България е на 118-то място в света по даряване

| от |

Българите стават все по-щедри, сочи Световният дарителски индекс на КАФ (World Givin Index) – най-изчерпателното прочуване на благотворителното поведение на хората по света.

3content

Резултатите от Световния дарителски индекс са оповестени днес от Международната мрежа на КАФ и българския партньор Фондация „Помощ за благотворителността в България“. В България броят на хората, ангажирани с доброволческа дейност (7 %) и на тези, които са помагали на непознат (36 %) е с най-високите си равнища откакто страната ни участва в това проучване.

С 5 % спрямо предходната година се е увеличил броят на хората, които са дарили пари за благотворителни каузи. Общо 15% от хората в България са дали пари за благотворителност през изминалата година. За сравнение година по-рано са били 10%.

В сравнение с 2012-та, България се изкачва нагоре в скалата на щедростта, като получава индекс 19. Въпреки това, страната ни продължава да е сред последните двадесет и се нарежда на 118-то място от 135.

Световният дарителски индекс на КАФ се основава на проучване на Галъп в 135 държави през изминалата година и изследва три аспекта на дарителството: даряване на пари за благотворителност, доброволчество и помощ за непознат.

Световният дарителски индекс на КАФ установява, че светът като цяло е станал по-щедър. Въпреки свиването в глобалната икономика, средният процент на хората, които даряват пари и помагат на непознати се е увеличил.

Възходящата тенденция в голяма степен се определя от факта, че 200 милиона души повече са помогнали на непознат през 2012 година. Нарастването при този аспект е повече от два пъти в сравнение с другите два. Световният дарителски индекс на КАФ установява, че САЩ е най-щедрата държава в света, следвана от Канада, Бирма (Мианмар) и Нова Зеландия, които си поделят второто място, и Ирландия на пето място.

Следващите пет в класацията са Великобритания (devil) , Австралия (7), Холандия(music), Катар (9) и Шри Ланка (10). В дъното на класацията са Гърция (135) и Хърватия (134).

Навсякъде по света жените са по-склонни да дават пари за благотворителност, докато мъжете са по-склонни да бъдат доброволци и да помогнат на непознат. През последната година регистрираме голямо увеличение на броя на мъжете, които са помогнали на непознат, което означава, че пропорционално повече мъже помагат на непознат, в сравнение с предишните години.

Развиващите се икономики се изкачват в класацията: в Индия 244 милиона души са дарили пари за благотворителност в сравнение с 163 милиона в предходната година. В Китай 373 милиона души са помогнали на непознат.

„Радостно е, че процентите на България вървят нагоре и можем да регистрираме по-голямо дарителство и съпричастност“, каза Елица Баракова, изпълнителен директор на Фондация „Помощ за благотворителността в България“. „Все пак, най-важното от Световния дарителския индекс на КАФ е напомнянето, че не е нужно да сме богати, за да сме щедри на човечност и че важното е да помагаме редовно – с думи, с време, с умение и с пари винаги когато можем!“

Мианмар е страната с най-голям дял на хората, които даряват пари за благотворителност (85 %). Това подчертава факта, че даряването е нещо повече от само богатство. В действителност, от десетте държави в челото на класацията осем не са в Г-20. Великобритания е на второ място (76 %), Малта трета ( 72% ) и Ирландия и Тайланд съвместно четвърти (70 %). В Индия все повече хора даряват пари за благотворителност в сравнение с където и да било по света – над 244 милиона души. Пакистан също влезе в топ десет за броя на хората, които даряват пари за благотворителност след трета поредна година с бедствени наводнения , засегнали повече от пет милиона души.

В сравнение с 2011 г. най-голям ръст има в броя на младежите, участващи в доброволчески дейности – сред 15-24 годишните ръстът е от 18,4% през 2011 г. до 20.6% през 2012 г. През последните пет години тази възрастова група премина от групата „най-малко вероятно да бъде доброволец“ до втората „най-вероятно да бъде доброволец“ .

Туркменистан е на първо място в списъка на страните с най-голям дял на хората, даряващи време (57%) , следвана от Шри Ланка (46%), САЩ (45 %) , Мианмар (43 %) и Филипините (43 %). Благодарение на голямото и нарастващо население на Индия, заедно с рязкото увеличаване на дела на хората, заети с доброволческа дейност (от 10% до 18% ), Индия изпревари САЩ като държавата с най-много доброволци – 157 милиона..

 
 

Защо майка купи стотици подаръци на децата си

| от chronicle.bg |

Майката на 3 дечица, чието име запазваме в тайна, заяви, че няма да остави обществото да я накара „да се чувства виновна“ заради многото подаръци, които купи на децата си. Тя сподели видео във Facebook със стотици плюшени играчки, видео игри, колела и други глезотии, като каза, че ги е купувала в продължение на месеци. Всеки от тях е бил скриван в един от 14-те шкафа в дома й. Изненадващо – нито едно от децата не ги е намерило.

SEI_44779091-a9f3

SEI_44779088-b69b

Покупките са отнели на грижовната майка 5 месеца след като от опит научава да не оставя коледното пазаруване за последния момент. Отново във Facebook тя обясни: „По принцип не съм толкова организирана. Преди няколко години оставих пазаруването за последните 4 дни преди Коледа и се паникьосах. Тогава се заклех, че никога няма да го направя пак.“

Тя обаче признава, че много се е изненадала, когато видяла колко много неща е взела. Снимки й бяха публикувани в групата „Christmas Facebook page“. Там тя написа „Най-накрая извадих от шкафовете, каквото бях купувала с месеци. Споменах ли, че НЕНАВИЖДАМ да опаковам подаръци.“ Някои коментираха очевидната трудност да се опаковат толкова много неща, докато други изказаха шока си от целия харч.

SEI_44779090-97ad

Майка, която живее в Австралия, защити делото си: „Обществото ще те накара да вярваш, че не е правилно да глезиш децата си и ще те накара да се чувстваш виновен.“ Повечето от коментарите по темата за от хора, впечатлени от мисленето на жената: „Иска ми се и аз да бях толкова умна като те и да купувам подаръците през годината“, „Бързам цяла седмица да купя подаръци за четирите си деца. Твоите много ще се зарадват и съм сигурна, че сърцето ти ще се пръсне като ги гледаш как се радват“ и „Твоите деца, твоите пари, твоя работа. Радвай се, че можеш да си позволиш да им купиш играчки. Децата растат много бързо.“

 
 

Учтиво ви каним да гледате тийзър трейлъра на „Имението Даунтън“

| от chronicle.bg |

Не можеш да бъдеш поканен в „Имението Даунтън“ и да не отразиш поканата. Дори когато тя се случва под формата на тийзър трейлър, наподобяващ реклама на ултра луксозен и аристократичен спа център в сърцето на Англия.

Защото такъв е сегашният случай, след като беше пуснат първият тийзър трейлър на предстоящия пълнометражен филм „Имението Даунтън„, за който сме наострили всичките си сетива.

Приятно е да си припомним хубавите времена, когато всеки сезон получавахме порцията епизоди на сериала „Имението Даунтън“. Първият тийзър трейлър на филма не дава никаква информация за сюжета на предстоящия филм, нито показва част от актьорския състав.

Но успява да ни потопи в атмосферата, заради която милиони фенове обикнаха  сериала и го превърнаха в една от най-гледаните британски телевизионни продукции на нашето време.

Актьорският състав и екипът зад камера от последния, шести сезон на сериала ще се завърнат във филма. Джулиян Фелоус („Госфорд парк“), който създава „Имението Даунтън“, се завръща в ролята си на сценарист. Снимките би трябвало да започнат идното лято, а премиерата е насрочена за 20 септември 2019 г.

А ето и краткото видео, което учтиво ви каним да изгледате.

 
 

Страната, която е ад за любителите на алкохола

| от Вучето |

Който го е страх от мечки да не ходи в гората. А на когото му се пие, да не ходи в Норвегия. Защото веднъж попаднал там, психиката на всеки човек с изострен афинитет към консумацията на алкохол се срива.

Ако сте фактологически неподготвени за това, което ви очаква в Норвегия, сблъсъкът със суровата действителност наистина може да бъде брутален. Преценете сами защо.

Петък вечер е и искаш да си купиш бутилка червено вино. На пръв поглед, съвсем безобидно  и напълно изпълнимо човешко желание. Само че ако си в Норвегия, това не може да се случи, защото в делнични дни магазините нa държавния монополист Vinnmonopolet затварят в 18, а в събота – още в 15 часа. Затова ако ти се пие, си изправен пред две възможности. Или отиваш в заведение и си поръчваш жадуваната чаша вино, 200 мл, срещу 90-100 крони (20 лв.). Или се обаждаш на Том Круз, той доплита до местонахождението ти с лекотоварен хеликоптер Боинг MH-6 Little Bird и след серия от каскади и премеждия двамата кацате в някое населено място  в съседна Дания, до където, слава Богу, пипалата на алкохолния октопод не се простират.

По традиция Норвегия си е изградила имиджа на изключително прогресивна страна с висок жизнен стандарт. Затова и може би стриктното отношение към алкохола изглежда малоумно на повечето чужденци. Норвежците, разбира се, са се примирили със статуквото, но въпреки това с горчивина и неприкрита завист гледат на онези райски места в Европа и по света, където да си купиш бутилка водка е също толкова лесно и безгрижно, колкото и кило картофи.

Кой е “потисникът”?

Името му е Vinmonopolet (буквално “винен монопол”), а на галено му викат Polet. Това е единственият държавен търговец на дребно в Норвегия, който има право да продава напитки с алкохолно съдържание  над 4. 75%. Броят и териториалното разпределение на магазините на монополиста са строго съблюдавани. Правилото е, че на 30 хиляди души се пада само един магазин. Това значи, че освен ако не живеете в някой по-голям град, ще се налага да пътувате с километри, за да купите напитки, с които да почерпите гостите си в събота вечер. Алтернативата е да си ги поръчате онлайн и да си вземете доставката от местния пощенски клон.

Защо цените са толкова високи?

Просто. Акцизите. Спрямо средните цени на алкохола в Европа, тези в Норвегия са завишени с 250 %. В другите негостоприемни за любителите на чашката страни, положението не е по-различно, но определено не е толкова зловещо. В Исландия процентите са 226, във Финландия – 172, в Швеция – 141, а в Дания – 138.

Кое е наложило всичко това?

Още по-просто. Норвежците искат да живеят вечно. Шегата настрана, от години националната политика включва всевъзможни рестрикции с цел да се ограничи употребата на алкохол и тютюневи изделия. В умовете на законотворците това не е злокобен план за вгорчаване живота на населението, а тъкмо напротив. Идеята е норвежците да бъдат една здрава, просперираща и дълголетна нация. А това, разбира се, не може да се постигне, ако хората пафкат цигари и се наливат с концентрати, както им падне. И очевидно са прави, защото според скорошно проучване цели 80 % от населението подкрепят така провежданата политика. Логиката, зад която застават, изглежда желязна (макар и само от гледна точка на заклетия въздържател): Хората биха купували и съответно консумирали повече алкохол, ако можеха да го намерят редом до кутиите с мляко в супера.

Какви са резултатите?

Те са налице. Норвежците наистина почти не употребяват алкохол през седмицата. Но веднъж като започнат в началото на уикенда, нещата обикновено излизат извън контрол, а при по-младите се стига дори до ексцесии, които завършват в спешното или под някоя пейка в парка.

Разбира се, когато на една нация, исторически и географски предопределена да пие много, й спрат кранчето “централно”, представителите й става много изобретателни. Сред най-популярните начини за снабдяване с големи количества по-евтин алкохол са фериботните воаяжи до Дания. Тъй като корабът се счита за такс-фрий зона, норвежците предприемат тези пътувания главно с цел да пият тънко и напоително на борда.

Тъй като производството на алкохол в домашни условия е строго забранено със закон и нарушителите ги грозят колосални глоби, норвежците се обръщат за помощ към братята по чашка – полските гастарбайтери. Освен с пословичното си трудолюбие и физическа издръжливост, последните са известни и като умели контрабандисти.

Когато заминах да живея в Осло преди няколко години, ми трябваше около месец, за да преодолея първоначалния шок от цените на алкохола и да пренастроя дневния си режим така, че да бъде съобразен със странното работно време на Vinnmonopolet.

Постепенно измислих всякакви трикове и стратегии, за да поддържам, доколкото ми беше възможно, питейния лайфстайл, който си бях изградила в България. Така например, вечерната дажба уиски се измерваше със специална мензурка, която предвидливо си бях свила от един бар. Когато затрих някъде мензурката, с прискърбие трябваше да я заменя с капкомер. Никога не отказвах, когато ме канеха “на кафе”, но ако предчувствах, че ще ме черпят,  винаги избирах заведения, в които се сервира не само кафе, но поне и бира. Защото аз кафе след 9 сутринта не пия. Ако някой ми идваше на гости от България или чужбина и ме питаше какво да ми донесе, винаги казвах с уж небрежен тон: “Абе не се притеснявай, просто вземи някоя бутилка от фрий шопа на летището.”

И ако трябва да обобщя цялостното настроение през всичките тези месеци, прекарани в норвежката столица, мога да кажа, че наложеното ми от обстоятелствата въздържание ме превърна ако не в по-добър човек, то поне в хладнокръвен индианец с много силна воля.

 
 

Ким Кардашян в нова прозрачна рокля

| от chronicle.bg |

Ким Кардашян може да е намалила селфитата, но не е намалила снимките. В един от новите й фороси в Instagram, Ким блести в почти прозрачна рокля. Текстът към поста е лаконичен: „кройка“. Ние малко се съмняваме дали въобще има нещо за разкрояване по тази рокля, която в момента е просто материал, който пада от раменете й.

Феновете, разбир се, обожават роклята, а мнозина казаха, че на тази снимка звездата им напомня на Шер.


Вижте тази публикация в Instagram.

Fittings‍♂️

Публикация, споделена от Kim Kardashian West (@kimkardashian) на

Ким не пуска много селфита в последно време, а набляга повече на кадри със семейството си. Миналата седмица тя качи трогателна снимка, на която е заедно със съпруга си Кание Уест и децата им. Кание дори се усмихва, докато прегръща сина си Сейт за рождения му ден. Дъщеря им Норт обаче грабва цялото внимание, докато се опитва да направи шпагат. „Празнуваме рождения ден на Сейнт с тематично Тарзан парти“ пише Ким.  


Вижте тази публикация в Instagram.

Celebrating Saint with a Tarzan themed party

Публикация, споделена от Kim Kardashian West (@kimkardashian) на

Напоследък Инстаграма на Ким изглежда доста по-кротък откъм голи и неприлични снимки. Може би със 122 милиона последователи тя е решила, че има достатъчно публика. Поне до снимкаа с прозрачната рокля…