Битката на цигареното лоби в Брюксел

| от |

В Брюксел се договарят последните детайли от новия европейски регламент за тютюнопушенето. Цигарените концерни се страхуват за бизнеса си, а лобистите се намесиха брутално в преговорите. Те обаче не постигнаха целта си, пише Дойче веле.

marlboro

Тези дни при закрити врата в Брюксел се обсъждат последните детайли на новата европейска разпоредба за тютюнопушенето. Съществените битки, които всъщност вече отминаха, бяха по-тежки от когато и да било. Според един поверителен документ на цигарения концерн „Филип Морис“, изпратен на „Зюддойче Цайтунг“, през последните месеци европейските депутати са били подложени на доста силен натиск. Само от „Филип Морис“ в Брюксел са били изпратени 161 лобисти. Те са съставили подробни профили на всеки един депутат, от които става ясно какво е отношението им към тютюнопушенето. Следващата крачка била: „обработването“ на евродепутатите – с всички средства. Дори и с компромати.

Концернът „Филип Морис“ не отрича, че е съставил профили на евродепутатите. Това отговаряло на обичайната практика на фирми, неправителствени организации и други групи по интереси за набиране на информация за хората, взимащи важни решения. Компанията не отрича също така, че за тази цел е ангажирала 161 лобисти в Брюксел. Концернът бил докладвал доброволно за това в регистъра за прозрачност на ЕС. „Ние изразихме нашето мнение активно и прозрачно. Ще продължаваме да го отстояваме и в бъдеще“, казва Драго Азинович, мениджър на „Филип Морис“ за Европа.

Нечестната игра на лобистите

Някои евродепутати обаче гледат на нещата другояче. „Този вид лобистка дейност разболява демокрацията“, убеден е християндемократът Карл-Хайнц Флоренц, който играе важна роля в дискусията около новия регламент. От документа на „Филип Морис“, изпратен на „Зюддойче Цайтунг“, става ясно, че лобистите са имали задачата да изолират германския евродепутат Флоренц в Европарламента. Те го засипали с писма, телефонни обаждания, стотици мейли. Някои били формулирани съвсем мило, но други пък били напълно безсрамни. Във всяко послание ставало дума за работните места, които са застрашени от новите стряскащи предупреждения върху цигарените кутии или от забраната на химически добавки в цигарите, както и за свободата на зрелите хора. „Само в Германия на карта са заложени 100 000 работни места“, гласял тежкият аргумент на лобистите.

В битката бързо се намесили и граждански инициативи, загрижени работници от цигарените концерни и синдикати. Техните писания си приличали като две капки вода. Някои от тях били дори с един и същи текст, формулиран предварително от Сдружението на германските производители на тютюневи изделия.

Евродепутатът Карл-Хайнц Флоренц и неговият колега Матиас Гроте по принцип споделят виждането, че всеки парламент се нуждае от лобисти. Гроте, който е една от ключовите фигури в европейската политика за тютюнопушенето, казва: „Няма как един евродепутат да е наясно едновременно с нанотехнологиите, с финансовите продукти и с хранителните стоки. Аз винаги изслушвам всички страни и след това вземам решение.“

Факт е обаче, че с годините броят на лобистите в Брюксел нарасна драстично. Твърди се, че броят им е достигнал 30 000 души, като много от тях имат и пропуск за Европарламента. Лобистите целенасочено заговарят евродепутати, работещи по някой нов закон, и често ги снабдяват с полезна инфорамция. „Лобистите на тютюневата индустрия обаче правят точно обратното“, ядосва са християндемократът Флоренц. „Те са ходили при мои колеги, представили са фалшивите си аргументи и казали, че Флоренц залага на карта 100 000 работни места“, разказва германският евродепутат. И ето, че дори булевардният германски вестник „Билд“ посочи тази цифра като доказателство за „безумието“ на Брюксел.

Фактите обаче говорят друго. Цялата германска цигарена индустрия ангажира едва 10 000 работници. Дори към тях да бъдат прибавени и собствениците на павилиони, търговците и шофьорите на камиони, броят на заетите в цигарената индустрия в Германия ще достигне максимум 40 000 души. Само че стане ли въпрос за загуба на работни места, всички политици изтръпват.

Матиас Гроте и Карл-Хайнц Флоренц също могат да посочат конкретни цифри: става дума за броя на хората, станали жертва на тютюнопушенето. „Всяка година от тютюнопушене умират 700 000 души“, казва Гроте.

european-parliament-vote

Този път лобистите не постигнаха целта си

„В новия европейски регламент за тютюнопушенето не става дума за забрана на тютюнопушенето, нито за свободата на пушачите на зряла възраст. Тук става въпрос най-вече за закрила на подрастващите, съзнателно облъчвани от цигарената индустрия – например с ментол. Ментолът е нещо като упойка за дихателните тръби, за да може димът да се вдишва по-лесно и да влезе по-дълбоко в белите дробове“, казва Гроте.

Точно затова Флоренц и Гроте искаха да забранят ментола и някои други добавки в цигарите. „Малко преди гласуването на новата разпоредба в Европарламента обаче нещата не изглеждаха никак добре“, спомня си Флоренц и допълва: „Опасявахме се, че тя няма да бъде одобрена“. „Точно в този момент обаче на бял свят излезе поверителният документ на „Филип Морис“. Белгийската, ирландската и френската делегация веднага ни подкрепиха. Подкрепата нарасна и от други страни“, казва Гроте.

Решението на Европарламента, което сега Матиас Гроте защитава при закрити врата пред Съвета на министрите, действително предвижда затягане на сегашния регламент. Две трети от цигарените кутии трябва да бъдат облепени с предупреждения и шокиращи снимки за опасностите от тютюнопушенето. Ментолът и други добавки ще бъдат забранени. Този път „цигареното лоби“ не постигна целта си.

 
 

Вижте новия тийзър на „Game Of Thrones“ сезон 8

| от chronicle.bg |

HBO рекламира последния сезон на „Game Of Thrones“ с 54-секунден тийзър, но в него няма официални кадри от самите епизоди. Сериалът се завръща догодина с последните си 6 епизода, режисирани от Дейвид Нътър, всеки един от които ще е над 60 минути.

Видеото, озаглавено „Dragonstone“, визуализира войната межди Армията на мъртвите и хората. Франчайзът на Джордж Р. Р. Мартин се казва „Песен за огън и лед“, което много добре описва случващото се в тийзъра.

Последните епизоди на сериала са режисирани от Нътър, който снима и „The Rains of Castamere“ от третия сезон, както и Мигел Сапочник, който снима „Battle of the Bastards“. Дейвид Бениоф и Д. Б. Уайс пък режисират финалния епизод. Сапочник снима гигантска битка, за която Питър Динклидж каза, че прави „Battle of the Bastards“ да изглежда като лунапарк.

По-голямата част от сезон 8 е готов. Той ще открие в Уинтърфел с пристигането на Денерис и нейната армия. Не очаквайте Санса да е много щастлива от това, че брат й, Джон Сноу, направи тази изцепка с коляното на Майката на Драконите. „Thrones“ спечели Еми за Най-добър драматичен сериал по-рано тази година.

Ето и тийзъра

 
 

Официалното заглавие на Avengers 4

| от chronicle.bg |

Официалното заглавие на четвъртата част на Avengers вече е известено. Преди години Marvel разкри планове за „Avengers: Infinity War – Part 1″ за 2018 и „Avengers: Infinity War – Part 2″ през 2019, но плановете се промениха, когато режисьорите Антъни и Джо Русо изгладиха цялата история заедно със сценаристите Кристофър Маркъс и Стивън Макфийли. Така двата филма станаха от две части на една и съща история, две отделни самостоятелни истории.

Въпреки че „Avengers“ се усещаше като част 1, следващият филм би трябвало да бъде съвсем различен. Как точно, предстои да видим. Има всякакви слухова – за пътуване във времето, за показване на минали момент, които вече сме виждали, от различна гледна точка.

За да разкрие максимално малко за филма, заглавието му се пазеше в тайна… до сега. 

Avengers 4 ще се казва „Avengers: Endgame“. Заглавието беше разкрито с официалния трейлър.  Endgame – дума за последно казана от Doctor Strange в „Avengers: Infinity War“.

Филмът показва финалния напън на супергероите в борбата им с Танос. Ето и трейлъра:

 
 

Феновете молят НАСА и Илон Мъск да спасят Тони Старк

| от chronicle.bg |

Феновете на „Avengers: Endgame“ са уплашени за живота на иначе железния Тони Старк след като го видяха в доста безизходна ситуация в началото на последния трейлър. До толкова притеснени, че някои писаха на НАСА да го спаси. Все пак кислородът и храната му (по негови думи) ще свършат до дни.

Въпросният трейлър започва с Тони, който оставя съобщение за Пепър Потс, казвайки й, че краят е част от пътуването. След това описва оскъдното си количество въздух и храна. Феновете веднага заляха Туитър!

Някой казва: „НАСА, значи ще оставите момчето да умре просто ей така?!? След всичко, което Тони Старк направи за вас?!?“ Други пък са по смирени: „НАСА, моля ви, спасете Тони Старк нашият железен човек от космоса храната и кислородът му свършват утре моля моля моля моля.“ И когато потребителите на социалната мрежа видяха, че Космическата агенция не отговаря на молбите им, пробваха друга тактика.

„ЕЙ Илон Мъск Тони Старк умира някъде в космоса. НАСА няма да го спаси. Ти би ли моля? пп гледай за виолетов чичко с ръкавица“

„Спрете да питате НАСА да спаси Тони Старк всички знам че SpaceX и Илон Мъск ще го направят“

Чудим се да не би Хюстън да имат някакъв проблем, защото получават ново подобно съобщение всеки 5 минути. Някои фенове обаче не бяха толкова импулсивни към това, което виждат, и започнаха да задават въпроси. Как Тони е успял да свали маската си, ако костюмът му е от Nanotech? Когато се бие заедно с  Doctor Strange и Wong срещу злодеите на Танос в предния филм, Тони си слага костюма с едно плавно движение, само като натиска реактора на гърдите си. Как тогава успява да си свали шлема? Хубав въпрос…

„Avengers: Endgame“ идва на 26 април 2019 година, ето трейлъра.

 
 

„България Ер“ с три приза на авиационните награди Sky Awards 2018

| от chronicle.bg |

„България Ер“ бе отличена с голямата награда „Най-предпочитана авиокомпания на българския пазар“ на годишните престижни награди Sky Awards 2018.  Отличията бяха връчени на Международния ден на гражданската авиация в присъствието на официални гости, представители на авиокомпании, собственици и управители на туристически агенции и медии. Te се присъждат от международно жури въз основа на онлайн гласуване сред българските пътници и професионалисти. Номинирани за наградата в същата категория бяха Lufthansa и Turkish Airlines.

Националният превозвач спечели награди и в още две категории – „Най-предпочитана авиокомпания за къси и средни полети от/до България“ (Sky short/middle haul) и “Най-предпочитана авиокомпания от професионалистите“ (Sky Friend). Победителите в отделните категории се определят на база на онлайн проучване сред пътници и професионалисти, което се e провело от организаторите на конкурса APG Bulgaria в периода 30.10-29.11.2018 г. В него са участвали 237 професионалисти от туристическия бизнес и 3 940 пътници.