Филмът „Меси”: Недоразказаните истории от реалността

| от Любомир Найденов, Sportcafe.bg |

Филмът „Меси” е по кината у нас от началото на месеца, но едва днес отидох да го гледам. И бях изумен, когато трябваше да платя два билета, за да започне прожекцията.

Защото бях единственият зрител.

Това обаче направи гледането на филма доста по-лично и по-лесно можех да се концентрирам върху всеки един детайл, без да се влияя от мнението на други зрители около мен.

Филмът, като цяло, няма как да не се хареса на футболните фенове – показва израстването на един от най-добрите футболисти, раждали се някога, от малко, бедно, болно момче до живата легенда, която е в момента.

Но „Меси” е нещо повече. Лентата хвърля светлина върху някои от недоразказаните истории до момента.

Всички (или поне повечето) знаем, че Лео напуска Аржентина и се присъединява към Барселона, защото тогавашният му отбор Нюелс Олд Бойс отказва да плаща нужния му хормон на растежа.

Меси трябва да се инжектира с хормона, за да израсне, но лекарството струва много, а тогава страната преминава през изключително труден икономически период.

Дори големи клубове като Бока и Ривър не могат да си го позволят.

Затова татко Меси, който е на път да загуби работата си, води сина си на проби в Барселона. Двамата остават там почти цяла година – далеч от семейство, приятели и родина в очакване на решението дали каталунците ще предложат договор на 13-годишния тогава Меси.

Тази (и още многото други) история е прекъсвана постоянно от разговори за Меси.Легенди на футбола, негови съиграчи и актьори, играещи близки и членове на семейството, седнали на отделни маси, обсъждат аржентинеца в един ресторант.

На всяка маса се разисква различна част от живота на Меси. Футболни капацитети коментират качествата му на терена, неговите приятели си спомнят за интересните истории с него, съотборниците му разказват за това какъв е Меси не само на терена, но и в съблекалнята.

И докато подобни истории се очаква да бъдат включени в биографичен филм, една друга привлече вниманието ми.

Тази, която разкрива как в един момент Барселона започва да се гради като отбор само и единствено около Лео. На масата със съотборниците му, която включва Андрес Иниеста, Жерар Пике, Хавие Масчерано и Жозе Пинто, дори върви шеговит разговор, че Шави и Иниеста са оставени в отбора, защото са на една височина с Меси и се виждат най-лесно очи в очи с него.

Ако някой не се разбира с него – изхвърча. Ако някой се опита да привлече вниманието малко повече към себе си – бива продаден.

Всички знаем историята, разказана от Златан Ибрахимович, как е бил изгонен от Барса точно защото отказва да спазва стриктните указания на Гуардиола във всеки един момент да подава топката към Меси.

Същата съдба сполетява още Самуел Ето`о, Давид Вия и… Роналдиньо. Да, точно Роналдиньо, който приема като син Лео след идването му на „Камп Ноу”. Роналдиньо, който му подава за първия му гол с екипа на Барса.

Тези факти не ги чуваме за първи път, но разказани от Йохан Кройф и още много футболни легенди на едно място, по едно и също време, добиват много по-голяма тежест.

Една от най-интересните истории за Меси обаче не е застъпена във филма, за мое учудване. Легендата за това как аржентинецът е подписал първия си професионален договор с Барселона на салфетка. Което си остава легенда.

Лео не подписва първия си договор на салфетка, а само предварително споразумение. Сега – този „документ” е окачен гордо в музея на Барселона.

Освен всички истории, филмът има и едно голямо послание, изговорено от Кройф в светлината на всички сравнения между Лео и Марадона:

„Не ги сравнявайте, просто се наслаждавайте на играта им.

Както не можеш да сравняваш английските защитници от преди 30 години и тези сега, така не можеш да сравняваш и тези двамата”.

И е много прав. Футболисти от различни поколения са несравними. Играчи, които никога не биха могли да се срещнат на терена, не бива да бъдат сравнявани.

Та, да – филмът със сигурност си заслужава, особено ако искате да видите неподправени кадри как малкият Меси дриблира с топка в крака между 5-6, че и повече противникови играчи, въпреки че е с години по-малък от тях.

Лентата не е брилянтен шедьовър, но начинът, по който е поднесена историята на една жива легенда, си струва да бъде видяна от всеки футболен фен. И най-малкото – подобен филм не заслужава да има един-единствен зрител в салона.

 
 

Какво се случва с изкопа в градинката „Кристал“?

| от chronicle.bg |

Все още не е отминал шумът от последния скандал около ремонта на центъра на София, а новият, за съжаление, вече се задава. Този път под прицела на недоволните граждани попада любимата на столичани градинка „Кристал“ и в частност, изкопът в нея.

В информация, излязла в медиите тази сутрин, се изказват опасения, че „по-всичко личи“, че дупката в градинката „Кристал“ ще бъде напълнена с почва и изравнена. Приложени са снимки, на които се виждат огромни насипи пръст в самия изкоп. Източник на информацията (че дупката може да се запълни) не се съобщава. В резултат на това социалните мрежи реагираха с недоволство и случаят заприлича на този от преди няколко дена с ремонта на градинката „Св. Седмочисленици“.

За да внесем яснота по въпроса, ще се опитаме да изясним какво всъщност предстои да се случи наистина с градинката „Кристал“? Или поне ще съобщим информацията, която е общественодостъпна, но очевидно труднооткриваема… 

Още през 2014 г. планът за преустрояване на т. нар. Зона 4 в София (в която попада градинката „Кристал“) е приет и до него е осигурен публичен достъп. Ето тук можете да видите проекта в снимки. Според обществената поръчка, дупката трябва да  бъде превърната в езеро. Фирма изпълнител на поръчката е А.Д.А., която и в момента отговаря за ремонта в центъра.

Проектът, по който в момента се извършва ремонтът обаче (публикуван през 2015 г.) се различава от публикувания през 2014 г. И от него, и от информация, публикувана на фейсбук страницата на Йорданка Фандъкова, става ясно, че изграждане на езеро няма има. Вместо това се подготвя обновяване на терена в дупката и създаване на зони за отдих с пейки. За целта е необходимо да се изгребе най-горният слой от почвата (т.нар. хумусен слой, с дебелина от 20 до 30 см), който да се подмени с нов, с по-добри свойства. В момента се извършва именно това. Но според проекта и според думите на кмета на София, изкопът няма да бъде изравняван.

Историята на „дупката“ започва през 1914 г., когато е направен изкоп за основите на сграда на Народната библиотека и музей. Строежът не е реализиран за войните и в последствие пространството е оформено като част от парковото пространство на градината.

кристал
Ето така би трябвало да изглежда градинката след ремонта.

Проектът от 2015 г. е достъпен тук.

Снимка: Aleksandar Mihaylov Mihaylov

 
 

Отидете в САЩ, може да спечелите 1,6 милиарда долара

| от chr.bg |

Ако искате да станете милиардери, бягайте към САЩ, защото Мега милиони става Мега милиарди! Рекорден джакпот се натрупа в американската лотария.

Джакпотът от 1 милиард долара не падна в тиража в петък, а след натрупването му достигна до рекордните 1,6 млрд., за който ще се борят надяващите се на късмет във вторник.

Досега рекордът за най-голяма индивидуална печалба от лотария се държи от Мейвис Уонцик, 53-годишна домакиня от щата Масачузетс, която през миналата година през август спечели 758,7 милиона долара от друга голяма американска лотария – Пауърбол.

През януари 2016 г. джакпотът в Пауърбол достигна 1,58 милиарда долара, но го спечелиха трима души и си поделиха сумата, като в крайна сметка всеки един от тях получи по 528,8 милиона долара.

Лотарията Мегамилиони е създадена през 2002 г. Играчите трябва да отгатнат шест правилни числа. Победителят може да избира между това да получи цялата сума с удържани данъци или да я получи под формата на 30 вноски, които да се изплащат в продължение на 30 години.

 
 

Хореографът Чарлс Слендър-Уайт ще гостува в България със спектакъла си „(дез)интеграция“

| от chronicle.bg |

Един от признаците на съвременния човек, потънал в информационното общество е, че колкото повече говори за някакви проблеми, толкова повече се отдалечава от потенциалните им решения. Такъв е проблемът за интеграцията. Или по-скоро за „(дез)интеграция“, каквото е име на танцовият спектакъл, който театър „Азарян“ и Ðerida Dance Center отново ще представят на българската публиката.

Представлението „(дез)интеграция” на Чарлс Слендър-Уайт не е само спектакъл, а преживяване, целящо обмен на информация, контекст, лична история и изграждане на междукултурно разбиране чрез танца. Това е модулярен съвременен танц, свързан с ромската диаспора, расовата неопределеност, промяната на кодовете и асимилацията. Представлението е насочено към устойчивите стереотипи на ромите и разкрива опитa на създателя му – Слендър-Уайт като четвърто поколение ром-американец.

Неговият проект „(дез)интеграция” включва четири различни секции: демонстрация на стереотипен „джипси” танц от XIX в., включен в балета Дон Кихот; бързо пътешествие през пасажите на Counter Pulse theater (пространство за съвременно провокативно изкуство); лекция за ромската история, както и съвременен танц.

Хореограф на спектакъла е Чарлс Слендър-Уайт в колаборация с изпълнителите Киану Брейди, Лиан Бърнс, Михаела Бърнс, Евън Харт Марш, Катрин Нюман, Лиз-Ан Роман Робъртс, Чарлс Слендър-Уайт, Аманд Уайтхед. Музиката е дело на Дан Кантрел, светлинният дизайн се осъществява от Дарл Андрю Пакард и Чарлс Слендър-Уайт. Костюмите са творение на Мелиса Кастанеда, а драматургията е на Сет Айзън.

Представлението ще се играе на 27.10 в театър „Азарян“

 
 

Останете си в леглото тази неделя с Рита Ора

| от chr.bg |

Рита Ора засне поредната си провокативна фотосесия, този път за руското издание на списание In Style.

27-годишната певица позира гола на корицата в легло, „облечена“ в нищо друго освен черни ръкавици, които стигат над лакътя й.

Знаем, че певицата, която зарадва българските си почитатели с концерт това лято във Варна, никога не е имала проблем с голотата си, а ние лично сме много доволни от това.

Малко по-рано тази година Ора отново беше гола, но този път за корицата на сп. Clash.

А, бе, много голотия, много нещо, но нищо неочаквано от Рита. Затова, ако не ви се прави нищо тази неделя, ви предлагаме да си останете в леглото с Рита.

Порадвайте й се в галерията.