shareit

Автономно управление върху всякакъв терен?

| от chronicle.bg |

Проучването на Jaguar Land Rover за автономно управление върху всякакъв терен на стойност няколко милиона британски лири цели да направи автономния автомобил надежден във възможно най-широкия спектър от реални условия на шофиране по пътя или офроуд, както и различни метеорологични условия.

Независимо дали става дума за път в процес на ремонтиране с конуси и лента за обратно движение, за планински път, покрит със сняг, или за кална горска пътека, тази усъвършенствана функция ще бъде достъпна и за водача, и за автономния автомобил, като водачът ще може да оставя автомобила да поеме контрол, ако не е сигурен как най-добре да се справи с препятствие или опасност на пътя.

За да осигурят такова ниво на автономно движение върху всякакъв терен, изследователите на Jaguar Land Rover разработват следващо поколение сензорни технологии, които ще бъдат очите на бъдещия автономен автомобил. Тъй като сензорите винаги са активни и виждат по-добре от водача, тази усъвършенствана сензорна технология осигурява на автомобила високо ниво на изкуствен интелект, необходимо за да може автомобилът да мисли за себе си и да планира маршрута, който следва да поеме, по всякаква повърхност.

Проучването в сферата на идентифицирането на повърхността и триизмерното засичане на пътя комбинира камера, ултразвукови, радарни и лидарни сензори, които осигуряват на автомобила 360-градусов изглед около него, като сензорите са толкова усъвършенствани, че автомобилът може да определи характеристиките на повърхността с точност до широчината на една гума, дори в дъжд и сняг, за да планира маршрута си.

Ултразвуковите сензори могат да идентифицират повърхностните условия, като сканират до 5 метра пред автомобила, така че настройките на Terrain Response да бъдат автоматично променени преди автомобилът да премине от асфалт на сняг или от трева на пясък. Това ще оптимизира динамиката върху всякаква повърхност без загуба на мощност или контрол.

За да е пълно триизмерното сканиране на пътя, надвисналите клони или високата бариера на паркинг също трябва да се идентифицират, за да се определи дали пътят напред е безопасен. Функцията Overhead clearance assist използва технология със стерео камера, за да сканира напред за надвиснали препятствия. Водачът програмира системата с височината на автомобила, която може да включва покривни кутии за багаж или велосипеди, и автомобилът ще предупреди водача с най-обикновено съобщение на сензорния екран на информационно-развлекателната система, ако няма достатъчно разстояние.

Сензорите могат да се използват и за сканиране на неравностите на пътя или пътеката напред и адаптиране на скоростта на автомобила. Системата Terrain-based speed adaptation (TBSA) използва камери, за да засече неравен и хълмист терен, включително вълнообразни пътища, дупки и дори локви. Освен това тя е достатъчно интелигентна да предскаже потенциалното влияние на тези повърхности върху возията на автомобила и автоматично да регулира скоростта, за да им е комфортно на пътниците.

Друг ключов елемент на успешното автономно управление върху всякакъв терен е способността на автомобилите да комуникират един с друг, особено ако не са в полезрението си зад завой или от другата страна на офроуд препятствие.

В първата в света офроуд демонстрация от този тип Jaguar Land Rover свърза два автомобила Range Rover Sport, използвайки иновативна DSRC технология (Специализирани съобщителни системи с малък обсег на действие), за да създаде свързан офроуд конвой. Тази система за безжична комуникация между автомобили (V2V) незабавно споделя информация, включваща местоположение на автомобила, приплъзване на гумите, промени във височината на окачването и изместване на колелата, както и настройки на системите All-Terrain Progress Control (ATPC) и Terrain Response между двата автомобила.

 
 
Коментарите са изключени