Да изхвърлим един скункс

| от Станислав Касчийски |

Понеделник вечер, 21:00 ч. Репортер на „Господари на ефира“ причаква директора на новините на БТВ Венелин Петков със стръв на партизанин пред фашистка мандра.

„Господин Петков, айде, бе, луната изгря, момиче не съм чакал толкова“, изскача репортерът Боби Ваклинов, докато крепи златен скункс под мишница.

След което в продължение на 15 минути се опитва да разбере колко пъти може да накара Венелин Петков да признае, че bTV Новините не са се справили с отразяването на атентатите в Париж в нощта на 13 ноември.

„Ама вие по-назад ли сте от БНТ и Нова?“

„Да не сте кабеларка?“

„Вие сте международник с такъв голям опит, завършил сте най-престижния университет в Щатите, може ли такова нещо?“

„Защо, Венелине, защо нямаше информация в 11:30? Няма да те оставя, докато не кажеш причината!“

Накрая скунксът се озовава в кофата.

Усетил рядкото щастие от „сензационния“ материал, репортерът ликува от изпълнения професионален дълг. Нищо, че секунди преди това едва не отрони сълза за „света, който е потънал в траур, защото е на прага на Трета световна война“.

Сценката изобщо не се различава от традиционния стил на „Господари на ефира“. Този път обаче предизвика възмущение – не само защото не отива на една телевизия да търси сметка на основния си конкурент, причаквайки журналисти посред нощ.

Възмущението идва заради факта, че този път „Господарите“ просто не са прави.

В петък вечер не само бТВ се изложи. Всички загубиха съревнованието – въпреки големите си претенции, че са „Свободни да виждат истината от всички гледни точки по света и у нас“.

Защото ако българският зрител разчиташе само на четирите си национални телевизии, за да научи какво става в Париж – той нямаше да научи нищо.

Целият напън на „Господари на ефира“ беше да изложат пред широката общественост факта, че бТВ пуска емисия новини в 23:30 ч., която е предварително записана.

Така е от март 2014 г., когато на мястото на традиционните късни новини се настаниха риалити формати. Въпрос на приоритети.

Така се случи и във фаталния петък 13-ти.

Първият взрив около Стад Дьо Франс се случи в 22:20 ч. българско време в петък вечер. Последваха още няколко експлозии, стрелба, заложническа криза. Около 3 ч. след полунощ атентаторите бяха неутрализирани.

Малко преди 23:00 ч. световните медии получиха първите потвърждения, че нещо се случва в Париж и то не е инцидент, а организирана терористична акция.

Как реагираха българските телевизии?

бТВ не реагира в ефир. Чак 30 минути след полунощ някой най-после се сети да пусне поне една лента с водещите новини от Париж.

„Защо, Венелине, защо“?

Защото телевизията е бавна и тромава машина, в която бързата реакция и рефлексът към новината е от жизненоважно значение.

За да се „запали“ едно студио и да предава „някакви“ новини в ефир, трябва да имате: водещ, редактор, осветител, поне един оператор на камера, режисьор на пулт, инженерен екип, звукорежисьор/озвучител, репортер/монтажист за видео-покритията, асистент за надписите, асистент за аутокю, а и не е лошо да има гримьор.

Когато телевизията съзнателно е разпуснала новинарския си екип три часа по-рано, няма как да реагира на мига. Когато новината вече е факт и мащабите й започват да стават ясни, всеки един от тях трябва да бъде повикан обратно в сградата.

Очевидно това не се е случило, а ръководството на телевизията е преценило да не прави и извънредна емисия новини. От думите на Венелин Петков пред „Господари на ефира“ оставаме с впечатлението, че те предпочитат да използват сайта си, за да информират хората.

БНТ и Нова обаче имаха емисии на живо – тоест разполагаха с новинарски екип, който разбра за събитията в Париж още в студиото.

Новините на обществената телевизия започнаха в 23:00 ч. В 23:20 ч. малко преди спортната емисия, водещият Спас Кьосев съобщава за серия от атентати в Париж.

Около 2 часа след полунощ новинарите успяват да се организират с извънредна емисия. Преди това – в разгара на терора в Париж – по БНТ1 тече френската любовчийска комедия „Играчите“.

Сменяме канала. По програма Нова телевизия е планирала късната си емисия в 23:30 ч. Въпреки това, новините закъснява. Защо? Защото тече финалът на „ВИП Брадър“.

Нещо повече – въпреки че вече знае за извънредното събитие, Нова не прекъсва програмата си.

Когато най-после тръгва късната им емисия, логично атентатите в Париж са водеща новина. Десет минути по-късно са съобщават още малко подробности, показват и снимка от атентатите.

За разлика от БНТ, обаче Нова ТВ преценява, че каквото било – било. Разпуска новинарския си екип и се отказва от по-нататъшно отразяване в ефир. Толкова за адекватната реакция.

Този петък не само бТВ показаха, че са неспособни да отразят най-големия атентат в Европа, който цяло едно поколение е виждало.

Нито една българска телевизия не успя да реагира адекватно.

Това обаче не попречи на „Господари на ефира“, външна продукция на Нова телевизия, продуцирана от Магърдич Халваджиян да се възползва и да „почерпи“ по изключително нелицеприятен начин бившите си партньори от bTV.

Конфликтът между тях съвсем не е нов и няма нищо общо с Париж. Спомнете си, че когато продуцентът се разделяше с телевизията, той го направи с шумна пресконференция и обвинения в политически натиск.

„Поздрави на вашите колеги, които са ме изпратили тук. Поименно мога да ви кажа кои са,“ казва Венелин Петков, докато камерата го следи по улицата.

В крайна сметка вместо съревнование на български медии по професионализъм, получихме имиджови борби и вендети между хърбели и щърбели. Благодарим ви.

 
 

Мъжете за неписаните правила на писоара

| от chronicle.bg |

Етикетът при писоарите не се засяга достатъчно, а трябва, защото се оказва, че има доста правила. Някои от тях, а може би всички, мъжете изпълняват инстинктивно. Но какви са всъщност?

Питър

Оставяйте пространство между вас и другия човек, ако е възможно. Не е окей да застанете точно до някой друг, особено ако са двама човека и вие се мушнете между тях. Някои хора си цъкат на телефона или си носят бирата, ако сме в заведение. Това според мен е гадно и не трябва да се прави, защото после тези предмети отиват на масата и колкото и да се пазиш, все пак си в тоалетна и мръсотиите се пренасят.

Стивън

Като цяло гледам да използвам кабинка, ако има свободна, защото се притеснявам. Ако все пак ползвам писоар – погледът напред и никакъв визуален контакт.

Сам

Ако е дълга линия от писоари, отивам на най-далечния, фокусирам се върху задачата си и се правя, че не забелязвам кой идва и си отива.

Майкъл

Никога не заставам до някой, ако имам избора – независимо дали писоар или кабинка. Също така, винаги използвам сешоарите за ръце, за да избегна неловката тишина и да дам възможност на останалите да си вършат работата на спокойствие. И още нещо основно – никога не трябва да ви хващат, че излизате от женската тоалетна.

Дарън

Ако има три писоара и всеки от крайните е зает, никога не ползвайте този по средата. Отиде в кабинка.

Джоел

Оставате възможност на тези, които идват след вас, да не застават до вас. Заемайте първо най-крайните писоари. Не заговаряйте никого, не гледайте никого, не си тананикайте и не привличайте внимание като цяло. Свършете си работата, измийте си ръцете и напуснете.

 
 

Най-големият враг на Netflix е… компютърна игра

| от chronicle.bg |

Докато приходите на Netflix скачат с повече от 1/4, компанията казва, че основната й конкуренция всъщност е компютърната игра Fortnite, а не HBO. Безпрецедентният успех на Fortnite: Battle Royale е нещо, което остави всички производители на игри без възможност за отговор. Но платформите за стрийминг също са в борбата за вниманието на обществото.

Netflix изкара с $4,2 милиарда повече през последното тримесечие, отколкото за същото време миналата година. „Ние работим с времето на хората пред екрана и така се състезаваме със стотици компании. И надпеварата ни с Fortnite е по-силна, отколкото с HBO. Когато през октомври YouTube крашна за няколко минути в целия свят, посещенията на сайта ни скочиха значително. Има много компании на пазара, които искат да забавляват хората. “

Като много геймърски компании, Epic Games също не споменава колко пари изкарва от игрите си и конкретно от Fortnite. TechCrunch предполага, че е около $3 милиарда на година, а GamesIndustry.biz дава като цифра $2,4 милиарда. Fortnite е безплатна за ползване, следователно Epic Games печели от покупки вътре в играта. Нейн пряк конкурент е Battlegrounds на PlayerUnknown и въпреки, че Fortnite ги разбива, нейните приходи също се покачват – с 19%. И това не включва мобилната версия, която е супер популярна в Китай. Същото се случва и с PUBG и FIFA.

 
 

Новото издание на „Часовете“: лек против губене на часове е студените зимни вечери

| от chronicle.bg |

Отново се връщаме към клишето с четенето на книги в студена зимна вечер. И колкото и да не искаме да го употребяваме, когато става въпрос за „Часовете“ на Майкъл Кънингам, няма как да го пропуснем. Защото именно сега е времето да превърнете идиличната картинка в реалност с новото издание на романа, което от днес е в книжарниците у нас.

„Часовете“ (за която Кънингам получава „Пулицър“) е първото от поредицата предстоящи заглавия на Locus Publishing за 2019 г. и е част от библиотека LUX IN TENEBRIS, посветена на книгите с хитови филмови екранизации.

Почитателите на добрата литература могат да се насладят на разтърсващата история, която свързва Клариса Вон, Лора Браун и Вирджиния Улф, в брилянтния превод на Иглика Василева, която е един от най-добрите преводачи от английски език в България. В биографията й, чиято върхова точка е преводът на „Одисей“ на Джеймс Джойс, присъстват редица творби на Вирджиния Улф.

Michael-Cunningham-c-Photograph-by-Richard-Phibbs

Книгата „Часовете“ е модерна класика, а за популярността ѝ помага екранизацията от 2002 г. с участието на холивудските величия Никол Кидман (спечелила „Оскар“ за ролята си на Вирджиния Улф), Мерил Стрийп (Клариса), Джулиан Мур (Лора), Ед Харис (Ричард) и др. С 9 номинации за „Оскар“ и 7 за „Златен глобус“ лентата на режисьора Стивън Долдри определено е сред най-запомнящите се филми от началото на века.

„Часовете“ не е просто книга, вдъхновена от друга велика книга – „Госпожа Далауей“. Майкъл Кънингам отдава заслужена почит към британската писателка Вирджиния Улф и приноса ѝ към световната литература. Книгата му е наситена с директни препратки към едно от най-добрите ѝ произведения – „Госпожа Далауей“ от 1925 г. Като дори самото заглавие („Часовете“) е работният вариант на романа на Улф.

Вирджиния Улф е емблематична фигура за британската и световна модерна литература на 20 век. Като изявена феминистка тя смело прокарва ексцентричните си разбирания в едно консервативно общество. Улф оставя след себе си няколко романа, множество разкази, есета, 4000 писма, 30 тома дневници.

Chasovete_Michael Cunningham

„Часовете“ е драматична, завладяваща и дълбоко разтърсваща история на три жени: Клариса Вон, която в една нюйоркска утрин се занимава с организирането на прием в чест на любим човек; Лора Браун, която бавно започва да се задушава под тежестта на идеалния семеен уют в предградията на Лос Анджелис от петдесетте; Вирджиния Улф, която се възстановява в компанията на съпруга си в лондонското предградие и започва да пише „Мисис Далауей“. Историите на трите героини се преплитат, за да достигнат финал, болезнено изящен в своята цялост.

 
 

Расистка играчка в яйцата Kinder Surprise

| от chronicle.bg |

Производителите на шоколадовите яйца Kinder Surprise се извиниха на ужасени родители, чиито деца намериха играчки с надпис KKK. Трите букви се намират върху три балона, държани от фигурка на самото яйце.

KKK е характерно и емблематично съкращение на радикалната расистка група Ку Клукс Клан. 

Виктория от Австралия първоначално се „изсмяла в шок“ от играчката, но след това осъзнала колко тежки последствия може да има. За щастие 15-месечният й син Алекссандър още не познава азбуката. „Това е чудовищно недоглеждане от страна на производителите. Повдига въпроси дали компанията наистина подкрепя такива неща и дали това не е подсъзнателна реклама.“

Друга майка, Лиз Камерън, пък оприличи прическата на фигурката на тази на Доналд Тръмп – в миналото той е бил обвиняван в подкрепа на крайно десни идеологии.

 

 

Компанията Ferrero, собственик на Kinder, обясни, че е станала грешка с дизайна на играчка и се извини.

„Първоначално играчката имаше само 1 балон с буквата ‘К’. В следствие обаче бяха добавени още 2 балона, за да се подкрепи структурата й, защото безопасността и качеството на играчките ни е най-висок приоритет. Нямаме абсолютно никакво желание и намерение да се асоциираме с Ку Клукс Клан и искрено се извиняваме на клиентите си. Не подкрепяме тази организация по никакъв начин. Буквата ‘К’ върху балоните е логото на Kinder, а самата фигурка е произведена по повод 50-годишнината на компанията. Всеки, който е получил такава играчка в яйцето си, може да се свърже с отдела ни за обслужване на клиенти и играчката му ще бъде сменена.“