Европейският проект DaPaaS ще подобри публикуването и достъпа до отворени данни в мрежата

| от |

Централно място в инициативата заемат българските софтуерни фирми Онтотекст и Сирма Мобайл

Българската компания за семантичен софтуер Онтотекст и разработчикът на мобилни приложения Сирма Мобайл, които са част от Сирма Груп, имат ключова роля в нов научно изследователски проект на Европейската комисия, наречен Open DaPaaS. Той ще създава методология и отворена инфраструктура за публикуването на отворени данни в „облачни“ платформи.

Какво налага стартирането на подобен проект?

През последните години голям набор от данни се публикуват онлайн под формата на т.нар. „отворени“ масиви от данни (open data), а често и като свързани данни (linked data). В същото време приложенията, които да оползотворяват ефективно този вид съдържание са много малко. Сред основните причини за това са техническа сложност и разходи за издателска дейност, предоставяне на достъп до данните, липса на успешни ценови модели от страната на доставчика, както и липса на опростени и унифицирани решения за потребление на данни в мултиплатформена среда.

Решението

Проектът DaPaaS пряко засяга тези предизвикателства като разработва софтуерна инфраструктура, комбинираща концепциите за „данни като услуга“ (DaaS) и „платформа като услуга“ (PaaS), с цел оптимизиране публикуването на отворени данни и разработване на приложения за тях. По този начин се решава проблемът с потреблението чрез разработване на нови междуплатформени интерфейси към приложенията.

Моделът на DaPaaS обхваща целия жизнен цикъл и осигурява ценово ефективно публикуване и потребление на данни. Проектът ще доведе до създаване на методология за използване на данни в инфраструктурата DaPaaS и разработване на интуитивна платформа, улесняваща публикуването на данни и потреблението им в мултиплатформена среда. По този начин се дава възможност за устойчива инфраструктура, осигуряваща ефективно и опростено повторно използване на отворени данни. Основните иновации в проекта включват отворени DaaS и PaaS решения, унифициран достъп до свързани данни, интегрирани DaaS и PaaS за отворени данни, както и намаляване на сложността на публикуване със свободен данни и потреблението за неспециалисти.

Участващите разработчици и интегратори са едни от световните технологични лидери в областта на отворените данни. Сред тях освен българските компании Онтотекст и Сирма Мобайл, са включени още Open Data Institute LBG и Swirrl Ltd. от Великобритания, както и Stiftelsen Sintef от Норвегия. Консорциумът ще предостави трансфер на знания, опит и уникални технологии в свързаните данни, семантичен уеб, интеграция на данни и разработка на мобилни приложения.

Повече за Онтотекст

Онтотекст предоставя основни семантични технологии с висока производителност, мащабируемост и съвместимост. Онтотекст е известен с няколко свои продукта: KIM (популярна платформа за семантична анотация и търсене), OWLIM (семантична база данни, доказала се като най-бърза и мащабируема RDF система). Решенията, създавани с технологиите на Онтотекст, пестят значително време и финансови ресурси в процеса на достъп и обработка на текст и данни от множество източници в сферата на науките за живота (фармацевтика, медицина, биология), издателската дейност, търговското разузнаване (Business Intelligence), телекомуникациите, набирането на персонал и други. Сред клиентите на Онтотекст са организации като BBC, Press Association, AstraZeneca, Wiley, Coca-Cola Испания, Korea Telecom, Johnson Controls USA, Организация на Обединените Нации, Британския Парламент и други. През последните десет години Онтотекст се е наложила и като важен участник в редица значими проекти с отворен код, като GATE и Sesame. Компанията е една от най- иновативните и успешни български софтуерни фирми и е част от Сирма Груп Холдинг.

Повече за Сирма Мобайл

Екипът на Сирма Мобайл е специализиран в разработката на мобилни приложения и услуги и има няколкогодишен опит в иновативни сфери като LBS (Location Based Services), NFC (Near Field Communications), както и в разработката на приложения за най-популярните мобилни платформи: iPhone, Android, Windows Phone, Symbian, BlackBerry и Bada. Стремежът на компанията е да се развива като глобален разработчик на услуги с добавена стойност, както и да постави мобилните иновации в услуга на хората, създавайки приложения със съизмерим обществен ефект.

 
 

Снимки от сета на новия „Men in Black“

| от chronicle.bg |

„Men In Black: International“ пуснаха нови снимки от снимачната площадка, на които можем да видим и извънземни агенти.

Първият „MIB“ излиза през 1997 година с Уил Смит и Томи Лий Джоунс в главните роли. Този филм обаче се води от Крис Хемсуърт (агент H) и Теса Томпсън (ageнт M). Разбура се, извънземните свинаги са били в центъра на франчайза. Първия филм ни запозна с навика им да „приемат човешка форма“ по особено нелицеприятен начин. Те обаче могат да бъдат и агенти.

1233076 - MEN IN BLACK: INTERNATIONAL

Новите снимки, които можете да разгледате в галерията, ни показват Томпсън и Хемсуърт в традиционните черни костюми на агенти и в най-различни ситуации.

Лиъм Нийсън се присъеди към актьорския състав през май 2018 като началника на Мъжете в черно в Лондон. Ребека Фъргюсън също участва, но нейната роля все още не е известна. Ема Томпсън е агент О, роля от „Men In Black 3″.

Досега франчайзът се е развивал основно в Америка, но с оглед на думата „International“ в заглавието, сега изглежда, че агентите ще си попътуват.

 
 

Netflix инвестира още повече милиарди за оригинално съдържание през 2019

| от chronicle.bg |

Netflix влага огромни усилия в развитието на портфолиото си с авторски проекти. „Fyre: The Greatest Party That Never Happened“, „Black Mirror: Bandersnatch“ и „Tidying Up with Marie Kondo“ са само част мастодонтите на платформата. Те имат едно общо нещо помежду си – струват много пари.

Миналата година компанията имаше бюджет от $12 милиарда долара за проекти. Тази година той ще е $15 милиарда.

„Вярваме, че [Netflix] може да инвестира повече тази година с цената да забави развитието си за момент, но да спечели в дългосрочен план“, казва Бен Суинбърн от Morgan Stanley. В същата графа бюджетът на Netflix през 2017 година е $8,9 милиарда. Някой маркетолози прогнозират през 2020 той да достигне $17,8 милиарда.

„Колкото повече пари вкарваш, толкова повече хора ще намерят нещо интересно за гледане на сайта ти“, сподели Рийд Хастингс изпълнителният директор на Netflix. „Както казват – трябва да похарчиш пари, за да изкараш пари, особено с конкуренти като Disney.“

„The Umbrella Academy“, „Velvet Buzzsaw“ и „High Flying Bird“ са някои от заглавията, които очакваме следващия месец. Сънданс започва другата седмица, така че Netflix може дa пусне и още нови филми преди фестивалът да приключи.

 
 

Участието на Илън Мъск в новия адронен колайдер

| от chronicle.bg |

Изстрелвал си ракети, създал си автомобилна компания и си излизал с поп звезда. Какво още можеш да направиш? Ако сте Илън Мъск, нищо чудно да се насочите към разгадаване на един от най-големите проблеми на човека.

Милиардерът твърди, че са му предложили да построи наследника на Големия адронен колайдер в ЦЕРН, с който да се изследва по-добре популярната вече частица – Хигс бозонът.

 

В Twitter Илън написа: „Директорът на ЦЕРН ме попита дали Boring Co може да изкопае тунела за новия ГХК. Сигурно ще се спестят няколко милиарда евро.“

Хигс бозонът е субатомна частица, която дава маса на други фундаментални частици. За жалост тя се разпада изключително бързи и затова е трудно да бъде изследвана. Затова е нужен по-голям колайдер.

Новият колайдер ще е 100 километра – за сравнение настоящият е 27 километра. Той ще бъде и 10 пъти по-мощен.

 
 

На крачка сме от практичен летящ костюм

| от chronicle.bg |

От години във военните среди се полагат усилия за развитие на технологиите, които да помагат на войниците, в най-разнообразни посоки. Ричард Браунинг, основател и изпълнителен директор на Gravity Industries, разходи реактивния си костюм по тренировъчната площадка на UK Royal Commando в Лимпсоун, Великобритания

Браунинг започва компанията през 2017 година. Костюмът се казва Daedalus Mark 1 и използва 6 малки реактивни двигателя – 2 на гърба и по 2 на всяка ръка – които позволяват контролиран полет.

В момента костюмът изглежда като от филм на Marvel. Костюмът има и специална каска с дисплей, на който се вижда информация за горивото и други данни.

Технологията все още не е готова за ползване от армия или цивилни, но не изглежда далеч от финалния си вид. Шумът от двигателите е един от най-забележимите проблеми за изглаждане, например. Очакваме съвсем скоро подобна играчка да се появи и на „цивилния“ пазар.