Големи планове за разработване на туризма в Сърбия

| от |
Този месец екип от ентусиазирани любители на рафтинга гребаха повече от 500 км от Баня Лука – най-големия град в Република Сръбска в Босна и Херцеговина, до столицата на Сърбия Белград, за да рекламират речния туризъм, рафтинга и екологията.

Дузина сини рафтинг-лодки от клуб „Каньон“ бяха приветствани от клубовете „Ред Стар“ и „Лиман“ на мястото, където се сливат реките Сава и Дунав в Белград.

Джордже Джурджевич от рафтинг клуб „Каньон“, заедно с много други босненски сърби, често пътува до Сърбия за културни и спортни събития и за посещения при роднини. Сърбия регистрира  най-висок брой чуждестранни посещения от граждани на Босна и Херцеговина, а броят им расте година след година, пише БТА.

Приближаването към Бранков мост в сръбската метрополия в  слънчева есенна утрин представлява внушителна гледка. „Това е първият опит за организиране на маратонска еко-регата и аз съм доволен, че всичко мина добре, тъй като планираме да я разширим следващата година, започвайки от Словения, през Хърватия и през целия път до Белград“, казва Александър Пастир, председател на Федерацията по кану, каяк и рафтинг на Босна и Херцеговина и на рафтинг клуб „Каньон“.
Официалната статистика показва, че Сърбия, заедно с другите бивши югославски републики, регистрира най-много чуждестранни туристи от съседните бивши републики на югославската федерация. Някогашният сръбско-хърватски език сега се е развил в четири различно наричани езици, но като оставим настрана политиката, всички те се разбират добре едни други и това допринася за по-бързото съживяване на регионалната търговия и туризма.
Създаването на нови клубове по водни спортове в по-малките градове по реките Сава и Дунав, увеличаването на вниманието към опазването на околната среда и извличането на максимална полза от речния туризъм са част от по-голям план за рекламиране на Сърбия като атрактивна туристическа дестинация.

„Речният туризъм добавя друго измерение на т. нар. MICE туризъм в Белград, правейки го още по-вълнуващо място за посещение“, казва Деян Веселинов, директор на Белградската туристическа организация. (MICE туризъм (Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions)
С рекорден брой посетители и увеличение на нощувките на чужденци с 14 процента спрямо миналата година, Белград и други сръбски градове, като Нови Сад и Ниш, са топ приоритет на министерството на икономиката за по-нататъшно развитие като дестинации за кратки градски ваканции.

„MICE като туристически продукт има силен растеж в сръбските градове през последните пет години, отвеждайки Сърбия от 73-о място на 42-ро в света чрез увеличаване на броя на конференциите от 11 на 55″, казва Гордана Пламенац, управляващ директор на Националната туристическа организация на Сърбия.

Градовете също така приемат все повече посетители за фестивали, като Exit в Нови Сад и Nisville Jazz Festival в Ниш, както и туристи, които идват в Белград не само за фестивали, но и минават през града на път за други фестивали. Най-големият от тях е Гуча (Guca) – най-големият фестивал за духова музика в света, който се организира в селския район Драгачево.

С три изцяло плавателни реки Дунав, Сава и Тиса и много планински реки, потенциалът на речния туризъм е огромен, но в действителност неизползван. За някои реки обаче, този потенциал може никога да не бъде реализиран.

„Голямата заплаха за екстремните спортове и за природните паркове по реките на Сърбия и техните екосистеми са плановете за изграждане на повече язовири за нови водноелектрически централи по река Лим“, казва Борис Пуряков, президент на мореплавателния клуб „Лиман“ и на Федерацията по рафтинг на Сърбия. Докато мнозина биха казали, че най-големият потенциал на Сърбия е в спа и планинския туризъм, екстремните спортове дават допълнителна стойност към активната почивка.
Язовирите са само един от проблемите, пред които е изправен туристическият сектор. Строителството на вили в природни резервати без разрешителни е стар и широкоразпространен проблем, наследен от комунистическата епоха, когато партийното ръководство и високопоставени чиновници започнаха да си строят вили където поискат без да пазят природата. Това е особено забележимо в планинските и спа курортите.
„Нашата страна има над 1000 студени и топли минерални извора с 35 термални курорта и четири климатични минерални бани„, казва Владан Вескович, секретар на Асоциацията на

сръбските минерални бани. Най-посещавана е Върнячка баня. Посещенията от местни туристи в спа курортите съставляват 41 процента от всички туристически нощувки в Сърбия.

 „Сегашният брой посетители може да нарасне 20-30 пъти, ако имахме инвестиции за реновиране и разширяване“, казва директорът Добрица Пуренович. Въпреки големия потенциал за спа туризъм, министерството на икономиката, което отговаря за развитието на туристическия сектор в Сърбия, не смята този вид туризъм за ключов продукт за привличане на чуждестранни туристи, като трите водещи туристически продукта са кратките градски ваканции, MICE и туризъм по река Дунав.

Какъвто и да е потенциалът на спа туризма, ски туризмът и други спортни дейности в планината са безспорна перспектива за  растеж. Почти половината от сръбската територия е покрита с планини, привличайки посетители през цялата година. Копаоник е най-големият планински курорт и вероятно най-развитата туристическа дестинация, като броят на нощувките на чуждестранни туристи е нараснал с 36 процента спрямо 2012 г. и е на път да расте в бъдеще.

„Правителството инвестира над 87 милиона евро в ски инфраструктура от 2006 г., с което преобрази Копаоник през последните шест години, като има планове за изграждане на още два ски лифта следващата година“, казва Деян Йевнаич, директор на „Ски курорти в Сърбия“.

Ново допълнение към ски курортите в Сърбия е Стара планина – дестинация, която е все още непозната на чуждестранните туристи. Това е най-високата планина в Сърбия, намираща се в южния ъгъл на страната, граничещ с България.

Инфраструктурата в южната част на Сърбия е много слабо развита в сравнение с останалата част на страната, така че развитието на комунални услуги в Стара планина, като водоснабдяване и електроподаване, както и на пътната мрежа, са не само добре дошли, но и предварително условие за развитието на курорта и за привличане на нови инвеститори. Изграждането на паневропейски коридор номер 10, финансиран от Световната банка, ще направи южната част на Стара планина много достъпна.
Новата авиокомпанияAir Serbia, която замени сръбския авиопревозвач „ЯТ Еъруейз“, планира да удвои полетите през следващите шест месеца и да въведе нови дестинации.
Така че перспективите за сръбския туризъм изглеждат бляскави, но потенциална трудност представлява състоянието на държавните финанси. В съответствие с неотдавна обявената от правителството програма за икономии и нови насоки на цялостната икономическа политика, Саша Радулович, новият икономически министър, ще наложи съществени съкращения на субсидии и правителствени инвестиции в туристическия сектор. „Накратко, частната инициатива ще развива туризма в Сърбия вместо правителството“, добави говорителят на министерството на икономиката Александър Стеванович.

 
 

Почивка в Румъния не е никак лоша идея

| от Радослав Тодоров |

Съвсем близо до нас, на една река разстояние (в случая Дунав), имаме чудесна, огромна и доста разнообразна туристическа дестинация. Поради разни причини българските туристи предпочитат уединените плажове на Гърция или евтините плескавици на Сърбия пред планините и замъците на Румъния.

Може би защото у нас си имаме предостатъчно планини и въобще подобна природа като цяло, поради което Румъния е считана за не особено атрактивна от наша гледна точка. Карпатите и Трансилванските Алпи обаче са по-различни от нашите планини, с огромни вековни гори и пропити от съвсем друг дух.

Тектонически те са значително по-млади образувания отколкото са Старопланинския хребет и Рило-родопския масив. Съответно не са толкова слегнали и върховете, ритлите и склоновете им са с по-резки, неправилни и причудлини форми. А освен това са много сурови и враждебни, особено когато се влоши времето, в което също има особен чар. Дори през август вечерите там са прохладни и от устите на туристите излиза пара.

transfagarasan_pass__romania_by_karstart

Въобще колкото по-на север и по-навътре в Карпатите навлизаш все повече ти се струва, че Дракула по-скоро вместо кръв си е сръбвал от местната ракия наречена цуйка, или от по-силната й трансилванска разновидност – палинка.

Разбира се, из осеяната с църкви и замъци Румъния за всеки от тях на вратата ще ви поискат определена такса вход, защото това бил замъкът на Дракула. Този, който с най-голяма правдоподобност може да претендира, че е бил личният замък на Влад Цепеш, е замъка в Търговище, старата им столица (срещу само 12 леи вход), който обаче противно на общоприетото не се намира в планините на Трансилвания, а насред Влашката равнина.

И все пак таксите за замъците, музеите и хотелите като цяло не са толкова солени или поне не и в сравнение с цифроманията по нашето Черноморие или по ски курортите ни. Кухнята и заведенията са също сходни на нашите и като цени и като тип. С други думи, има всички условия да си изкарате добре почивката.

RoadTrip-moto-Roumanie-Transfagarasan-Pass-avec-Planet-Ride

Е, и там има не особено приветливи и небезопасни гета, разбити пътища, задръствания и катаджии, които обичат да задават въпроса „И какво правим сега?”. Но ние по начало сме доста добре калени точно в такъв тип обстановка, тъй че трудно нещо в Румъния ще ни изненада или уплаши. Освен, може би, доста трудните и опасни за непрофесионални катерачи маршрути из гребена на Централните Карпати.

Където се намира и най-високия връх в Румъния – Молдовяну (2544 м). Макар и значително по-нисък от Мусала, той е доста по-стръмен за изкачване. Почти постоянно дългият маршрут до него е плътно обгърнат в гъсти мъгли дори и през лятото, които бушуващите ветрове на моменти разсейват, откривайки главозамайващи гледки към огромни алпийски долини и ледникови езера заобиколени отвсякъде от стръмни зъбери.

Като през голямата си част маршрутът от езерото Балеа (2040 м) към върха върви по съвсем тънък ръб, по който и от двете страни надолу зейват страховити пропасти. Из този район всъщност има и много равни места, само че всичките до едно са разположени вертикално.

Castelul_Bran

По маршрута много често пътеката просто изчезва и се налага да се използват всички крайници, за да се преодоляват препятствията. Като на места, особено непосредствено под върха, се изкачва или спуска по отвесни скали с помощта на поставени за целта стоманени въжета и вериги. Но чувството, когато покориш такава враждебна планина и се завърнеш благополучно до хижата определено е незаменимо.

Не бива да ви отчайва и обстоятелството, че лятото вече се изтърколи. Планината е невероятно красива през всичките сезони.

 
 

Пабло Неруда: „Можеш да отрежеш всички цветя, но не можеш да спреш пролетта.“

| от chronicle.bg |

Множество критици казват, че той е най-великият поет, пишещ на испански език, за времето си. Труден за превеждане от преводачите, затова например читателите в Северна Америка имат трудности да го възприемат. Това не пречи обаче един критик да го нарече „Уолт Уитман на юга“.

Рикардо Рейес Басоалто е роден в малък град в централната част на Чили през 1904 г. Започва да пише поезия, когато е едва на 10. Баща му не одобрява литературните му амбиции.

Още в юношеските си години се запознава с поета Габриела Мистрал, който го поощрява да продължи да пише. Не подписва творбите с истинското си име и вместо това използва псевдонима, с който ще стане световно известен – Пабло Неруда.

Първите му произведения се появяват в списанията. Използва псевдонима си, за да избегне конфликт с баща си. Когато е на 19 години, стихосбирката „Twenty Love Poems and a Song of Despair“ го правi знаково име в Латинска Америка. Предвид крехката възраст на автора и темата за еротиката в тях, някои ги посрещат с противоречиви мнения. От тях в бъдеще ще бъдат продадени милиони копия.

През 1971 г. печели Нобелова награда за литература. Габриел Гарсия Маркес го нарича „най-великият поет на ХХ век, на който и да е език„.

Днес се навършват 45 години от смъртта на Пабло Неруда. Затова показваме малка част от огромното му наследство.

Close-Up Of Pablo Neruda
Getty Images

„Ако нищо не може да ни спаси от смъртта, нека поне любовта ни спаси от живота.“

„Всяко произведение, което в наши дни, когато заплахата е надвиснала над целия свят, не служи на делото на свободата, е предателство. Всяка книга днес трябва да се превърне в куршум.“

„Можеш да отрежеш всички цветя, но не можеш да спреш пролетта.“

„Смехът е езикът на душата.“

„Нека с щедрост забравим тези, които не ни обичат.“

Pablo Neruda
Getty Images

„Не си като никоя друга, щом аз те обичам.“

„Да чувстваш любовта на тези, които обичаш, е огън, който захранва живота.“

„Всичко е една церемония в дивата градина на детството.“

„Поезията е акт на мир. Мирът има такова значение за поета, каквото брашното за хляба.“

„Съдбата ми беше да обичам и да се сбогувам.“

Neruda And Publisher
Getty Images

„Душата ми е празна въртележка по залез слънце.“

„Любовта е сблъсък на светкавици.“

„В една целувка ще узнаеш всичко, което не съм казвал.“

„От тъга на тъга любовта преминава през островите си

и посява корени, поливани с плач.“

„Очите ти носят цвета на Луната.“

„Искам да направя с теб това, което пролетта прави със черешите.“

 
 

Автомобили няма да бъдат допускани в центъра на София днес

| от chronicle.bg |

Центърът на София ще бъде затворен за влизане на автомобили в следобедните часове на събота, 22 септември.

Забраната важи от 11:00 до 17:00 ч. в обхвата на синята зона за паркиране и е във връзка с традиционната инициатива Ден без автомобили.

Гражданите и посетителите на столицата ще могат да разчитат на градския транспорт за стигане до центъра, а в периметъра между бул. “Княз Александър Дондуков”, бул. “Васил Левски”, бул. “Патриарх Евтимий”, бул. “Христо Ботев”, бул. “Александър Стамболийски” да се придвижват пеша, с колело, тротинетка или отново с градски транспорт.

 На картата горе са посочени улиците с ограничен автомобилен достъп.

От Столична община поясняват, че жителите и посетителите на София ще имат възможност да се разходят спокойно в центъра на града, да тестват електрически велосипеди или да се включат в някой от туровете, които разказват за историята на града, архитектурата и неговата природа.

618x747

Световният ден за автомобили започва да се организира официално в средата на ’90-те години в множество градове из планетата. Той промотира по-малкото използване на автомобили и обръщането към другите начини за придвижване – ходене, масов градски транспорт и колоездене.

Един от най-ярките примери е Париж, където всяка година през септември пешеходците превземат улиците на целия град. Само градският транспорт, колела и всякакви други видове безмоторни превозни средства се допускат за движение.

 
 

Бри Ларсън със страхотен шамар срещу хейтърите

| от chr.bg |

Интернет може да е тъмно място и никой не е в безопасност, дори супер героите!

„Капитан Марвел“ е първият филм с главна женска роля на Marvel. Наскоро излезе трейлърът му, а след него заваляха неумесни критики от интернет троловете, че Карол Денвърс не се усмихва достатъчно. Въпреки че на трейлъра ясно се вижда как героинята пада от небето и няма спомен за нищо, някои фенове смятат, че Бри Ларсън (в ролята) трябва да си показва зъбките повече. Някои дори направиха колажи като сложиха усмивки на нейни снимки. Капитан Марвел обаче не смята да търпи такива неща и отговори като поста в коментарите картинки като тези:

DneULfgU0AA6Mas DneULfgVYAMUCzC DneULfiVsAAyzXA

Колажът на Капитан Америка бе постнат в Инстаграм акаунта на Бри!

Това е доста находчив шамар от нейна страна към хейтърите.