shareit

До 8 коли на ден се крадат у нас. Джихадисти си поръчват джипове тук

| от |

От българските улици се крадат джипове за джихадисти, съобщава от първа страница в. „Стандарт”. Каналът за износ действал от началото на годината, а „засегнатите” автомобили са на луксозни марки, твърдят източници от службите.

Статистиката показва, че между 4 и 8 средно на ден изчезват в страната. По-голямата част от тях отпътуват за Турция, а оттам и за Близкия изток. Прехвърлянето на автомобилите е основно към Сирия, Ирак и Ливан, където страната ни няма сключени договорености за правно и полицейско сътрудничество.

Все по-често скъпите коли се отмъкват и чрез лизингови измами. За тях се внася само една, най-много две вноски, след което уж с туристическа цел напускат пределите на страната и така преди още да са обявени за издирване, колите вече се намират в страни, от които няма как да бъдат проследени или върнати. Тази схема е трудна за доказване и добре измислена.

Обикновено возилото се поръчва от клиент от чужбина. От България  чрез многобройните обяви за работа се наема шофьор, който получава по около 500 евро на курс. Наемникът прекарва колата през границата с редовни документи.

Когато се установи, че автомобилът липсва, от полицията първо издирват човека, който е извел колата от страната, а при установяването му той декларира, че я е предал на собственика й чужденец и няма представа какво се е случило с нея по-нататък. По този начин няма как да се повдигнат обвинения за кражба на шофьора.

Според полицията контролът ни е нулев, а каналът за трафик е утвърден и действа бързо.

По същата схема отново чрез лизинг се изнасят и возила на фалирали бизнесмени, които не могат да ги изплатят и да покрият вноските си. Автокрадците се договорят с тях и извършват фиктивни кражби. По данни на МВР около 70% от обявените за изчезнали коли са отнети по тази схема, която обаче е изключително трудно доказуема.

Пресичането на канала също затруднява разследващите, защото обикновено след като лизинговата кола се изнесе в посока Сирия, едва тогава се обявява за открадната.

Процедурата по издирването на автомобила също е доста тромава. Самото разследване трае два месеца, докато се установи, че действително автомобилът не може да бъде намерен. Освен това засичането кога точно автомобилът е напуснал пределите на страната също става трудно, тъй като граничният контрол не изисква отбелязването му, нито пък се поставят някакви печати.

В схемата участват и служители от граничните пунктове, тъй като единствено по собствено усмотрение могат да проверят и запишат дадена кола, напускаща страната.

Евтините ги търгуват на части в нета

По-евтиният масов клас автомобили и такива на възраст над 10 години представляват около 80% от кражбите, обясниха от МВР. Те представляват интерес за автоапашите заради търсенето на части и бързия оборот, който се реализира при продажбата им в разфасовано състояние. През последните години това се превръща в тенденция. Разглобени на части, тези автомобили най-често се предлагат за продажба в специализираните интернет сайтове. БМВ, „Фолксваген“ и „Ауди“ продължават да са най-крадени в България. През тази година класацията отново водят колите на баварския концерн, довериха ченгета.

Отварят ги за секунди с GSM

Автокрадците в София вече задигат лъскави лимузини и японски джипове с помощта на джиесем, пише „Стандарт“. За целта бандититекупуват модерни смартфони, тъй като в тях можело да се скрие апаратурата, с която се запалва автомобилът. Така при една полицейска проверка извършителят нямал проблеми с претърсването, защото рядко някой би се усъмнил, че може да бъде открадната кола с телефон в джоба. Самият метод бил представен на т. нар. семинари, които се организират сред апашите. За по-силните автоджамбази работят компютърни специалисти, които били натоварени със задачата да измислят нови методи за подкарване на лимузините.

В случая с телефоните предварително спецовете ги разглобявали и махали вътрешностите им, след което между двата панела вграждали изключително важния за крадците програматор, който за 15 секунди след влизането в колата обучава новия ключ на крадеца и запалването става безпроблемно. С този тип оборудване се задигали предимно три модела джипове на японски производител, един от които се произвеждал за американския пазар и е с размерите на огромен пикап с мощен двигател. Смартфонът се използвал и за моделите на един от големите немски производители. Номерът става при моделите след 2007 година.

 

 
 
Коментарите са изключени