Австрийци ще инвестират 3 млн. евро в завод за ток в Сухиндол

| от |

Над 3 милиона евро ще вложи инвеститор от Австрия за изграждането на завод за биогаз в град Сухиндол. Компанията вече има изградени мощности за биогаз, от който се произвежда електричество в Астрия, Сърбия и Чехия.
1

Инвеститорът в инсталацията за електро- и топло производство от биогаз и биомаса е „Био гез„. Нашият завод ще бъде построен за три месеца чрез публично частно партньорство, каза кметът на община Сухиндол Пламен Чернев:

„Ние предоставяме терена на площ от 18 декера и половина, предоставяме цялото проекто-обезпечение, което трябва да се получи, като същевременно искаме и процентно съотношение от новото дружество, защото ние не можем да участваме, ние искаме, но не може да участваме с кеш пари“.

Суровината ще бъде царевичен силаж и започват преговори с производители за сключване на договори за доставка.

Турбините ще са с обща мощност от 1,2 мeгавата. Предстои сключването на дългосрочни 10-12-годишни договори със земеделските производители за осигуряване на царевичния силаж, защото на година ще са необходими между 7 и 8000 т. царевична шума, поясни кметът на Сухиндол. Разчетите са строителството да продължи 3 месеца и 15 дена и да заработи догодина. От произведения ток инвестицията ще бъде изплатена за 7-годишен срок. Производството е високо механизирано и специализирано и ще разкрие най-малко 7 работни места.

 
 

Ето кои са хедлайнерите, които ще ни очакват на A to JazZ 2018

| от chronicle.bg |

За осма поредната година A to JazZ Festival ще озвучи кучешкия парк 2 на 6, 7 и 8 юли с една от най-силните музикални селекции, които досега е представял.

Най-големият джаз фестивал у нас ще посрещне звезди от световен ранг като Lalah Hathaway, Jazzmeia Horn и Cory Henry & The Funk Apostles, които ще оглавят сцената на тазгодишното издание.

Lalah Hathaway е първият хедлайнер, който ще се изправи пред българските почитатели на джаза през юли. Носителка е на пет награди „Грами“ от 2014 година насам, включително и награда за най-добър ритъм енд блус албум на 2017 – Lalah Hathaway Live. Работила е с имена като Pharrell Williams и Kendrick Lamar. През годините е споделяла сцена и с музикални икони като Prince, Mary J Blige, Stevie Wonder. В София на 6 юли Lalah ще представи и новия си албум honestly, а българските меломани ще са едни от първите в Европа, които ще го чуят на живо.

Lalah Hathaway

Изгряващата звезда от Ню Йорк Jazzmeia Horn е второто голямо име на фестивала. Само преди няколко месеца певицата покори световната джаз сцена с първа номинация за “Грами” и феноменално изпълнение на “Moanin” по време на церемонията. След като през 2015 г. младата изпълнителка спечели първо място в престижното състезние на Thelonious Monk Institute of Jazz, започват да я сравняват с велики гласове от ранга на Betty Carter, Sarah Vaughan и Nancy Wilson. По време на европейското си лятно турне, част от което е и България, Jazzmeia ще ни представи току-що излязлия албум A Social Call.

Brooklyn, NY - November 30, 2016 - Jazzmeia Horn.  credit: Jacob Blickenstaff

Акцентът в последната вечер на A to JazZ 2018 ще бъдат Cory Henry & The Funk Apostles. Cory Henry е познат на феновете си от инструменталния джаз-поп оркестър Snarky Puppy, обявен от списание Rolling Stone за една от “най-многопластовите групи на планетата в момента“. Хенри е носител на две награди „Грами“ за работата си с групата, но след 2012 г. е пътувал на турнета или записвал с всеки от Брус Спрингстийн и The Roots до P. Diddy и Yolanda Adams. У нас джазменът ще излезе на сцената с любимия си Хамонд орган B3 от 1973 г. и редом с The Funk Apostles – формация от музикантите, които е срещнал през годините.

Cory Henry

Ще чуем още звездното трио от Люксембург Dock in Absolute, интернационалния джаз оркестър JM Jazz World Orchestra, воден от американския носител на “Грами”, тромбонист и композитор Luis Bonilla, както и фюжън състава Daunius Pulauskas Group от Литва.

Сред българските артисти са Милица Гладнишка с Мишо Йосифов секстет, етно-джаз проектът ГлоБалКан, електро-соул новаторът Trombobby,  джаз певицата Лили Илиева заедно с Минимум квартет и българо-американската соул-фънк формация Two Cities One World.

Следвайте официалните хаштагове на събитието #atojazz, #atojazzfestival, #atojazz2018

 
 

Първи впечатления от премиерата на „Геният: Пикасо“

| от Дилян Ценов |

Netflix е в стихията си и бълва оригинални сериали на конвейер. „Историята на прислужницата“ излиза само след дни. Телевизията е навсякъде. Ние обаче бяхме насочили мерника на една продукция още от миналата година, когато Джефри Ръш направи хит в първия сезон на сериала с лаконичното заглавие „Геният“. National Geographic вдигна летвата много високо с първия сезон добре направения биографичен сериал, разказващ историята на Алберт Айщайн.

Съвсем естествено очаквахме същото и от втория сезон, посветен на най-влиятелният художник на миналия век – Пабло Пикасо. В неделя в ефира на NG от 21:55 (и следващите недели) българските зрители видяха първите два епизода, в които роденият в Малага (също като Пикасо) Антонио Бандерас се превъплъщава в главната роля.

Най-малкото, което засега можем да кажем за сериала е, че той има завиден потенциал не просто да бъде добър развлекателен продукт, а и да предложи нещо друго, освен масово търсените хляб и зрелище – информация. За същината на изкуството, артиста като психология и настройка към света и разбира се, прочит на живота на Пикасо за удовлетворение на воайорите. Нещо, което е рядкост за продукция, предназначена за масовия зрител.

Ето няколко неща, които ни направиха впечатление от премиерните два епизода на втория сезон на „Геният: Пикасо“.

seriesDetail

Антонио Бандерас и компания

Цялостно трябва да изчакаме да видим всичките десет епизода, за да кажем дали вторият сезон стъпва подобаващо в обувките на първия. Не е необходимо обаче да го гледаме целия, за да кажем, че Антонио Бандерас е достоен заместник на Джефри Ръш в главната роля. Испанецът е Пабло Пикасо и това си личи по всичко – самочувствието, жестовете, начинът на говорене, дрехите. Всичко в изпълнението на Бандерас говори за майсторска актьорска игра на границата с хамелеонството. Предимство при него е и, че е роден в същия град, в който и Пикасо (Малага) и най-малкото може много лесно да улови някои типични за испанската народопсихология черти. Но неговият партньор, Алекс Рич, в ролята на младия артист се справя също толкова добре. Целият актьорски състав, в това число и немалкото жени, повечето любовници, не остават длъжни на историята. Най-напред засега поставяме Саманта Коли в ролята на Дора Маар - любовница и муза на великия артист.

Костюмите на Соноо Мишра и декорът

genius_s2_13-e1515862845653

Както във всяка периодична драма, не можем да си затворим очите пред добре свършената работа на дизайнерите – тези на костюмите и тези на снимачната площадка. Когато историята предразполага изобилие (от дрехи, от сцени, от характерности) е много лесно костюмите да станат кичозни, а декорът бутафорен. Тук всичко е премерено и вкарано в прилични граници, така че актьорите, диалога и всичко останало, да не потъва в испанския хаос и разхвърляното ателие на Пикасо. Точно обратното – декорът на Арвиндър Гриуол и костюмите на Соноо Мишра са завръщане към началото на двайсети век в Испания, а след това умело ни пренасят в Париж преди времето на „Лудите 20″.

Историята на Пикасо

genius_s2_73

Хем е лесно, хем е много опасна територия да се разхождаш по такъв терен. Историята на един най-влиятелният художник на ХХ век може да изглежда апетитно, но за да бъде разказана добре, трябва да се намери точната граница. Частица от нас няма как да не бъде повлияна дори само от факта, че става въпрос за почти митологичната личност на Пабло Пикасо – известен с безброй неща, освен с чудовищния си талант. Тук са трудното детство в Малага, напускането на родния град, отношенията с бащата, първите години в Париж, менторството на Гъртруд Стайн и разбира се… стотиците жени, които минават през леглото на художника. История, която сама по себе си  грабва.

Колкото до сценария…

Не просто история, която грабва, но и която е разказана добре. Увлекателно. Заслугата е на Кенет Билър и Ноа Пинк, които са сценаристи. Сценарият, макар и да дотежава с постоянното преплитане на двете сюжетни линии (младия и възрастния Пикасо), е умело концентриране не 91-годишния живот, в който ако се вгледаме сериозно всеки период от творчеството е продукт за сериал.

genius-picasso-tile-2e7e209ejpeg

Режисурата на Рон Хауърд и Минки Спиро

И естествено, нищо от горенаписаното нямаше да си струва ако не беше режисурата на първите два епизода – първият от Рон Хауърд и вторият от Минки Спиро. Двамата успяват да синтезират всичко около две идеи различни, но същевременно подчинени на общата история. А тя е да разкажат какво крие в себе си този специално човек, когото светът единодушно нарича „гении“. Изкуството ли е на първо място или семейството? Свързани ли са двете неща или за творецът няма връзка, а съществува само едното? Къде е любовта и изобщо каква форма има тя? Може ли да вирее в традиционната форма, каквато си я представяме. Самият факт, че зрителят си задава тези въпроси е показател за добре свършената работа и за наличието на сериал, който с премиерата си даде висока заявка.

Ако задържи така ние ще му стискаме палци септември да обере някоя друга награда „Еми“. 

Следващите епизоди на „Геният: Пикасо“ са тази неделя от 21:55 по National Geographic. 

 
 

Грозните хора печелят повече пари

| от chr.g |

Особено непривлекателните хора печелят повече пари от останалите, са установили учени, след като са проследили развитието на 20 хиляди млади американци в продължение на 13 години.

Изследването е съвместна разработка на специалисти от Лондонското училище по икономика и от Бостънския университет. Изследователите са интервюирали и отчели физическата атрактивност на всеки един от участниците. Тяхното професионално развитие било анализирано от 16 до 29-годишна възраст. От проучването станало видно, че най-грозните печелели повече пари в сравнение с умерено непривлекателните участници.

В много от случаите доходите на екстремните грозници надвишавали тези на нормално изглеждащите, та дори и на атрактивните люде. Според един от авторите на проучването, Мери Стийл, когато хората са по-привлекателни физически, те често са по-отворени към другите и не са толкова съсредоточени в кариерата. Екстровертността им често е тълкувана от работодателите като лежерност. А това веднага се отразява върху доходите им. Докато грозниците се хващат фанатично за службата като удавник за сламка и поради тази причина по-лесно получават повишения.

 
 

„Такси 5″ е начело на българския боксофис

| от chr.bg |

Екшън-комедията „Такси 5″ се изкачи на първа позиция при най-гледаните филми у нас, сочат обобщените данни от киносалоните след миналия уикенд.

Познатата история за полицай, таксиметров шофьор и криминален проблем, с който се справят, развиваща се по улиците на Марсилия с познатото такси с екстри, е гледана от 36 425 зрители и има 321 735 лева приходи за десетте дни по екраните у нас.

На втора позиция е „Rampage: Унищожителите“. Екшънът по видеоиграта от 80-те на миналия век с Дуейн Джонсън в главната роля е вече десет дни по екраните у нас и за това време са го гледали 29 058 зрители и има 316 517 лева приходи.

Трето място е за премиерния трилър „Истина или предизвикателство“. Мексиканската разходка на група младежи, която се превръща в игра на живот и смърт, е гледана от 4 607 зрители и има 42 502 лева приходи за първите три дни у нас.

Четвърто място е за игрално-анимационния „Зайчето Питър“. За месец на екраните историята на обителите на една зеленчукова градина и собственикът на къщата до нея е гледана от 65 358 зрители и има 529 339 лева приходи.

Пета позиция в топ 10 е за другата премиера от миналия уикенд – „Пчеличката Мая: Игрите на меда“. Европейската анимация, продължение на едноименния филм от 2014 година, в която Мая трябва да се включи в Игрите на меда, за да спаси кошера си, е гледана от 4 113 зрители и има 36 056 лева приходи за първите три дни у нас.

На шесто място е трилърът „Нито звук“. Историята за оцелели на Земята, които живеят в гробна тишина заради чудовища, които нападат след издаването на какъвто и да е звук, е вече десет дни по екраните у нас и за това време е гледана от 12 505 зрители и има 122 885 лева приходи.

Седмо място е за екшън-фантастиката „Играч първи, приготви се“, създадена по романа на Ърнест Клайн. Приключението на Уейд Уотс, който влиза във виртуалната утопия, за да намери „великденското яйце“, е гледано от вече 34 830 зрители и има 383 239 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за комедията „Секс на куково лято“. За трите седмици у нас опитите на трима родители да спрат осъществяването на първия сексуален контакт на дъщерите им по време на абитуриентската нощ са гледани от 16 986 зрители и имат 150 428 лева приходи.

Девето място е за третата премиера от миналия уикенд – „Слънце в полунощ“. Романтичната драма за 17-годишната Кати, която има рядко заболяване и излиза само през нощта и се запознава с Чарли, е гледана от 1 445 зрители и има 13 325 лева приходи за първите три дни у нас.

На десето място е анимацията „Открадната принцеса“. Украинската приказка с рицари, принцеса и магьосници е вече три седмици по екраните у нас и е гледана от 11 649 зрители и има 92 778 лева приходи.

Българската премиера от миналия уикенд – военната драма „Врагове“ на режисьора Светослав Овчаров, е на дванайсто място по зрителски интерес. Създаденият по действителен случай черно-бял филм за времето на Балканската война е гледан от 933 зрители и има 6 016 лева приходи за първите си три дни на екраните.