Един исторически пробив

| от |

Целта е постигната, макар и със закъснение: Световната търговска организация прие обсъжданото от десетилетия насам споразумение за либерализиране на световната търговия. Става дума за един исторически пробив.

press_conference

След продължително протакане историческото споразумение за отмяна на търговските ограничения в световен мащаб вече е факт. Така нареченият „пакет от Бали“ предвижда както търговски облекчения – като опростяване на митническите процедури, така и помощи за развиващите се страни. Споразумението бе прието в Бали със съгласието на 159-те държави, членуващи в Световната търговска организация. Пробивът наистина може да бъде наречен исторически, тъй като става дума за първата всеобхватна търговска реформа от основаването на организацията през 1995 година насам.

Инатът на Куба

В петък вечерта нещата все още изглеждаха твърде несигурни – Куба отхвърляше с подкрепата на Боливия, Венецуела и Никарагуа пакета с компромиси, одобрен от останалите 155 страни. Продължилите с часове преговори така и не доведоха до установяването на единство. Скандалът, организиран от кубинците, всъщност бе напълно неочакван – делегацията на комунистическата държава обоснова своя отказ да възприеме споразумението с наложеното от Съединените щати ембарго. В ранните часове на съботния ден обаче говорителят на Световната търговска организация Кейт Рокуел обяви, че конференцията ще бъде удължена. В последвалите разговори в крайна сметка съвместно със САЩ бе постигната формулировка, с която да бъде съгласна и Куба.

Най-сериозната пречка пред споразумението за либерализиране на световната търговия бе друга. Тя обаче бе отстранена още преди да се стигне до кубинския скандал: с благословията на САЩ и ЕС на Индия и други държави бе дадено правото да субсидират своите хранителни продукти за бедните. Това изключение от правилата на Световната търговска организация трябваше да открие и пътя за въвеждането на търговски облекчения, които би трябвало да доведат до растеж, както и до откриването на много нови работни места най-вече в развиващите се страни.

wto

Раздвижване след 12 години застой

„Пакетът от Бали“, включващ десет споразумения, е първият мащабен договор за отмяната на търговските бариери. През април 1994 със споразумението от Маракеш приключи кръгът преговори „Уругвай“. Тогава бе взето и решението за създаване на Световната търговска организация. През 2001-ва година пък се проведе кръгът преговори „Доха“, който трябваше да доведе до намаляване на ограниченията за вноса и митата. Добрите намерения обаче постоянно се натъкваха на противоречията между индустриалните и развиващите се страни. На сегашната конференция в Бали се гледаше като на последен шанс за съживяване на преговорите от Доха, които бяха в застой вече 12 години.

Точно затова и облекчението, изпитано в Бали, бе голямо след като компромисът с Индия стана факт. „За първи път в историята си Световната търговска организация наистина даде сериозен принос“, заяви генералният секретар на организацията Роберто Азеведо. Експертите очакват, че покрай приложението на договорените сега мерки за премахване на бюрократичните пречки, годишно ще се спестяват по около 730 милиарда евро. Паралелно се очаква и откриването на 20 милиона нови работни места по цял свят.

 
 

Disney адаптира и „The Hunchback of Notre Dame“

| от |

„The Hunchback of Notre Dame“ е следващият (пореден) филм на Disney, който ще бъде превърнат в игрален. Снимките вече за започнали, а идеята е филма да бъде мюзикъл.

Disney пусна анимацията през 1996 година като пожъна среден успех. Тя отбеляза и края на ренесансовия период на студиото през 80-те и 90-те като тя беше последният високобюджетен 2D филм. След него Disney последва примера на Pixar и „Toy Story“ – към 3D.

„The Hunchback of Notre Dame“ не пожъна същия успех като „Beauty and the Beast“ и „The Jungle Book“, но сега предстои да видим как игралната му версия ще стои до техните игрални версии. 

Сценарист ще е Дейвид Хенри Хуанг, а композитори – Алан Менкен и Стивън Шварц. Двамата вече са работили с Disney, включително и за оригиналния филм. Джош Гад, който работи и по „Frozen“, е изпълнителен продуцент, а също ще играе и Квазимодо. Той озвучава Олаф като ще повтори това във „Frozen 2″ и „Kingdom Hearts 3″, а също така игра и Лефу в „Beauty and the Beast“. Други решения за актьорския състав все още не са правени.

Все още няма дата за премиерата на „Hunchback“. В момента студиото прави още няколко филма едновременно, така че можем да очакваме да мине доста време преди да видим и чуем Гърбушкото на голям екран.

 
 

Гръмотевицата на Хари Потър не е точно гръмотевица

| от chronicle.bg |

Последната книга за хари Потър излезе преди 12 години. От тогава би трябвало да сме наясно с всички малки факти и фактчета около вселената на малкия магьосник. Но не е така.

Оказва се, че звестният белег на челото на Хари, който е под формата на гръмотевица, всъщност не е точно гръмотевица. 

Той само е с такава форма, но не символизира гръм. Тя прозихожда от самото заклинание Авада Кедавра. Когато хари е още бебе, през 1981 година, Лорд Волдемор идва в къщата на родителите му в Годрик Холоу, за да ги убие. След като приключва с баща му, Джеймс, той се отправя към майка му, Лили, и самия Хари. Тя успява да го спаси като жертва собствения си живот и след като смъртоносното заклинание се връща към Волдемор, Хари остава невредим освен блега му.

Той е под формата на гръмотевица, защото такова е движението с магическата пръчка, при изпълнение на заклинанието Авада Кедавра.

Може би Хърмаянитата сред Потър феновете вече знаеха този факт, но той със сигурност не е популярен. И честно казано предпочитаме такива неща да идват от Pottermore вместо новини като тези от миналата седмица.

 
 

Джеръми Кларксън: Станах невероятно дебел, откакто спрях цигарите

Преди да спре цигарите, британският водещ пуши по 40 на ден. Високата бройка е и причината да прекрати навика.

Сега обаче Кларксън е „ужасен“ от теглото си. След повече от 2 години без цигари, 58-годишният мъж каза, че е станал „доста по-дебел“ и обвини за това именно спирането на никотина.

В последният епизод на „The Grand Tour“ на въпроса какво се е променило откакто сезон 2 на предаването приключи, Джеръми отговори: „Доста по-дебел съм. Спрях да пуша.“ След това се обърна към публиката: „Някой друг да е спирал цигарите? Някой друг да е надебелял адски много в резултат на това? Ужасяващо е.“ Накрая колегата му Джеймс Мей каза, че беше дебел и докато пушеше, с което разговорът приключи.

Кларксън следва строги докторски съвети, да спре с вредния навик незабавно, от август 2017, когато постъпи в болница в Майорка с пневмония и отравяне на кръвта. През август 2018 той написа в Twitter: „Преди точно година изпуших последната си цигара. Бях изпушил около половин милион през годините, но сега въобще не ми липсват. Странно.“

През уикенда Джеръми Кларксън, Джеймс Мей и Ричард Хамънд се завърнаха на Amazon Prime с нов сезон на предаването си „The Grand Tour“.

03c671b903208ae1ff2fd15128f6315d

 
 

Най-големият враг на Netflix е… компютърна игра

| от chronicle.bg |

Докато приходите на Netflix скачат с повече от 1/4, компанията казва, че основната й конкуренция всъщност е компютърната игра Fortnite, а не HBO. Безпрецедентният успех на Fortnite: Battle Royale е нещо, което остави всички производители на игри без възможност за отговор. Но платформите за стрийминг също са в борбата за вниманието на обществото.

Netflix изкара с $4,2 милиарда повече през последното тримесечие, отколкото за същото време миналата година. „Ние работим с времето на хората пред екрана и така се състезаваме със стотици компании. И надпеварата ни с Fortnite е по-силна, отколкото с HBO. Когато през октомври YouTube крашна за няколко минути в целия свят, посещенията на сайта ни скочиха значително. Има много компании на пазара, които искат да забавляват хората. “

Като много геймърски компании, Epic Games също не споменава колко пари изкарва от игрите си и конкретно от Fortnite. TechCrunch предполага, че е около $3 милиарда на година, а GamesIndustry.biz дава като цифра $2,4 милиарда. Fortnite е безплатна за ползване, следователно Epic Games печели от покупки вътре в играта. Нейн пряк конкурент е Battlegrounds на PlayerUnknown и въпреки, че Fortnite ги разбива, нейните приходи също се покачват – с 19%. И това не включва мобилната версия, която е супер популярна в Китай. Същото се случва и с PUBG и FIFA.