shareit

Говорите ли 2016?

| от chronicle.bg |

 

Невъзможно е да се предвиди какви нови думи ще станат модерни през идната година: някои от думите на 2016 вероятно още не са измислени. Но други тенденции за нови думи вече са налице и могат да ни подскажат как ще трябва да обогатим модерния си речник през идните дванайсет месеца.

Технологията е един огромен източник на нови думи. Много от тях скачат от съществително в глагол, както направиха Fax, E-mail, Google и Facebook. На английски e-mail е едновременно съществително и глагол. Получавам e-mail, но и „e-mail“-вам.

Всяка социална мрежа трябва да бъде подготвена, че в даден момент името й ще бъде преформулирано в глагол: скоро „Слакни ми по-късно“ ще бъде често използван израз за потребителите на Slack, а This, микросоциална мрежа, която позволява да споделяш само по един линк и се използва предимно от журналисти, ще роди глагола „дисвам“.

Някои компании се борят с разрастването на марките им в словесни паразити. Adobe, например, поде кампания за заменяне на глагола „фотошопвам“ с „подобрявам, използвайки софтуера на Adobe Photoshop“. Естествено, каузата им е обречена.

Punkt, швейцарски производител на високо технологични играчки, вече пусна стилен телефон, чиито единствени функции са да набира телефонни номера, да приема обаждания и да изпраща текстови съобщения. Може ли такъв телефон да успее да се внедри сред потребителите на iPhone и Samsung и и възможно ли е хората да обикнат един опростен откъм функции телефон или има опасност да го презрат заради това, че е твърде семпъл?

Google отложи представянето на телефон с лесно надграждащи се модули (камера, процесор, екран) за 2016. Google го нарича „проектът Ара“ и ако телефонът стане популярен, т.нар. модфон може да стане доста успешен.

Разбира се, офис служителите ще продължат да осакатяват езика с думи, които не трябва да съществуват: „принтвам“, „конфкол“ и „лърнингс“ са само безобидните езикови новости в корпоративния сленг.

Овладяването на младежкия жаргон е още по-трудно. Facebook потвърди, че LOL вече залинява (терминът Laughing out loud вече не е толкова популярен в социалните мрежи. Всъщност, той се ползва най-много от потребителите над 28-годишна възраст и от тези, които ползват Facebook от повече време – т.нар. „ветерани“ на социалната мрежа.)

За сметка на това, се появяват думи като чилвам, скейтвам и други, които бих се изчервила да напиша.

 
 
Коментарите са изключени