Гръцки рекорди

| от |

От началото на годината борсата в Атина бие всички рекорди: курсовете на акциите скочиха значително, а и чужди инвеститори не липсват. Оправдан ли е новият разцвет, питат се икономистите. Мненията им са разнопосочни, пише в свой анализ Дойче Веле.

Гръцкият капиталов пазар преживява ренесанс. От май 2012 годана насам Атинският борсов индекс ASE е отбелязал ръст от над 140 процента. Според Bloomberg News през последните 16 месеца Атинската борса е ударила в земята почти всички останали борси по света, единствено тази във Венецуела се е представила по-добре от нея. Чуждите инвеститори се интересуват преди всичко от вложения в гръцки банки и индустриални фирми, които са експортно ориентирани. Финансовият анализатор Манос Хацидакис дори вижда потенциал за допълнително поскъпване на гръцките акции. Той все пак припомня, че в хода на гръцката криза тамошните борсови курсове спаднаха значително. „Между 2007 и 2013 година Атинският борсов индекс загуби 85 процента от стойността си“, казва той.

Гърция отново е развиваща се страна

През юни реномираният индекс MSCI (Morgan Stanley Capital Index), който следи промяната на световните борсови индекси, намали оценката си за Гърция, приравнявайки я с развиващите се страни. Това беше тежък удар за Атина, защото много от чуждестранните инвеститори се ориентират по прогнозите на MSCI. Атинският борсов индекс след това буквално се срина. Но всяко зло за добро. Понижената прогноза на MSCI имаше страничен положителен ефект, защото специализираните фондове за развиващите се страни бързо се преориентираха към Атинската борса.

„Звучи парадоксално, но в очите на акционерите Гърция е както пазар на развиваща се страна, така и неразделна част от високоразвитото европейско икономическо пространство“, казва Манос Хацидакис. Според него, това допълнително повишава привлекателността на инвестициите за чужди акционери. Чуждестранните фондове се надяват да спечелят от очертаващите се бъдещи развития на този слабо развит пазар, но и от гаранциите за стабилност, давани от еврозоната.

Гръцкото правителство тълкува възхода на местната борса като сигнал за одобрение на онова, което върши. Спекулативните очаквания за бъдещ подем на гръцката икономика съдържали положителна оценка за икономическия курс на консервативното правителство на Самарас. Борсовият експерт Хацидакис смята, че актуалните курсове на акциите не са плод на борсови спекулации, а реално отражение на състоянието на гръцката икономика. „Има все повече положителни новини, свързани с Гърция: излизането от еврозоната е все по-малко вероятно, рекапитализирането на банките протече успешно, а поставените цели в сферата на икономиите бяха реализирани или предстои да бъдат доведени до успешен завършек“, казва той.

gr1

Бумът е спекулативен, смятат експерти

Либералният публицист и ръководител на финансовия портал Capital.gr Танасис Мавридис застъпва друго становище. Той беше един от малкото експерти, които през 2007 година предупреждаваха за предстоящ срив на Атинската борса. Мавридис смята, че и сега в играта участват главно спекуланти, чиито действия не предвещават нищо хубаво за дребните вложители. „Случващото се на борсата няма нищо общо с реалната икономика в Гърция“, твърди експертът и допълва, че през последните месеци редица акции и без друго са били силно надценени. Мавридис освен това предупреждава, че са възможни неприятни изненади: „Онези, които се купили акции на нисък курс, сега естествено искат да се отърват от тях и да оберат високите печалби“, казва той.

По традиция банките са двигателната сила за гръцките борси. Но кризата промени много неща. Дори и след последното рекапитализиране повечето кредитни институти все още не са окончателно стабилизирани, смята експертът. „Ние все още не знаем действителните размери на лошите дългове. Затова банките сигурно ще имат нужда от още финансови инжекции“, казва Мавридис. В крайна сметка и той вярва в бъдещия потенциал на гръцкия капиталов пазар. „Трябва обаче да мине известно време, докато закъсалите банки и големите предприятия си стъпят здраво на краката“, казва той.

 
 

Таркан стана баща на дъщеричка

| от chr.bg |

Турската поп звезда Таркан обяви на профила си в Инстаграм днес, че му се е родило бебе, съобщи „Хюриет дейли нюз“.

Изпълнителят се ожени през 2016 г. за своя фенка – Пънар Дилек.

Дъщеричката на Таркан, която е била наречена Лия, се е родила в Германия.

„Тооооолкова сме щастливи, че не можем да го опишем с думи“, споделя Таркан в поста си в Инстаграм.

Лия е име от арабски произход, което означава „най-търпелив“.

Някои семейства в Турция традиционно подбират имена, които носят ислямско значение. Макар името Лия да не се споменава в Корана, ислямската традиция го признава като името на жената на Яков.

Както Таркан, така и съпругата му Пънар Дилек са родени в Германия.

Таркан, познат като „Принца на попа“, издава през 1992 г. дебютния си албум „Отново без теб“, от който са продадени над 700 000 копия в Турция.

 

 
 

Скарлет Йохансон отказа роля на трансджендър

| от chr.bg |

Скарлет Йохансон отказа да изпълни роля на трансджендър във филма „Rub & Tug“, след като решението да й бъде поверена въпросната роля предизвика полемика, съобщиха световните информационни агенции.

Тридесет и три годишната актриса бе избрана да се снима в главната роля във филм, който ще проследи живота на Данте „Текс“ Гил, собственик на салон за масажи и сводник, станал една от големите фигури на престъпния свят в САЩ през 70-те и 80-те години на миналия век. Роден като Лоис Джийн Гил, той се идентифицира като мъж.

„Като се имат предвид неотдавнашните въпроси от етично естество, които бяха повдигнати, след като бях избрана да изпълня ролята на Данте „Текс“ Гил, реших да се оттегля от проекта – заяви Йохансон пред сп. „Аут“. – Разбирането ни на трансджендърите продължава да се увеличава. Научих много за общността им и си дадох сметка, че да се снимам в този образ е неделикатно.“

Изборът Скарлет да изпълни ролята предизвика полемика в социалните мрежи. Транссексуалните актриси Трейс Лизет и Джейми Клейтън разкритикуваха продуцентите, че не са поверили ролята на представители на общността на трансджендърите.

От обкръжението на Йохансон все пак отбелязаха, че Джефри Тамбор, Джаред Лето и Фелисити Хъфман успешно изпълниха роли на транссексуални.

 
 

Даян Крюгер е много, много красива

| от chr.bg |

Диане Хайдкрюгер е родена на в Алгермисен, Германия.

От малка успешно се занимава с балет и даже е приета в елитното балетно училище Royal Ballet School. За жалост кариерата й приключва реждевременно заради контузия.

По-късно се мести в Париж, където работи като фотомодел. Паралелно започва и да се снима в епизодични роли във френски филми. Дебюта на голям екран прави през 2002 г., когато се снима с Денис Хопър и Кристоф Ламбер в „The Piano Player“. Големият пробив обаче идва през 2004 г. с участието в хита „Троя“, където играе Хубавата Елена.

През 2009 г. се снима в „Гадни копилета“ на може би единственият по-красив от нея човек на земята – режисьора Куентин Тарантино. За тази роля е номинирана за Най-добра поддържаща женска роля на Screen Actors Guild Award.

 
 

Как да превъзмогнем страха си от летене

| от strah |

Преодоляването на страха преди пътуване със самолет – възможно, съобщиха от Би Би Си.

За много от нас полетът е необходимо зло, но за някои той може да бъде истинско мъчение. Как могат хората да преодолеят страха си от пътуване със самолет?

Истината е, че самолетните катастрофи са сравнително редки, но пък информацията около тях е широко разпространявана в медиите, с много снимки от отломките, покрити тела и т.н. Това кара много от нас да изпитват такъв страх, че да не могат да понесат мисълта да се качат в самолет.

Да припомним последните два инцидента с малайзийските авиолинии през 2014 година – един полет изчезна някъде над Индийския океан, а друг беше свален над Украйна. 2 години по-късно двата случая продължават да се появяват като водещи новини в различните издания. Може да добавим и случая със самолета на „Джърмануингс” през 2015 година, когато пилот самоубиец разби машината във Френските Алпи, а след това и взривеният руски самолет над планината Синай в Египет.

Eкспертите обаче се обръщат към статистиката – страхът ви от летене е нелогичен, защото е много по-вероятно да умрете в катастрофа с автомобил, отколкото в самолетна катастрофа.

Статистиката за сигурността на Международната асоциация за въздушен транспорт сочи, че през 2015 година са разпродадени 3,5 милиарда пътнически билета. Същевременно са станали 68 инцидента. При четири от тях има 136 смъртни случая. Като добавим случаите с „Джърмануингс” и инцидента с руския самолет, броят на смъртните случаи става 510 души за цялата 2015 година.

Според данните на Световната здравна организация през 2013 година по света в пътни инциденти са загинали 1,25 милиона души. Това значи, че пътуването с кола е 100 пъти по-опасно за живота от пътуването със самолет. И все пак двете неща, от които е най-вероятно да умрете са – сърдечно съдов проблем или рак.

Страхът ви от летене все още не е изчезнал?

Само в САЩ 17% от хората признават, че ги е страх от летене със самолет. Това сочи изследване на компанията „Боинг” от 2010 година. Част от тях се страхуват от катастрофа при полета, друга не могат да понесат чувството, че са затворени в едно пространство и нямат възможност да избягат.

Примери не липсват и сред известните личности. Например американският режисьор Уес Андерсън предпочита да пътува до Европа с кораб, отколкото със самолет.

Кейт Уинслет и съпругът ѝ си взимат билети за различни полети, така че ако единият самолет падне, да не загинат и двамата и да оставят децата си кръгли сираци.

Няма еднозначно обяснение защо някой може да развие такава фобия. „Има много потенциални причини”, обяснява Матю Прайс, клиничен психолог от университета във Върмонт.

Някои хора ги е страх, защото никога преди това не са пътували със самолет, други са имали лошо преживяване по време на полет.

Оказва се, че много хора са се уплашили да ползват самолет след 11 септември 2001 г.

Според експерти годината след нападението над кулите близнаци е накарало много хора да изберат пътуването с кола пред самолета. Така има спад на пътуванията със самолет, но пък покачване на жертвите на автомобилни катастрофи – с 1 595 души.

В друга категория попадат хората, които се страхуват да летят заради фобия от нещо друго – например фобия от затворени пространства или от загуба на контрол. Страхът може да е причинен и от нещо, което не е директно свързано с авиацията – стрес в работата, проблеми в брака, болно дете вкъщи.

Един от факторите, които карат хората да се притесняват, са процедурите за сигурност по летищата и на борда. Антитерористичнити мерки по летищата карат някои от нас да мислят за терористи, които искат да взривят самолета, а инструкциите за сигурност преди заминаване ни напомнят, че все пак катастрофите са възможни. Така склонните към паника може да откажат да гледат видеото за безопасност, но това е грешка – тези, които са подготвени, ще реагират много по-правилно в случай на инцидент.

Да вземем за пример скорошното запалване на самолет на „Емирейтс”, който беше принуден да направи извънредно кацане на международното летище в Дубай. В паниката си много пътници започнаха да търсят багажа си, което постави в риск евакуирането на хората от самолета.

„По време на демонстрациите, обясняваме на хората при случай на инцидент да оставят багажа си и бързо да излязат от самолета. Но понякога хората правят необичайни неща, когато се сблъскат с опасност, която не са преживявали преди това”, обяснява Робърт Бор, пилот и психологичен консултант в „Ройал еър форс”.

За щастие страхът от летене е преодолим, но не е лесно. Първо, има лични стратегии – някои от нас слагат слушалки на ушите, други пият алкохол, трети правят антистрес медитация.

Матю Прайс препоръчва упражнения за дишане – бавно и дълбоко вдишване през устата, коремът се разширява, докато гръдният кош остава относително спокоен, а след това бавно издишване през носа. Понякога може да ти помогне и повтарянето на успокояваща мантра.

„Може би още по-добра стратегия за тези, които никога не са летели със самолет или имат предишен неприятен опит, е да научат как точно работят самолетите”, съветва Бор. „Защо тежки метални обекти като самолетите могат наистина да се отделят от земята и да летят, как контролът по въздушния трафик държи самолетите на дистанция един от друг и какво се случва по време на турбуленция”.

Втората група хора, предразположени към тази фобия, може да имат нужда от психотерапия, хипнотерапия или Когнитивна поведенческа терапия. Тук идеята е да идентифицираме процеса около страха, откъде се е зародил и какво го подхранва, как понякога поражда панически чувства и най-важното – как да се разделим с тях.

Друг начин е да четем книги за самопомощ, а може и да посетим доктор.

„Нуждаете се само от едно посещение, не от сто години на кушетката със Зигмунд Фройд”, казва Бор.

Като най-добър начин за справяне с фобията от летене двамата експерти припомнят старата максима „човек трябва да се сблъска със страховете си”, за да ги преодолее.

По принцип такава терапия трябва да се проведе на борда на самолета, а терапевт (срещу сериозна сума) може да ви придружава и да ви говори, за да облекчи страховете ви.

Друга опция е виртуалната реалност. При нея може да изпиташ различни етапи от полета, докато си стъпил здраво на земята.

Доскоро това ставаше в симулатори, но вече се появиха и очила за витруална реалност. Прайс цитира многобройни изследвания, според които виртуалната реалност е ефикасно средство за справяне с авиофобията.

„Например, може да е много полезно за клиентите да изпитат продължително излитане”, казва Бор. „Излитането в истински самолет може да бъде толкова продължително, колкото е дълга пистата. Излитането във виртуален самолет може да продължи по-дълго, защото е под контрола на терапевт“.

Ако обикновено се стресирате по пътя към летището или при качването на самолета, или по време на полета, терапевтът може да ви накара да изпитате точно това в сигурни, контролирани етапи.

За да се проследи нивото на тревожност, към пръстите на клиента могат да бъдат прикрепени биометрични сензори. Това направи и репортерът на Би Би Си Люк Джонсън, когато реши да пробва витруалната реалност с помощта на терапевтът Мартин Карти, който специализира във фобиите.

Виртуалната реалност се цели към определени части на подсъзнанието, а слушалките са допълнителни към терапията, пише Джонсън.

„Това не ви прави по-малко чувствителни към виртуалната ситуация, вместо това ви помага да се сблъскате с конкретните моменти на дискомфорт с прекъсване и целенасочено”.

Джонсън бил изненадан, когато открил по-късно, че може да контролира страха си по време на истински полет по-добре отколкото преди това.

„Да поема бавно и дълбоко въздух, да се усмихна и опъна назад, и повече не се страхувам. Чувствам се комфортно”, пише той.

Според психолога Барбара Ротбаун 93% от хората само след осем терапии могат да летят спокойно. През първите четири терапии хората се учат на техники за овладяване на страха.

„Как да идентифицират неусложливите и ирационални мисли и да ги поправят“, обяснява психоложката.

През следващите четири терапии се използва виртуална реалност, за да се помогне на хората да се почувстват комфортно по време на полет и да премахнат притесненията си.

Някои хора предприемат свой начин да се освободят от фобията. Американският бизнесмен Клей Пресли оцелял от самолетна катастрофа през 2009 година, но започнал да се страхува от летене. Как го е преодолял? Решил самият той да стане пилот.