shareit

От другата страна на купона: историята на Люсиана

| от Неда Нейнска |

Люсиана Михова е малка стихия. На 21, заедно със своя приятелка, основава агенция за промоутърство и събития. Четири години по-късно Alita Event работи с клиенти като HBO, Каменица и UEFA Champions League. Въпреки успеха на бизнеса, който твърди, че започва ”малко на шега”, Люсиана не държи да прави дългосрочни планове. Единственото условие е винаги да дава всичко от себе си. И да бъде близо до море.

Как започна всичко?

Преди да направи агенцията, Люсиана е била промоутърка в продължение на 5-6 години. „Сблъсках се с некоректно отношение от агенции и просто ми писна. Исках да създам екип, който да работи в една приятна среда“, разказва за началото. 

„Всичко стана много на шега: един ден просто станах и отидох при моята приятелка Наталия, която сега ми е съдружничка и я попитах: “Искаш ли да направим една агенция?“ В този момент тя също беше промоутърка, и двете бяхме в сложни лични ситуации, така че беше време за промяна. Наталия веднага прие предизвикателството.“

Първият клиент

След като агенцията вече е регистрирана, Люсиана започва да търси потенциалните си клиенти. Прави презентация, която изпраща по мейла на големи клиенти  – от днешна гледна точка казва, че е било „малко на случаен принцип“. Някъде тогава получава обаждане от кетъринг компания и така идват първите ангажименти. „Всичко стана много случайно, и много скоро след началото, може би още на първия месец“, споделя тя.
Лусиана Михова

Първите момичета

Първите момичета са били по-скоро нейни приятелки и колежки, с които е работила преди това. А първото събитие си е направо скок в дълбоките води – ангажират ги за много голямо автоизложение. „Беше за 10 дни, сериозна марка. До ден днешен не знам този клиент как ми се довери. Виждате, че аз и сега изглеждам по-скоро много млада! Сега съм на 25, а това беше през 2012. Но този човек ми даде шанс.“

Питаме я как се е справила, а тя  уверено ни казва: „Бяхме чудесни!“.

Люсиана продължава да изпраща мейли, прави го и до ден днешен, защото това е част от бизнеса. „Първите две години беше доста слабо. Имахме работа, но не много, беше трудно.“

„Ще зарежа всичко“?

„Отчайвала съм се, но не е имало ситуация, в която да си кажа “спирам да работя” и не мисля, че скоро ще се случи. Отчайвало ме е лошото и несериозно отношение между хората. Тъй като аз съм много емоционална, и за мен това, което правя не е точно бизнес, а комуникация с хората.“, обяснява ни Люсиана. „Давам всичко от себе си за екипа ми, наричам ги „алитки“. Грижа се за тях, осигурявам им всичко каквото мога, дори когато клиентът не го прави. Много от тях го разбират, но има момичета, които така и не го оценяват“.

Най-трудното събитие

Според Люсиана всяко събитие е трудно, защото когато човек работи с хора, винаги е сложно да се разбере веднага и на секундата какво точно искат и как го искат. Винаги има ситуации, които могат да изненадат, дори да шокират.

За нея е много важно как клиентът се отнася с нейния екип.

„Една от моите цели е да повиша качеството на тази услуга. Присъствам на почти всяко едно събитие, независимо дали е еднократно или кампания: винаги съм там до екипа ми. Всяко едно събитие е опит, възможност да знам как следващия път да реагирам в дадена ситуация по-добре.“, коментира тя.

Има ли място за две жени в една кухня?

Партньорката на Люсиана – Наталия, е и нейна приятелка. Никога не е имало момент, в който да са били на две коренно различни мнения или да не могат да се разберат. „Има някакъв много голям баланс. Обикновено решаваме всичко заедно и сме си голяма опора.“
Лусиана Михова

Млади, добре изглеждащи момичета

Случвало се е комуникацията по имейл и телефон с даден клиент да върви идеално и в момента, в който клиентите видят, че бизнес партньорката им е младо момиче … да придобият един особен, леко шокиран поглед. Но се преодолява в момента, когато работа започне. Имало е период, в който Люсиана е носила очила и се е обличала доста за над възрастта си, но вече не го прави – ходи на срещите си по кецове и разчита на професионализма си.

В последния момент

Понякога провокациите в сценария идват и отвътре. Например, когато момичета, ангажирани за дадено събитие, се отказват в последния момент. Тогава Люсиана, ако не измислила спасителен план, просто слага роклята. И това се е случвало. „Има момичета, които са много коректни и много съвестни, но има такива, които се обаждат половин час преди старта на събитието, за да кажат, че няма да дойдат. На тях просто не им пука.“

Повечето момичета са студентки и за тях този ангажимент се явява като нещо допълнително между лекции, понякога и между постоянна работа. И в един момент спира да им се занимава.

Ах, морето

Люсиана не се плаши от работа, нито от нови приключения. Преди две лета се захваща и със  заведение на морето. Тогава обаче идва моментът, в който осъзнава колко е трудно човек да прави две неща едновременно и да губи фокус. Работното й време е от 11 вечерта почти до сутринта, и после в 8. отново е на линия за агенцията. Така по трудния начин Люси научава урока, че човек трябва да има доверие на други хора и да може да делегира. Но добавя, че този урок с делегирането все още го учи.

Няколко думи за организацията на събития в България

„Не мисля, че е правилно да давам оценка, по-скоро мога да кажа от какво зависи. За качеството на едно събитие бюджетът играе голяма роля, но по-важно е отношението. Работя с много професионалисти, които знаят как да постигнат отлични резултати. Но се сблъсквам и с хора, които не намират правилния начин на комуникация – тогава е трудно да се постигне високо качество. Имало е клиенти, които са ми крещяли по време на събитие, не само на мен, но и на екипа ми. Аз разбирам, че са напрегнати, но защо крещят?“

Преди всяка кампания, особено когато става въпрос за промоции в местата на продажба, се провеждат обучения, така че момичетата да знаят точно какво продават, как да го представят. Според младата управителка на агенция, колкото и добър да е даден продукт, ако го представи момиче, което не е комуникативно и не работи с желание, това се отразява на продукта. Същото важи и с обратен знак. Има момичета, които ще дадат всичко от себе си. „Ако нямаш мотивация и желание да се занимаваш с промоутърство, по добре да не го правиш. Аз лично не работя с такива момичета.“, казва тя.

Мечтаното събитие

Люсиана има своите професионални мечти като например да организира Оскарите! И може би шоуто на Victoria’s Secret. „Смятам, че ще изглеждаме много готино отпред, докато посрещаме гостите!“, шегува се тя. А ние й го пожелаваме. 

Питаме я за най-странните дрехи, които се е налагало да носят момичетата. „Имахме клиент, за чието събитие  носехме страхотни черни рокли. И в един момент клиентът се появи със златни гирлянди за елха – дори не беше Коледа, и ги сложи върху прекрасните черни рокли. Така и не разбрах каква е идеята. Но ми се случва да отказвам клиенти, които изискват момичетата да са прекалено разголени, не съм ок с това.“, казва Люси.

Мотивацията

Люси има амбицията винаги да дава  на екипа си добро отношение, човешко отношение, защото е била и от другата страна. „Не всичко е бизнес“, заключва тя. А това, което си пожелава от клиентите, е да се научат да споделят обратна връзка, защото само така събитията могат да станат още по-добри.