „Tag“ с 14,6 милиона долара .

Челната петица в бокс-офиса на Северна Америка се допълва от филмите „Соло: История от Междузвездни войни“ и „Дедпул 2″. Приходите от продажбата на билети за двете продукции в киносалоните на САЩ и Канада през уикенда възлизат съответно на 9,1 милиона долара и 8,8 милиона долара.