Да живееш в пещера

| от |

Беа е испанка. На 30 години е, следвала е в Рим. Днес тя живее в една пещера в Гранада – без ток и топла вода. Храни се от кофите за смет и отдавна е загубила вяра в държавата, разказва Дойче веле.

Яркочервени домати, изкусителни зелени аспержи и съвсем пресни патладжани – това ще е вечерята на 30-годишната испанка Беа. За тях тя не е платила нито цент. Намерила ги е в една от кофите за боклук на борсата в Гранада. Всички те са съвсем пресни – търговците са изхвърлили продуктите, които са паднали от щайгите и поради тази причина не бива да се продават. А това е добре дошло за Беа и другите като нея.

bea

Веднъж седмично 30-годишната испанка пътува с автобуса до борсата и взима от контейнерите толкова, колкото може да носи. В повечето случаи това са зеленчуци, които не се развалят толкова бързо. А ако иска риба или месо, Беа просто пита по щандовете дали не им е останало нещо излишно – и понякога щастието ѝ се усмихва.

От двустайното жилище до пещерата

Беа е от Мадрид. Иска да работи като учителка. Следвала е изкуствознание в Италия, дипломирала се е в Рим. А след това е прекарала две години в Берлин, където работила в заведение за бързо хранене. В един момент се върнала в Испания и издържала всички изпити, необходими за упражняването на учителската професия. Тогава обаче настъпила кризата и намирането на работно място се оказало доста трудно начинание.

bea2

Днес Беа живее в пещера. За Гранада това не е никак необичайно. В покрайнините на града мнозина живеят в пещери – без ток и вода, като незаконни собственици на вековните планински кухини. Причините за избора им са различни: сред обитателите на пещерите има аутсайдери, решили се умишлено за този начин на живот; бежанци от Африка, търсещи убежище; просяци, които нямат къде другаде да живеят. Беа, която преди не е и помисляла, че ще се наложи да напусне уютното си двустайно жилище в Мадрид, обвинява за това държавата – макар че първоначално тя е избрала да живее в пещерата не поради бедност, а от авантюристични подбуди.

За любовта и бедността

Преди три години – по време на посещението на един театрален курс, Беа се залюбила с един особняк, който живеел именно в пещера. Тя се пренесла при него, след което обаче връзката се разпаднала и той я напуснал – и нея, и пещерата, в която сега Беа живее сама. 30-годишната испанка няма никакви надежди за бъдещето. „Не мога да си намеря работа. Места за преподаватели просто няма. А работещите биват масово уволнявани. С моята професия нямам никакви шансове“, казва Беа.

bea3

Понякога тя все пак успява да намери временна работа – през лятото е работила няколко семици по прибирането на реколтата във Франция, а с парите си купила книги и едно зелено соларно радио, което ѝ помага да не се чувства толкова сама.

А дали Беа има цели и мечти? Не много. „Мечтая един ден да печеля пари, да ремонтирам къщата си и да отглеждам сама нужните ми зеленчуци и плодове. Искам и да създам семейство“, отговаря тя. Засега обаче Беа не иска да променя начина си на живот, не иска да се връща в големия град. Покрай кризата Беа просто е изгубила вяра в държавата.

 
 

Ах, този джаз на Катрин Зита-Джоунс!

| от chronicle.bg |

 Катрин Зита-Джоунс е от онези актриси, които доказват, че не е необходимо да имаш десетки добри роли една след друга – достатъчно е да имаш няколко, но да са право в десятката.

Уелската актриса е една от най-характерните в киното. Играе от ранна детска възраст, прави пробива си в киното през 1998 г. Във филма на Мартин Кампбел, „Маската на Зоро“. Получава световна слава след тази роля, която обаче идва със съответните „странични ефекти“. А именно – физическият облик като основна характеристика. Колко грешно предполагане, защото само след 4 години на екрана се появява Велма Кели – жената от „Чикаго“. Наричаме я жена понеже Зита-Джоунс прави от един персонаж жив човек, който и до днес е сред най-запомнящите се не само в жанра на мюзикълите, но и в киното като цяло.

Не, Катрин Зита-Джоунс никога не е била и никога няма да бъде просто красив секссимвол, който пробива с помощта на външен вид. Дали е съблазнителката от „Маската на Зоро“, убийцата от „Чикаго“, бременната съпруга готова на крайности от „Трафик“ или дори Оливия де Хавиланд от „Вражда: Бети и Джоан“ Катрин Зита-Джоунс е неотразима – като жена и като актриса.

Вчера тя навърши 48 години. Само можем да й се възхищаваме (а жените да й подражават). По този случай събрахме любимите ни нейни роли. Вижте ги в галерията горе.

 
 

Ванко 1 тръгна от Нови хан и стигна до The Guardian

| от chronicle.bg |

В понеделник вечерта, по време на живото предаване на VIP Brother, рапърът Ванко 1 обяви, че иска да напусне къщата по здравословни причини. Желанието му беше уважено и той вече не е част от риалити предаването. Напускането му обаче стана повод за разгорещени дискусии, които стигнаха и до британския ежедневник The Guardian.  Вестникът отрази подробно напускането на Ванко 1 и контекстът, в който то се случи.

Официалната причина за оттеглянето на Иван Главчев от VIP Brother са здравословни проблеми, но събитията около него повдигнаха редица въпроси. Близо две седмици след влизането му в къщата, активисти от организацията „Не Си Сам(а)“ публикуваха отворено писмо до СЕМ и Нова Броудкастинг Груп, в което се обявяват против показването на бивши престъпници в праймтайма на национален ефир, в предаване по презумпция показващо VIP личности.

Напомняме, че през 2003 г. Иван Главчев бе обвинен и осъден за притежание на наркотици и трафик на жени. От присъда от 12 години, той излежава само 3, вследствие на противоречивата поправка в конституцията, станала известна като „поправката Ванко 1″. Недоволството беше подсилено и от открито изказания във визитката за VIP Brother възглед на  бившия рапър, че „няма нищо срамно жената да  стои по-долу от мъжа“.

В България се е създала тенденция да се канят престъпници в телевизията, защото журналистите го смятам за голямо постижение“ коментира се още в статията в The Guardian.

В резултат на отвореното писмо шведската медийна група Modern Times Group, която притежава Нова TV, заяви, че в бъдеще предаването ще промени критериите, по които подбира участниците си.

 
 

Краят на Инстаграм, какъвто го знаем

| от chr.bg |

Тази седмица на Кевин Систром и Майк Крийгър им дойде до гуша.

Напрежението между основателите на Инстаграм и компанията собственик Фейсбук се трупа от месеци. Въпреки, че е нормално обстановката по такива нива да е напрегната, Систром и Крийгър се справяха доста умело през последните 6 години.

Напускането на хора от високи постове – и особено във Фейсбук – се прави по определен начин и на етапи, за да се минимализира драмата. Обявява се заместник, прави се пиар план, пише се пост с новината в блога на компанията, а Зукърбърг и други хора от Фб пишат статуси с благопожелания.

Кевин и Майк напуснаха като стюардеса, която изпива бутилка водка на екс и скача от самолета с единствения парашут. Най-стряскащото беше, че след това никой не знаеше какво се случва.

И още повече: Систром използва служебния блог, където почти потвръди, че с Крийгър ще направят нова компания.

Приближен до двамата казва, че те мразят и избягват драматични прояви. Какво тогава ги е провокирало към такива резки действия? Какво ли недопустимо за тях нещо са ги накарали да правят? Най-вероятно ни предстои да видим.

Какво знаем със сигурност и какви изводи можем да си направим?

Повечето материали по темата подозират стандартния път след закупуване на компания: компромисите и несъгласията между двете страни са се трупали и накрая чашата е преляла (т. нар. смърт от хиляди порязвания). Последното спорно решение е било Фейсбук да премахне брандинга на Инстаграм от споделените снимки в нюзфийда си.

Една от най-достоверните теории за напускането на Кевин Систром и Майк Крийгър е на журналистката Дийпа Ситараман: Зукърбърг е реорганизирал Инстаграм, така че сега основателите му отговарят пред Крис Кокс, продуктов мениджър и дългогодишен приятел на Марк. Това слага стена в комуникацията между Систром и Зукърбърг в момент, в които Инстаграм става все по-важен за бъдещето на Фейсбук.

В същото време Фейсбук вече години наред оставя Инстаграм да се справя сам, докато се опитва да изкара възможно повече пари от рекламите в нюзфийда. През 2016 година обаче се случи кризата на доверие в социалните мрежи около президенстските избори в САЩ, от която само Инстаграм се отърва сравнително незасегнат.

Решението на Фейсбук да премахне брандинга на споделените от IG снимки (взето по-рано тази година) е нещо много значимо за Систром. Той се бори и с желанието на Марк да сложи бутони за отваряне на Фейсбук в нюзфийда на Инстаграм. Нищо от тези решения на подобрява Инстаграм, те са просто част от цената на това ФБ да те купи.

Изглежда, че ден след ден Кевин и Майк са заливани с искания от новите им собственици и все повече и повече от времето им е минавало в чудене с какво могат да се примирят и с какво не. Въпреки, че това се очаква, може би не беше нужно всичко за тях да свършва така.

Но какво следва?

На първо време, със сигурност това е краят на Инстаграм, какъвто го знаем. Без внимателния и избирателен поглед на основателите му, ФБ може да прави каквото си иска. Въпреки, че доста от отговорните лица все пак остават, автономия вече няма.

Сега ще трябва да се решат съдбите на много функции: IGTV, например, която за малко да пропадне, защото се конкурира с Facebook Watch, или пък проекта за отделно пазарското приложение на Инстаграм, както и Instagram Direct (отделно чат приложение).

Систорм и Крийгър имат вече уговорени интервюта с „The Information“ и „Wired“, от които ще разберем повече за случващото се.

Във всеки случай са ясни две неща – и двамата напускат много преди да са приключили с Инстаграм, а каквото и да направят след това, то ще бъде наблюдавано от Зукърбърг.

 
 

Възходът на жените супергерои

| от chr.bg |

Въпреки, че мъжете супергерои доминират екрана и през 2018 година, има значителен и обещаващ напредък и при жените супергерои. По този повод в интернет се появи доста сполучливо фенско видео, което отбелязва това. То ни показва героините от вселената на DC и Marvel, както и техните най-добри моменти. Кадрите са от филми като „Wonder Woman“, „Avengers: Age of Ultron“, както и от трейлъра на „Captain Marvel“.

Фенските видеа в интернет – монтажи, пародии и т.н. – имат голямо значение. Виждали сме анимации, които представят героите по свой начин или пък възраждат стари такива. Понякога феновете се справят дори по-добре от екипа на филма. В този случай обаче gabi от Туитър прави нещо съвсем ново.

Тя редовно прави подобни видеа. Нека видим това:

 

 

Едно от най-хубавите неща е, че тонът на трелъра (нека го наречем така) е същия, какъвто би бил, ако се отнасяше за Капитан Америка, Железният човек, Батман и сие. Той показва тези способни жени в пика на силите им, както и в най-тъмните им моменти. Гласът зад кадър разказва история как героините преминават през трудности, за да станат това, което са сега; как взимат съдбата си в свои ръце. Дори можем да видим от някои от тях характерната супергеройска походка. Това е едно настина добро начало.