Федерер взе суперкласиката с Надал

| от chronicle.bg |

Суперкласиката Роджър Федерер – Рафаел Надал се завърна след 644 пауза, а Маестрото успя да опази трона в Базел с 6-3 5-7 6-3 в напрегнато и зрелищно 44-о издание на това велико съперничество. Това е първа победа за швейцареца над Надал от 2012-а година насам, с която той прекрати серията от пет поредни поражения.

Както подобава на подобен мач – имаше и рекорди още преди началото му. Роджър играеше за 10-и пореден сезон финал на един и същ ATP турнир, а Рафа се превърна в първия испанец, който достига мача за трофея в Базел. Още началните точки ни успокоиха, че дори 644 дни без официален мач помежду им, не бяха променили духа на битката Федерер – Надал. Брилятно тактическо надиграване, гарнирано с изпълнения от висока класа и под максимално напрежение напомниха, колко много липсваше този мач на тениса през последните 18 месеца.

Надал опитваше да натиска бекхенда на Федерер и да сервира в тялото му, а Роджър търсеше максималната агресия и уинърите. Маестрото допусна две двойни грешки в първите си две подавания и трябваше да спасява брейкбол още в откриващото си подаване. Федерер посрещаше втория сервис на Надал на почти 2 метра по-напред в корта стрямо Надал и въпреки това испанецът спечели първите си 6 точки при втори начален удар.

Именно по този начин Рафа отрази два брейкбола при 2-2, само че при третия Федерер настоя с поредица от форхенди и последният от тях кацна върху външния край на линията, подпечатвайки пробива. Надал получи удобна топка при 40-40 и още в следващия гейм си осигури точка за рибрейк. На нея, Федерер сервира на линията, Надал пласира ретура си на линията и веднага влезе в корта, само че шесткратният шампион в Базел вкара уникален минаващ удар в движение на от повече от метър зад основната линия.

Федерер удържа подаването си за 4-2, а при 5-3, Рафа му подари три сетпойнта с 2 пропуска от бекхенд и двойна грешка и швейцарецът фиксира 6-3 на таблото. Роджър като по традиция от съперничеството си с Надал, леко свали нивото в самото начало на втората част, след като прати първата на сметката си. Надал пък взе медицински таймаут и се сдоби с превръзка на коляното при 2-1, а при 2-2 успя да се добере до 30-30, но Федерер на два пъти го хвана в крачка от бекхенд и завърши точката с безпощаден форхенд, след което поведе с 3-2.

Рафа сякаш закъсняваше за доста топки, но същевременно продължаваше да намери начин да поддържа равновестието в резултата до 5-5. Надал усети, че Федерер става все по-колеблив и просто поддържаше разиграванията достатъчно дълги, за да предизвика грешка на швейцареца. Роджър направи две такива в следващото си подаване и Рафа получи пробив за 6-5 и шанс да изравни сетовете.

Федерер не изглеждаше особено повлиян от лековатия начин, по който предаде втория сет и отпусна едва две точки на Надал в първите си три сервис гейма в решителната част. При 4-3 Роджър най-после се добра до брейкбол и получи мечтания пробив след грешка от бекхенд на Рафа. Матадора спечели първата точка на сервис на швейцареца и с два уинъра от ретура се върна от 15-40 до 40-40, но при третия си шанс Федерер ликуваше със седма титла в Базел.

 
 

Тийзър и плакат на „John Wick 3″, очакваме пълен трейлър

| от chronicle.bg |

Lionsgate пусна тийзър и плакат на „John Wick: Chapter 3 – Parabellum“. Заглавието идва от сентенцията „Si vis pacem, para bellum” или „Ако искаш мир, готви се за война“.

Сценарист е Дерек Колстад, а режисьор – Чад Стахелски (същите, които направиха и първите два филма). Събитията продължават малко след тези в края на втора част. Това можем да видим и от кадрите по-долу. Предстои и пълен трейлър малко преди „John Wick 3″ да дебютира заедно с дългоочаквания „Glass“ този уикенд.

Виждаме, че и тройката ще има характерната естетика от първите два филма. Филмът ще задълбае повече тях, защото ще ни представи директорът на High Table (Анджелика Хюстън) и други личности на високи позиции в сенчестия свят. Дано обаче това не стане за сметка на елементите, които направиха франчайза толкова мощен.

 
 

Конър Макгрегър участва в #10Years Challenge

| от chronicle.bg |

Конър Макгрегър участва в #10Years Challenge след като направо 30 милиона последователи в Instagram. MMA боецът в момента е една от най-големите звезди в бойните спортове като предизвика рекордни продажби за UFC с битките си през октомври. Той участва в първия си MMA двубой, когато е едва на 19 години.

10 години по-късно Макгрегър е един от най-високо платените бойци на планетата. Думите към двете снимки са: „5 световни титли по-късно“. Конър спечели титлите в свръхлека категория  (66 кг.) и в лека категория (70 кг.) в Cage Warriors, а след това прави също и в UFC.

Ирландецът тепърва ще уговаря следващия си двубой, който потенциално може да бъде срещу Поли Малиняджи. Макгрегър иска да се бие отново с Хабиб Нурмагомедов след като миналата година руснакът го надви. В момента мачът им се подготвя, но и двамата ще срещнат други опоненти преди той да се случи.

 
 

Новото издание на „Часовете“: лек против губене на часове е студените зимни вечери

| от chronicle.bg |

Отново се връщаме към клишето с четенето на книги в студена зимна вечер. И колкото и да не искаме да го употребяваме, когато става въпрос за „Часовете“ на Майкъл Кънингам, няма как да го пропуснем. Защото именно сега е времето да превърнете идиличната картинка в реалност с новото издание на романа, което от днес е в книжарниците у нас.

„Часовете“ (за която Кънингам получава „Пулицър“) е първото от поредицата предстоящи заглавия на Locus Publishing за 2019 г. и е част от библиотека LUX IN TENEBRIS, посветена на книгите с хитови филмови екранизации.

Почитателите на добрата литература могат да се насладят на разтърсващата история, която свързва Клариса Вон, Лора Браун и Вирджиния Улф, в брилянтния превод на Иглика Василева, която е един от най-добрите преводачи от английски език в България. В биографията й, чиято върхова точка е преводът на „Одисей“ на Джеймс Джойс, присъстват редица творби на Вирджиния Улф.

Michael-Cunningham-c-Photograph-by-Richard-Phibbs

Книгата „Часовете“ е модерна класика, а за популярността ѝ помага екранизацията от 2002 г. с участието на холивудските величия Никол Кидман (спечелила „Оскар“ за ролята си на Вирджиния Улф), Мерил Стрийп (Клариса), Джулиан Мур (Лора), Ед Харис (Ричард) и др. С 9 номинации за „Оскар“ и 7 за „Златен глобус“ лентата на режисьора Стивън Долдри определено е сред най-запомнящите се филми от началото на века.

„Часовете“ не е просто книга, вдъхновена от друга велика книга – „Госпожа Далауей“. Майкъл Кънингам отдава заслужена почит към британската писателка Вирджиния Улф и приноса ѝ към световната литература. Книгата му е наситена с директни препратки към едно от най-добрите ѝ произведения – „Госпожа Далауей“ от 1925 г. Като дори самото заглавие („Часовете“) е работният вариант на романа на Улф.

Вирджиния Улф е емблематична фигура за британската и световна модерна литература на 20 век. Като изявена феминистка тя смело прокарва ексцентричните си разбирания в едно консервативно общество. Улф оставя след себе си няколко романа, множество разкази, есета, 4000 писма, 30 тома дневници.

Chasovete_Michael Cunningham

„Часовете“ е драматична, завладяваща и дълбоко разтърсваща история на три жени: Клариса Вон, която в една нюйоркска утрин се занимава с организирането на прием в чест на любим човек; Лора Браун, която бавно започва да се задушава под тежестта на идеалния семеен уют в предградията на Лос Анджелис от петдесетте; Вирджиния Улф, която се възстановява в компанията на съпруга си в лондонското предградие и започва да пише „Мисис Далауей“. Историите на трите героини се преплитат, за да достигнат финал, болезнено изящен в своята цялост.

 
 

Велики филми, които никога не бива да съсипваме с римейк

| от chronicle.bg |

Истинските любители на киното и Холивуд намират все по-малко допирни точки в последните няколко  години. Мястото, смятано в продължение на десетилетия за Мека на седмото изкуство, днес все повече се отдалечава от художествения аспект за сметка на финансовия.

А днес финансов успех се постига с няколко неща: блокбъстър за супергерой, игрален филм по анимация, всички възможни сюжети, които могат да произлязат от вече направена класика. И добрият стар римейк, който макар да върви надолу, не загубва позициите си.

Римейкът е изгоден за киностудията по много причини. Той стъпва на нещо сигурно, често култово, което е гарант за интереса на публиката. От това следва, че рискът е относително по-малък, отколкото с оригиналната история.

В последните години видяхме доста несполучливи опити за римейкове. Макар и тези филми да донесоха милиони на продуцентите си, оригиналните версии нямаха нужда от подобни бледи копия на своите аури.  Но Холивуд не възнамерява да спре дотук и е заредил в ръкава си достатъчно заглавия, които да избълва от конвейера си през тази година.

В следващите месеци очакваме новите „Цар Лъв“, „Ейс Вентура“, „Зеленият фенер“, „Мечът в камъка“, „Ангелите на Чарли“ и „Дъмбо“.

И понеже горният списък е малко притеснителен, обръщаме поглед назад към няколко класики, които би било ужасно да бъдат възродени за нов живот. Една от много причини е, че всяко произведение на изкуството вирее най-добре в своята собствена епоха. Ако е велико, ще я надживее. И това ще е целият живот, от който има нужда.

В този ред на мисли, в  галерията горе сме събрали скромен брой филми (седем), които би било истинско светотатство да бъдат екранизирани наново.