Една трагична фигура начело на Русия

| от |

Путин е трагична фигура, защото иска да реставрира тъкмо онова, което срина бившия СССР, пише Дойче веле. Самият той е русофоб, защото смята руснаците за незрели хора, които имат нужда от твърда ръка, твърди журналистът Борис Райтшустер.

Какво означава понятието „Нова Русия“, за което говори Путин?

БР: По този начин Путин описва новата си идеология, с която иска да манифестира руските претенции спрямо части от Украйна. За тази цел той често използва исторически термини. Това е типично за неговите езикови нововъведения, с които иска да легитимира агресивната си политика.

Какъв е произходът на това понятие?

БР: Това понятие е още от царски времена. С него навремето са обозначавали определени части от онези региони, към които Путин сега очевидно предявява претенции.

Откога съществува идеята за руска експанзия?

БР: Тя са забелязва поне от десет години насам. Когато навремето предупреждавахме за тази опасност, ни казваха, че преувеличаваме. А Путин иска да реставрира Съветския съюз под нова форма и иска да запази вътрешнополитическата си власт. Защото външната агресия отклонява вниманието от вътрешното подтисничество и огромната социална несправедливост в Русия.

Кои бяха първите белези за това, че Путин планира да води агресивна политика?

БР: Всичко започна с това, че вината за всевъзможни проблеми на самата Русия беше приписвана на Запада. Дори и в най-дребните гранични спорове официална Русия виждаше „западния агресор“. От десет години насам руските медии внушават на хората мисълта, че Америка си няма друга работа освен да подготвя агресия срещу Русия. По този начин се създава масова психоза. Мисля, че и Путин в известна степен вярва в тези сценарии. Тази тенденция се засили особено драматично през 2012, когато по времето на предизборната си кампания, той изведнъж започна да говори за война и за защита на отечеството. Моето впечатление е, че оттогава насам Путин вътрешно се намира в състояние на война.

Как Западът би могъл да се противопостави на тази политика, а и да спечели Путин за партньор?

БР: Западът се опита да го спечели за партньор, но това беше невъзможно от самото начало, защото под партньори Путин си представя съзаклятници, които просто подминават нарушенията на човешките права. Когато започнаха да го критикуват за нарушенията на човешките права в Русия, настъпи „леден период“ в отношенията със Запада. Във външнополитическо отношение Западът беше твърде снизходителен и игнорира безброй нарушения на човешките права след конфликта с Грузия.

Каква е сегашната ситуация?

БР: Същото се случи и сега по отношение на Крим. Западът продължи да се колебае, а Путин разтълкува това като даване на „зелена светлина“. В Украйна в момента се извършва инвазия и се води война, но нещата не се назовават с истинските им имена. Ние всъщност правим услуга на Путин когато възприемаме неговата лексика и говорим единствено за „конфликт“ и „сепаратисти“.

Какво е отношението на Путин към американския президент Обама?

БР: Под сурдинка се разказват вицове за тъмнокожия американски президент. Путин не изпитва твърде голямо уважение към Обама – в неговите очи тай е слаб президент и марионетка на Уолстрийт. Путин обаче изпитва респект пред Меркел, защото е израснала в бившата ГДР и е в състояние да разгадае неговия начин на мислене.

Каква роля играе загубата на Студената война и разпадането на Съветския съюз?

БР: Лайтмотив на руската пропаганда е чувството за унижение. На хората се внушава, че Съветският съюз е бил прекрасна държава, която е била „предадена“ от Горбачов и неговата перестройка. А голямото послание на руската пропаганда днес гласи, че Русия отново ще си възвърне предишното могъщество.

Вярва ли Путин на тази пропаганда?

БР: Путин е убеден в това, при него се смесват лични и политически фактори. Той произхожда от обикновено семейство, в което е преживявал и насилие. Затова за него най-важна е силата. И това е трагичното, защото той не е в състояние да разбере кои са истинските причини за разпадането на Съветския съюз. Вместо това се опитва да реставрира именно онова, което в крайна сметка доведе до разпаденето му.

Какви са убежденията на Путин и защо в Европа го ценят предимно националисти и десни популисти?

БР: Страната, държавата и народността стоят в неговите очи над всичко останало. Отделният индивид няма особена стойност. Към това се прибавя и убеждението, че Русия трябва да се ръководи „с твърда ръка“. А всичко това добре приляга към принципите на десните.

Какво е общото между концепцията на Путин за Нова Русия и идеята за нео-евразийско сътрудничество, която пропагандира руският публицист Александър Дугин, популярен сред дяснорадикалните кръгове?

БР: Подозирам, че Дугин често пъти изговаря това, което Путин не може да си позволи по политически причини. Някои пък смятат, че Путин използва Дугин като своего рода плашило, с което иска да подскаже, че има и по-лоши варианти, свързани със силно радикални сили в обществото. Но начинът на мислене на Дугин е дълбоко вкоренен сред господстващите политически кръгове. Това си личи и от факта, че Дугин може да разпространява своята идеология чрез държавно направляваните медии.

Преди няколко дни Путин сравни боевете в Източна Украйна с обсадата на Ленинград по времето на Втората световна война, при която загинаха над един милион цивилни граждани. Какво се цели с подобно сравнение?

БР: Победата във Втората световна война е най-големият национален символ в Русия. По този начин Путин легитимира своята система. Подобни сравнения се правят в Русия постоянно, също и в медиите. Постоянно се говори за фашизъм, което веднага напомня за Втората световна война.

Дали това, което преживяваме в момента не е възраждане на Студената война?

БР: Това вече не е студена война. Ставащото в Украйна е гореща война. Путин непрекъснато твърди, че Западът ползвал реториката на Студената война, а в самата Русия не се притесняват да пускат в ход старата съветска пропаганда. Мисля, че трябва да назовем нещата с истинските им имена, а не да ги игнорираме. Германската реакция ми напомня за поведението на щрауса, който си крие главата в пясъка. Сегашното развитие е много по-опасно от положението по времето на Студената война, защото тогава имаше стабилност и баланс между двата лагера.

Към какво се стреми Путин в крайна сметка? Как изглежда в неговите очи идеалната Русия?

БР: Путин иска авторитарна държава. Той всъщност е русофоб – т.е. именно това, в което обвинява останалия свят. Путин няма особено високо мнение за своите сънародници, смята ги за незрели и се отнася към тях като към деца, които трябва да бъдат държани изкъсо и които от време навреме се нуждаят от малко бой. Путин иска да управлява в стил „Stalin ligth“, но и да живее като мултимилиардера Роман Абрамович. Опасявам се, че Путин иска да подмени традиционното партньорство между САЩ и Европа със сътрудничество между Европа и Русия. Неговите апологети в Западна Европа вече говорят за някаква нова архитектура на сигурност. Путин се изживява като борец срещу американската хегемония, от която иска да освободи света.

Какво толкова го плашат САЩ?

БР: Той е научен да мисли, че Западът е олицетворение на злото. Това вероятно му е обяснявал още дядо му, който е бил готвач при Сталин. Във времето, в което е работил за КГБ, този светоглед е бил допълнително бетониран. Ако ми позволите едно малко преувеличение, бих казал, че за Путин Западът е онова, което е дяволът за децата на католиците.

*Борис Райтшустер е журналист и ръководител на бюрото на списание „Фокус“ в руската столица. Написал е няколко книги, като последната от тях е озаглавена „Путиновата демократура. Един властелин и неговата система“.

 
 

Fun Lovin Criminals избраха подгряваща българска група за концерта си в София

| от |

„Лошите момчета“ от Ню Йорк избраха коя българска банда да подгрява концерта им на 17 декември в зала „ Универсиада“. Пионерите на рока се спряха на една от най-актуалните рок групи у нас – Der Hunds.

Бандата е създадена през пролетта на 2003 година от Боби Косатката, който и до момента е неин вокал. След известни промени днес Der Hunds забиват в състав: китари Мартин Евстатиев и Деян Петков, а зад барабаните е Иво Пифа. Всички музиканти от групата имат сериозен бекграунд с други формации, но събирането им в Der Hunds е вярната формула.

През годините Der Hunds получават признание не само от родната публика, където се изявяват предимно в различни клубове и фестивали, но и се „разписват” на международната сцена. На 16-ти май 2011 г. бандата печели 1-во място в конкуренция с 312 български и чужди групи в Конкурса за непопулярна група на Elevation Festival. Наградата е участие на фестивала като подгряваща група за световни имена и на Elevation Festival 2012 те подгряват на главната сцена на фестивала групи, като Cypress Hill, Erykah Badu и Sean Paul.

От 2011 г. Der Hunds участват в ежегодния фестивал, посветен на големия рок изпълнител Георги Минчев „Цвете за Гошо“. Групата не пропуска и редица други мащабни музикални събития у нас, като Spirit of Burgas 2011 и Spirit of Burgas 2013. Бандата загрява и феновете на Guns ‘n’ roses, Ugly Kid Joe, Kaiser chiefs, Within Temptation на сцената на фестивала Sofia Rocks 2012.

През 2013 г. групата е избрана от слушателите на радио Z-Rock да участва в конкурс „Зелената песен на България” и записва песента „Дива птица“, с която печели и наградата за текст.

Der Hunds грабват и две отличия от конкурса за поп и рок песен на БНР „Златна пролет 2016″ с песента си „Спомен“, която влиза в предстоящия им студиен албум. Специалната награда на журито е участие на международния фестивал в Грьонинген, Холандия през януари 2017 г. Именно тя дава право на бандата през декември 2016 г. да изнесе голям концерт в Първо студио на националното радио, с който да представи програмата си за престижния и световноизвестен холандски фестивал.

Der Hunds триумфират на престижния музикален фестивал Eurosonic-Noorderslag в Грьонинген в средата на януари 2017 година.

През есента на 2017 г. Der Hunds отдават почитта си към Крис Корнел с концерт-трибют в негова памет и правят турне в по-големите градове на България.

Fun Lovin Criminals с любезното домакинство на рок бар RockIt  канят публиката да преживее едно страхотно афтър парти, което ще се заформи веднага след края на концерта на 17 декември.

И това не е всичко! Хюи, освен в амплоато си на радио водещ ще миксира на пулта в Rock It Bar,  и заедно с останалите от бандата ще направят невероятно диджей сет парти.

Купона е с начален час 23:00. Впечатления и много емоции очакват присъстващите.

Билети в мрежата на Ивентим и партньорските вериги.

 
 

Филмовият клуб на Jameson Irish Whiskey представя „Боен клуб“

| от |

Петото издание на легендарния Jameson Cult Film Club ще потопи щастливците, сдобили се с покана в неповторимата атмосфера на „Боен клуб“ – филмът на Дейвид Финчър, който разтърси цяло едно поколение. Спиращата дъха прожекция е една от най-атрактивните кино инициативи в България, превърнала се в истински мит на столичния ъндърграунд.

На 24 ноември от 20:00 ч. в пространството на Underpool Arena зрителите ще попаднат в сърцето на бойния клуб – там, където истината е забулена в мистерия, лицата са безименни, а за случилото се не се говори. В духа на инициативата мястото ще бъде преобразено до неузнаваемост, за да посрещне едва 800 щастливци, сдобили се с пропуск за дългоочакваното зрелище. Всеки желаещ да стане част от събитието може да го направи с регистрация на www.jame.sn/JCFC-Guest и да получи шанса да бъде след спечелилите специални покани за зрелището.

Незабравимата история на „Боен клуб“ остава актуална и до днес. Филмът се превръща в легенда заради своята безпощадна дисекция на консуматорското общество и изобличаването на насилието като основен двигател на меркантилната съвременна действителност. Приет трудно от критиката, филмът се сблъсква с неочаквани трудности по пътя към своя култов статус. Цели 10 години след премиерата „Ню Йорк Таймс“ публикува статията на Денис Лим, в която „Боен клуб“ е наречен „по всяка вероятност определящ култов филм на нашето време“. Днес лентата е в класацията на най-добрите 250 филма за всички времена на IMDB, а общественият отзвук продължава да е актуален. Много от феновете определят продукцията като пророческа. Доказателствата са налице.

Култовият филмов клуб на Jameson e едно от най-атрактивните и очаквани събития в календара на всеки истински киноман. Образът на магнетичния Тайлър Дърдън, в изпълнение на любимите ни Брад Пит и Едуард Нортън ще оживее буквално пред зрителите в избрани сцени, които ще бъдат претворени от популярни български актьори и десетки статисти на метри от публиката.

Сцените оживяват в синхрон със случващото се на екрана, а комбинацията от уникални декори и невъобразима сценография обещават незабравимо изживяване за гостите на събитието. Чувството е неописуемо – представете си саундтрака, неизбледняващите образи и авангардната философия, вплетена във всеки ред от сценария. А сега си представете, че сте на снимачната полощадка на любимия ви „Боен клуб“. Това е само върхът на айсберга в Jameson Cult Film Club.

Да изживееш Jameson Cult Film Club е много повече от спомен. Култовата прожекция е безапелационна в своята отдаденост на епохата и атмосферата на избрания филм. През миналия сезон култовият филмов клуб на Jameson представи „Мълчанието на агнетата“ в студиата на NU BOYANA и още десетки образи бяха пресъздадени от млади български актьори с шеметна хореография и визуално разтърсваща сценография.

Незабравими за феновете ще останат и култовите прожекции на „Криминале“ и „ГЕПИ“. Нека ви припомним малко повечве за началото на Jameson Cult Film Club, за да ви подготвим за предстоящия спектакъл:

Прожекциите на Jameson Cult film Club се реализират на няколко екрана, а взаимодействието на статистите и актьорите със зрителите е запазена марка на инициативата. Предстоящата прожекция на „Боен клуб“ обещава много изненади за посетителите и гарантира пътуване както във времето, така и в пространството, а всеки гост би могъл да бъде въвлечен в случващото се на метри от него и да се почувства герой в легендарната продукция на култовия Дейвид Финчър.

Очаквайте информация за актьорския състав, както и допълнителни детайли за прожекцията. Всичко с времето си. А до тогава, тихо, защото за Jameson Cult Film Club не се говори.

 

 
 

Интервю с госпожица Юлия

| от Цветелина Вътева |

Отдавна следим с интерес и отразяваме какво се случва на сцената на единствения у нас лабораторен театър „Сфумато“. И съвсем закономерно в една от любимите ни актриси се превръща талантливата Албена Георгиева.

Но не просто и не само, защото е една от ученичките от експерименталния клас на основателите на „Сфумато“ професрорите Маргарита Младенова и Иван Добчев, а заради таланта си, заради завлядяващото си присъствие на сцената, заради външната лаконичност и вътрешната огненост, с които извайва героините си.

Вече сме писали за играта й в „Жули, Жан и Кристин“ от А. Стриндберг и в „Стъклената менажерия“ от Т. Уилмяс, предстои ни да я гледаме в „Идиот“ по едноименния роман на Ф.М. Достоевски.

Поводът за днешния ни разговор е малко по- различен. На 29.11. 2017 г от сцената тя и колегите й Христо Петков и Мирослава Гоговска ще кажат сбогом на публиката на един изящен спектакъл, играл се на български и европейски сцени едно цяло десетилетие, и чествал наскоро юбилейното си стотно представление – „Жули, Жан и Кристин“. Спектакъл, който не спира да вълнува, и за който ще се говори дълго време.

албена георгиева

В последните десет години госпожица Юлия е била част от живота Ви поне веднъж месечно, няма да е пресилено, ако кажа, че не си представям друга актриса да я играе. С какви чувства се разделяте с тази мечтана от всяка актриса, и вероятно знакова за вас, роля?

Толкова дълго сме били заедно със Жюли, че имам чувствтото, че тя е пуснала корени в мене. Така че аз се разделям не с Жюли, а с възможността да съм нея в релаността на спектакъла и на сцената, иначе тя си остава с мене. Странното е, че толкова много пъти, над сто, пък и повече, абсолютно хладнкокръвно на финала вдигам ръката си с бръснача към шията ми/й, толкова пъти съм изричала тази фраза „Аз съм последната“ и сега, колкото повече наближава 29.11 се улавям, че изпитвам някакъв странен смут, вълнение, което трудно овладявам, и естествено- тъга. Но Жюли е момиче, а актрисата вече не е, уви. Закономерно.

Поразява силата на общото изпъление, ансамбловата работа в представлението. Нито един от тримата герои не изпъква над останалите. Как постигнахте тази почти музкална хармония в играта си с колегите Ви Мирослава Гоговска и Христо Петков?

Когато започнахме репетиции ние с Мира и с Христо се познавахме като партньори от два предишни спектакъла, в които бяхме работили заедно, но този път имахме действително редкия шанс да сме част от един наистина творечески процес, който ни даде време без да бързаме да се открием по друг начин един друг, да открием език, на който да говорим на сцената. Работейки по цял ден ние тримата на сцената, Грети (Маргарита Младенова) и Дани (Даниела Олег Ляхова) в залата, беше трудно, естествено, но смислено – да се караме, да се обичаме, да си вярваме, да не си вярваме, да си имаме доверие. А по – нататък във времето, в годините, в които сме били заедно, ние минахме оттатък представата за актьорско партньорство. Аз мисля, че ние сме повече от това. И сега позлвам случая да кажа, че много ги обичам и съм им безкрайно благодарна.

23376256_531143450557696_1241563254635714243_n

Визията на спектакъла също е един от компонентите, за които си заслужава да се спомене. Хиперреалната среда и костюмите са дело на наистина талантливата, многократно награждавана, и за съжаление, рано напуснала ни художничка Даниела Олег Ляхова. Разкажете малко за работата си с нея.

Дани имаше уникалната човешка способност да присъства едновременно тихо и твърдо. Това, което се нарича твърда ръка с нежни пръсти. Спомням си как ден преди премиерата на „Жюли, Жан и Кристин“ в цялата лудница тя беше намерила време да ми направи, да ми подари тениска със снимка от спектакъла. Помня как ме убеждаваше, че именно това е роклята на Жюли и никоя друга. Помня как с малките си пръстчета правеше мехурчето с кръвта на птичката, която Жан убива. Помня турнетата, в които сме били заедно с нея в една стая, и как в едно от тях ме извади от тотален човешки и актьорски срив, само с няколкото думи, които ми каза. Рядко талантлив и скромен човек…А, спомям си как отидох в болницата и й занесох домашно приготвен шоколад, и тя ми се обади да ми каже колко е вкусен. Много тънък човек, винаги съм й се доверявала на усещането за театър, питала съм я какво мисли и тя ми е казвала. И винаги е била страшно точна. Дани…Дани липсва.

DSCF0119

Трудно ли се репетира с Маргарита Младенова? Това, че сте нейна ученичка и асистентка в актьорските й класове в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“ дава ли Ви специални привилегии, или обратното, още по- взискателна е към Вас?

Когато репетирам с Грети аз се чувствам като човек, на когото някой дрържи ръката, в най – високия и в най- пълния смисъл на думата, като ученичка, и съм й завинаги благодарна за това усещане. Грети е първият режисьор, който ми се довери и продължава да ми се доверява повече, отколкото аз се доверявам сама на себе си. Това, че съм й асистентка и ученичка не ми дава никакви специални привилегии, обратно – повишава нивото на трудност и на отговорност, естествено. Но ние работим толкова отдавна, че аз вече я разбирам от половин дума. От това не ми е по- лесно в репетициите, но изпитвам някакво особено удоволствие. Не спирам да се въхищавам на търпението, на максимализма, и на любовта към актьора, с която работи. Винаги ще се уча от нея. Грети е незаменима.

И за финал: Усещахте ли Вие и колегите Ви през всичките тези години разлика в начина, по който българската и чуждестранна театрална публика възприема, реагира, оценява спектакъла?

У нас трудно се снема предубеждението на т.нар театрална и „изкушена“ публика, което никак не пречи да се случват онези най- скъпоценни за актьора мигове. Мигове, в които аз съм тя, и тя е аз. Когато публиката ти вярва и върви заедно с теб, тя ти се отблагодарява не с аплодисменти, а с едни тишини, в които се случва невъобразимо нещо, заради които всички ние продължаваме да искаме да сме актьори.

След представлението е предвидена среща на творческия екип с публиката. Побързайте да се сдобиете с билети от касата на театъра на ул. „Димитър Греков“ 2, на тел. 02/944 01 27 и 02 /943 38 90 всеки ден без неделя от 14.00 до 19.00 часа, както и онлайн тук.

ЖУЛИ, ЖАН И КРИСТИН
от Аугуст Стриндберг
Адаптация и постановка: Маргарита Младенова
Сценография и костюми: Даниела Олег Ляхова
Участват: Албена Георгиева, Христо Петков, Мирослава Гоговска
Снимки: Симон Варсано

 
 

Лъскави коли и нови модели на автоизложение в Ел Ей

| от chronicle.bg |

Infiniti ще разкрие за първи път напълно новия си модел на автомобилното изложение в Лос Анджелис 2017. Моделът ще предлага първокласни иновативни технологии, изключителен дизайн и водещо в своя клас интериорно пространство.

Новият модел ще бъде свежа интерпретация на ключовия за Infiniti дизайн с динамична елегантност, характеризирана чрез преливащи извивки и атлетични пропорции.

Освен новия модел на Infiniti, на автоизложение в Ел Ей ще може да се види версията 2019 година на модела ASCENT, който е първия SUV автомобил на Subaru, предлагащ конфигуриран в три реда седалки интериор.

За момента, от Subaru не споделят подробности за новия ASCENT, като споделят само това, че автомобилът е със семейна насоченост и ще предложи многопрофилност и капацитет.

Ще видим ново предложение и от Lexus, като новият RX L ще бъде демонстриран във версия с бензинов двигател- RX 350L, и с хибридно задвижване- RX 450hL.

Друг вълнуващ момент, който очаква посетителите на автосалона от 1 до 10 декември, е новата Mazda6, която ще се предлага със SKYACTIV-G 2.5 бензинов агрегат, който е оборудван със система за икономия на горивото чрез деактивирането на два от цилиндрите по време на равномерно движение.

Ако сте автомобилно фенове и имат път към Лос Анджелис в началото на декември, задължително отидете.