Германия е разделена по въпроса за общата минимална заплата

| от |

Продавачът на плодове и зеленчуци Томас Задер казва, че предложеното национално минимално заплащане в Германия ще навреди на дребния му бизнес, даващ работа на четирима души.

1 Трябва да покривам освен това разходи като електричество и поддръжка, оплаква се 43-годишният Задер, подреждайки чушки и ябълки на щанда си на открито на главната улица на малкия град
Франкфурт на Одер, близо до границата с Полша.

Мнението му е широко споделяно от икономисти, бизнес асоциации и консерваторите на канцлерката Ангела Меркел, споредкоито минималната заплата ще доведе   загуба на работни места и
ще натовари малките компании с допълнителни разходи.

Социалдемократи от опозицията обаче поставиха като условие да се присъединят към коалиционното правителство на АнгелаМеркел въвеждането на минимално заплащане в нациоален план от
8,50 евро на час (11,50 долара) и канцлерката показа готовност да отстъпи пред исканията им.
„Единното минимално заплащане сериозно ще навреди на конкурентоспособнстта на нашата икономика“, посочи Марио Охофен, президент на германската Асоциация на малките и средни
предприятия.
1
„Разходите за труд в Германия вече са почти една трета по-големи от средното равнище за ЕС“, допълни той. Тези опасения вече бяха изразени от германския независим съвет а икономическите съветници (т. нар. мъдреци – бел. ред.), които посочиха в доклад, че планът ще навреди на растежа.
Според Германската социалдемократическа партия (ГСДП) планътще намали разликата в заплатите между Западна и Източна Германия, където на работниците по принцип им се плаща по-малко.
Те твърдят също, че мярката ще намали зависимостта от социалните помощи.

Около 17% от германците печелят под 8,50 евро на час, но делът им нараства до 27% в бившия комунистически Изток, сочи проучване, оповестено през септември от Германския институт за
икономически изследвания (DIW). Егон Брандщетер, който притежава магазин за дрехи по поръчка
в Берлин и плаща на работниците над обещаната минимална сума, отбелязва, че е трудно да се конкурираш с другите, които плащат на служителите си по-малко. Той посочи, че една минимална
заплата ще изравни позициите. „Понякога, ако могат да платят по-малко, те плащат по-малко“, допълва Брандщетер, чийто ярко осветен магазин се намира на оживена улица в някогашния
Източен Берлин.

Кай-Уве Мюлер от Германския институт за икономически изследвания (DIW) отбелязва, че малките компании от сектора н услугите с по-малко от четирима служители ще отчетат повишаване на разходите с 20% и ще трябва да намалят персонала или работните часове. „Минималната заплата може всъщност да окаже негативно влияние с това, че особено нископроизводителните служители могат да загубят работата си“, предупреждава той. „Така че дори ефектът върху общата заетост да е умерен или пренебрежимо малък, минималната заплата може да навреди на конкурентоспособността на нискоквалифицираните служители натрудовия пазар,“ допълва специалистът.

3
Федералната агенция по заетостта посочи в проучване, че източната и западната част имат нужда от различно минималното заплащане, което да отразява техните икономики. Тя предложи 7,50 евро на час в Източна Германия и 8,19 евро в Западна Германия. Безработицата в Западна Германия е около 5,8% спрямо 9,5% в Източна Германия. Според социалдемократите планът ще се отрази положително на икономиката, като повиши покупателната способност на нископлатените работници.

„Източна Германия не е хомогенен икономически район, като там има региони с по-висока икономическа производителност, точно както има структурни различия в Западна Германия“, отбеляза говорител на партията. „Минималното заплащане подкрепя доходите на печелещитепо-малко и съответно на местната икономика“, допълни той.

Професор Клаудия Вайнкопф от университета Дуисбург-Есен заяви, че правителството може да намали 11-те милиарда евро, които харчи всяка година, за да помага на работещите бедни. „Ако има по-висока минимална заплата, няма да се налага да се харчи толкова“, допълни тя.

От общо 28 страни от ЕС 21 са въвели минимална заплата. Във Франция минималното заплащане е 9,43 евро на час, а в Люксембург е най-високо – 11,10 евро. Проучване на DIW установи, че 75% от германците подкрепят минималното заплащане. „8,50 вече не е толкова много“, казва Фредрика Шуберт, която реди наденички зад тезгяха в месарски магазин в Източен Берлин. „Хората се нуждаят от екзистенц-минимум, не само за себе си, но и за семействата си“, допълва тя.

 
 

Да си мързелив може да е ген

| от chronicle.bg |

Учените откриха седем нови гени, на който може да се дължи нежеланието ви да станете от леглото сутрин. 

Изследователите от Университета в Оксфорд, които анализираха данните от 91105 души, казват, че мързелът може да се дължи на генетика. Те сравниха гените с нивото на активност на изследваните. Това може да доведе до по-добро разбиране на физическия тонус, съня и други здравословни проблеми. Откритието ще помогне и на разгадаване проблема с наднорменото тегло – дали гени са виновни за натрупването на подкожни мазнини или самото натрупване променя генетиката.

Изследваните хора носеха специални гривни, която следят за активността им, за една седмица. Резултатите след това бяха анализирани и така бяха идентифицират новите гени.

Така учените откриха 14 гени, 7 от които абсолютно нови, в пряка връзка с нивото на активност на човек. 

Не може обаче да отдаваме всичко на генетиката. Доктор Айден Дохърти, който води изследването, казва: „Не всичко е гени. Но да разгадаем тяхната роля е много важно за разбирането ни за ефектите и последствията от физическата неактивност.“

През 2016 година в световен мащаб над 1,9 милиарда възрастни хора, над 18 години, живеят с наднормено тегло. 650 милиона са със затлъстяване. 41 милиона деца под 5-годишна възраст имат проблем с теглото.

Затлъстяването е една от причини за смърт, които могат да се избегнат лесно.

Данните са на Световната здравна организация.

 
 

Защо Aston Martin прави старите си коли електрически

| от chronicle.bg |

Aston Martin използва носталгията, за да бутне на клиентите към електрическите коли. Последната програма на британската автомобилна компания е „Heritage EV“ и предлага собствениците на ретро автомобили на марката да ги преработят в електрически.

Но няма ли да е това едно кощунство! Всъщност не. Прогарамата е стартирана по една специална причина. Все повече градове по света и особено в Европа явно забраняват колите с двигатели с вътрешно горене, които са преминали определена възраст. И това е само част от цялостното настроение в полза на електрическите автомобили. Така, че съществува опасност, ако си купим класически Aston, да не можем да си го караме.

Технологията, която се използва за преработването, е базирана на модела Rapide E – напълно електрически, лимитиран спортен автомобил, който пристига догодина. Той има 800-волтова, 65kWh батерия, с която може да измине 321 километра и да вдигне 100 км/ч за под 4 секунди като максималната му скорост е 250 км/ч. От модела ще бъдат направени само 155 бройки, които вече са продадени.

Компанията казва, че първият модел, който ще може да конвертира, ще е DB6 MkII Volante от 1970 година. Специални „касети“ ще се поставят на мястото на двигателя и скоростната кутия и дори ще се занитват по същия начин. Колата ще получава и екран и това е. Това означава, че ако собствениците имат желанието и парите, лесно ще могат да я върнат обратно в оригинален вариант.

Подобна практика вече има от известно време като и компаниите, и клиентите се фокусират предимно върху ретро колите – Porsche, Range Rover и VW, както и върху автобусите. Скоро Jaguar обяви, че смята да пусне на пазара изцяло електрическа версия на легендарния E-Type от 1960 година. С времето очакваме още марки да се присъединят.

 
 

„България Ер“ с три приза на авиационните награди Sky Awards 2018

| от chronicle.bg |

„България Ер“ бе отличена с голямата награда „Най-предпочитана авиокомпания на българския пазар“ на годишните престижни награди Sky Awards 2018.  Отличията бяха връчени на Международния ден на гражданската авиация в присъствието на официални гости, представители на авиокомпании, собственици и управители на туристически агенции и медии. Te се присъждат от международно жури въз основа на онлайн гласуване сред българските пътници и професионалисти. Номинирани за наградата в същата категория бяха Lufthansa и Turkish Airlines.

Националният превозвач спечели награди и в още две категории – „Най-предпочитана авиокомпания за къси и средни полети от/до България“ (Sky short/middle haul) и “Най-предпочитана авиокомпания от професионалистите“ (Sky Friend). Победителите в отделните категории се определят на база на онлайн проучване сред пътници и професионалисти, което се e провело от организаторите на конкурса APG Bulgaria в периода 30.10-29.11.2018 г. В него са участвали 237 професионалисти от туристическия бизнес и 3 940 пътници.

 
 

Как се прави коледен хит?

| от chronicle. bg |

От сензационни класики като „Do They Know It’s Christmas“ от 1989 година до малко необичайните песни като „Killing In The Name“ от 2009 състезанието за коледен хит винаги е било разнообразно. Но как точно се прави коледен хит?

Екип експерти от британски музикален лейбъл смятат, че са открили печелившата формула. Те я създават след като анализират коледни хитове от последните 50 години и определят характеристиките им.

Според получената информация, песента трябва да бъде 3 минути и 57 секунди, в тоналността сол, темпото трябва да е 114 bpm, а самата песен да се изпълнява от 27-годишен солов изпълнител. Също така голяма част от коледните песни са били балади, а половината са кавъри.

И нещо забележително – почти всички песни са били за нещо друго, а не за Коледа. 

„Мисля, че сме далече от алгоритмичното създаване на коледен хит“, казва Хауърд Мърфи, основателят на лейбъла. „Но определени характеристики наистина правят песента по-лесна за приемане.“ Той също така сподели, че „Always On My Mind“ Pet Shop Boys (която е на върха на празничните чартове през 1987) е най-близо до иконичния коледен хит.

Това е така, защото е идеалната дължина и тоналност – също така е и кавър. Темпото обаче е 125 bpm, а не 114, и е записано от дует, чиято средна възраст е 31,5 година. „Mary’s Boy Child“ на Boney M идва на второ място.

„Можеш да направиш хит по всяко време на годината. Като сложиш звънчета в началото на една песен, няма да я направиш по-добра, ако вече не е добра“, казва Мърфи.