Двете лица на Ню Йорк

| от |

Ню Йорк е разделен на две. От едната страна са богаташите, а от другата – армията от обикновени хора, които все по-трудно оцеляват. Именно този проблем ще е основен за новия кмет на града, който се избира днес, пише Дойче веле.

Те са другото лице на Ню Йорк – и са много, макар да не са така видими, както блестящите небостъргачи на Манхатън или младия творчески устрем на Бруклин. Тези хора вегетират в покрайнините на града. Обединяват ги две неща – бедността и гневът. На голяма дъска в офиса на хуманитарната организация „Коалиция за бездомните“ са изписани безчет послания, адресирани до сегашния кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, който неотдавна заяви, че приютите за бездомни били станали „по-приятни от когато и да било“.

ny

„Политиката на Блумбърг за ограничаване на бездомността е катастрофална“, критикува Патрик Маркий от „Коалиция за бездомните“. „През неговия 12-годишен мандат се стигна до един печален рекорд – никога преди не е имало толкова много бездомни хора“, казва Маркий. И наистина: през последните 12 години броят на бездомниците в Ню Йорк е нараснал с 65%. Повече от 51 000 души търсят ежедневно място за пренощуване в социалните институции. Над 21 000 от тези хора са деца. „Факт е, че тъкмо семействата и децата съставляват една значителна част от бездомните хора в Ню Йорк“, посочва Маркий.

Проблемите на Ню Йорк са типични и за ред други метрополии: растяща несправедливост, ужасяващо високи наеми и малцина богаташи, които държат в свои ръце икономиката. А от другата страна – армия от бедни, които се опитват да оцеляват.

Едно голямо „но“

„Вън от съмнение е, че днес Ню Йорк е значително по-добро място за живеене, отколкото преди 10, 20 или 30 години“, казва репортерът на „Ню Йорк Таймс“ Сам Робъртс и добавя: „В края на 1970-те градът беше на ръба на фалита. Престъпността избуяваше, навсякъде имаше гета и запуснати сгради“.

В тези години средното съсловие бяга в предградията, а градът търси своето бъдеще в неолиберализма: по-малко пари за социални разходи, повече финансови стимули за големите фирми.

През 2002 година властта поема Майкъл Блумбърг. Самият той е едър предприемач. Критиците му го смятат за автократичен владетел. И все пак: по време на неговото управление Ню Йорк става по-сигурен, по-чист, по-заможен. Престъпността спада на рекордно ниско ниво. Разраства се градската мрежа от велосипедни алеи, паркове и зелени площи. Жителите на града, които наброяват вече близо 8,3 милиона, живеят по-дълго и по-здравословно, отколкото преди десетина години.

Въпреки това има и едно голямо „но“. „Далеч не всеки може да си позволи да живее в Ню Йорк“, казва журналистът Сам Робъртс. Според официалните градски статистики, близо 46% от нюйоркчани живеят на границата на бедността. Факт, който очевидно не интересува Блумбърг, смята репортерът.

Семейство с две деца, което разполага годишно с по-малко от 23 000 долара бруто, е смятано за бедно. В същото време месечният наем за едно малко тристайно жилище в някой от по-хубавите квартали на града струва около 2 000 долара. И още нещо: докато другаде в Америка домакинство с месечен доход от около 100 000 долара се числи към заможната класа, в Ню Йорк тези пари стигат само за място в средната класа – поради простата причина, че разходите за живот са неимоверно високи.

ny2

Град на богаташите или град за всички?

По време на 12-годишния мандат на републиканеца Блумбърг Ню Йорк се превръща в един вид луксозен продукт – привлекателен предимно за милиардери. Никъде другаде не живеят толкова много богаташи, а голяма част от тях са лични приятели на Блумбърг. По негова инициатива старите ограничения за строежи бяха отменени и оттогава насам в града се развива активна строителна дейност – почти няма кътче, където да не се издигат строителни скелета. Вярно, че междувременно бяха построени над 200 000 нови жилища, но съвсем малко от тях са по джоба на обикновените граждани. „Почти всички нови строежи са в сегмента на луксозните имоти“, пояснява репортерът Сам Робъртс.

Как Ню Йорк да си остане модерен и пулсиращ град, но без да изолира по-бедните? Този въпрос играе централна роля в кметските избори. Демократът Бил де Блазио, който има добри шансове за успех, казва: „Без драстична промяна в управлението, без нова икономическа политика, която да се бори срещу неравенствата и да вдигне на крака средната ни класа, Ню Йорк ще се превърне в град на богаташите“, казва 52-годишният кандидат-кмет. Той планира да вдигне местния данък за богатите, да премахне данъчните бонуси за големите фирми и да въведе облекчения за дребния бизнес.

Неговият противник от партията на републиканците Джоузеф Лота има съвсем други цели: той иска да намали данъците за фирмите и собствениците на недвижими имоти и смята да стимулира строителството на по-евтини жилища чрез отпускането на субсидии за строителните фирми. Казано накратко: Де Блазио иска нюйоркчани да са добре, за да се развива и градът добре, докато Лота смята, че Ню Йорк трябва да просперира, за да могат и жителите му да усетят нещо от това развитие. Един разделен на две град е изправен пред избор, който може да се окаже решаващ за бъдещето му.

ny3

 
 

Игра на „топло и студено“: открий деликатесите с Джина

| от chronicle.bg |

Декември е най-вкусният месец в годината – с аромат на печена пуйка, борови иглички и балончета от шампанско.

За да ви спестим време, разгледахме каталога на Kaufland и изпратихме тайния ни агент Джина на маратон по бързо ориентиране сред омари, скариди, шоколад, салчичон и много хамон! Мммм.

Нашият агент под прикритие имаше 20 минути, в които да напълни количката си с top of the top и creme de la creme от Kaufland.

Джина всъщност е от Солун, което означава две неща – че харесва хубавата храна и си пада по морски деликатеси.

Между другото, ако се чудите кои са дните с най-много клиенти за търговската верига, то това са 23-ти и 30-ти декември. Така че за да сте подготвени и да не ви се налага да чакате на големи опашки, направете си план. В Kaufland има 22 000 артикула, а по празниците – допълнителни над 1300 предложения.

Оказва се, че и в храната има доста мода. Хамонът от луксозната марка на Kaufland – EXQUISIT, който веригата предлага ексклузивно по празниците, бележи троен ръст в продажбите през 2018 г. в сравнение с 2017-а. В последните години нараства значително и продажбата на пуйки. До момента те са с 22% повече, отколкото за цялата 2017 г.

Специалната задача на Джина беше да намери някои от 100-те продукта на Kaufland, които са за ценители. Селектирани от три континента – Европа, Северна и Южна Америка, те включват висококачествени месни специалитети като уругвайски говежди ростбиф, испански и италиански колбаси, сурово сушена шварцвалдска шунка, френски терини – от заек, глиган и патешко месо, пастети и деликатеси от гъши дроб.

Допълнителната празнична брошура е валидна само до 31 декември.

Джина се справи особено добре с канадския омар и маринованите белени скариди, които откри за отрицателно време.

И нещо, което ще ви е полезно да знаете преди Бъдни вечер, е, че в свежата витрина на веригата можете да намерите готови всички традиционни ястия за постната трапеза.

Освен да и пожелаем добър апетит…

1170x1753 (3)
STAR FISH – Мариновани скариди

1170x1753 (2)
ГУРМЕНИЦА – Пеперончини със сирене в олио

1170x1755 (1)
NORDIC SEA FOOD – Омар, който перфектно се допълва с пенливо вино LUNCIEN LALAPDIER

1170x1753
Коледа, изпълнена със свежест с над 120 вида плодове и зеленчуци

1170x1753 (1)

Снимки: Мирослава Дерменджиева

Грим: Росина Георгиева

Гардероб: Marc O’Polo

 
 

Мъж се опита да обере банка с ароматизатор

| от chronicle.bg |

Банков обирджия беше заловен след като се опита да извърши обир, използвайки флакон ароматизатор, за да заплаши служителите. 

След като търси в Google „Как да ограбя банка“, Саймън Джоунс, на 38 години, взима колата на гаджето си без нейно знание, докато тя разхожда кучето, и се опитва да извърши обира. С маска на главата, ръкавици и очила той изчаква спокойно 15 минути на опашка, за да стигне на касата. След това казва на касиерката, че във флакона има киселина и не се страхува да я използва. Тя му дава парите, които иска, но в една от пачките има проследяващо устройство.

SEI_44269876-323e-e1544776143488

Той бяга с колата на приятелката си, но ударът му е бил толкова аматьорски, че го хващат само след няколко часа. По думите на прокурора Джейн Вау: „Един от клиентите на банката казва, че човекът не е изглеждал много както трябва и затова са извикали полиция. Мениджърът на клона го пита може ли да помогне с нещо, защото преценява, че Саймън има болест на кожата.“ Саймън отговаря: „Не“. „Мениджърът на банката трябва да постъпи внимателно, защото не знае дали клиентът има проблем и ще го обиди или той ще обира банката“, продължава Вау.

Служителите, станали свидетели на събитието, са пуснати в отпуск, за да се възстановят психически. Един от тях каза: „Имах чувството, че съм в паралелна вселена и това не се случваше на мен. Имаше деца в банката, имаше и хора в инвалидни колички. Всички можехме да бъдем наранено от действията на този човек.“

Присъдата на Саймън Джоунс е 40 месеца. Флаконът е съдържал фабричната си течност, а не киселина.

 
 

Страната, която е ад за любителите на алкохола

| от Вучето |

Който го е страх от мечки да не ходи в гората. А на когото му се пие, да не ходи в Норвегия. Защото веднъж попаднал там, психиката на всеки човек с изострен афинитет към консумацията на алкохол се срива.

Ако сте фактологически неподготвени за това, което ви очаква в Норвегия, сблъсъкът със суровата действителност наистина може да бъде брутален. Преценете сами защо.

Петък вечер е и искаш да си купиш бутилка червено вино. На пръв поглед, съвсем безобидно  и напълно изпълнимо човешко желание. Само че ако си в Норвегия, това не може да се случи, защото в делнични дни магазините нa държавния монополист Vinnmonopolet затварят в 18, а в събота – още в 15 часа. Затова ако ти се пие, си изправен пред две възможности. Или отиваш в заведение и си поръчваш жадуваната чаша вино, 200 мл, срещу 90-100 крони (20 лв.). Или се обаждаш на Том Круз, той доплита до местонахождението ти с лекотоварен хеликоптер Боинг MH-6 Little Bird и след серия от каскади и премеждия двамата кацате в някое населено място  в съседна Дания, до където, слава Богу, пипалата на алкохолния октопод не се простират.

По традиция Норвегия си е изградила имиджа на изключително прогресивна страна с висок жизнен стандарт. Затова и може би стриктното отношение към алкохола изглежда малоумно на повечето чужденци. Норвежците, разбира се, са се примирили със статуквото, но въпреки това с горчивина и неприкрита завист гледат на онези райски места в Европа и по света, където да си купиш бутилка водка е също толкова лесно и безгрижно, колкото и кило картофи.

Кой е “потисникът”?

Името му е Vinmonopolet (буквално “винен монопол”), а на галено му викат Polet. Това е единственият държавен търговец на дребно в Норвегия, който има право да продава напитки с алкохолно съдържание  над 4. 75%. Броят и териториалното разпределение на магазините на монополиста са строго съблюдавани. Правилото е, че на 30 хиляди души се пада само един магазин. Това значи, че освен ако не живеете в някой по-голям град, ще се налага да пътувате с километри, за да купите напитки, с които да почерпите гостите си в събота вечер. Алтернативата е да си ги поръчате онлайн и да си вземете доставката от местния пощенски клон.

Защо цените са толкова високи?

Просто. Акцизите. Спрямо средните цени на алкохола в Европа, тези в Норвегия са завишени с 250 %. В другите негостоприемни за любителите на чашката страни, положението не е по-различно, но определено не е толкова зловещо. В Исландия процентите са 226, във Финландия – 172, в Швеция – 141, а в Дания – 138.

Кое е наложило всичко това?

Още по-просто. Норвежците искат да живеят вечно. Шегата настрана, от години националната политика включва всевъзможни рестрикции с цел да се ограничи употребата на алкохол и тютюневи изделия. В умовете на законотворците това не е злокобен план за вгорчаване живота на населението, а тъкмо напротив. Идеята е норвежците да бъдат една здрава, просперираща и дълголетна нация. А това, разбира се, не може да се постигне, ако хората пафкат цигари и се наливат с концентрати, както им падне. И очевидно са прави, защото според скорошно проучване цели 80 % от населението подкрепят така провежданата политика. Логиката, зад която застават, изглежда желязна (макар и само от гледна точка на заклетия въздържател): Хората биха купували и съответно консумирали повече алкохол, ако можеха да го намерят редом до кутиите с мляко в супера.

Какви са резултатите?

Те са налице. Норвежците наистина почти не употребяват алкохол през седмицата. Но веднъж като започнат в началото на уикенда, нещата обикновено излизат извън контрол, а при по-младите се стига дори до ексцесии, които завършват в спешното или под някоя пейка в парка.

Разбира се, когато на една нация, исторически и географски предопределена да пие много, й спрат кранчето “централно”, представителите й става много изобретателни. Сред най-популярните начини за снабдяване с големи количества по-евтин алкохол са фериботните воаяжи до Дания. Тъй като корабът се счита за такс-фрий зона, норвежците предприемат тези пътувания главно с цел да пият тънко и напоително на борда.

Тъй като производството на алкохол в домашни условия е строго забранено със закон и нарушителите ги грозят колосални глоби, норвежците се обръщат за помощ към братята по чашка – полските гастарбайтери. Освен с пословичното си трудолюбие и физическа издръжливост, последните са известни и като умели контрабандисти.

Когато заминах да живея в Осло преди няколко години, ми трябваше около месец, за да преодолея първоначалния шок от цените на алкохола и да пренастроя дневния си режим така, че да бъде съобразен със странното работно време на Vinnmonopolet.

Постепенно измислих всякакви трикове и стратегии, за да поддържам, доколкото ми беше възможно, питейния лайфстайл, който си бях изградила в България. Така например, вечерната дажба уиски се измерваше със специална мензурка, която предвидливо си бях свила от един бар. Когато затрих някъде мензурката, с прискърбие трябваше да я заменя с капкомер. Никога не отказвах, когато ме канеха “на кафе”, но ако предчувствах, че ще ме черпят,  винаги избирах заведения, в които се сервира не само кафе, но поне и бира. Защото аз кафе след 9 сутринта не пия. Ако някой ми идваше на гости от България или чужбина и ме питаше какво да ми донесе, винаги казвах с уж небрежен тон: “Абе не се притеснявай, просто вземи някоя бутилка от фрий шопа на летището.”

И ако трябва да обобщя цялостното настроение през всичките тези месеци, прекарани в норвежката столица, мога да кажа, че наложеното ми от обстоятелствата въздържание ме превърна ако не в по-добър човек, то поне в хладнокръвен индианец с много силна воля.

 
 

Защо майка купи стотици подаръци на децата си

| от chronicle.bg |

Майката на 3 дечица, чието име запазваме в тайна, заяви, че няма да остави обществото да я накара „да се чувства виновна“ заради многото подаръци, които купи на децата си. Тя сподели видео във Facebook със стотици плюшени играчки, видео игри, колела и други глезотии, като каза, че ги е купувала в продължение на месеци. Всеки от тях е бил скриван в един от 14-те шкафа в дома й. Изненадващо – нито едно от децата не ги е намерило.

SEI_44779091-a9f3

SEI_44779088-b69b

Покупките са отнели на грижовната майка 5 месеца след като от опит научава да не оставя коледното пазаруване за последния момент. Отново във Facebook тя обясни: „По принцип не съм толкова организирана. Преди няколко години оставих пазаруването за последните 4 дни преди Коледа и се паникьосах. Тогава се заклех, че никога няма да го направя пак.“

Тя обаче признава, че много се е изненадала, когато видяла колко много неща е взела. Снимки й бяха публикувани в групата „Christmas Facebook page“. Там тя написа „Най-накрая извадих от шкафовете, каквото бях купувала с месеци. Споменах ли, че НЕНАВИЖДАМ да опаковам подаръци.“ Някои коментираха очевидната трудност да се опаковат толкова много неща, докато други изказаха шока си от целия харч.

SEI_44779090-97ad

Майка, която живее в Австралия, защити делото си: „Обществото ще те накара да вярваш, че не е правилно да глезиш децата си и ще те накара да се чувстваш виновен.“ Повечето от коментарите по темата за от хора, впечатлени от мисленето на жената: „Иска ми се и аз да бях толкова умна като те и да купувам подаръците през годината“, „Бързам цяла седмица да купя подаръци за четирите си деца. Твоите много ще се зарадват и съм сигурна, че сърцето ти ще се пръсне като ги гледаш как се радват“ и „Твоите деца, твоите пари, твоя работа. Радвай се, че можеш да си позволиш да им купиш играчки. Децата растат много бързо.“