Ерата на Кристиян Диор – когато в модата имаше гении

| от Дилян Ценов |

На 3 юли в Париж модна къща „Диор“ представи своята колекция есен-зима 2017 г., която е истинска радост за окото. Творческият директор на марката Мария Грация Киури поема по утъпкания и гарантиращ успех път на ретроспекцията.

Няма по-добро време за поемане на този курс, тъй като през зимата на 2017 г. предстои модната къща да отбележи 70-годишнината от първата си колекция. А тазгодишната е почит именно към Кристиян Диор. Новите силуети, сред които доминира сивият цвят, ни връщат към онези култови фотографии, модели, тоалети, създадени от самия дизайнер. И това неминуемо ни връща към неговата собствена ера. И днес, разбира се, модата има своите достойнства. Но в онези години (тези на Шанел, Баленсиага, Диор, а по-късно и Сен Лоран)… тогава модата се създаваше от гении.

4495439099001_5326165418001_5319836482001-vs
Кристиян Диор, Getty Images

Какъв е приносът на Кристиян Диор към модата?

През 1946 г. най-богатият човек във Франция, търговец на памук и известен меценат, Марсел Бусак, помага на Кристиян Диор да основе собствена модна къща. 42-годишният дизайнер току що е отказал да се присъедини към модната къща „Филип и Гастон“. Иска да създава мода под собственото си име и на 16 декември 1946 г. създава модна къща „Диор“. Следващата година през февруари излиза първата му колекция, „Collore“ (от фр. венчелистче).

Тя съдържа 90 модела, е революция в модата. В онези години Франция все още се възстановява от щетите през Втората световна война. Пестенето на платове все още не е отминало. С „Collore“ строгите форми и скованият вид отиват в историята и са заменени от тесните талии, широките поли със средна дължина, пищните бюстове и разхищението на платове. Името, което дизайнерът дава на своята колекция бързо е заменено от култовото „new look“. Кармел Сноу, главен редактор на „Harper’s Bazaar“, е възхитена от колекцията и в похвалите си към Диор отправя репликата, която става име на колекцията. От тук насетне Париж се превръща в столица на модата, а Диор – в модния гигант на съвремието. Шанел не одобрява стила му. „Само мъж, който никога не е бил в интимни отношения с жена, може да причини такъв дискомфорт на клиентките си.“ заявява известната дизайнерка и е права. Дрехите на Диор са едни от най-неудобните от гледна точка на комфорт и обличане. Но видът им е безупречен. Силуетът е магнетичен. Изработката е изпипана до най-малкия детайл.

Въпреки всичко противници на „new look“ не липсват и един от параграфите, по които Диор е критикуван, е огромното разхищение на материали. За направата на дизайните му е необходимо огромно количество плат, което все още е немислимо за някои хора. През войната платовете са пазени за армията. Но това вече отива в историята. Скоро дизайнерът става най-популярният в световен мащаб. Висшата мода вече не е предназначена само за официални събития , а може да бъде носена и в ежедневието. Колекцията му е свежият полъх, от който Париж, някогашната столица на културата, разкоша и пищността, има нужда. Плътните поли, тънките талии и широките, но женствени рамене са новият хит.

The Golden Age Of Couture Exhibition At The V&A Museum

The Bar suit, Getty Images

Един от най-известните модели е „Bar suit“. В него е запечатан и компресиран целият дух на колекцията. Бялото сако е завършекът. Изключително разточителство. Непрактично от гледна точка на средства, а и на носене. Но суетата е по-силна и винаги е оправдана в името на истинския стил и красотата. Диор създава нова линия, която бележи модата завинаги.

Следващите му колекции стават все по-дръзки и пищни. Вечерните рокли са огромни, в тях се влиза трудно но жените не спират да ги искат. Експериментите с платове.

Дизайнерът, който пише историята на модата през ХХ век, продължава да твори 11 години след създаването на първата си собствена колекция. През 1958 г. умира при неизвестни обстоятелства, докато е на почивка в италианския курорт Монтекатини. И до днес не е ясна причината за смъртта.

Геният обаче е неоспорим. И той не се състои само в това какво е създал, а какво е останало след него. Освен хилядите модели има и нещо също толкова важно – той предава занаята си. Както правят само най-големите гении. През 1955 г. открива младо момче от Алжир, което назначава в модната къща. След смъртта му младежът става творчески директор и в нея създава първата си колекция, която го превръща в „Малкия принц на модата“. А пък години по-късно ще порасне, за да стане „Кралят на модата“. Това е Ив Сен Лоран.

Днес Кристиян Диор все още е на мода. 70 години след излизането на първата му колекция, я виждаме възродена през призмата на съвременните течения. И резултатът отново е безупречен. Защото някои неща, като стилът (както е казала съперницата на Диор, Шанел) никога не се променят.

 
 

Британският „кино-хирург“ Карл Дерик ще преподава сценарно писане в София

| от chronicle.bg |

Създаването на сценарии звучи като дълъг процес, запазен само за професионалисти. Карл Дерик ще разбие този мит по време на работилница за кино-писане, която ще се проведе в София през март.

Карл Дерик има 26 години опит в кино- и ТВ-индустрията, а от 12 години работи като “хирург на сценарии”. Продуцентските къщи търсят помощта му за истории, които се нуждаят от подобрения. В момента работи по два свои собствени проекта – бюджетен свръхестествен трилър и мултимилионна научнофантастична продукция. Дерик е бил и режисьор на втори снимачен екип, работил е като специалист по грим и специални ефекти, фотограф, музикант и скулптор. Участвал е в създаването на филмите от поредицата “Хари Потър”, “Гладиатор”, “Мумията се завръща”, “Братя Грим”, “007 Златното око”, “Гордост и предразсъдъци и зомбита”.

karl-in-action-4

“Повечето сценарии са замислени и написани много слабо. Трябва да променим това,” споделя Дерик. Неговият начин да се бори с посредствените истории е създаването на серията семинари и работилници за творческо писане “The Write Stuff”. През март в София ще се проведат две такива събития.

На 10 и 11 март е планиран курс, в който Дерик споделя основите за писане на сценарии. Участниците ще научат как да постигнат добър ритъм за своята история, как да изберат героите си, какви са ключовите елементи на добрия диалог и още много детайли от процеса.

Karl_directing

На 17 и 18 март ще се проведе практическа работилница, в рамките на която участниците заедно създават свой собствен сценарий. В реално време се преминава през целия процес на измисляне и планиране на филм, започвайки буквално от нищото. „В края на тези два дни ще имаме завършена концепция, сюжет, структура, герои, дори части от диалога. И всеки участник може да ги използва както прецени, дори да заснеме свой филм с тях,“ обяснява Дерик.

Както курсът, така и практическата работилница са подходящи дори за напълно начинаещи без опит в писането за кино. Познанията и опитът, придобити в рамките на “The Write Stuff”, могат да се приложат и далеч отвъд създаването на сценарии – за всякакви форми на творческо писане и разказване на истории.

karl-in-action-1

Семинарът “The Write Stuff” се провежда в DaDa Cultural Bar в София (ул. Георги Бенковски 10) на 10 и 11 март, а практическата работилница ще се случи една седмица по-късно, на 17 и 18 март. До 28 февруари са активни преференциални цени за ранна регистрация, а местата са ограничени.

 
 

Теодор Ушев: „По-добре да бъдеш добър човек, отколкото да бъдеш знаменитост“

| от chr.bg |

Днес Теодор Ушев направи среща-разговор с медии в Софийска градска художествена галерия. Там ще бъде открита и новата изложба на твореца.

„За технология: Това е един специално разработен софтуер, който позволява във виртуалната реалност не само да рисувате картини, но и тези картини да се анимират. Тоест всичко, което рисувате, да се движи. Това се вижда през специалните каски за миксирана реалност.“

На влизане на втория етаж на Галерията ни посреща тъмен салон с изрисувани платна от много тънко фолио по стените. Цилиндрични „кабини“ от същото фолио висят от таван, а в една от тях Теодор говори пред огромна група журналисти и камери. Първото ни впечатление е смесица от колебание какво се случва и убеденост, че определено се случва нещо интересно.

„Всиички картини, всичко, което в продължение на 6 месеца съм рисувал, ще бъде унищожено след изложбата. Това е едно преживяване, което е за мига.“

Изложбата се открива на 20 февруари и ще продължи 3 седмици. Следват събития във Франция и Канада, всяко едно от които ще бъде с нови различни картини и текстове.

„Какво правим с лицемерието, какво правим с фалша? Аз смятам, че в момента всичко е фалшиво – играем една фалшива игра, политиците са ни фалшиви, правителството е фалшиво, президентът е фалшив. И единственото, което е истинско, е тази виртуална реалност.

Чрез такива акции можем да накараме хората да започнат да действат, защото всичко зависи от нас. Единственото лошо нещо е хората, които не вярват и не действат. И затова правя тази инсталация. От това нищо не печеля. Отне ми много усилия – в България е 10 пъти по-трудно, отколкото където и да е другаде по света. Просто бюрокрацията и бумащината са стигнали такова ниво! В тази държава няма производство на съгласие. Съгласието е изчезнало.

 
 

Новото кетъринг меню за бизнес класа на борда на България Ер

| от |

Националният превозвач България Ер е подготвил специална изненада за пасажерите, които пътуват в бизнес класа. Авиокомпанията въвежда изцяло обновено кетъринг меню за бизнес класа на борда. Новото меню е 4-степенно и е изготвено според европейските кулинарни вкусове, в комбинация с традиционни български ястия и продукти, сред които и емблематичните за страната ни кисело мляко и бяло сирене.

Кетъринг менюто за бизнес класа се състои от различни видове салати, студени предястия, основния ястия и десерти, които ще бъдат сервирани на ротационен принцип всеки месец. Специалитетите са професионално селектирани от шеф Пламен Стамов – главен готвач на ресторант „Ред Канапе“ и ресторант „Рапонги“, и се приготвят за поднасяне на борда от авиационната кетъринг компания Silver Wings.

Менютата са съобразени с дестинацията и сезона. Селекцията се състои от сочно пилешко гриловано филе върху императорски ориз и ароматен сос с печурки; нежно филе от норвежка сьомга със запечени картофи и палитра от гриловани зеленчучи; пилешки гърди с аромат на масло, гарнирани с градински спанак, ориз басмати и фин сос със сирене Филаделфия или крехки свински ноазети от бон филе, поднесени с императорски ориз, конфитирани чери домати и сос с ретро горчица.

Докато пасажерите в бизнес класа прелитат над Европа, те ще могат да се наслаждават на различни видове свежи салати, традиционни български ястия, като баница с масло и сирене, и изтънчени предястия като гъши пастет или ордьовър от местни меса, сирена и билки. Пасажерите ще могат да подслаждат пътуването си с домашно приготвено брауни с парчена орехи и черен шоколад или чийз кейк с шоколадова бисквита и студен крем със семенца ванилия.

Новото меню в бизнес класата на България Ер е част от обновяването на цялостния кетъринг на борда на националния превозвач. От авиокомпанията предстои да обновят и менюто за икономична класа.

 
 

Тежки последствия от тежки признания в „Скъпи наследници“

| от chronicle.bg |

Кое боли повече – да признаеш, че си изневерил, или да криеш тайната си от любимия човек?

Пред този въпрос се изправя Ани (Лорина Камбурова), която въпреки усилията си да не сподели с Борис (Орлин Павлов), че е преспала със софийския тарикат Станислав (Петко Венелинов), в крайна сметка му казва истината. Ще има ли прошка за предателството тепърва ще разберем, макар че преди време в разговор с Катя (Даяна Ханджиева) спортистът категорично заяви – за подобно нещо прошка няма!

Емоциите, които бушуват в Ани са многополюсни. Освен дилемата, пред която е изправена за връзката си с Борис, самата тя се оказва в центъра на най-голямата тайна на Снежи (Искра Донова). След години на мълчание кръчмарката разкрива пред момичето, че двете всъщност не са сестри, а майка и дъщеря. Съвсем невръстна, Снежи забременяла на 16-годишна възраст от женен музикант, който успял да я омае с изтънчения си изказ и добри маниери. Изправена от родителите си пред дилемата дали да остави бебето за осиновяване или да се представя като нейна сестра, Снежи прави своя на пръв поглед по-безболезнен избор. Поне момиченцето й ще расте до нея. А бащата не е някой безименен съселянин, с когото тя веднъж е съгрешила, а Марин Дочев (Димитър Баненкин) – един от бъдещите милионери на фамилията, който се завърна с останалите членове на родата в Бели Вит, за да се бори за наследството на баща си.

27788118_2140310589522640_7415600463102721584_o

Шокът за Ани е пълен – тя разбира, че също е сред наследница на милионите на бай Дочо, кои са истинските й родители, осъзнава, че е преспала с първия си братовчед и най-важното – че Катя, от която безумно ревнува Борис, всъщност е нейна биологична сестра. Това води до разрив в отношенията със Снежи и Ани отказва повече да я вижда.

27913213_2141425879411111_7340477848290123062_o

Все още в неведение, че има не една, а две дъщери, Марин е изправен пред сериозни семейни проблеми. Съпругата му Венета (Ивана Папазова) припада, което предизвиква паника в бизнесмена. Притеснението му за здравословното й състояние го кара да промени коренно отношението си към нея и от взискателен и вечно критикуващ, той се превръща в най-грижовния съпруг. Годишнината от сватбата им пък от уж весело парти се превръща в екшън сцена – Марин е арестуван от полицията по подозрение, че е предизвикал горския пожар до Бели Вит. Макар че истината е ясна – той е бил натопен, виновницата за инцидента не иска да признае, за да не ядоса баща си. Ще изгуби ли наследството Марин, питат се всички. И докато семейството му се притеснява, сестра му Милица (Койна Русева) е на върха на щастието, че може би най-накрая е премахнала един от конкурентите си за милиона.

28061012_2142536185966747_5696072136783936956_o

И докато тайната връзка на Снежи и Иван (Вальо Танев) се оказва тайна само според тях самите, но не и за съселяните им, се заражда друга тайна връзка – тази между Васко (Антоний Аргиров) и Диди (София Бобчева). Поредният момент на близост и една споделена целувка в горската беседка ще се окажат запечатани в снимка от човек, който ги следи. Истерията е пълна, тъй като от разкриването й Диди може да загуби любовта на Чочо (Юлиян Петров), а Васко – възможността да се вижда с дъщеря си Рая.