Борисов и Иванов срещу непрозрачността след сигнала за Ченалова

| от |

Изпълнителната власт не може да се намесва в разглеждането на конкретни дела и работата на институциите на съдебната власт по осъществяването на правосъдието. Но, когато публичното им отразяване показва системни проблеми, изпълнителната и законодателната власт не могат да останат безучастни с оглед на конституционните си правомощия.

Това се казва в съвместната позиция на премиера Бойко Борисов и правосъдния министър Христо Иванов по повод сигнала на френския посланик за съдия Румяна Ченалова и съмненията в начина на разпределяне и администриране на дела в търговско отделение на Софийския градски съд.

След разговор между Иванов и Борисов във връзка с твърденията за нередности в откриването и разглеждането на делото за несъстоятелност на „Домейн Менада“ и „Белведере дистрибуция“, както и другите случаи, които повдигат съмнения в начина на разпределяне и администриране на дела в търговско отделение на Софийския градски съд, двамата заявяват още, че изпълнителната власт е задължена на основата на изяснените факти да вземе политическо решение дали да предлага изменения в действащото законодателство, за да се осигури реална независимост на съдебната власт и честно правосъдие. А законодателната власт се налага да прецени своята отговорност за актуалното състояние на управлението на съдебната власт, защото избира половината от членовете на Висшия съдебен съвет и може да им потърси отговорност.

В настоящия случай ситуацията е именно такава, защото казусът показва дългогодишен отказ на всички власти да решат спешни проблеми на съдебната система и има сериозно въздействие върху инвестиционния климат в страната, върху нашите отношения с важни международни партньори и съвсем не на последно място – обществените очаквания и реакцията на силно гражданско недоволство и недоверие към някои институции на съдебната власт. Всичко това се отразява и върху диалога ни с ЕК и държавите-членки на ЕС в рамките на Механизма за наблюдение в областта на правосъдието и вътрешния ред.

Изпълнителната власт и Народното събрание заявиха недвусмисленото си намерение да положат сериозни усилия за реформа на съдебната система и институциите на вътрешния ред. Тези мерки обаче няма да имат очакваното въздействие за повишаване на доверието към българското правосъдие, ако в конкретни случаи като този Висшият съдебен съвет и прокуратурата не реагират бързо и решително, така че да разсеят всякакви съмнения за търпимост към некомпетентност или криминализиране на органи на съдебна власт и да дадат ясен отговор на всички въпроси, което да доведе до понасяне на отговорност.

Затова настояваме Висшият съдебен съвет да вземе бързи и прозрачни мерки за премахване на съмненията в системата за разпределение на делата и за оповестяване на отговорите на всички въпроси за начина на администриране на търговско отделение в СГС.

За международната репутация на страната ще бъде важно и прокуратурата да изясни всички съмнения за злоупотреби както по конкретния случай, така и по останалите казуси, по които в последните дни се повдигнаха въпроси за начина на тяхното разпределение и администриране. Само нулевата толерантност към всички съмнения за злоупотреби ще даде шанс на България да избегне все по-голямото уронване на престижа и нарастването на недоверието на гражданите в правосъдието, се казва още в позицията на министъра на правосъдието и министър-председателя, разпространена от правителствената пресслужба.

БГНЕС припомня, че специализираното звено за разследване на магистрати към Софийската градска прокуратура проверява сигнал на френския посланик Ксавие Лапер дьо Кабан срещу действия на съдията от Софийския градски съд Румяна Ченалова. По случая в понеделник ще заседава и Етичната комисия за Висшия съдебен съвет.

Сигналът е заради дело за несъстоятелност на две дъщерни дружества на френската компания „Белведере груп“, гледано от съдия Ченалова.

Случаят беше оповестен вчера от посланик Дьо Кабан и от изпълнителния директор на дъщерните фирми в ефира на бТВ. По повод действията на българския съд френският дипломат каза, че в българската съдебна система има „гнили ябълки“, като се аргументира с действията на Ченалова, която от известно време е в търговското отделение на СГС, но доглежда наказателното дело срещу Алексей Петров и още няколко души.

Казусът е в това, че две български фирми искат откриване на производство по несъстоятелност срещу дъщерните дружества на „Белведере груп“, като делото е разпределено на съдия Ченалова. Тя назначава синдика Панайот Велков – същият, който през лятото е определен – отново от Румяна Ченалова за синдик на ТВ7 и Нюз7 по друго производство. Въпреки че фирмите платили дълга си, Ченалова ги лишава от правото да управляват и да се разпореждат с имуществото си и дава това право на синдика.

Преди разгласяването в национален ефир, френският посланик е сигнализирал прокуратурата, Министерството на правосъдието, Висшия съдебен съвет и инспектората му и Европейската комисия. Същевременно съдията Румяна Ченалова също е изпратила сигнал до ВСС и прокуратурата с настояване за проверка. Ще се проверява случайното разпределение на делото, заради съмнения за нередности. Министерството на правосъдието пък ще проверява дейността на синдика Панайот Велков. /БГНЕС

 
 

Вече няма „Мтел“, има „А1″

| от chronicle.bg |

„Mтeл“ ocтaнa в иcтopиятa. Пъpвият GЅМ oпepaтop в Бългapия занапред ще се нарича „А1″. Това име избра мeждyнapoднaтa гpyпa на Теlеkоm Аuѕtrіа, към кoятo пpинaдлeжи и нашият телеком.

Новината бе съобщена днес. Няма да има никакви затруднения за клиeнтитe – дoгoвopитe ocтaвaт вaлидни дo кpaйния им cpoк, нoмepaтa и ЅІМ кapтитe нямa дa бъдaт пpoмeняни, уверяват от „А1 България“.

B гpyпaтa нa „A1″ влизaт компании в още шecт дъpжaви – Aвcтpия (A1), Бeлapyc (vеlсоm), Xъpвaтия (Vірnеt), Cлoвeния (А1 Ѕlоvеnіа), Cъpбия (Vір mоbіlе) и Maкeдoния (оnе.Vір).

rptoz

Пpeз минaлaтa гoдинa стана ясно, че вcички в гpyпaтa нa Теlеkоm Аuѕtrіа щe пpeминaт към eдин бpaнд – „A1″.

 
 

Калин Вельов: Искаме да представим магията на българските женски гласове

| от chr.bg |

След като „Магическите гласове на България“ спечелиха публиката в Страсбург и Берлин, мултимедийният музикален спектакъл ще има своята българска премиера на 30 май от 20:00 часа в Театър Азарян, НДК. Мултимедийният спектакъл е своеобразен разказ за това какво се е случило през годините с българската музика и женските гласове на България – от автентичните народни песни през фолклорните обработки и белкантото до съвременната филмова музика и смесването на елементи на български фолклор със съвременни електронни жанрове.

С Калин Вельов си говорим за спектакъла, за музиката и за музикалните формати.

Разкажи ни повече за проекта „Магическите гласове на България“?

Идеята е на Героги Тошев, а целта на събитието е да представи магията на българските женски гласове. От една страна говорим за най-древната музикална форма – това е фолклорът, от друга страна говорим за едно масивно световно българско присъствие в класиката, в операта. Фолклорните гласове се представят от Нина Николина и още четири момичета, с които ще минем през различни фолклорни области и периоди. Също така, през призмата на Pendara ethno project, които е електронният ни проект, смесваме по-модерен стил електронна музика с фолклорни мотиви. Имаме и само акапелни изпълнения.

Спектакъла обхваща около един век от музикалната история. На сцената сме 6 или 7 артиста, а иначе целият екип е повече от 10 човека – организатори, пиари, мултимедиен екип…

Мултимедиата в какво се изразява?

Тя съчетава кадри от стари български обичаи и ритуали, пейзажи от България, от фолклорни фестивали, както и от оперни изяви, ликовете на наши оперни прими, които са световно известни. Ние представихме и в Страсбург, където чуждата аудитория силно се впечатлява от фолклора ни.

Чужденците знаят ли на какво идват или не са запознати с нестинарството, с музиката?

Някои от тях не са запознати и определно реагират на тов анещо като на нещо ново. Други знаят и просто виждат един различен прочит.

Този спектакъл е част и от културната програма на българското председателство и се случва с подкрепата на Министерството на културата. Благодарение на това е засилен и интереса и представянето на този спектакъл в чужбина – имаме представяния в Гермния, във Франция.

От колко време е жив този проект?

Една част от него – Pendara ethno project – стартирахме с Николина още преди 15 години в Холандия, където учех по това време. Още тогава имахме идеята да съчетаем български фолклор с модерни електронни бийтове и я осъществихме заедно с холаднски диджеи. Първият ни албум издадохме преди 2 години, а този спектакъл е един вид надграждане.

А за представянето ни на Евровизия тази година какво мислиш?

Смятах, че имаме шанс, въпреки че песента ни не звучи супер комерсиална, супер хитова. Същевременно е едно модерно парче и е факт, че се класирахме за финала. Конкуренцията не беше слаба, имаше много хубави песни. Аз съм приятно изненадан от албанското участие, много силна рок песен. Белгийката имаше много качествена песен и изпълнение, арменците също.

Ти си свирил с Акага, Медикус, Дони и Момчил, Ку-Ку бенд, Нина Николина, Пим-пам – къде ти беше най-добре?

В интерес на истина аз съм музикант хамелеон и се чувствам добре навскъде, където има добра музикална компания. Акага сформирахме на края на музикалното училище. Всъщност аз съм кръстник на групата: сестра ми изрови името Акага от една стара книга за сказания и легенди за хан Аспарух – Акага е жрица, която е отгледала хан Аспарух. Направихме с момчетата хубави концерти и турнета. Медикус дойде по-късно и за мен беше хвърляне в истинският музикален живот. С бандата пътувахме много – тогава видях за първи път този забързан музиканстки живот. Това беше много важен периаод за мен, за да разбера как живеят музикантите и че един музикант може да се прехранва много добре със музика. Дони и китариста Лъчо бяха доста добри мениджъри. По-късно имах други фриленс изяви – с Лили Иванова през 98-99 година. Горе-долу по същото време ме поканиха и в Ку-Ку бенд; тогава имаше много големи турнета.

В момента как успяваш с толкова много проекти?

Трудно успявам, но това е същността ми, аз имам нужда от творческо разнообразие. Харесвам и електронна музика много, и българския фолклор, и латино музиката, и африканската музика, обичам и да пея, да композирам музика. Не мога да съчета всичко това в един проект и затова се занимавам с няколко.

Кои точно стилове на електронната музика?

Хаус. Различните форми на хаус. Дръм енд бейс, донякъде прогресив, дъбстеп. В холандския ми период, докато учех там, беше силно свързан с дръм енд бейса, защото една от сериозните формации, с които имаме много спечелени награди – Project 2000 – беше предимно дръм енд бейс банда.

Холандия има и огромна сцена…

Огромна! Също така там имах и немалко изпълнения в диджей клубове на нещо, което в България не е развито много – фрийстайл изпълненията на барабанист, перкусионист, певица, саксофонист с джиджей. Нещо, което там още 2000 г. започна силно да се развива нагоре.

Гледаш ли музикални формати? Защо от тях не излизат големи звезди?

Гледам и дори участвам в някои от тях. В България повечето действащи артисти сме самопродуциращи се и това е начинът за оцеляване тук. За съжаления няма силен стимул за мениджъри и продуценти, защото държавата не застава сериозно зад закона, защитаващ творците, съответно няма събиране на авторски и сродни права. Затова един продуцент не може да разчита, защото няма възвръщаемост на вложените пари. Има малко продуценти и аз им правя чест, но те не могат да продуциат 50-60 таланта. От всеки формат излизат по 20-30 таланта. В България има много таланти.

Затова ли успяват вече толквоа години тези формати да намират хора?

Да, проблемът е, че за тези хлапета ти трябва да имаш продуценти, които да инвестират хиляди левове. За да заснемеш един качествен видео клип ти трябват между 5000 и 10 000 лева. За да запишеш един ссингъл ти трябват минимум 5ооо левав, за албум ти трябват 50 000.

А в главите на много хора, когато заисваш песен, просто отиваш, пееш, някакъв човек го подрежда на компютъра и това е.

Да, но не е точно така. Хората от бранша знаят, че процесът е много сложен и отнемащ време и пари. Първо, трявба да имаш артист, второ трябва да имаш песен – някой трябва да изкомозира тази песен, някой да я аранжира, някой да я запише в студио с музиканти.По принцип продуцентът събира всичкото това нещо и накрая има готов продукт. За всичко това се плаща. След това трябва да му заснеме видео клип, за което също се плаща. Накрая трябва да реализираш песента в медиите, по радиото. Трябва говориш с тях, трябва да се направи пиар. Чак след това идват поканите за събития, за участия, за концерти. И този, който инвестира тези 20-30 000 лева, трябва да може да си ги върне и да изкара печалба, защото като отиде в магазина никой няма да му каже „Ей, ние ще ти дадем сиренето безплатно, защото ти продуцираш супер готин артист и ще те изчакаме няколко месеца, докато си върнеш парите.“ Нужно е да имаме подкрепата на цялата система, за да има стимул да се случва този творчески процес.

 
 

11 книги, които трябва да прочетете през този живот

| от chronicle.bg |

Независимо дали сте от онези 53% българи, които твърдят, че „четенето не води до успех“ или сте „един от всеки четири българи“, които редовно поглъщат страници, има някои книги, които просто трябва да прочетете.

Може да не ви донесат милиони, както ще направи националната лотария, но със сигурност ще ви помогнат да се замислите как живеете и да достигнете по-лекичко до края на живота си.

В галерията сме сложили 11 от тях по наш избор. Реално не са само 10. По-скоро са 11 011. Някои от тях сигурно са скрити в прашасалите рафтове на библиотеките и чакат някой да ги преоткрие. Други окупират предните редове в книжарниците и се преиздават на всеки месец.

Това няма значение. Книгите са шорткът към чужди умове и други светове. Ползвайте го.

 
 

„Дедпул 2″ оглави боксофис класацията на САЩ

| от chronicle.bg |

„Дедпул 2″ оглави боксофис класацията на САЩ с приходи от 125 милиона долара, съобщиха световните информационни агенции.

Приходите са по-малко от тези на първия филм, който със 132,4 милиона постави рекорд за дебют на продукция, забранена за зрители до 18 години, но бяха достатъчни да изместят „Отмъстителите “ от челната позиция.

„Дедпул 2″ зае второ място в историята за дебют на филм, забранен за зрители под 18 години, и третото за годината след „Отмъстителите: Война без край“ и „Черната пантера“.

„Отмъстителите: Война без край“ слезе на второто място с приходи от 29 милиона долара, след като три седмици оглавяваше бокс-офис класацията на Северна Америка. Общите приходи от филма на вътрешния пазар са 595,4 милиона долара и 1,2 милиарда долара в чужбина.

Филмът вече зае петото място по приходи за всички времена в света. Третото място в бокс-офис класацията на Северна Америка с 12,3 милиона долара зае дебютният „Книга за възрастни“ с участието на Джейн Фонда, Даян Кийтън и Кандис Бъргън.

Челната петица се допълва от „Безкраен купон“ и „Проникновение“ с приходи съответно 7,5 милиона долара и 6,5 милиона долара.